Szabad Föld, 1986. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)

1986-03-22 / 12. szám

1986. MÁRCIUS 22. Ipari múzeumok Budán, a Bem u. 20. alatt található az öntödei Múzeum, ahol a Kárpát­medence 4000 éves bronz­­öntészetével, az öntvé­nyek formázásával, a ma­gyarországi vasöntészet 400 éves és a hazai acél­­öntészet százesztendős történetével ismerkedhet meg a látogató. Itt mű­ködött 1845-től 1964-ig Ganz Ábrahám kéregön­­tödéje, és megtekinthetők a XIX. és XX. századból való öntöttvas kályhák, valamint a magyarországi vastáblaöntészet emlékei is. Képet ad a kiállítás 12 féle öntési és formázá­si eljárásról, a szabadtéri bemutatón pedig két ku­­pola adagolótere — ter­mészetesen eredeti beren­dezéssel — látható, és megrendezték a Lenin Kohászati Művek jelenle­gi termékeinek bemutató­ját is. (Nyitva: hétfőn 10- től 16 óráig, kedden és vasárnap 10-től 17 óráig.) Az Országos Alumíni­umipari Múzeumot Szé­kesfehérvárott, a Zombo­­ri u. 12-ben találják meg az érdeklődők, és megte­kinthető az alumínium­­ipar történetének bemu­tatóján kívül az alumíni­um- és kábelipar együtt­működését, valamint a KGST-együttműködést reprezentáló kiállítás is. (Nyitva: május 1-től ok­tóber 3-ig kedden, csütör­tökön és szombaton 14-től 18 óráig, szerdán, pénte­ken és vasárnap pedig 10-től 12 óráig.) Sopronban, a Bécsi út 5. szám alatti épület ad otthont a Pékmúzeum­nak. A látogató megis­merkedhet az egykori iparos lakásával, a pék- és a cukrászműhellyel, s áttekintést nyerhet a sü­tőipar történetéről is. (Nyitva: kedden, csütör­tökön és szombaton 13-tól 17 óráig, szerdán, pénte­ken és vasárnap 9-től 13 óráig.) A porcelánok iránt érdeklődők figyelmébe­ ajánljuk a Herenden (Kossuth u. 140.) lévő Porcelánmúzeumot, ahol a világhírű gyárban ké­szített termékeket láthat­ják. A múzeum mellett technológiai bemutatót is megtekinthetnek az előre bejelentett csoportok, így megismerkedhetnek a gyártás legfontosabb ré­szeivel. (Nyitva: március 1-jétől október 31-ig hétfő kivételével 9-től 16.30-ig, november 1-jétől február 29-ig vasár- és ünnepnap 8-tól 15.30-ig.) Várpalotán a Thury-vár (Hősök tere 1.) ad otthont a Magyar Vegyészeti Mú­zeumnak, ahol bemutat­ják a magyar vegyipar kialakulását a XIX. szá­zadig, a reformkor ve­gyészetét, a hazai vegy­ipar és a korrózióvédel­mi eljárások fejlődését, valamint Thán Károly munkásságát és a 100 éves várpalotai szénbá­nyászatot is. (Nyitva: hét­fő kivételével — április­tól októberig — 11 és 17 óra között.) A Magyar Olajipari Múzeum Zala­egerszegen (Batthyány u. 2) várja az érdeklődő­ket. Itt megtekinthetők a hazai olajipar gyűjtemé­nyeiből való válogatások, megismertetnek a hazai olajkutatás történetével, van ipari , bemutató és szabadtéri műszaki em­lékkiállítás is (Nyitva: — hétfő kivételével — má­justól októberig 10-től 18 óráig, szeptembertől ápri­lisig pedig 9-től 17 óráig.) Pakson a Vasúti Mú­zeum anyaga bemutatja a hazai és az európai vasutak fejlődését, kiala­kulását, és látható itt pá­lyafenntartási gépek, szer­számok, vontatási beren­dezések bemutatója is. (Nyitva: hétfő kivételével 10-től 18 óráig.) Verpelé­­ten (Kossuth u. 52.) ko­vácsműhely fogadja a látogatót; anyaga egy XVIII. századi kovács­műhelyt — eredeti beren­dezésekkel, szerszámokkal — mutat be. (Nyitva: 9- től 13 óráig.) Az ipari múzeumokkal kapcsolatos kérdésekre bővebb információt a Tourinform 179-800-as te­lefonszámán kaphatnak az érdeklődők. A március eleji hasvas napok ugyan még he­lyenként a télre emlé­keztettek, a derült órák melengető napsugara azonban már a