Szabad Föld, 1986. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)
1986-06-21 / 25. szám
Műemlék temetők, űremlékek A temetkezési szokások szorsan kötődnek egy-egy népörténelméhez, kultúrájához. A hazánk területén feltárt honglaláskori s az azt követő szárdokból ismert temetkezési hetek sírleleteit — nagy értékűyűjteményként — múzeumaik őrzik. Az országjáró turistazonban nemcsak ezeket tekinteti meg, hanem felkeresheti műemlék temetőinket is. A Himnusz költőjét, Kölcse Ferencet Szatmárcsekén temeti el; sírja fölé szépmívű sünneket emelt a kegyelet. De maga a temető is műemlék 1973 a, mert — az országban egyedülálló módon, mindmáig nem ijesen tisztázott okból — itt arok fölé csónak, illetve ember akú fejfákat állítottak. Az egyástól szabályos távolságra lévő, szépen faragott gótikus ívbe rúcsosodó sírjelek különös hast tesznek a szemlélőre, külössen alkonyattájt, szürkületír, mintha megannyi, fekete ípenyes apáca imádkozna rendbe burkolódzva. Egy másik vidéken ugyancsak a népi kultúra hozott létre rendhagyó síremlékeket. Balatonudvariban, közvetlenül a balatoni műút mellett fekszik az a temető, ahol a XVIII. század végéről, a XIX. század elejéről származó, szív alakúra faragott sírkövek láthatók. Hogy miért éppen csak itt az országban? Nos, ez még megfejtésre váró rejtély. A faragott kopjafákból több helyütt is találunk szép gyűjteményt, Budapest környékén például, Ócsán, a tájvédelmi körzet területén lévő temetőben, s Szentendrén, a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban, ahol a nádudvari, a hajdúböszörményi és a szatmárcsekei református temetők legszebb síremlékeit állították fel újra. A kopjafás temetkezés jelenik meg a mohácsi történelmi emlékparkban is; készítői történelmünk egyik legnagyobb tragédiájának állítottak szobrokkal, sírjelekkel emléket. Az 1526. augusztus 29-i véres ütközetnek több mint tízezer magyar áldozata volt. Az emlékparkot — miután az egykori csatatéren több tömegsírt tártak fel — 1976-ban létesítették a pécsi Janus Pannonius múzeum munkatársai. A díszes bronzkapun belül térképkő, díszket, lélekharang, művészi faragású sírjelek, fejfák és kopjafák fogadják a látogatót — valamenynyit neves művész készítette. Történelmünk, irodalmunk, művészetünk nagyjai nyomában járva, országszerte több helyütt találunk mauzóleumokat, díszsírhelyeket — Nagycenken Széchenyi Istvánét, Gannán az Eszterházy családét, Szatmárcsekén Kölcsey Ferencét. Királyaink ősi temetkezési helyén, Székesfehérvárott is remélhetően mielőbb elkészül a nemzeti pantheon. A TIT szervezésében a budapesti Mező Imre úti temetőben gyakran tehetnek sétát azok, akik múltunk nagyjai előtt szeretnék kegyeletüket leróni. Itt helyezték örök nyugalomra többek közt Kossuth Lajost, Deák Ferencet, Károlyi Mihályt, Batthány Lajost, Arany János, Ady Endre, Babits Mihály, Bajza József, Czuczor Gergely, Hunyadi Sándor, József Attila, Kisfaludy Károly, Kosztolányi Dezső, Kozma Andor, Makkai Sándor, Mikszáth Kálmán, Móricz Zsigmond, Reviczky Gyula, Sarkadi Imre, Szabó Lőrinc, Szerb Antal, Táncsics Mihály, Vajda János, Vörösmarty Mihály sírját is itt kereshetjük fel. A Farkasréti temetőben irodalmunk nagyjai közül Berda József, Csathó Kálmán, Devecseri Gábor, Fekete István, Hatvany Lajos, Illyés Gyula, Kaffka Margit, Kassák Lajos, Nagy