Szabad Föld, 1987. január-június (43. évfolyam, 1-26. szám)

1987-03-20 / 12. szám

18 SZABAD FÖLD (IMÁD, OTTHON, SZABADIDŐ NCPF­­ONTFORUM Az otthoni balesetekről Hazánkban ma 40 éves korig vezető halálok a baleset. Az ösz­­szes baleset túlnyomó többsége pedig otthon, illetve szabadidő­ben történik. Ijesztő a szám: évente több mint 300 ezer eset­ről van szó! Az otthoni balese­tekről hézagosak az ismeretek, mivel ezek nem állnak társadal­mi ellenőrzés alatt, nem kötele­ző a bejelentésük. Mégis, állan­dóan növekvő számuk és ará­nyuk miatt fokozottabb figyel­met igényelnek. A Hazafias Népfront Országos Elnökségé­nek balesetvédelmi bizottsága a traumatológusokkal együttmű­ködve kereste a választ arra, hogy milyen lehetőségek van­nak a háztartási balesetek meg­előzését segítő munkának, illet­ve hogyan segítheti a népfront a maga eszközeivel ezt a tevé­kenységet. A megelőzésre nem lehet országos irányelveket ki­dolgozni, hiszen az egyes me­gyékben a helyi sajátosságok is befolyásolják a balesetek kiala­kulását. A propagandára azon­ban falun és városon egyaránt nagy szükség van. A szaporodó magánépítkezé­sek sajnos szaporítják a balese­tek számát is. Az áramütések gyakran végződnek halállal. Csak a betonkeverők évente 15 haláleset okozói. A többi építke­zési baleset főleg leesésből adó­dó sérülés. Az alkohol sajnos nagy szerepet játszik. Ma Ma­gyarországon — különösen a hétvégi családi, kalákás építke­zéseknél — a nap pálinkázással kezdődik, majd sörözéssel foly­tatódik. De igen veszélyesek az ott­hon, házilag barkácsolt kerti és munkagépek is. Lehet, hogy megtakarításnak tűnik ha vala­ki például egy régi padlókefélő­gépet fűnyíróvá alakít, de hogy nagy veszélynek teszi ki magát, az bizonyos. Az elmúlt hetek­ben három ember fizetett életé­vel azért, mert kényelmesnek találta a kádban való hajszárí­tást. Állítólag divatba jött az is, hogy gyerekek a kádban úszta­tott papírhajócskáiknak hajszá­rítóval támasztanak szelet. Az életükkel játszanak! Az ablak­pucolások hokedlire tett sámlin, a robbanások, a leforrázások — sorolhatnánk vég nélkül. Újab­ban pedig az otthoni sportbal­esetek okoznak gondot. Gyako­ri, hogy edzetlen, gyenge embe­rek, fogyókúrázó nők hirtelen buzgalmukban megerőltető gyakorlatokat végeznek. A népfrontaktivisták és a tra­­umatológus orvosok tanácsko­zásukon megállapították a ten­nivalókat. Ki kell dolgozni az is­kolások felvilágosításának mód­szereit is, többek között az esz­köz nélküli újraélesztés tanítá­sát. A társadalomban pedig tu­datosítani kell a balesetvédelmi alapismereteket. U. Á. ­ A partnerek figyelme A biztonságos autóvezetéshez­­ köztudomásúan szükséges az alapos, sokirányú, s minden külső információt egységbe fog­laló figyelem. Sokan, s főként a kezdők, úgy vélik, hogyha hala­dási útvonalukra koncentrálják a figyelmüket, akkor nem érheti őket semmi meglepetés. Sajnos, ez a fajta egyénies figyelmesség nem elegendő!­ A forgalom so­hasem egy közlekedő szándé­ - kán, döntésén, s akaratán mú­lik. A közlekedési folyamat min­dig partnereket rendel egymás mellé, egymás közelébe, s nekik a körülöttük kialakult helyzetet közösen és közös figyelemmel kell mindig megoldaniok. Volta­képpen a forgalomban ez ismét­lődik pillanatról pillanatra. Rendkívül fontos tehát, hogy az egyes vezetők meggyőződést szerezzenek arról is, hogy part­nereik figyelme milyen. Minél közelebb kerülünk a forgalomban egymáshoz, minél sűrűbb a járművek, a gyalogo­sok tömege, annál inkább kutat­ni kell a partnerek szándékait, s figyelni sokat is. Nem szorul magyarázatra, mennyivel biz­tonságosabb egy nehezebb ma­nővert például úgy megoldani, végrehajtani, hogy előzőleg már a körülöttünk lévők nyugtázták a mi szándékunkat, s mozgá­sunkból szemmel