tavasz érkezését jelzi. A vadász­­társaságok ekkorra már mindenütt elvégezték a kötelező tél végi vadbecs­lést, melynek során a vadállomány mennyiségi helyzete mellett, annak erőnlétéről is meggyő­ződhettek. Utóbbinak megállapítása számos he­lyen még a vad további élelempótlására késztet­te a vadászokat mind­eddig, amíg annak szük­ségletét látják. Ilyen ese­tekben az apró- és nagy­vadnak egyaránt igen célszerű a szemes takar­mányt adni, ami az eset­leges hasmenés, illetve annak megelőzése végett igen jó hatással van rá­juk. A nagyvad rész­ére hozzuk rendbe és töltsük fel a só­zókat, ami szer­vezete részére igen hasz­nos. Ugyancsak időszerű teendő a téli viszontagsá­gok során eltömődött források kitisztítása, rendbehozatala, hogy a nagyvad vízigényét aka­dálytalanul kielégíthes­se. A nagyvadas terüle­teken ugyancsak igen fontos a cserkészutak és magaslesek kijavítása, valamint felrontott utak járhatóvá tétele. Folytassuk a nem vé­dett szőrmés és szárnyas kártevők további rend­szeres apasztását fegy­verrel és a különböző csapdákkal egyaránt A veszettségmentes helye­ken a rókák eredményes kotorékvadászatával ugyancsak elősegíthetjük apróvadunknak és tava­szi szaporulatának vé­delmét. A télre meghagyott vadföldekről takarítsuk le a még lábon álló nö­vényzetet, hogy a már­ciusiban ese­dékes tala­j­munkákat elvégezhessük. Az újabb védősűrűk létesítése — telepítésük, ültetésük — ügyében idejében járjunk el az illetékes mező- vagy er­dőgazdasági szerveknél. Vadföldjeinkre rendeljük meg időben a szükséges vetőmagot, hogy a vetés idejére a felhasználás helyére kerülhessenek. A helyi mezőgazdasági üze­meknél pedig járjunk el, hogy az erő- és mun­kagépek az elvégzendő munkákhoz készen állja­nak, illetve — ha úgy állapodunk meg — a me­zőgazdasági üzem időben elvégezze a munkákat. Ne feledjük, hogy amint a föld felengedett és elég száraz, el kell kezdeni a vadföldek ta­­lajmunkáit. Ahol elmu­lasztották az őszi szán­tást, ott — gondos trá­gyázás után — sürgősen végezzük, vagy végeztes­sük el a tavaszi szán­tást, mert egyes korán vethető takarmánynövé­nyeknek minél hamarabb földben kell lenniük. A vaddisznók vadásza­tára továbbra is kerít­sünk sort — hiszen, amint a napilapokból ol­vashattuk — már a la­kott helyeket is csopor­tosan látogatják és ott érzékeny károkat okoz­nak. Ha a föld kellősképp fel­engedett és a felmelege­dés is állandósult, akkor hamarosan, a költőhe­­lyeinére igyekvő erdei szalonkák is elérhetnek erdőinkbe és ismét ré­szünk lehet az esti és hajnali húzások évente oly nagyon várt, de so­ha meg nem unt vadász­­örvenetben. Ne felejtsük el azonban, hogy a va­dász a fennálló rendel­kezések szerint egy hú­záson legfeljebb csak két szalonkát lőhet. Tavaly a szalonkákból mintegy 1600 került puskavégre. Dr. Bertóti István Lemondás az elsőbbségről A köz­úti forgalomban — éppen mert a közle­kedőiknek egymás szán­dékait, lehetőségeit és nehézségeit is figyelem­be kell venni — idősza­konként adódhatnak olyan, helyzetek, amikor az elsőbbséggel rendel­kező lemond továbbha­ladási jogáról, lemond elsőbbségéről... Igen ■*­ sokszor akkor következik ez be, amikor mások nyilvánvalóan kényszer­­helyzetben vannak, illet­ve, amikor az ő tovább­haladásuk — pl. egy for­galmas főútvonalra való becsatlakozásnál — csak akkor képzelhető el, ha a kedvezményezett irány­ból érkezők közül valaki beengedi őket. Rész­ben, a megértés, részben az ud­variasság indít valakit az elsőbbségről való le­mondásra, nemegyszer azonban az objektív közlekedési szituáció kí­vánja meg ezt a