László, Németh László, Örkény István, Palotai Boris, Ráth- Végh István, Remenyik Zsigmond, Rideg Sándor, Tersánszky Józsi Jenő, Váci Mihály, Zelk Zoltán végső nyughelye előtt tiszteleghetünk. A felsorolás korántsem teljes, nem is lehet az. Hiánypótló kiadványt azonban tudunk ajánlani az érdeklődőknek. A Budapesti Városszépítő Egyesület ugyanis nemrég jelentetett meg egy térképpel ellátott füzetecskét, s ennek segítségével bárki eligazodhat a Mező Imre úti, a Farkasréti, a Rákoskeresztúri, valamint az Óbudai temetőben, ha neves emberek sírját keresi. Bővebb felvilágosítást olvasóink a szokott módon, a Tourinform 179-800-as telefonszámán is kaphatnak. élyeggyűjtőknek Júniusban a posta nem bont ki bélyeget, csak egy kétfoltos benyomott bélyegű leverőlapot a 200 éves Vecsés rubiuma alkalmából. A Magyarélyeggyűjtők Országos Szötsége Buda visszafoglalásaik 300. évfordulójára kisívez ott ki az 1936. évi Budaváltozat 40 filléres címletének reprodukciójával. A kisív postai bérmentesítésre nem alkalmas. A Szovjetunió a béke nemzetközi évére bélyeget bocsátott ki. Svédország bélyegen is megemlékezett a nemrég meggyilkolt Olof Palme volt miniszterelnökről. A görög sor a biztonságos közlekedésre figyelmeztet. A labdarúgó-világbajnokság tiszteletére Kambodzsa izgalmas mérkőzésjeleneteket ábrázoló sort bocsátott ki. A tengerek vizének veszélyeztetett állapotára hívják fel a figyelmet a Fárö-szigetek bélyegei. Kaszparov, az új sakkvilágbajnok arcképét, mérkőzésjeleneteket, művészi faragású sakkbábukat ábrázol az afrikai Guinea blokkja. Duke Ellington, világhírű dzsesszjátékos emlékére az arcképét ábrázoló bélyeget adott ki az Egyesült Államok. Fehér darvak vonulását láthatjuk kínai bélyegeken. A Karlovy Vary-i filmfesztiválról a csehszlovák posta bélyeggel emlékezett meg. Az őslakosság nőinek hajviseletét mutatja be az afrikai Mozambik sora. Művészi kézművesség alkotásait láthatjuk hollandiai bélyegeken. Fajkutyák bemutatását választotta témául a belga sor. Liechtenstein népviseleti sort jelentetett meg. Tájakat ábrázolnak Franciaország turisztikai bélyegei. Színpompás lepkéket láthatunk egy finn sorban. Az autó centenáriumának Portugália bélyegsort és blokkot szentelt. tengelykapcsoló isználata kuplung jó működtetések alapvető szabálya, hogy adig ütközésig kinyomjuk, amiféle recsegés a rossz lábunkára utal. A durva kuplrkezelés miatt az autó rántva indul, vagy esetleg a melefullad, ezért mindig szemet kell tartani, hogy az autó súlya van, s az álló helyzetel való kimozdításhoz erős, amit csak rugalmasan le továbbadni a motortól a kerekig. A tengelykapcsoló peját ezért az ún. súrlódási útban — tehát amikor éppen bejön a motor és a kerekek közötti kapcsolat — mindig vissza kell kissé tartani, ugyanakkor a gázpedál fokozatos benyomásával növelni kell a motor teljesítményét. A tengelykapcsoló és a gázpedál összehangolt kezelése a vezetési ügyesség alapvető mércéje! A kuplung súrlódási pontjának jó érzékelése azért is fontos, mert napjainkban igen gyakran kell ún. centiző, tehát igen lassú sebességgel haladnunk. Ez pedig másként nem lehetséges, mint a kuplung finom csúsztatásával Jó ellenőrző gyakorlat mindenki számára az, ha emelkedőn úgy tud megmaradni álló helyzetben, hogy a féket nem használja, csak a gázpedált és a csúsztatott kuplungot. Persze ezt rendszeresen nem szabad csinálni, mert túl sokáig tartó csúsztatás miatt a kuplung betétei leéghetnek, s ha közben a kocsi elmozdul hátrafelé, még az erőátviteli szerkezetekben is bekövetkezhet valamilyen törés! A tengelykapcsoló nem lábtámasz! Feleslegesen nem szabad terhelni a betétjeit. Márpedig ha a lábunkat rajta tartjuk, ez lehet a következmény. A lábunknak keressünk kényelmes helyet, de az ne a kuplongon legyen, hanem mellette a padlón. