Szabad Föld, 1985. július-december (41. évfolyam, 27-52. szám)

1985-08-31 / 35. szám

1985. AUGUSZTUS 3. Két utazási iroda kínáltából Azok számára, akik nyáron a munkájuk miatt nem mehettek üdülni, vagy akik maradék sza­badságukat szívesen tölte­nék országjárással, kül­földi utazással, ugyancsak gazdag választékot kínál­nak az utazási irodák. A napokban megjelent őszi­téli ajánlatokból válogat­tunk, ezúttal a külföldre készülők számára igyek­szünk ötleteket adni. Az IBUSZ az egyre nép­szerűbb körutazásokkal közelebbi és távolabbi or­szágokba egyaránt csábít­ja az utazni vágyókat. Csupán néhány lehetőség: Salzburg—München— Bécs; Szófia—Isztambul; Szófia—Thessaloniki— Athén; Athén—Kréta; a Gyémánt-hegyek vidéke (azaz utazás a Koreai Né­pi Demokratikus Köztár­saságba); kubai körút; Róma—Firenze—Velen­ce; Leningrád—Tallinn— Riga—Vilniusz—Moszk­va; körutazás a kaukázusi fővárosokban. Természe­tesen a téli sportok ked­velőiről sem feledkeztek meg. Ausztria, Bulgária, Csehszlovákia, Románia, Jugoszlávia, Lengyelor­szág hegyvid­ékeire in­vitálják őket, ahol sí­zés, hegymászás, kirán­dulás kínálkozik prog­ramként. A városláto­gató túrák kínálatából is érdemes, választani: London, Bécs, Prága, Kai­ró, Athén, Párizs, Krakkó, Varsó, Lipcse, Berlin, Potsdam, Velence, Mad­rid, Moszkva, Leningrád, Isztambul egyaránt sok látnivalót ígérő úticél le­het. A Lokomotív Tourist programfüzetéből szintén , az tűnik ki, hogy változa­tos kínálattal igyekszenek a maguk számára meg­nyerni az utasokat. A kü­lönlegességek közül érde­mes megemlíteni a követ­kezőket: Adria-nosztalgia­­út, sörfesztivál München­ben, szilveszter Párizs­ban, gleccsersízés Schlad­­mingban, szörfözés a Ka­nári-szigeteken, kirándu­lás a Graz—Mariazell— Bécs útvonalon. Az egyéni utasok számára két új­donságot kínálnak. Az egyik: akik egyéni valu­takeret vagy BC-számla terhére utaznak az Ame­rikai Egyesült Államok­ba, Kanadába vagy Auszt­ráliába, már Budapesten előfizethetnek a felsorolt államokat behálózó Grey­­hound autóbusz társaság valamennyi vonalára, 7, 10, 15, illetve 30 napos időtartamra. A másik: árusítják az NSZK va­lamennyi­­vasútvonalára szóló DB-turistabérletet, amely nemcsak a vona­tokra, hanem a hajójára­tokra is kedvezményt biz­tosít. Az itt felsorolt, vala­mint az utazási irodák programfüzeteiben meg­jelent, más ajánlatokkal kapcsolatos kérdésekre bővebb felvilágosítást a­­Tourinform 179-800-as te­lefonszámán kaphatnak az érdeklődők. Ismét felhívjuk a figyel­met: olvasóink számára a Tourinform új lehetőséget is kínál. Vállalkoznak rá, ha van olyan kérdésük, amely a hazai üdülések­kel, utazásokkal kapcso­latban különösen érdekli önöket, és azt — a Szabad Földre hivatkozva — meg­írják címükre (Tourin­form szerkesztőség, 1364 Budapest, Pf. 4.), hama­rosan személyre szóló vá­laszt kapnak tőlük. A vadkacsa vadászata Augusztus 1-től január 15-ig engedélyezett a vad­kacsa vadászata. De mi­ként tavaly, az­­idén is augusztusban csak „hú­­zás”-on lőhető, míg eset­leges hajtása vagy „ta­posó” vadászata szeptem­bertől engedélyezett. Ugyancsak áll az itten is, hogy a vizeinken meg­forduló húszegynéhány fajtából csak a tőkés-, böjti-, csörgő-, fütyülő- és a barátréce lőhető, míg a többi egész évben védett, vadászatuk tilos. Jól vigyázzunk tehát, ne­hogy figyelmetlen lövé­sünkkel vétsünk a fenn­álló rendelkezés ellen. A tilalmi idő nem vonatko­zik