Szabad Föld, 1986. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)

1986-03-15 / 11. szám

1986. MÁRCIUS 15. Tavaszi kirándulások, üdülések Mindannyian reméljük, nemsokára beköszönt a tavaszi jó idő, és ezzel el­érkezik a kirándulások szezonja is. Azok számá­ra, akik már nagyon vá­gyakoznak a szabadba, elsőként néhány húsvéti kirándulást ajánlunk.. Locsolódás Debrecenben a címe annak a három­napos programnak, amely március 29-től 31-ig tart. A kirándulók az első na­pon megismerkedhetnek a hortobágyi pásztorélet emlékeivel, és Debrecen­ben városnéző sétát te­hetnek. A második napon délelőtt kocsikázás lesz Pallagon, a debreceni Ál­lami Gazdaság fogataival, a délután pedig szabad, hogy este, a díszvacsorá­val kezdődő locsolódásra mindenki pihenten érkez­zen. A harmadik napon ismét városnézés, majd Hajdúszoboszlón fürdés szerepel a programban. A vendégeket az Aranybika Szállóban helyezik el.­­ Három nap Sopronban a másik, szintén március 29-től 31-ig tartó kirán­­dulás elnevezése; a részt­vevőket a Sopron Szálló­ban helyezik el, és teljes ellátást adnak számukra. A program az első napon győri sétával kezdődik, majd a fertődi kastélyt keresik fel a kirándulók. A második napon Sopron nevezetességeivel ismer­kednek: a Széchenyi te­ret, az Előkaput, a Kecs­ke-templomot, a Kápta­lan teret és a középkori zsinagógát láthatják, ter­mészetesen idegenvezető kalauzolásával. A harma­dik napon a fertőrákosi kőfejtőt, a nagycenki Széchenyi emlékmúzeu­mot és a malommúzeu­mot tekintik meg a részt­vevők. Húsvét Egerben, ugyan­csak március 29-től 31-ig. Az érkezés napján a vá­ros nevezetességeivel is­merkednek meg a turis­ták, a második napon pe­dig Szilvásváradra utaz­nak. Innen kisvasúttal a Szalajka völgybe kirán­dulnak, majd megnézik a szilvásváradi lovasmúzeu­mot, ahol a lipicai ménes történetével ismerked­hetnek meg. Utána a Hild József tervezte kör­­alakú templom, majd Bélapátfalván a XVIII. századi cisztercita apátsá­gi templom megtekintése szerepel a programban. A kirándulás harmadik napján Párádon a kocsi­múzeumot és Asztalos Jo­­hák fafaragó népművész kiállítását láthatják, vagy — ha inkább ezt választ­ják — Galyatetőn és Ké­kestetőn tölthetik el ide­jüket. A vendégek szállá­sa az Eger Szállóban lesz. Azok számára, akik ta­vasszal üdülni készülnek, szintén néhány ajánlat. Hollóstetőn, a Bükkben április 13-tól egyhetes turnusokban pihenhetnek a hegyi kemping 2—4 ágyas, komfort nélküli faházaiban, illetve két­ágyas motelszobákban — kívánság szerint teljes­vagy félpanziós ellátással ■— kínálnak nyolcnapos üdülést május 4-től. A kemping közelében talál­ható a Pepi-kert, azaz az országos hírű arborétum, a körösi holtágban pedig horgászni lehet. És mód nyílik teniszezésre, külön­böző vízisportokra — a hozzá szükséges kellékek helyben kölcsönözhetők. Fadd-Domboriban nyolc­napos turnusokban lehet üdülni május 13-tól a Hullám Szálló kétágyas, zuhanyozós szobáiban, és a közeli Duna étteremben félpanziós ellátást is kap­nak a vendégek. A tiszta sportokra, horgászásra egyaránt alkalmas, és a közelben lovagolni is le­het. A húsvéti kirándulá­sokról, a tavaszi üdülé­sekről bővebb felvilágosí­tást a Tourinform 179-800-as telefonszámán kaphatnak az érdeklő­dők. Sokszínű választék A horgászmozgalom vi­szonylag kedvező helyzet­ben van, mert a szüksé­ges kellékeket saját vál­lalata készíti, sőt rész­ben importálja is. Ennek eredményeként az idén is tűrhető ellátásra lehet számítani, figyelembe vé­ve az egymástól erősen eltérő igényeket. Lehet kapni finomabb és erő­sebb, olcsóbb