láthatóan megértették, mi következik, mi-­ hez kell alkalmazkodniok .. . Vagy: messziről észre lehet ven­ni egy távolabb, az úttestre lépő gyalogost jól megfigyelve, hogy ő mennyire vett tudomást a mi közeledésünkről, egyáltalán lá­­tott-e bennünket, vagy abszolút másfelé fordult figyelemmel közlekedik. Bizony másfajta megközelítési sebességet kíván meg az egyik, s a másik viselke­dés ... Vagy: egy előttünk bi­zonytalan nyomtartással haladó kocsi vezetőjéről is feltételezhe­tő a figyelme gyengesége vagy másra irányultsága, s bizony ilyennek az előzésébe nem okos dolog belekezdeni... Igen fontos vezetéstechnikai követelmény, hogy a partnere­ink figyelmét igyekezzünk mi­nél határozottabban felhívni magunkra. Az időben kitett in­dex, a kocsival végrehajtott mozgásváltozások (lassítások, gyorsítások, elhúzódások), a kellő időben bekapcsolt világí­tás mind-mind eszközök ehhez, hiszen éppen a figyelemfelhívó jellegük miatt kell használnunk ezeket. A mi jelzésünk lehet ki­fogástalan a szabályok szerint, ám ez is kevés, ha a jelzést má­sok nem fogták fel! Minden jel­zésünkre szinte „rá” kell kér­dezni: vették-e a partnerek? Ép­pen mert a közlekedési partne­reink figyelme nagyon is külön­böző lehet. KI MITŐL FÉL? A volán mögötti félelem vizs­gálatával foglalkozott egy kül­földi felmérés, amely e tekintet­ben a gyakorlott, felnőtt gépko­csivezetők és a még keveset ve­zető, 18—24 évesek korosztályát hasonlította össze. Érdekes mó­don a felnőttek közül sokan je­lezték, hogy félnek a túlságosan összetorlódó forgalomban, az autópályán, ha nagyon nagy se­bességű járművek közé kerül­nek, s félnek akkor is, ha egy adott lakott területen túlságo­san sok helyen nem működik a lámpa, s ugyanakkor bonyolult kereszteződésekben kell eliga­­zodniok... A fiatalok ezzel szemben inkább az objektív időjárási nehézségektől tarta­nak, így például, ha nagy köd­ben kell vezetni, vagy nagy eső­ben egy sorban követik egy­mást sűrűn a gépkocsik, illetve, ha általuk nem ismert útvona­lon kell tartósan közlekedniük. Mindezeket azonban kisebb arányban tartják nehézségnek, mint a felnőttek, akik ezeket a „félelmi” okokat is a fiataloknál jóval nagyobb számban jelölték meg. Petress István Asztalka­ van is. Nemcsak a régi építésű laká­sokban adódhatnak olyan ajtók, amelyekre — valami oknál fog­va — már nincsen szükség. Kár lenne kiiktatni, befalazni eze­ket, mert — mint ábránk illuszt­rálja — jól kihasználható mun­kahelyet alakíthatunk ki. Praktikus megoldás, ha a fal­mélyedést, illetve az ajtókeretet polcokkal látjuk el úgy, hogy az nincs is... ajtófélfa két oldalára 2-3 kis lé­cet szögezünk, ezek tartják a rá­helyezett polcokat. A legalsó polc elé zsanérral vagy zongora­pánttal egy lehajtható lapot sze­relünk, amely kinyitáskor a két ajtólapra szögezett 1-1 lécre tá­maszkodik, kellő stabilitással. Használaton kívül az asztalla­pot lehajtjuk és az ajtókat be­csukhatjuk. Az ajtókeret felső szegélyére helyezzünk mágneszárat, ez biz­tosítja az ajtó csukódását. Kisméretű lakásokban, ahol kevés a hely, jó szolgálatot te­hetnek a lecsapható asztalla­pok. Ehhez nyújtanak ötletet rajzaink. A) Az asztal helye megvál­toztatható, és a helyiség bárme­lyik — fal melletti — részén fel­szerelhető. Ehhez szükség van egy T formájú szerelőlécre, amit a falon rögzítünk. Maga az asz­tal két egyforma, 70 x 50 cm nagyságú, 20 mm vastag desz­kalapból áll, amely két billenő­konzollal van összekapcsolva. A vízszintes lap külső éle alá egy kb. 20 x 20 mm vastag lécet ragasztunk vagy csavarozunk fel, amely belóg a falba rögzített T léc mögé.: B) Egyszerre hasznos és ké­nyelmes egy ilyen kis munka­hely, kifejezetten az ágynál. Eh­hez csavarozzunk oda erősen az oldalsó ágydeszkához egy 50 cm széles és