a tenyésztett, illetve a „röptetett” récékre, ezeket minden időben lő­­hetjük. Most pedig néz­zük, miként is állunk ha­zai vadkacsa-állomá­­nyunkkal, mit­­ remélhe­tünk vadászatától és mit tehetünk kedvelt, hasznos vadunk érdekében nem­csak a vadászidényben, hane­m a tilalmi időben is. Kezdjük talán azzal, hogy­­vadon tenyésző ré­­ceállományunkat felbe­csülni — úgy, mint a többi számottevő, hasznos vadat — nem tudjuk. Vi­zeink helyzete, zavartsá­­ga, növényzete, igénybe­vétele sport- vagy egyéb célokra, a közelükben le­vő lakott helyek terjesz­kedése, no meg a melio­ráció, mind-mind kiha­tással lehetnek az adott helyeken fészkelő récék mennyiségének alakulásá­ra, helybenmaradásukra vagy kisebb-nagyobb mér­vű helycseréjükre. Ha nem is tudjuk felbecsül­ni pontosan minden vízi­vadas területünk réceál­lományát, helyhezköté­­sükre és védelmükre az év minden szakában ter­jedjen ki figyelmünk és a vadászidényben se lőj­­jük nyakló nélkül a vad­kacsát. Különösképpen ügyeljünk az olyan terü­letrészek nyugalmának biztosítására, ahol a ré­cék a nap legnagyobb ré­szében tartózkodnak. Ezért tehát szeptember­ben, sőt később se igen zaklassuk a récék ked­venc tartózkodási helyeit és inkább csak esti, haj­nali húzásukon vadász­­szák a vadkacsát. Az elmúlt évben a va­don tenyésző récékből 11­ 798, míg a mestersége­sen tenyésztettből 16 359 került puskavégre. A va­don tenyészősből Hajdú megyében 10 706, Bács megyében 10 020, Szolnok megyében 8545 darab volt a teríték. Ezek a „leg­­kacsásaibb” megyék. A mesterséges vadréce-te­­nyésztéssel foglalkozó 11 megyénk közül a Szolnok megyei vadásztársaságok jártak az élen 7892 lőtt kacsával, utánuk a Ba­ranya megyeiek 3380, a Fejér megyeiek pedig 1871 lőtt kacsával követ­keztek. Az idén még mintegy harminccal gya­rapodott a mesterséges récetenyésztéssel foglal­kozó vadásztársaságok száma, ami országos vi­szonylatban a tavalyinál nagyobb terítékkel ke­csegtet. Apróvadjaink közül minden bizonnyal a leg­magasabb a kárbaveszett (szárnyazva menekülő, a sűrű vízinövényzet között elveszett) vadrécék ará­nya. Ennek megelőzése végett feltétlen szükség van a víztől nem irtózó, jó orrú, jól bevadászott vadászob közreműködésé­re. A leshely kiválasztá­sánál pedig tartsuk szem előtt, hogy a lőtt réce minden esetben nyílt víz­re vagy a földre essen, mert a sűrű növényzet közé esőt még a jó vizs­la sem találja mindig meg. Esetleges alacsony lövéseinknél vigyázzunk minden esetben arra, hogy sörétünk embert vagy a vizslát ne érje. Dr. Bertóti István Megállás egyirányú forgalmú úton Mint ismeretes, egyirá­nyú forgalmú úton az út­test bal szélén is meg szabad állni. Ez az en­gedmény azt célozza, hogy azokon az utakon, utcák­ban, ahol elegendő hely marad a folyamatosan közlekedők számára, a parkolási területeket job­ban ki lehessen használ­ni. A bal oldali megál­lás azonban önmagában mindig kissé veszélye­sebb, mintha jobb oldalra állnánk ki. A mögöttünk jövők ugyanis általában a jobbra letéréssel számol­nak, hiszen ez a megszo­kottabb. Menet közben nem mindenki tudatosítja magában, hogy egyirányú utcában közlekedik, leg­alább is ami a megállá­sokat illeti, ezért a bal­ra húzódás meglepetés­szerű is lehet, ha időben nem jelezzük. A megál­lást előkészítő irányjelzés legyen tehát ilyenkor erőteljesebb, azaz: kezd­jük meg már hamarabb, mint különben tennénk. Igen hasznos, ha a kocsi balra