és drágább cikkeket egyaránt. A minőségi választék­kal egyébként a Horgász­cikk Készítő és Ellátó Vállalat (HOKÉV) érde­kes tapasztalatokat szer­zett. A nyugdíjasok pél­dául követelik, hogy le­hessen kapni hagyomá­nyos, olcsó bambuszboto­kat. Nosza, néhány évvel ezelőtt gyártottak 4000 darab pontyozó botot bambuszból. És alig tud­ták eladni. Ezért ma már ilyen nem készül, ellen­ben nyers bambusznád­­szálakat árusítanak 108 Ft-ért, és aki ragaszko­dik ehhez a minőséghez, saját maga felszerelheti. Ugyanakkor viszont for­galmaznak 10-12 m hosz­­szú, gyűrűzellen telesz­kóp bot­okat is, az egysze­rű ember számára elké­pesztő, 10-12 ezer forin­tos áron. És el tudják adni. Ez persze már a divat kóros jellegét mu­tatja, mert ezek a botok hétköznapi horgászatra tulajdonképpen nem is alkalmasak, kezelésükhöz inkább csak a verseny­zők értenek. Kapni tehát botot ol­csót és drágát is egy­aránt, a szenvedélyes horgászok napjainkban leginkább az ún. Kevlar­­botokat keresik, amelyek 2000 forint körüli áron mindent tudnak, ami egy bottól elvárható. Aki olcsón akar hor­gászni, vásárolhat 35— 100 forint közötti áron kicsi vagy nagy, ún. tá­roló orsókat, horgászni ezzel is lehet. A másik végletben pedig a Daiwa legújabb, három golyós­csapágyas, kettős fék­­rendszerű típusát 2200— 4000 Ft-ért. Kitűnő mű­szer ez, a fékerő például fárasztás közben, egy uj­jal állítható, de úgy, hogy a szabályozás a szakító­szilárdságon mindig be­lül marad. Ez az orsó gyakran hiánycikk. Fel­hívnám a figyelmet a Silstar EX 2225-ös orsó­ra, amelynek alkatrészeit Koreában gyártják, a HOKÉV szereli össze. Hátsófékes, lesz hozzá tartalékdob, ára 1000-1600 Ft. Kitűnően alkalmas ara, hogy pótolja a na­gyon ritkán kapható Fo­­rellét. Várhatóan április­ban jelenik meg a pia­con. A zsinórválaszték ki­mondottan jó. Vann olcsó, de megbízható NDK és csehszlovák gyártmány, valamint a legjobb már­kák a világpiacról. Érde­mes nézni a szakítószi­lárdságot, mert egyik­másik drágább minőség lényegesen vékonyabb ki­vitelben bírja ugyanazt, mint az általunk megszo­kott vastagabb. Most már folyamatosan kapható az elemi szálakból font Dac­­ron zsinór, amelynek szakítószilárdsága akár a 60 kg-ot is elérheti. A harcsázók, nádi pontyo­zók nagyon kedvelik, persze az ára sem sze­líd : méterenként 4-8 fo­rint. Kapható magyar horog is, de ezt meg nem ven­ném. Óvatos vagyok a cseh kristályhorgokkal is. Kicsit drágábbak ugyan a Mustad és a WMC márkák, ám ezek meg­bízhatóbbak, választékuk kielégítő. Az apraját 3, a legnagyobb „kampó­kat” 9 Ft-ért adják dara­bonként. Az úszók vá­lasztéka csak az üzlet le­hetőségeitől függ, a HOKÉV ugyanis éppen ezzel a cikkel tört be a világpiacra, háromezer variációban készíti. Nem rossz persze a házilag barkácsolt úszó sem, csak nagyon nehéz nyers bal­safához jutni. Akad néhány hiány­cikk is. Nagyon gondban van például, aki maga akarja felszerelni botját, mert csak hosszas keres­gélés után jut megfelelő gyűrűsorhoz. Nem kapni igazán alkalmas horgász­lámpát sem Vigasz, hogy végre sikerült megoldani az ún. kiegészítő apró­cikkek gyártását vagy importját. F. B. Az elsőbbség határai Az elsőbbség a közúti forgalomban a továbbha­ladási jogot jelenti. A közlekedés szabályozásá­nak egyik leglényegesebb előírása ez, hiszen más­ként nem lehetne rendet teremteni a járművek forgatagában, a gyalogo­sok között, s általában az utakon. A sokféle moz­gás, sokféle irány óhatat­lanul találkozik, érinti, metszi egymást, s ezek­nek a helyzeteknek a megoldását természetesen nem lehetne az egyes közlekedők