kb. 70 cm magas lapot úgy, hogy azzal derékszöget al­kosson. Két billenőkonzolon he­lyezkedik el a kb 50 x 50 cm nagyságú munkalap, amely így szükség esetén fel- és lebillent­hető. Az asztalon nemcsak dolgoz­hatunk, hanem alkalmasint hasznos lerakodóhely is lehet. Nagysága lettem, százért Nincs semmi új a megállapítá­somban, amikor azt mondom: az ember szeret örülni. Örülni az időnek, csendnek, vizek sie­tésének, a jégvirágoknak, amik soha-soha nem ismétlik magu­kat .. . Ó, hiszen a szél se fúj egyformán, soha, soha . .. Örül egy messze zengő kiáltásnak a határ mélyén, egy-egy viszont­látásnak, és ha úgy válogatnám, mint az augusztusi estékben bontott tarka paszulyszemeket, alig-alig akad benne ocsú, vagy­is ... az ember több örömet ra­kosgat a lelkében, hogy a lehető legkevesebb szomorúság férjen meg benne. Legalábbis én így vagyok vele. • Ezért is volt, hogy a meg­számlálhatatlan útjaimon, ha esett, ha fújt, tudtam örülni a szélhajtotta lomboknak, az ég alján gyúródó fellegeknek ép­pen úgy, mint az embereknek, akiket megismertem az évtize­dek alatt, akik táplálták ben­nem azt a hitet: sokkal több a rendes, igazán ember, mint a hitvány. Örültem az eredmé­nyeiknek, az új vívmányaiknak, amiket akár a termelésben, tet­tekben, akár emberi magatar­tásban elértek. Hogy az élet lelassúdott — bennem inkább, mint körülöt­tem, nagyon megritkultak a nagy útjaim, de most is öröm, ha mehetek. Mint ezen a ke­mény téli napon, amikor a régi utak hangulata telepedik a szí­vemre, a régi, kavargó élet örö­me ölelkezik a vonatra várók, a valahova menők nyüzsgésével. A tél erre az időre — nagyjá­ból — kitombolta magát, pihen a fehér világ, felöltöztek a fák, bokrok, házak, gazok, még a te­lefondrótok is — a télszőtte csipkébe, zúzmarába. Álomvi­­lág! Hiszen árnyék sincsen, csak a fehérség. (Álmodni so­se álmodtam még úgy, tájjal, fák­kal, virágokkal, tárgyakkal, hogy valaminek árnyéka len­ne!) A vonat zakatolása semmi más, mint az alvó táj szívdobo­gása ... biztosan az, mert én így érzem. Mint azt is: nem a vonat szeli a kilométereket, a tájak jönnek, sorolnak elém a túlcsor­dult lélekben, megyek a gyere­keimhez, a barátaimhoz! Nos, ezzel az örömmel szállok le a vonatról a Nyugatiban. Hol van már a hajnali didergésem, álmatlanságom, töredelmem? Kiszorította a szívemből a ha­marosan lezajló viszontlátás öröme. Mint mindig, ha Pestre jövök, előre küldöm a csomagokat, ne kelljen cipekednem. De most is, mint mindig, az utolsó percek­ben még ez is, az is előkerült, így bizony kissé nehéz a tás­kám. , Az idősebbik lányomék nem messze laknak a Nyugatitól, egy jó séta a nyáridőn. De most öröm ide, öröm oda, elfá­radtam. Kissé iszonyodva gon­dolok a gyaloglásra, a súlyos csomag cipelésére. De hát. . . azért van taxi! Bezzeg nem kell már sorbaállni egy taxiért — ör­vendezek magamban —, nincs civakodás, fellobbant indulatok! Itt ajánlgatja magát két fiatal­ember, hogy taxi! Tessék! No, akkor gyerünk! Mondom a fia­talembernek: közel megyek. Nem baj, ó, dehogy baj! Azon­nal keres egy társat. Története­sen egy fiatal lányt. A csomago­mat elveszi, vonulunk utána, engem elöl ültet, a lányt és a cso­magomat hátul. És nagy szavak alatt, közepette­­ megyünk a mellékutcák hó- és autótorlaszá­ban. Nézem a taxiórát: 42 forintot „mutat”, amikor megállunk. Még egy tízes — gondolom —, és kész. Még jó, hogy nincs aprópénzem, így egy százast ko­torok elő. A taxis kinyitja előt­tem az ajtót, a csomagomat fel­kapja, viszi a kapu elé, s látván a százast a kezemben, s hogy mondom, nincs apróm — nem gorombán, csak úgy, mint egy „vidékit” oktatva mondja: — Ez magántaxi, nagyságos asszony! Ötven forint ugyan az óra, de „ugyebár” a csomag harminc forint, és lássa, még ide is hoztam a