gesztust, vagyis éppen az elsőbb­ségről lemondás gyorsít­ja meg mindenki számá­ra a haladást, oldja meg a különben torlódássá alakuló helyzetet. Az el­sőbbségről lemondás azonban nagy körülte­kintést kíván, s csak ak­kor célszerű, ha ezzel másoknak — pl. a ben­nünket követőiknek — nem okozunk se megle­petést, se bosszúságot... A jó közlekedési érzék szükséges tehát ilyenkor is. Lényeges szempont, hogy az elsőbbségről va­ló lemondás — önkéntes cselekedet, csak az el­sőbbséggel rendelkező sa­ját szándékából követ­kezhet, kikényszeríteni szigorúan tilos. Súlyosan hibázik tehát az, aki be­gurul a kiemelt útvonal­ra és pl. keresztben meg­áll mások előtt, ily mó­don elakasztva őket ki­kényszeríti a maga szá­mára a továbbhaladást.­ KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK A személyautókat gyár­tó nagy cégek szinte na­ponta kirukkolnak újabb és újabb takarékossági ötletekkel. Ezek a rész­újítások igen lényegesek, hiszen minden liter üzemanyag, amit az au­tós megtakaríthat — nyereség, s nem melléke­sen a legjobb hírverés egy-egy autótípusnak, motornak ... Egy érde­kes összegezés szerint az autógyárak tervezői — m­ég ebben az évtizedben — sokféle, takarékos vál­toztatásra törekszenek. A legtöbbet a karburá­­toros motorok szerkeze­tének javításával lehet elérni. A keverékképzés és az optimális gyújtás, a jobb motorolajok hasz­nálata akár egy negye­dével is takarékosabbá teheti az autót. A foko­zat nélküli váltók alkal­mazása, a különféle mik­roprocesszorok beszere­lése, a gumiabroncsok korszerűsítése ugyancsak sok üzemanyagot taka­ríthat meg. Általános törekvés van­ arra is, hogy a gépkocsi menet­kész tömegének a súlyát csökkentsék — kisebb tömeget nyilván keve­sebb benzinnel lehet megmozgatni. A karosz­­szériatzer­vezők pedig a légellenállási mutatók csökkentésével teszik kedvezőbbé a járművek teljesítményének a ki­használását. Szükség is van az öt­letekre, mert — kevesen tudják —: a benzinmo­tor hasznos üzemanyag­­felhasználása alig éri el a teljes üzemanyag-fo­gyasztás 20 százalékát. Kétségtelen tény azonban az is, hogy a jó vezetés­­technikával az üzem­anyag 12—15 százalékát lehet, vagy lehetne már most is megspórolni! Fetress István Kettős csilag-e a Nap? A kettős csillagok régóta ismertek: egységes rend­szert alkotnak, melyben két égitest közös középpont körül forog. Kezdetben a tudósok több olyan kettős csilla­got fedeztek fel, amelyeknél az egyik csillag — természetesen kozmikus méretekben — viszonylag kö­zel áll a másikhoz. Később észrevették, hogy számos kettős csillag igen távolra van egymástól, sőt, olyan „párokat” is felfedeztek, melyek „táncot” járnak több ezer csillagászati egységnyi távolságra egymástól (a csillagászati egység a Föld és a Nap átlagos távol­sága). Egyes tudósok úgy vélik, hogy Napunknak is lehet ilyen partnere. Spekulatív jellegű, de teljesen valószínű alapra építik feltevéseiket. Elgondolásuk körülbelül a következő. Annak az el­sődleges gáz- és porfelhőnek a tömege, melyből Nap­rendszerünk évmilliárdokkal ezelőtt lecsapódott, töb­­bé-kevésbé ismert. A felhő sugara 10 ezer csillagá­szati egység volt. Ezt egyébként az a tény is igazolja, hogy ekkora a leghosszabb keringési idejű üstökösök pályahossza is (a feltevések szerint az üstökösök ugyanazon gőz- és porfelhő szülöttei.) A felhő elsődleges tömege nyilván teljesen elegendő volt még egy Nap kialakítására, de a másik Nap tömegének körülbelül százszorta kisebbnek kellett lennie a mi Napunkénál. A csillagászok ismernek e szempontból számításba vehető égitesteket, úgynevezett