húzódását is kife­jezetté tesszük, természe­tesen úgy, hogy előzőleg alaposan szemrevételez­zük a mögöttes forgal­mat. Nem szabad elfeledni, hogy ezeken a helyeken is a jobb oldali megál­lás a „kedvezményezett”! Tanácsos tehát, hogy — ahol arra mód van — mindig a jobb oldalon álljunk meg. Ha azonban mégis a bal oldalra aka­runk leállni, figyelembe kell vennünk azt is, hogy csak akkor tehetjük, ha ezután is az úttesten a járművünk mellett leg­alább egy forgalmi sáv (k­b. 3 méter) szabadon marad. A bal oldali meg­állás semmiképpen sem szűkítheti le úgy az utat, hogy azzal a forgalom nehezebbé v­áljék. Sőt, ki­fejezetten figyelemmel , kell lennünk arra is, hogy a szabad forgalmi sávon kívül, az úttest jobb szé­lén megálló járművek számára is elegendő szé­lességű hely maradjon. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK Lakott területen kívül f az országutakon és az autópályákon is igen sok baleset történik csak azért, mert valamelyik autós késve fékezett... A kutatók válaszkésésnek nevezik ezt a jelenséget, aminek a hátterében az rejlik, hogy a vezetők az ütközést (belefutást) meg­előző időben éppenhogy szinte ideális útviszonyok és forgalmi körülmények között haladhatnak, sem­mi sem zavarja vezetési biztonságukat. A meg­vizsgált eseteknek több, mint a felében a baleset előtt egyenes úton, egyen­letes sebességgel közle­kedtek. A vezető ébersége ilyenkor erősen lecsök­ken, figyelme és ún. ké­­szenléti állapota (azaz, hogy gyorsan tudjon rea­gálni, ha bármi történik is) gyengül, s a tudatos vezetés helyett a veze­tési automatizmusok ve­szik át a jármű irányí­tásában a fő szerepet. A megkérdezett balesetezők szinte minden esetben ar­ról számoltak be, hogy előzőleg­­ hátradőlhet­tek, pihenhettek, mert nem kellett semmilyen veszélytől tartaniok! Eb­ben a helyzetben az át­gondolt, gyors és határo­zott döntésre való alkal­masságuk csökkent. A túlságosan esemény­telen, túl kevés vezetési feladattal végigjárható utakon a vezető megelő­legezi magának a bizton­ságot, s amikor hirtelen történik valami körülöt­te, s vissza kell állnia az eredeti éberségi szintre, akkor ez csak kis időki­hagyással történik meg. Ez a vál­aszkosás, ami ké­sedelmes fékezésben nyil­vánul meg. A cselekvési idő ilyen esetben há­romszorosára is megnyúl­hat. Petress István Nálunk is — biobeton A hulladék szó fogalmát az idők során azonosítottuk a szeméttel, a feleslegessel, a kidobandóval. Pedig az egyik termelési, gyártási folyamat hulladéka, a másik termelési fázis alapanyaga lehet. Az ilyen hulladékok — helyesebb, ha melléktermékeknek nevezzük — má­sodlagos felhasználásával rendszerint kettős célt érünk el: megszabadítjuk tőle a környezetet és olcsó alap­anyaghoz jutunk. Mindez találékonyság, technológia és persze beruházás kérdése is. Most egy olyan termékcsaládról adunk ismertetést, melynél mindhárom feltétel adva van. Ez év első fe­lében megkezdte az üzemszerű termelést Újfehértón az első Durisol gyár , a Durisol Biobeton Gazdasági Tár­saság keretében. (A társaság tagja az AGROBER és az Újfehértói Építő és Faipari Szövetkezet.) A gyártás megkezdésével az építkezés választéka olyan új építő-, anyaggal bővül, mely Magyarországon eddig nem volt ismeretes. A Durisol olyan falazóelem, lemez, vagy pa­nel, mely vegyszeresen kezelt fa-, faapríték-, nád-, és szalmaalapanyagból cementkötéssel készül. Az alapanyag tehát