Szabad Föld, 1985. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)

1985-05-18 / 20. szám

1985. MÁJUS 18. Mikor nyitnak a kempingek? Végre itt a jó idő, útra lehet kelni már akár sá­torral is. A Tourinform adatai szerint az ország­ban jelenleg 141 kem­pingben 73 ezer sátorfé­rőhely várja a táborozó­­kat, s az e területeken lé­vő üdülőházakban egy­szerre további 11 ezer vendéget is fogadni tud­nak.­­ A legismertebbek vala­mennyi közt alighanem a balatoni kempingek; a tó déli partján tíz, az észa­kin hét táborban lehet B­BS sátorozni. Már várják a turis­­­­tákat a fonyód­­mm bélatelepi Nap­­ililit sugár, a siófok­sós­­ói Ifjúság, a zamárdi Autós II., a balatonföld­­vári Magyar Tenger, a balatonszemesi Lidó kem­pingben, illetve az almá­di Motelben, a balatonfü­redi és a badacsonyőrsi táborokban. A kempingek többsége azonban az idén nem a megszokott időben nyit, ezért érdemes megjegyez­ni a következőket: A déli parton május 17-től fo­gadja a vendégeket a bog­lári Sellő, 24-től a siófoki Aranypart, június 1-től a boglárlellei Arany’híd, 14- től­ a szemesi Vadvirág, a herényi Kócsag, a siófoki Kék Balaton, 21-től a za­márdi Autós I II., a szán­­tódi Rév, 28-tól a­ szár­szói Túra, július 12-től pedig a szabadi Gam­á­­sza és a szemesi Bagó­domb kemping. Az észa­ki parton május 18-án nyit a palóznaki, 24-én az akali Vasút, június 1- én az akarattyai, 5-én az aszófői, 10-én a szepezdi, 18-án a révfülöpi, 20-án az almádi, 21-én az akali Strand, július 1-én pedig a badacsonyi kemping. A Dunakanyarban már most sátrat lehet ütni a szentendre-papszigeti, a leányfalui és a nagyma­rosi táborban, és mind­három helyen üdülőhá­zakban is kapható szál­lás. Új program a duna-kanyari kempingekből in­duló hajókirándulás, amelyre a táborlakók je­lentkezhetnek. Az úticél Esztergom, visszafelé pe­dig egy „lakatlan” szige­ten köt ki a hajó, s itt gulyással várják a ven­dégeket. A Tisza mentén ugyan­csak kellemesen lehet kempingezni, például Vá­­sárosnaményban, a ger­­gelyi Tisza-parton június 15-én nyitó táborban. A holt­ Tisza egyik legszebb részén, Lakitelek-Tőser­­dőn június 1-től fogadják a sátorozókat. A Duna tájékán például a bajai kempingben már most mód van a pihenésre, a felfrissülésre. Itt valósá­gos ■''Vízisport-központot talál a turista , kölcsö­nözhet motorcsónakot, vízisít, szörföt és rendel­kezésére áll a szomszéd­ban nemrég elkészült fe­dett uszoda is. Tatán az öreg-tó kemping szintén kinyitott már, itt csóna­kot és szörföt lehet bé­relni. Sokan éppen a hegyek­ben szeretik felütni a sátrukat. A Bükkben vár­ja már a vendégeket a hollóstetői kemping — ahol öt új faházat állí­tottak fel, s ezekben húsz személy számára van hely­e, vagy Mis­kolc-Tapolcán az Éden kemping és egy új szol­gáltatás: a kerékpárköl­csönzés. Az árakról, a szolgál­tatásokról a Tourinform a 179-800-as telefonszá­mon ad bővebb felvilágo­sítást. Megismételjük, hogy olvasóink számára a Tourinform egy új lehe­tőséget is kínál. Vállal­koznak rá: ha van olyan kérdésük, amely a hazai üdülésekkel, utazásokkal kapcsolatban különösen érdekli Önöket és — a Szabad Földre hivatkoz­va — megírják címükre (Tourinform szerkesztő­ség, 1364 Budapest, Pf. 4 ), hamarosan személyre szóló választ kapnak tő­lük. ­utyaposta ,,Meddig él?” jeligére tójai előfizetőnknek üzenjünk: a kutya átlagos életkora 12 év. Ha az önök pulija most 15 éves, akko­r máris hosszú kort ért meg. E sorok írója lát­ott már 20 esztendős ulit is, vadászkutyát