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK A gyalogosok biztonsága a hazai kutatások egyik legfontosabb területe, ezért a leggyakoribb baleseti okok feltárásával több kutatócsoport is foglalkozik. Nemrég vizsgálták a gyalogosbalesetek okait, s egyértelműen kitűnt, hogy nem véletlen a statisztikai adat, miszerint a balesetek kétharmadát maguk a gyalogosok okozzák! Gyalogos közlekedésünk ma még nem alkalmazkodott a növekvő motorizációra, s körünkben különösen jért a vigyázatlan, hirtelen lelépés az úttestre. Ez teszi ki különben a balesetek 50-70 százalékát! Jogos a következtetés, hogy a járművezetőknek — függetlenül attól, hogy ki követi el a szabálysértést — a jelenleginél sokkal jobban kellene ügyelniök erre a kifejezetten gyakori gyalogos-magatartásra. A gyalogos megjelenése az úton, az út szélén, szándékának felismerése a járművezető számára azonnali készenlétet jelent, felkészülési kötelezettséget a gyalogos biztonságának megóvására ... A baleseti veszélyt nemegyszer csak a járművezető tudja előrelátásával elhárítani. A másik gyakori baleseti ok az, hogy a gyalogos álló jármű, oszlop, vagy más egyéb létesítmény takarásából lép le a jármű elé. Ezt már nehezebb a vezetőnek időben felfedeznie, ám az előrelátás itt is ad lehetőséget: nagy gyalogosforgalom közepette várható, hogy az efféle „takarásokból” gyalogos bukkanhat elő. Az óvatosabb vezetés tehát ekkor is segíthet! A harmadik leggyakoribb ok a tilos jelzésnél vagy a tiltott helyen történő gyalogosátkelés. Ilyen helyeken nyilvánvaló a gyalogos hibája. Mégis, éppen a viselkedésük ismeretében, a gondos vezető itt is sokat tehet a gyalogosok biztonságáért! Petress István Víz alatti tankhajók Az USA leggazdagabb ismert földgázlelőhelyei Alaszkában, a Sarkkörtől 800 kilométerre, északra helyezked- nek el. Kezdettől fogva nagy gond, hogy miként szállít-sák el leggazdaságosabban a nagy természeti kincset a néhány ezer kilométernyire lévő „anyaországba”. Az Alaszkától San Franciscóig és Chicagóig tervezett, közel 1ó 8000 kilométer hosszú csőtávvezeték — hatalmas költsége miatt — egyelőre nem valósulhat meg, így más megoldást kellett keresniök a szakembereknek. A földgáz tengeri úton való továbbítására jól bevált módszer a cseppfolyósított gáz különleges tankhajókon való szállítása. Ez azonban itt nem jöhet szóba, mivel ilyen hajók folyamatos járatása a sarki vizeket az év nagy részében borító jégpáncél miatt nem képzelhető el. Nos, ha nem lehet a víz színén, meg kell próbálni a víz alatt. A szakemberek kétfajta tengeralattjáró tankhajó építésére tettek javaslatot. Az egyik mintegy 380, a másik csaknem 450 méter hosszú lenne, ami megfelel a ma használatos legnagyobb szupertankerek méreteinek. A sarki vizek jege alatt majdan közlekedő tankhajókat el- látnak egy sor akusztikus és elektronikus navigációs műszerrel, hogy biztonsággal