faipari és mezőgazdasági mellék­­termékekből, sőt a szó szoros értelmében vett hulladé­kokból készül. A biobetonnak számos jó tulajdonsága van; könnyű, kézi fűrésszel is fűrészeibe.5. fúrható, csavarozható, szögelhető, rothadásmentes, kémiailag stabil; a légköri szennyezőanyagoknak, penésznek, gombáknak, termeszeknek, rágcsálóknak ellenáll; sav­mentes, tűzálló, hőszigetelő, hangelnyelő, szellőzőké­pes és teherbírása is kiváló. A falazóblokkokból akár 10 szintes épület is épít­hető. A jelenlegi, szigorított hőszigetelési szabályok­nak megfelel; a hangszigetelés szempontjából szend­vicsszerkezetnek tekinthető, mert a köpenyfal és a be­tonmag tömörsége különböző. Az ilyen falszerkezet hangcsi­llapításra alkalmas, mert a különböző frekven­ciájú zajokat is nagy részben elnyeli. Ennyi jó tulajdonság igazolására Hollandiában 1934 óta, tehát több mint 50 éve áll egy ilyen anyagból ké­szült épület. A rendszeres vizsgálatok az anyag állé­konyságában károsodást, a faszálak korhadásának megindulását nem észlelték. De nálunk is Székesfe­hérvárott, a Radványi u. 1. szám alatt felépült egy, hazai nádalapanyagból készült biobetonház, amihez a blokkokat még Ausztriában gyártották. Még egy nagyon kedvező tulajdonságáról kell szól­nunk. A biobeton üreges falazóblokkból történő épít­kezés rendkívül gyors. Nemcsak a nagyobb méret miatt, hanem azért is, mert az elemeket kötőanyag (habarcs) nélkül helyezhetjük egymás mellé és fölé. Csak arra kell ügyelnünk, hogy a blokk üregei egymás fölé es­senek. Ezután három soronként az üregeket betonnal kell kiönteni. Ez a betonmag biztosítja a stabilitást. Az építésnél a talajvíz elleni szigetelést meg kell ol­dani, mivel a Durisol anyaga beton nedvszívó. Szállí­tásnál gondosan kell eljárni, mert ez elemek sérüléke­nyek, törékenyek. Ez azonban csak annyit jelent, hogy a rakodási, szállítási, tárolási és biztonságtechnikai előírásokat be kell tartani. Például a Bécsből Székes­­fehérvárra, két kamionnal szállított elemből egy sem tört el. A lakó- és családi házakon kívül a biobetonelemek­ből gazdasági és üzemi épületek is gazdaságosan épít­hetők. Az illetékesek azt ígérik, hogy­­ a biobeton-­ elem már ez év őszén kapható lesz. Sz. I. SZABAD FÖLD 17 Rejtett nyomelemhiány ellen —­ffiultiifiicro Az intenzív gabona- és kapásnövény-termesztésnél, de a kertészeti kultúrában is fokozott mértékben léphet fel az úgynevezett latens (rejtett) nyomelemhiány. A nyomelem kémiailag ugyan jelen van, de az időjárás, más vegyelemek — például túl sok mész — lekötő ha­tására vagy éppen az egyes növekedési szakaszok fo­kozott igénye következtében (például szemképződés elején) átmeneti hiánybetegség léphet fel. Ezen segít gyorsan és biztosan a Hoechst cég licence alapján gyártott nagy koncentrációjú nyomelemeket tartalmazó műtrágyapaszta, a multimicro elnevezésű levél- és talajtrágya. A multimicro bőr, vas, réz, mangán, molibdén, cink nyomelemeket tartalmaz, különleges, úgynevezett ke­látkötésben. Ez szerves vegyi kötődést jelent, a nyom­elem tápanyagok nagy, stabil molekulákhoz kötődnek. Ezek a molekulák vízben oldódva kerülnek a növény­be és ez garantálja a gyors és biztos hatást. Az új ha­tásmechanizmusú levél- és talajtrágyát sikeresen al­kalmazzák gabonákban, burgonyákban, répában, rep­cében, szőlőben, gyümölcsben és zöldségféléknél is. Kis kiszerelésben már a kistermelők is hozzájuthatnak.

Next