vizslát­ pedig 18 éves korút. A „folytonos­ig érdekében” java­­oljuk, hogy szerez­en be egy 8-10 hetes orú pulit, mert nem ,sz olyan fájdalmas a jlenlegi idős pulijuk el­­osztése. Életkor dolgában is élni nem tudunk. Sok függ a puli fogazatá­nak állapotától, szerveze­tének erőnlététől. T. Magdolna (Mezőtúr) gazdája egy 8 hónapos ír szetter kan kutyának, amelynek — mint írja — hiányzik egy foga. Kér­dezi: kinő-e a még hiány­­zó fog? Tájékoztatásul: a kutya egyhónapos korá­ban mind a négy tej­­szemfog kinőtt; egy-más­­fél hónapos korban a tej­­metsző- és előzápfogak kinőttek; két-öt hónapos korban a tej­metszőfogak állandó fogakkal pótlód­nak; öthónapos korban a tej-előzápfogak váltód­nak; féléves korban a tej-szemfogak váltódnak; egyéves korban vala­mennyi metszőfognak há­­rom csúcsa van; a továb­biakban — itt nem rész­letezetten — fokozatosan kopnak a kutya fogcsú­csai, amelyekből a szak­ember következtethet az állat életkorára­. Előfor­dul egyik másik egyed­­nél — táplálkozási vagy egyéb okok miatt—, hogy nem nő ki valamennyi fog: egy vagy két fog nem váltódik ki. A kutya ettől még hosszú ideig él­het, bár a kiállításokon ez hibának számít. — Má­sik kérdése: a kutya or­rán pigmenthiányt fede­zet fel: a pigment leko­pott vagy talán más­okra vezethető vissza? — A pigment nem kopott le. A pigment a szervezet festékanyaga. Beltenyész­­tett fajtáknál — így saj­nos ír szetternél is — eléggé gyakori. Idegen vérű szukával pá­r­ozta­tva az utódok felénél meg­szűnhet a pigmenthiány. Őshonos vagy sem? — kérdi levelében H. Mi­hály Miskolcról, kérve bennünket, mi döntsük el a barátjával történt fo­gadást a drótszőrű ma­gyar vizslával kapcsolat­ban. Egyikük azt állítja: a drótszőrű magyar vizs­la is őshonos fajta, akár csak a rövid szőrű válto­zata.­­ A rövid szőrű magyar vizsla után szár­mazó alomban néha-néha előfordul egy-egy az át­lagosnál hosszabb szőrű egyed. Ezt a megfigyelést kamatoztatta a harmincas évek elején az egyik — éppen miskolci — te­nyésztő, a­ki az ilyen hosszabb szőrű egyedeket drótszőrű német vizslá­val párosította és tenyész­tette ki ezekből a drót­szőrű magyar vizslát. Jel­lemző rá a jobb munka­­készség és az időjárással szembeni nagyobb ellen­állóság. Ami a rövid sző­rű magyar vizslát illeti: hosszú, évszázadokon át tartó tenyésztési munka — és spontán keresztező­dés­­ eredménye. Bíró András lőzés s oldaltávolság Az előzés megkezdése­ik feltételei között kife­­zetten szerepel a XESZ-ben az a kitétel,­gy előzni csak akar sza­­b, ha: „az előzés során megelőzendő másik jár­­mű mellett megfelelő ol­ ttávolságot lehet tarta­­n.” A megfelelő oldal­­­osság nem egyéni meg­yés vagy felmérés ered­­énye, hanem objektív vetkezménye annak ú­gy mit előzünk, s mi­ni útkörnyezetben. A vonságos oldaltávolság már sok tényezőn múlik, ízeket kell a jármű­­tetőnek egybevetnie, vanakkor döntő jelen­­égű az előzni szándé­k­ sebessége is, mivel oldaltávolság biztonsá­­gagyban befolyásolja hogy az előzést végze­­tt jármű mekkora se­­ségel halad. Fontos kérdés tehát: mi­lyen járművet előzünk? Egy nyomon haladót (ke­rékpár, motorkerékpár) vagy két nyomon haladót (személygépkocsi, teher­autó, busz stb.) ? Az egy nyomon haladók előzésé­nél nagyobb oldaltávolsá­got kell megszabni, mert ezek a járművek nem nyílegyenesen, hanem egy elnyújtott, ,,S” alakú gör­bén, mintegy kígyózó vo­nalon mennek előre, s számítani lehet az ilyen kétkerekűek oldalirányú kimozdulására is. Kerék­pár, motorkerékpár