elkerüljék az összeütközést és a zátonyra futást. Kártevőpusztítás koffeinnel A koffein, a teofillin és más úgynevezett metilxantinok megtalálhatók a kávé- és teacserje, a mate növény, továbbá a kakaó- és kólafa bogyóiban, magvaiban és leveleiben. Ezeket világszerte nagy mennyiségben fogyasztja az emberiség, mert rájöttek arra, hogy a központi idegrendszert serkenti. Amerikai kutatók újabban rájöttek arra is, hogy a metilxantinok rovarirtó szerként is hatadnak. Ezenkívül bizonyos rovarirtó szerekkel együtt alkalmazva növelik azok hatását, ennélfogva azok adagolása erősen csökkenthető. A vizsgálatokhoz mindenekelőtt egy dohánykárosító kártevő (manduca sexta) lárváit használták fel, mivel azok laboratóriumban könnyen tenyészthetők. Táplálékukhoz 0,3-10 százalék porított kávét és 0,1-3 százalék porított teát adagolva, a táplálékfelvételnek — az adagolástól függő — gátlását figyelték meg, amit remegés, túlfokozott aktivitás és lelassult növekedés kísért. Nagyobb koncentrációknál — 10 százalék fölötti kávé és 3 százalék feletti tea adagolásánál — a lárvák 24 órán belül elpusztultak. Ugyanezen hatást érték el tiszta koffeinnel, valamint szárítatlan tealevéllel, illetve kávébabbal (az utóbbi 0,8 százalék, a tealevél 0,7-2,1 százalék koffeint tartalmaz). A lárvák által egyébként szívesen fogyasztott paradicsomlevelek megvédhetők, amennyiben az említett töménységű koffeinoldatokkal permetezik őket. Ugyanez a hatása a teofillinnek és a szintetikus metilxantinnak a lisztférgekre és egy sor lepkelárvára. A kísérletek tanúsága szerint a formamidin típusú rovarirtó szerek hatását a metilxantinok (azaz a koffein, te► ofillin stb.) növelik. Azokat a leveleket, amelyeket ezeknek a rovarirtó szereknek a minimális adagjával permeteztek be, a lárvák minden baj nélkül felfalják. Koffein hozzáadása esetén azonban a táplálékfelvételük jelentékenyen csökken, és hat nap múlva a kártevők elpusztulnak. Ily módon a rovarölő szer hatásának 30—100-szoros növelése érhető el. Emberhajtású szárnyashajó Kaliforniában különleges, új járművet terveztek a szakemberek: emberhajtású szárnyashajót. A Repülőhal névre keresztelt jármű óránként 24-25 kilométeres sebességet is képes elérni, ezzel túlszárnyalván az egyevezős csónak maximális 19,5 km/óra sebességét. A Repülő hat biciklire hasonlít; ugyanolyan ülése, váza, kormánya, pedáljai vannak, de ezzel vége is a hasonlóságnak. A szerkezet két, víz alatti, szénrostokból készített szárny segítségével emelkedik ki a vízből, ezáltal sokkal kisebb a közegellenállás, mint a közönséges evezős hajók esetében. A súly nagy része a kétméteres főszárnyra nehezedik, amely közvetlenül az ülés alatt van. A szerkezet tömege mindössze 17,7 kilogramm. Váza olyan, mint a repülőgépek acél csőváza. A vezető úgy egyensúlyozza az emberhajtású szárnyashajót, mint egy biciklista a járművét, és a kormánnyal irányítja a hajó elején levő másik szárnyat. Az izomerő a főszárnyon futó láncon át egy 40 centiméter átmérőjű propellert hajt, amely hatásosabb, mint az evező. A Repülő halat katapultrendszer segítségével bocsátják vízre, és ha sebessége nem éri el a 11,2 km/órát, a hajó leáll és elsüllyed. Édesvízben és tengervízben egyaránt kipróbálták az újfajta járművet, amely eddig megfelelt a vele szemben támasztott követelményeknek. TECHNIKA