vörös tör­­pecsillagokat. Igaz, eddig valamennyi megfigyelt tör­­pecsillagot a világegyetem távoli térségeiben fedez­ték fel. De miért ne lehetnének ilyenek közelebb is hozzánk? Távolságuknak természetesen eléggé nagy­nak kell lennie, fényerejüknek pedig kicsinynek, kü­lönben már rég felfedeztük volna őket. A csillagászok mindig is rejtélyesnek találták, hogy az ismert üstökösöket mintha „csoportosította” volna valaki: egyeseknek a Naptól legtávolabb eső pályapontja körülbelül egy csillagászati egység, má­soké pedig több mint öt. Közbenső üstökösök alig vannak. Vajon miért? Feltételezik, hogy egy szá­munkra — egyelőre — nem látható infravörös tör­­pecsillag vonzása ,kisöpörte” mindezeket az üstökö­söket Naprendszerünkből. Ehhez pedig tömegének legalább a naptömeg századrészének kell lennie. Az elmélet azonban csak elmélet, amelyet megfigyelés­sel kell igazolni. Hol lehet a Naptestvér, ha való­ban létezik? A számítások szerint legalább 3 ezer csillagászati egységnyi távolságban, vagyis több mint 500 milliárd kilométerre tőlünk. Ha messzebb lenne, nem képződhetett volna ugyanabból a gáz- és por­felhőből, melyből a Naprendszer, ha pedig közelebb, már felfedeztük volna. A keresett törpecsillag csak kevés sugárzást bocsát­hat ki a spektrum látható részében. Ugyancsak nem észlelhető az általa visszavert napsugárzás sem. Ezért a törpecsillag infravörös kisugárzását kell keresni. Már vannak műszereink, amelyek ilyen távolságból fel tudnának fedezni minden olyan infravörös tes­tet, amely valamennyivel meghaladja a Jupiter tö­megét és hőmérsékletét. Méretei sem lehetnek túl nagyok: elegendő, ha az egyenlítői sugara eléri a 100 ezer kilométert (a Jupiter sugara 72 ezer kilométer). A nehézség azonban másban rejlik: a csillagászok nem tudják, hogy milyen irányban keressék, hiszen bármely irányban rejtőzhet. Nem kell feltétlenül ab­ban a síkban lennie, melyben a Nap útja vezet a csillagok között. De van remény: a törpecsillagot el­árulhatja a parallaxisa (a tárgy látható helyzetének nézőpont szerinti változása). Nos, a földi megfigyelő számára, aki bolygójával együtt kering a Nap kö­rül, a keresett csillag parallaxisa egy év alatt kö­rülbelül két fokot tesz ki, s ez nem is kevés. Már el is döntötték: ha megtalálnák a Nap „ikertestvé­rét”, a Lucifer nevet kapná. Víz alatti dízelmotor A víz alatti munkáknál használatos motorok mű­ködtetése mindeddig csupán akkumulátorok energiá­jával volt elképzelhető. Úgy tűnik, hogy angol kuta­tóknak sikerült ennél jobb megoldást találniuk: ki­fejlesztették a nitrodízelnek nevezett dízelmotort. Ennek hajtóanyagát úgy egészítik ki, hogy a kipu­fogó gázt lehűtik, egy kálium-hidroxid szivacson préselik át — ez eltávolítja belőle a szén-dioxidot s az így megtisztított gázt oxigénnel dúsítva visz­­szajuttatják a motorba. A legnehezebb feladat an­nak megoldása volt, hogy a kipufogó gáz mindig éppen annyi oxigénnel dúsuljon, hogy a motor tel­jesítménye terheletlen járatból egy-két­ másodperc alatt a teljes terhelésig növekedjen. Ha ugyanis ke­vés az oxigén, a motor leáll, ha meg sok,­ a szele­pek kiégnek. Végül egy olyan mikroprocesszoros egy­séget szerkesztettek, amely pontosan vezérli az oxi­génnek a kipufogó gázba való adagolását. A nitrodízelmotor súlya és helyszükséglete sokkal kisebb, mint az áramellátásra használt akkumuláto­roké. Ráadásul a megtisztított kipufogó gáz a motor­házban külön berendezés nélkül létrehozza azt a túl­nyomást, amelyre az éppen reá nehezedő víznyomás ellensúlyozása végett szükség van. SZABAD FÖLD 17

Next