csomagját! Ezzel egy százas! Ó, persze, magántaxi. És a fi­atal lány talán majd megfizeti ezt a százast is, meg még azt, ami az útja céljáig „összejön”. Nesze neked öröm! Nesze ne­ked magántaxi, nagyságos asz­­szonyság, nagy beszélgetés, nagy vívmány. Mert „ugyebár”, ha maszektól drágábban ve­szem azt a fej salátát, akkor azért látom: megéri. De csak azért, mert magánvállalkozás, ugyanazt az utat pontosan dup­lájáért megszámítani. Még ak­kor sem éri meg, ha ilyen udva­rias volt. Bertalan Ágnes 1987. MÁRCIUS 20. « Mese az Y-okról A mese úgy kezdődött, hogy hajdanában-danában, létezett a mi kis hazánkban, egy úgyneve­zett társadalmi ranglétra. Vol­tak akik a létra tetején csücsül­tek, akadtak akik középen, né­melyeknek csak az alsó fokokra sikerült fölkapaszkodni — és voltak mások, ők a legtöbben, akik megtartották, hogy szét ne essen az a létra miközben haj­naltól napestig csak dolgoztak, dolgoztak. A létrán csücsülök, mint han­gyákat szemlélték a földön szor­­goskodókat, mégis fúrta az olda­lukat, mi történnék, ha valaki összetévesztené őket, hiszen ne­kik is két szemük, két fülük, egy szájuk van? Kitalálták hát, hogy díszes ruhákat öltenek, címeres pajzsokat tartanak maguk elé, kutyabőrre írt okmányokat sze­reznek be, akinek pedig „i” be­tűre végződik a neve, az „y”-nal írja ezután, hogy a papír láttán is bárki rögtön tudja, nem akár­kiről van szó. Történt aztán egyszer, hogy a szorgoskodó hangyanép meg­unta tartani a létrát, és lehullot­tak róla mindahányan, mint fá­ról a túlérett gyümölcs. Látták, nincs mese, be kell állniuk a jel nélküliek közé. Sürgősen sutba dobták hát címereiket, kutyabő­reiket, ládafiába rejtették a drá­ga prémeket, és töltőtollukból is visszaszívták a tintát, hogy a három szárn­y helyett csak a szerény kis „i” betűre fussa be­lőle. Az „i” betűsök országában egyszer s mindenkorra befelleg­zett az y-oknak, itt a vége, fuss el véle — kellene most monda­nunk. Ha vége lenne a mesé­nek . . . De nincs vége. Még egy emberöltő sem telt el, és csodák csodája, lengő szakállú, hadas­­tyán­y­ok árnyékát látjuk visz­­szabandukolni a régi csatából. És ami­ ezután következik, már nem mese. Az még hagyján, ha a létra hajdani g-osai térnek vissza a régi írásmódhoz, ennyi az örök­ségük, ám tegyék. Szomorúbb, elgondolkoztatóbb, hogy sok­szor y-t biggyeszt az „i” helyére az is, akinek a nagyapja másfél holdon tehénnel szántott, vagy a nagyanyja mosnivalóért járt a méltóságos asszonyhoz. Talán mert a televízióban, az újságok­ban is hosszasan „i”-vel meg­szokott nevek tűnnek fel az új­fajta y-nal, és ez a minta? Kisék nem esnek kísértésbe, náluk legfeljebb középen lehetne vari­álni, ott meg minek. Nagyéknak eddig sem fájt a fejük miatta, náluk eddig sem volt félreér­tés ... de a többiek, akik vá­laszthatnak, és látják amit lát­nak?! A mesélő természetesen tud­ja, hogy divat mindig volt, van és lesz. Mikor éppen a népi volt a módi, a lányok a dédanyák réklijében pompáztak, a fiúk a sublótban megőrzött vászonin­gekben villogtak. Az Isaura tv­sorozat után ifjú szülők szállták meg az anyakönyvi hivatalokat, hadd legyen Isaura az újszülött. (Voltak, akik szentül hitték ere­detileg g-al írandó portugálul ez a név is, a magyarítás változtat­ta át, de azért micsoda — elvi! — különbség, hogy a szó elején avagy végén szerepel az az egyetlen betű ...) Lehet az y is divat, mint a nyakban hordott csillogó fitye­gő — ugyanúgy talmi. Csak ép­pen: nem kizárólag ízlés dolga, ha valaki pont ezzel akar tündö­kölni. Ne csodálkozzon rajta, ha másoknak nem tetszik. Persze az Isaura keresztnév sem. Az még I-vel sem. Mert szeretni lehetett ugyan a viselő­jét, de semmi közünk hozzá. A vezetéknevek végén sze­replő y-okhoz — sajnos van . . . —viczián—

Next