Szabad Föld, 1987. július-december (43. évfolyam, 27-52. szám)

1987-07-31 / 31. szám

1987. JÚLIUS 31. A mesedarabokkal a környék falvait, tanyaközpontjait is fölkeresték ! I * ( I Trrnusfii Czính 17 __ luiiiyai d/LiiiiidáCi !a£i1 2( Mosolygott kollégám, amikor a gépelt meghívómat lobogtatva, szombat esti programnak operett­előadást javasoltam: — Nézzük meg a Luxemburg grófját! — Ugyan hol — kérdezte —, Budapest messze van. — Tázlárra hívnak, a Kiskun­­majsa melletti falucskába: az otta­ni általános művelődési központ színjátszó csoportja, a Pécsi Nem­zeti Színház művészeiből és taná­rokból alakult szimfonikus zene­kar közreműködésével Lehár örökifjú művét mutatja be ... — Nézd már meg, mikori a le­vél, nem harminc évvel korábban postázták? A háború előtt vagy a negyve­nes-ötvenes években ugyanis nem okozott feltűnést egy ilyen vállal­kozás. Nem volt ritka, hogy peda­gógusok tanítás után külön is fog­lalkoztak a fiatalokkal: koreográfi­ákat, dalokat tanítottak, majd egész estét betöltő produkciókkal léptek a közönség elé. Gyakran a falvak iparosai, kereskedői, hiva­talnokai is kapcsolódtak a legifjab­bakhoz. Közös „műként” vitték színre a Mágnás Miskát, a Csár­dáskirálynőt vagy — hogy prózai művet is említsünk — Shakes­peare Szentivánéji álom című da­rabját. Mára azonban a „régi, jó szokás” kiment a divatból. Még ki­sebb művek előadásáról sem lehet hallani. Elindultam megkeresni a tázlári titok nyitját... A Tázlári Általános Művelődési Központ igazgatója, Horváth Já­nos — aki néhány hete egyben a település tanácselnöke is — szer­vezi a randevút a Latabár- és Honthy-utódokkal. A nagy tapasz­­talatú szakember is „különleges­ségként” jellemzi a társulatot. „Önállóak, termékenyek és nép­szerűek” — fejti ki tömören véle­ményét. „Ahol ismerik őket, visz­­szahívják a csoportot, amikor új műsoruk születik.” A társulat mo­torja a Tornyai család. A minde­nes tanyasi tanítók örökségének letéteményesei ők: pedagógusok, rendezők, tánc- és koncertmeste­rek, díszlet- és jelmeztervezők. S­­arra a legfontosabb: fáradhatat­lanok és lelkesek. Dimek Éva óvónő a csoport énekkarának a vezetője. Számára, mint mondja, kikapcsolódás a kö­zösségi élet. Munkájában is hasz­nosítani tudja például, hogy a pró­bákon énekelni és táncolni tanul­nak. Jó csapat ez — állítja —, melyben az iparosok, a szövetke­zeti tagok éppúgy helyet kapnak, mint a pedagógusok vagy a diá­kok. Az öntevékeny színjátszás örömöt ad, gazdagít. A közösség tagjai úgy hálálják meg a nagy tü­relmű és fáradhatatlan pedagógus család törődését, hogy fegyelme­zetten és felkészülten vesznek részt a próbákon. Lázár Mónika, most végzett nyolcadikos, de ősztől — ha min­den jól megy — a kiskunhalasi gimnáziumban tanul. — Az iskolában kitüntetésnek számít, ha valakire szerepet bíz Tornyai tanár bácsi. Az osztá­lyunkból például Hadfi Aranka, Sörös Györgyi, Papp Ervin és Nagy István György játszik a Lu­xemburg grófjában, velem együtt. Balogh Zsolt ősztől szakmun­kástanuló le­sz: — Most Rober Marchau festő­művész szerepét vállaltam. Volna itt sok más elfoglaltság is délután­ra — számítástechnika, német nyelv, sport — de ezt választot­tam, mert ez itt hagyomány. A családunkból többen is szere­peltek már régebben. Tőlük is hal­lottam s már tudom magam is: re­mek szórakozás csoportosan éne­kelni, táncolni. Ha tudok, majd Kiskunhalasról is visszajárok. Jönnek ide Pécsről, Kiskőrösről, Soltvadkertről, Tabdiról és Kas­­kantyúról is. A közösség­i él­mény ... A tázlári színjátszók vezetőivel, Tornyai Györgynével és férjével Tázlár-Felsőtelepen, egy század­elején épített iskolában találko­zom. Bár a próbákat általában a községi művelődési ház nagyter­mében tartják, ez az igazi otthona az együttesnek. Az egykori osz­tályteremben színpad is van, itt tervezi meg az előadásokat a peda­gógus házaspár. A kelléktár: zene­kari lámpák gyógyszeres, rivalda, konzerves dobozokból. Másutt ki­selejtezett reflektortestek — felújí­tás után — itt még jól szolgálnak. — Miért éri meg önöknek, hogy — sok-sok munkával, gon­­dol-bajjal küszködve — színházat szerveznek? — kérdezem vendég­látóimat. .