Szabad Föld, 1985. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)

1985-05-25 / 21. szám

1985. MÁJUS 25. Ajánlatok a szünidőre Közeleg a vakáció, s ilyenkor, már sok család­ban gondolnak rá, hol, hogyan töltsék el a nya­rat a gyerekek, a kis- és nagydiákok. Segíthetnek a választásban a hazai utazási irodák és az ide­genforgalmi hivatalok ajánlatai is, hiszen az or­szág mind több táján nyújtanak lehetőséget az üdülésre, a szünidő kel­lemes és tartalmas eltöl­tésére. A középiskolások szá­mára például az Express balatonszemesi, velencei és tiszafüredi táboraiban szerveznek egyhetes üdü­lőturnusokat. Akit ér­dekel, e nyaralás alatt megismerkedhet a panto­mim vagy a népi tánc mozgáselemeivel, részt vehet az aerobic-tanfolya­­mon, vagy — szaktaná­rok segítségével — a nép­zenével kerülhet közeleb­bi kapcsolatba. A diáko­kat négyszemélyes sátrak­ban szállásolják el, az egyhetes üdülés díja tel­jes ellátással személyen­ként mindössze 600 fo­rintba kerül. Az egyete­misták és a főiskolások számára Verőcemaroson, Balatonföldváron és Ki­­liántelepen kínálnak üdü­lőprogramokat; a részvé­teli díj itt sem drágább napi 100 forintnál. Elsősorban a budapesti szülők gondjain kíván könnyíteni a Volántourist, ötnapos úszótanfolyamot szerveznek a Szabadság­strandon. Nemcsak a gye­rekek napi elfoglaltságá­ról, felügyeletéről, ebédjé­ről és uzsonnájáról gon­doskodnak, hanem arról is, hogy az úszást szak­képzett edzők irányításá­val tanulják meg. A Na­­tours ajánlata nagyma­máknak, nagypapáknak: unokáikkal együtt időz­hetnek hétközben a Pi­lisi Parkerdő legszebb ré­szén , szállást és tel­jes ellátást a Hoffmann­­fogadóban kínálnak szá­mukra. Jó elfoglaltságot, az is­meretek bővítését is ígé­rik a megyei idegenfor­galmi hivatalok nyári ajánlatai. A Savaria Tou­­rist például a szombathe­lyi kempingben szervez egyhetes üdülést, sok tú­rával. Ugyanitt tíznapos tanfolyamon vehetnek részt azok a gyerekek, akik szeretnek rajzolni, festeni, és — művész-ta­nárok segítségével — szí­vesen megismerkednének a grafika különböző mű­fajaival. Magyarszombat­­fán, kéthetes nyaralás alatt az agyagozás, a ko­rongozás műhelytitkaiba avatják be a fiatalokat. A Nógrád Tourist tíznapos népművészeti táborában, Hollókőn hímzés, gyöngy­fűzés, ingvállvarrás, szö­vés a gyerekek program­ja. A Dunatours a Szent­endrei-szigeten, a horányi turistaszállóban szervez egyhetes napközis tábort, a Ciklámen Tourist első­sorban 10—14 éves gyere­kek jelentkezését várja a soproni tenisztanfolyam­ra. Lovagolni is tanulhat­nak azok a fiatalok, akik az Alba Tourist tíznapos üdülésén vesznek részt a Velencei-tó szomszédságá­ban levő Nadapon. (A tá­jékozódást megkönnyíti, hogy az idegenforgalmi hivatalok ajánlatairól a megyeszékhelyeken levő irodákban, Budapesten pedig a Hungarotours VII., Akácfa u. 20. sz. alatt levő irodájában is adnak felvilágosítást.) Az üdülési időpontokról, az árakról és más, itt fel nem sorolt szünidei prog­ramokról a Tourinform a 179-800-as telefonszámon ad bővebb tájékoztatást. Ismét felhívjuk a figyel­met: olvasóink számára a Tourinform egy új lehe­tőséget is kínál. Vállalkoz­nak rá, ha van olyan kér­désük, amely a hazai üdü­lésekkel, utazásokkal kap­csolatban különösen