meg­előzéséhez a szakemberek egy méternyi oldaltávolsá­got tartanak elegendőnek. Persze más körülmények között, például erős oldal­­szélben, síkos úton stb. ennél nagyobbra is szük­ség lehet. A két nyomon haladó, más járművek mellett a legalább fél mé­tert tekintik biztonságos­nak, persze ez is jobb, ha nagyobb minden olyan esetben, amikor a közle­kedés általános körülmé­nyei a járműveket is ki­­sebb-nagyobb oldalkité­résekre kényszerítik. Az időjáráson kívül a for­galmi és a látási viszo­nyok befolyásolják még erősen a biztonságos ol­daltávolság megválasztá­sát. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK Ha az emberek megíté­léséről van szó , típu­sokban, kategóriákban sze­retünk gondolkodni. A köz­lekedés-lélektan szerint is: a közlekedési baleset mindig valamilyen közle­kedési veszélyhelyzet és az egész személyiség köl­csönhatásából adódik. Az egyik vizsgálat nyomán négyféle „baleseti” haj­lammal rendelkező sze­mélyiségtípust határoz­tak meg. Az egyik a külvilágtól elkülönülő ember, akinek mind a kocsival, mind a többi vezetővel való kap­csolatára is jellemző a kí­vülálló, „idegen” maga­tartás. Ennek a típusnak a realitásérzéke­t vezetés közben — igen csekély. A többi közlekedő az ő szá­mára elsősorban akadályt jelent, s ennek megfele­lően hamar vált ki benne — agressziót. A másik tí­pus a lassú, túlontúl óva­tos, passzív és mindenfaj­ta kockázatot kerülő em­ber. A szorongás a jellem­­ző rá, és vezetésben a ma­nőverek lassú, kényelmes, nemegyszer bizonytalan­kodó végrehajtása. A har­madik az a típus, aki kí­nosan pontosan közleke­dik, vezetéskor szinte másra sem ügyel, csak hogy pontosan betartsa a szabályokat. Merev és al­kalmazkodásra­ képtelen ez a típus. Ha például elő­­nye, elsőbbsége van vala­hol, abból sohasem enged, mert arra számít, hogy a többi vezető is ilyen me­reven betartja az előíráso­­kat. Éppen ezért a rend­hagyó esetekben pánikba esik. A negyedik típusba az ügyes vezetők tartoz­nak, akik a vezetést né­miképpen önmutogatásra, versengésre használják. E típus veszélye abban van, hogy hajlamos saját ké­pességeit és lehetőségeit túlértékelni. ÚTISMERET Az útburkolati jellel je­­lölt forgalmi sávok meg­engedett legkisebb széles­sége: lakott területen leg­alább 2,75 méter, lakott területen kívül pedig leg­alább 3 méter. Alapelv, hogy a forgalmi sávok szélessége ne haladja meg a 4 métert. Petress István A régészek segítőtársai A régészek legjobb segítőtársai a múlt megismeré­sében a cserépedények, mert a fa, a bőr, a csont, sőt a fémtárgyak is csak kivételes környezetben marad­nak fenn (állandó szárazság vagy állandó nedvesség esetén). Ezek után érthető, hogy milyen nagy jel­entő­­sége van azoknak a Szibériában feltárt, őskori sírhal­­moknak, kurgánoknak, amelyeket több­­mint 1000 mé­ter magasban, az Altaj-hegységben, az időszámításunk előtti V. és IV. században emeltek nomád népek. Az őskori kőhalmok alatt ugyanis szovjet régészek 3-4 méter mélységben úgynevezett „fagylencsét” találtak, s benne jól konzervált tárgyakat. A kőtömeg télen tel­jesen megfagyott, s a rövid altaji nyár folyamán sem engedett fel. Pazirik, Basadar, Tuékta, Síbe kurgán­­jainak leleteiből — bár a sírokat már régen és rész­ben kifosztották — a régészek a hajdani nomádok életének eddig teljességgel ismeretlen oldalait tudták rekonstruálni. A kurgánok sírkamráinak fala vörösfenyő-rönkök­­ből készült, csakúgy, mint a bennük levő szarkofágok. Faragott, finomlábú