megítélésére bízni. A lámpák, a táb­lák és az útburkolati je­lek, az elsőbbség meg­adására vonatkozó szabá­lyok együtt szolgálják a forgalmi irányok alá- és fölérendelését, s szabá­lyozzák ennek megfele­lően a közlekedők maga­tartását. Az elsőbbség azonban nem abszolút jog. Korlá­tai vannak, méghozzá olyanok, amelyek a for­galom folyamatosságát biztosítják. Az elsőbbség­gel rendelkezőnek is elő kell segíteni mások ha­ladását, rugalmasan al­kalmazkodva a közleke­dési folyamat egészéhez. A KRESZ értelmezése szerint: „A közúti forga­lom nagysága, folyama­tosságának biztosítása szükségessé teszi, hogy az elsőbbséggel rendelkező járművezető segítse elő a célszerűség és az ésszerű­ség keretei között azok továbbhaladását, akik enélkül méltánytalanul hosszú ideig veszteglés­­re kényszerülnének ...”! Mi tehát az elvárás? A nem hirtelen sebes­­ségcsökkentés — így pl. a gázelvétel, a motorfék, az enyhe fékezés, stb. —, és a nem hirtelen irány­­válto­zitatás — így pl. ön­kéntes sávváltás, enyhe ívű elmozdulás — elvár­ható az elsőbbséggel bíró vezetőktől is. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK Nagyon fontos gazdasá­gossági kérdés, hogy a gépjárművek, szerkeze­tük, felépítésük, jellem­zőik szerint, milyen mér­tékben hasznosítják az üzemanyagot. A takaré­kos közlekedés egyaránt célja az egyénnek és a népgazdaságnak is. Érde­kes vizsgálat készült ez­zel kapcsolatosan az egyik szovjet kutatóintézetben, melynek éppen az volt a feladata, hogy feltárja az üzemanyaggal való taka­rékoskodás további lehe­tőségeit. Ebben a vizsgálatban kimutatták azt is, hogy mib­e megy el voltakép­pen az üzemanyag. Egy dízelüzemű gépjármű­szerelvényt vizsgáltak meg igen alaposan. Kide­rült, hogy az energia 68 százaléka a motorban fel­lépő veszteségekre fordí­tódik; ezek elsősorban hő- és mechanikus vesz­teségek. A gördülési el­lenállás leküzdésére 18 százalék megy el, a lég­­ellenállás 6 százalékot „fogyaszt”, de a tehetet­lenségi erő legyőzésére, az erőátviteli egységek veszteségeire is 3-5 szá­zaléknyi üzemanyag szük­séges . Ezek az értékek azért mondanak sokat a konst­ruktőröknek, mert az egyes részterületekre kü­­lön-külön tudnak kon­centrálni ; a jobb gumi­abroncsok pl. csökkent­hetik a gördülési ellen­állásra fordított üzem­anyag mennyiségét, az erőátvitel átalakításával ismét csak takarékosab­ban lehetne üzemeltetni a járművet, de ugyanígy a kedvezőbb­ségelőten­ál­lási értékek megteremté­sével is nyerhetnek az üzemeltetők. Értelemsze­rűen a kevésbé súrlódó motor megtervezése is csökkenti az összfogyasz­­tást.. Petress István Búcsú a négyszögöltől Szerte a világon általános törekvés, hogy a szab­ványokat, mértékegységeket egységesítsék, illetve a tízes számrendszer alapjára helyezzék. Egymás után szűnnek meg a régi mértékegységek, pénznemek stb. Noha mi minden területen hamar magunkévá tettük a nemzetközileg egységesnek elfogadott mértékeket, szabványokat, a mezőgazdaságban a föld mérésére használt, a múlt század közepén meghonosított és ál­talánosan kötelezővé tett mértékegységek, a négy­szögöl és az 1600 négyszögölet kitevő kataszteri hold mégis egészen a közelmúltig fennmaradt. Annak ide­jén persze szükséges volt a bevezetésük, mert már­­már tűrhetetlen zűrzavart kellett megszüntetni. Elő­zőleg ugyanis a magyar hold, a lánc, a fertály, a kvadrát meg még számos mértékegység szolgált a föld nagyságának meghatározására. A tízes számrendszer alapú mértékrendszer elő­nyeit hazánkban már régtől fogva szerették volna gyümölcsöztetni a föld mérésében és nyilvántartásá­ban is. A