ér­dekli Önöket, és — a Szabad Földre hivatkozva — megírják címükre (Tourinform szerkesztőség, 1364 Budapest, Pf. 4.), ha­marosan személyre szóló választ kapnak tőlük. Bélyeggyűjtőknek A Magyar Posta máju­si újdonságai: a buda­pesti Eötvös Loránd Tu­dományegyetem 350 éves jubileumára 14-én kétfo­rintos bélyeg. A XXVI. ökölvívó Európa-bajnok­­ság alkalmából, amelyet Budapesten rendeznek 25-én, szintén kétforintos bélyeg. A nemzetközi if­júsági év tiszteletére 29- én hétcímletű sor, amely a következő sportágakat ábrázolja: női labdarú­gás, széllovas, aerobic, karate, go­kart, sárkány­­repülő, gördeszka. Előre­láthatóan ugyancsak 29- én a japán Expo ’85 nemzetközi kiállításról való megemlékezésül bé­lyegpár jelenik meg. A felszabadulás 40. év­fordulója alkalmából Kecskeméten rendezett kiállításra a Magyar Bé­lyeggyűjtők Országos Szövetsége emlékívet adott ki, amely a gel­lérthegyi Szabadságszob­­rot, valamint az 1919. évi Tanácsköztársaság által kibocsátott sort rep­rodukálja. Ebben Marx, Engels, Petőfi, Dózsa és Martinovits arcképét örökítették meg. A le­­ningrádi Ermitázs mú­zeum gyűjteményéből spanyol festőik alkotásai­ban gyönyörködhetünk szovjet bélyegeken. San Marino J. S. Bach és Bellini világhírű zene­szerzők emlékének bé­lyegpárt szentelt. A Gen­fi-tavon működő nem­zetközi mentőszolgálat centenáriumára a svájci posta bélyeget bocsátott ki. Vízilovakat láthatunk libériai sorban. Csehszlovákia bélyegen emlékezett meg arról, hogy negyven évvel ez­előtt szabadította fel a szovjet­­ hadsereg. A fa­sizmus alól történő fel­­szabadulás 40. évforduló­járól a Német Demokra­tikus Köztársaság és Hol­landia bélyegeken is hírt adott. Az afrikai Ele­fántcsontpart népviseleti sort jelentetett meg. A Monacóban rendezett nemzetközi könnyűatlé­tikai és úszóbajnokságra az ország postája bé­lyegpárt adott ki. Gom­bák láthatók nicaraguai Borban. Előzés és felelősség Az előzés a forgalom biztonsága szempontjából az egyik legveszélyesebb manőver. Lényegében azt jelenti, hogy az előzni kí­vánó vezetőnek mindig időben, még a manőver megkezdése előtt meg kell győződnie arról, hogy az előzést biztonságosan tud­ja-e végrehajtani, meg­vannak-e hozzá a szüksé­ges feltételek. Ebből is következik, hogy kritikus döntési pil­lanat a járművezető fele­lősségérzete szerint az elő­zés megkezdése. A „meg­kezdés” olyan fázis, amely már a jármű pozíciójának, mozgási jellemzőinek megváltozásával jár. Az irányváltoztatás jelzése még csak a szándékot mu­tatja, ettől még nem „kez­di” az előzés folyamatát Mint a KRESZ értelmezé­se is kimondja: az előzés megkezdésének azt a helyzetet kell tekinteni, amikor az előzést végre­hajtó az irányváltoztatá­si szabály betartásával — az előzendő jármű mögül kihúzódott az úttestnek arra a részére, amelyen az előzést végrehajtja és­­ az előzendő járművet annyira megközelítette, hogy annak esetleges irányváltoztatása már ténylegesen zavarná az előzést végrehajtót. Mind­ebből látszik, hogy az elő­zés valóban több feltéte­les és felelősségteljes dön­tés eredménye lehet csak. A bizonytalanság mindig arra inti a vezetőt, hogy inkább álljon el az előzés megkezdésétől, ha bárme­lyik feltételt nem látja biztosítottnak. Ne feledjük, előzni ak­kor szabad, ha a szem­bejövő forgalmat nem zavarjuk, ha előzését más jármű nem kezdte meg; ha előttünk ugyan­abban a sávban haladó másik jármű előzési szán­dékot még nem jelzett; ha előzés során kellő oldal­­távolságot tudunk tarta­ni; s ha az előzés befeje­zése után a megelőzött jármű elé, annak zavará­sa nélkül, vissza tudunk térni. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK Fárasztó és növekvő idegességet okoz a forgal­mi dugó a vezetők szá­mára — állapítják meg a szakemberek. A volán mö­gött ülő ember ugyanis az úticélja elérését akarja, úgymond, erre motivált. A gépkocsivezetés külön­ben is változatos benyo­mások egész sorát hozza létre, és ezzel az agyké­regben az ingerületi fo­lyamatok kerülnek túl­súlyba. Ezek általában kellemes élményt, érzést jelentenek. Az elakadás, a veszteglés viszont éppen ellenkező folyamatokkal jár az idegrendszerben — a gátlási folyamatok kel­lemetlen élményt jelente­nek. Hosszan tartó, vagy gyors egymásutánban is­métlődő forgalmi akadá­lyokat ezért az ember mint kudarcélményt érzé­keli; a gátlási folyamatok túlsúlyba kerülnek, ettől a vezető kellemetlenül ér­zi magát és egyre feszül­tebbé- válik. A vezető mozgásbiztonsága csök­ken, kapkodó lesz a kocsi irányítása, ugyanakkor egy-egy kényszerű vára­kozás okozta, ún. fruszt­­rációs élmény hatására növekszik a vezető koc­kázatvállalási készsége. A közúti balesetek bekövet­kezését vizsgálva pedig majdnem mindig kimu­tatható a kockázatválla­lás valamilyen formája. Vizsgálatokkal igazolták már azt is, hogy a hosz­­szan tartó, kényszerű vá­rakozás, a centizve hala­dás jóval fárasztóbb, mint akár a hosszú távú, de folyamatos vezetés. A mesterségesen létrehozott forgalmi dugókban kimu­tatható volt a gépkocsi­­vezetők megnövekedett agresszivitása is. Ú­TISMER­ET A különleges forgalmi sávok közül a kerékpár­sáv legalább 1 méter szé­lességű, az autóbusz-for­galmi sáv, az autóbusz­­ötböl, valamint a kapasz­kodó-, a lassító- és a gyor­sítósáv legalább 3 méter szélességű kell legyen. Szélességük azonban nem haladhatja meg a 4 mé­tert. Petress István A fogak „önvédelme” Angol kutatók megállapították, hogy miként birkóz­nak meg fogaink a különböző típusú ételek megrágá­­sának feladatával. Kimutatták: a fogak azért nyelhet­nek el olyan sok energiát törés nélkül, mert kemény, szervetlen anyagból állnak, amelyet folyadékkal töl­tött pórusok, likacsok vesznek körül. A fog tehát a gép­kocsik lökésgátlójának módjára működik: az energiát a folyadék veszi fel, amint a fogak rágás közbeni ösz­­szeszorításakor a kicsiny likacsok között áramlik. A fogak kemény része kalcium-hidroxiapatit prizmái­ból épül fel. A prizmák körül lágy „kötőanyag” van, korábban azt hitték, hogy egyfajta szerves cement. A kutatók kimutatták, hogy 2—10 nanométer (1 nanomé­ter a milliméter 1 milliomod része) átmérőjű, folyadék­kal töltött likacsok hálózatából áll. A rágás ütéseinek, lökéseinek energiáját a likacsok hálózatában áramló folyadék veszi fel. A kalcium-hidroxiapatit kristályrácsának ionjai kis villamos teret hoznak létre. Mivel a likacsok nagyon kicsinyek, a villamos tér lényegesen lelassítja a folya­dék áramlását, más szavakkal: megnöveli a viszkozi­tását. Matematikai modellekkel