faasztalok, ülések, takarók, fej­fedők, ingek, bőrcsizmák, szőrme- és filclábbelik, hár­fára emlékeztető zeneszerszámok szerepelnek a lele­tek között. A feltárómunka során bizonyossággal megállapí­tották, hogy a régmúlt idők embere is használt kábító­szert: izzó parázzsal teli füstölőkre megfelelő magot szórtak, a parázstartó fölé 6 lábú állvány került, erre takaró. Ebben a „füstölősátorban” lehelték be a ma­gok kábító illatát. Találtak nyilakat, fűzfavesszőből font pajzsokat, tükröket, aranyozott bronzlemezekből készült nyakláncot, szaruba foglalt arany fülönfüggő­ket, aranyozott ezüstöveket. •­ Néhány ékszer, úgy látszik, elkerülte a fosztogatók figyelmét. Több sírban bebalzsamozott tetemekre bukkantak. A hullákat annak idején, a belső részek kiemelése után, illatos füvekkel és hajjal tömték ki. A vágásokat inakból készült fonállal gondosan bevarrták. Az egyik múmia testét állatokat ábrázoló tetoválások bontot­ták. A legérdekesebb tárgyak a lovak temetési helyéről kerültek elő. Minden sírhely 7—16 lovat fogadott be. Tetemük mellett díszes aranylapokkal borított, bőrdí­szekkel és fafaragásokkal ékes nyergek és kantárok voltak. Az egyik kurgán földjében darabokra szedett, kínai típusú, fából készült hintót találtak, nagyküllős kere­kekkel. Ezek a leletek azt mutatják, hogy az Altajt körülvevő sztyeppék nomád lakói szoros kapcsolatban álltak Perzsiával és Kínával. A tárgyak nagy része műkincsnek mondható: faragások, díszítések ékesítik. A kurgányok feltárása — Eurázsia nomád művésze­tének megismertetésével — a kultúrtörténet új feje­zetét nyitotta meg, mivel a szibériai-szkíta stílust so­káig csak egészen kis számú fém- vagy szarutárgyból ismerték. A macska dorombolása A macska dorombolásának ma már tudományosan megalapozott magyarázata is van: a belső gégeizmok működése idézi elő. Megállapították, hogy másodper­cenként 20-30-szor váltakozva elektromos hullámok futnak végig a gégeizmokon. Az izmok elektromos po­tenciáljainak változásakor záródik a gégefedő, és emiatt a mögötte levő térben megnövekszik a légnyo­más. Az izom ellazulásakor a gégefedő kinyílik, a tü­dő felől jövő, feltorlódott levegő szabadon kiáramlik, és ilyenkor keletkezik a doromboló hang. De vajon mi szabályozza a gégeizmok ilyen működését? A dorombolás idegrendszeri szabályozására vonat­kozóan két feltevés született. Az első szerint a gége­főben levő érzőideg-végződések érzékelik a nyomásvál­tozásokat, és azok hatására ingerület keletkezik ben­nük. Az ingerület meghatározott idegrostokon keresz­tül a központi idegrendszerbe jut, és a kapott infor­máció hatására az ott levő szabályozó központ hozza működésbe izmait. A másik feltevés szerint a gégefő érzőideg-végződéseinek nincs szerepük a dorombolás szabályozásában, a központi idegrendszer tőlük függet­lenül idézi elő az izmok szabályosan váltakozó össze­húzódását és elernyedését. A kutatók a vizsgálatok során átvágták azokat az idegrostokat, amelyek a gégefőtől a központi ideg­­rendszerbe vezetik az ingerületet, de sértetlenül hagy­ták a központi idegrendszerből a gégefőbe vezető ros­tokat. A dorombolás nem szűnt meg, jóllehet az agy nem kapott információt a gégefő felől. Ellenben ami­kor az agyból a gége felé vezető rostokat vágták át, a dorombolás megszűnt. Ebből arra következtetnek, hogy a második elképzelés felel meg a valóságnak: a do­rombolás kizárólag a központi idegrendszer szabályo­san váltakozó ingerületének a hatása alatt áll. SZABAD FÖLD 17

Next