méter bevezetésének évétől, 1874-től kezd­ve többször is jogszabállyal rendelték el a földterü­leteknek négyzetméterrel, illetve a 10 000 négyzetmé­ter nagyságú hektárral való mérését. A körülmények azonban csak mintegy másfél évtizeddel ezelőtt ér­tek meg arra, hogy az elhatározás valóra is váljék. Az áttérés a földnyilvántartás korszerűsítésével és az elektronikus számítógépek elterjedésével esett egybe. A régi mértékegység elvetése mellett több minden szólt. Már önmagában az is elegendő lett volna, hogy hazánkon kívül a fejlett országokban a legtöbb he­lyen a négyzetméter meg a hektár (rövidítve ha) sze­repel. Mezőgazdaságunk eredményeinek területegy­ségre vonatkozó adatainak a külföldiekkel való ösz­­szehasonlítása csak állandó, bonyolult átszámolgatás­­sal volt lehetséges. De zavart okozott e mértékegy­ségrendszer számtalan más esetben is, valahányszor kapcsolatba került más mértékeinkkel, és, ez gyak­ran előfordult, főleg azért, mert a mezőgazdaságon kívül mindenütt a méterrendszert használják a te­rület mérésére. A változást az is indokolta, hogy ma­ga a földmérés lebonyolítása már hosszú ideje nem öllel, hanem méterrel történt, és az adatokat utána számolták át négyszögölre, illetve kataszteri holdra. Végül hadd álljon itt a két terület-mértékrendszer néhány összehasonlító száma: 1 négyszögöl­­= 5,596 négyzetméterrel; 1 négyzetméter = 0,278 négyszögöllel; 1 ka­tasztrális hold (40X40 öl­­= 1600 négyszögöl) —■ 5754,641 négyzetméter; 1 hektár (100X100 m = 10 000 négyzetméter) = 1 katasztrális hold és 1180,364 négyszögöl. SZABAD FÖLD 17 Mikor következett be a halál? A baleseteknél, bűncselekményeknél nem mind­egy a halál időpontjának megállapítása, pontos meg­határozása. Erre eddig több módszert alkalmaztak. Ha a halál óta még csak rövid idő — egy-két nap — telt el, akkor a test hőmérsékletét és merevségét vették figyelembe (ismeretes: a holttest huszonnégy órán át merevedik, azon túl lazul.) Az emberi test hőmérséklete a halál után a kör­nyezetétől függően változó. A halott átveszi a kör­nyező tárgyak hőmérsékletét. Amennyiben a halál beállta óta hosszabb idő telt el, akkor elsősorban a szerves anyagok felbomlásának mértéke jelzi a ha­lál óráját. De bizonyos izomreakciókból is következ­tethetnek a szakemberek a halál beálltának időpont­jára, ugyanis a halott izmai az elektromos áram ha­tására másként reagálnak, mint az élőké. Az újszü­löttek szemlencséje a halált követő héten „beivódik” sárgás színt kap. Ez is következtetésre alkalmas „ha­­láljel”, akár csak a testen félóra múltán megjelenő hullafoltok. Az elmondottakon kívül ma már egy új módszer is rendelkezésére áll a szakértőnek a halál időpont­jának megállapítására. Az orvosok lézerfényképezés­­sel is nagy pontossággal — két óra eltéréssel — meg­állapíthatják a halált, a szem szaruhártyájának elho­­mályosodását figyelembe véve. A szaruhártya kristálytiszta, átlátszó, domború hár­tya, a szem ablaka. Elszürkülése a látást zavarja. Minél finomabb a homály, annál gyengébb a látás. A szaruhártyában nincsenek erek, azok ugyanis zavarnák a tiszta látást. A szaruhártya a szükséges oxigént az ínhártya ereiből kapja. A halál beálltával a vérkerin­gés megszűnik, a szaruhártya sem jut többé oxigén­hez, tehát elszürkül, elhomályosodik. Az elhomályo­­sodást hasonlítják az orvosok a lézersugár fényé­hez. A lézerforrás nagy energiájú, egyszínű fényt bo­csát ki. A természet színei azonban sokféle színből alakulnak. A szaruhártya színváltozása ezért is jól vi­szonyítható a lézersugár egyszínű fényeihez.

Next