megállapították, hogy bizonyos körülmények között akár 20 százalékkal is nő­het a viszkozitás. Minél nagyobb a viszkozitás, annál nagyobb energia szükséges átpréselni a folyadékot a likacsokon. Az új elméletből adódik, hogy a viszkozitás növelése függ a hidroxiapatit felszínén levő ion típusától is. Ha a hidroxid-ionokat fluorid-ionokkal váltják fel a felszínen, a viszkozitás megnő , az átlagosnál erőseb­bek, szívósabbak lesznek a fogak. SZABAD FÖLD 17 Mit tartalmaz a tengervíz? A tenger vize viszonylag híg sóoldat, íze keserű és sós, ivásra vagy főzésre nem használható. A kémikusok vegyelemzéssel határozzák meg a vízben oldott anya­goknak, főként sóknak, mint amilyen a nátrium-klorid (ez a közönséges vagy konyhasó), a magnézium­­klorid, a magnézium-szulfát, a kalcium-szulfát, a ká­lium-szulfát, a kalcium-karbonát (mészkő), a magné­­zium-bromid, valamint az egyéb ásványoknak egymás­hoz való arányát. Az elemek közül az élet szempontjából oly fontos jód, az összes sótartalomnak csak másfélmilliomod ré­sze. A tenger vize nitrogént és foszfort is tartalmaz; ezek fontos tápelemei a felsőbb vízrétegek gazdag nö­vényvilágának. A növények viszont némely állat táp­lálékául szolgálnak, s számukra természetesen az oxi­gén is nélkülözhetetlen. Mivel a hideg víz több levegőt nyel el, mint a meleg, a sarki tengerek állatvilága gazdagabb, mint a trópusi vizeké. A tenger vize szénsavat is tartalmaz, mégpedig jóval többet, mint a levegő. A tengeri nö­vények (a szárazföldi növényekhez hasonlóan) a szén­savat testük anyagainak felépítésére használják fel és oxigént termelnek. Az állatok viszont oxigént használ­nak fel, és szén-dioxidot lélegeznek ki. A tengervízben — kis mennyiségben — az összes fém jelenléte kimutatható. Tengeri élőlények testében re­zet, ólmot, cinket, nikkelt, mangánt, ezüstöt, arzént stb. találtak. Bebizonyosodott, hogy a tengervíz aranytar­talma köbméterenként 0,005 mg, ami a hatalmas vi­lágóceán vízmennyiségére átszámítva mintegy 9 mil­lió tonnának felel meg! De mert az aranyat a tenger­víz rendkívül finom elosztásban tartalmazza, kiválasz­tása jelenleg többe kerülne, mint amennyi az előállí­tott arany forgalmi értéke lenne. Új, könnyen bomló gyomirtó szer Az előállító cég — a Stauffer Chemicals — szerint a Racer nevű, szelektív talaj herbicid sárgarépában, burgonyában, napraforgóban, őszi búzában és ültet­vényekben használható kiváló gyomirtó szer. Magyar­­országon egyelőre két évig tartó kísérletek után a nap­raforgóban engedélyezték. A Racer könnyen biodegradáló vegyület, vagyis a talajban, növényekben, állatokban könnyen elbomlik. A bontástermékek nem mérgezők, nem asszimilálód­nak a környezetben, a szervezetben vagy a táplálék­láncban. Gazdasági előnyei, hogy a legkülönfélébb időjárási körülmények között és variálható időpontban alkal­mazható. A szer felezési ideje több más gyomirtó szer­hez képest fele annyi, vagyis a lebomlása kétszer olyan gyors. Ennek ellenére gyomirtó képessége igen széles skálájú és tartós. Egy permetezéssel az egész idényre szóló hatás elérhető. Csírázásgátló és a kikelt gyomokat is elpusztítja. Homokos területen is alkalmazható. A nagyüzemek az idén már kétezer hektáron alkal­mazzák. Sz. L.

Next