— A szerelmeseknek miért éri meg, hogy találkoznak szerelme­sükkel? — kérdezi vissza Tornyai György. — Én 1946-tól színját­szókkal dolgozom. Szerepeltem, rendeztem, majd a zene- és az énekkar karmestere lettem. Ha va­laki szeret valamit, annak a teher is könnyű! — Tanyasi iskolákban kezdtük a pályát — veszi át a szót Tornyai­­né. — Ott éreztük meg először, unalmas téli vasárnapokon, hogy az embereknek a tanítás mellett szépet és szórakoztatót is adni kell. így kezdődött a zenés dara­bok sorozata. A világítást kezdet­ben négy tanulónk „szolgáltatta”: kerékpárt hajtottak, hogy a dina­mó dolgozzon, legyen elég fény. Tanító kollégák, ügyes cigány- és parasztzenészek jöttek segíteni. Sok jó hangú legényt és lányt is találtunk. — Elismerés? — Mindketten megkaptuk a Szocialista Kultúráért kitüntetést és a Kiváló Népművelő jelvényt. Ezeknek is örültünk, de azért a legnagyobb elismerés az, amikor sikere van egy előadásnak. Lát­juk, megérte, hogy ifjú és idős ba­rátainkkal létrehoztunk valamit, ami örömöt ad szereplőnek, ze­nésznek és a közönségnek egy­aránt. Az emberek szeretik a ze­nés, énekes műsorokat. Persze nem csak felnőtteket szórakoztat­nak. Szeretettel emlegetik baráta­ink Helvécián, Tabdin, Felső-Ce­­bén, Kaskantyún, Pirtón, Tázláron az Aladint, a Hófehérkét, a Több­­sincs királyfit és a Kristályvirágot is. Általában negyven-ötven fiatal­lal dolgozunk. Ehhez jönnek még Pécsről és Kecskemétről „barát­ságból segítő” kiváló muzsikusok. — Nem fáradtak el negyven év alatt? — Tanárom, Rajeczky Benjá­min mondta mindig — szól ismét Tornyai György —, a neveléshez szív és hit kell. A többit szeretet szüli. Valahogy így gondoljuk mi is. Ezért kedves számunkra ez a munka, ezért nem fáradunk. Tabdin zsúfolásig telt a művelő­dési ház nagyterme. Az apró szín­padon egyes jelenetekben alig fér­nek a szereplők. Nagyszerűen ját­szik az alkalmi zenekar, szépen énekelnek a szólisták, zeng a kó­rus. Az ismertebb dallamoknál előadás közben is fel-fel zúg a taps. Teljes a siker. Újrázni pedig vastapsnál kötelező! A záró akkor­doknál aztán állva ünnepel a kö­zönség, öröm a színpadon és a né­zőtéren. Pirtón is így volt, és mint hallottam, Tázláron is. Lehár Ferenc örökifjú operettje, a Luxemburg grófja nyolc hónap próbáinak eredményeként a tázlá­­riak előadásában feltámadt, s élt négy előadást. Megérte? Hát per­sze! Az élmény, a példa megma­rad! Ősztől új évadot kezd a Tornyai - színház... Farkas P. József Ha valaki csodagyerekként in­dul, majd később több mint egy­millió nevével fémjelzett magnó­­kazettát adnak el, azt méltán is­mernie kellene a publikumnak. Is­merik is annyian, ahányan meg­vették azokat a kazettákat, ame­lyeken ő énekel. Ám újság, rádió, televízió még nem vett tudomást róla, merthogy azt a műfajt műveli hazai sztárként, amit a „hivatalos” kultúra enyhén szólva lesajnál. Kadlott Károlyról — és ürügyén — szóltunk a fentiekben, ami pe­dig a vitatott műfajt illeti, a lako­dalmas rocknak keresztelt stílus — habár többen szeretik és igény­lik, mint a rockzenét — jó szót még nemigen kapott. De hogyan indul egy lakodalmas rockzenész pályája? — Ahogy más zenészé. Én ugyanúgy játszottam, Beatlest, Cliff Richardot, vagy a hatvanas évek sztárjait, mint más. Pedig én klasszikus zenét tanultam. Ponto­sabban hegedűt fogtam először a kezembe. Mindig is csodáltam a hegedűsöket, falusi gyerekként a lakodalomba jártam „koncertet” hallgatni. Aztán addig könyörög­tem az öregapámnak, amíg szer­zett egy hegedűt és a kezembe nyomta. Én pedig, bár előtte soha­sem fogtam hangszert, mindjárt eljátszottam rajta néhány nótát, dallamot, úgy hogy senki sem mu­tatta meg, „merre” is vannak a hangok. Rögtön beajánlottak a ze­neiskolába, Tápiószelén, de két év múlva nem volt, aki tanítson, mert a mesterem már semmi újat nem tudott mutatni. Később hatodikos koromban bevettek a helyi peda­gógus-zenekarba, akkor kezdtem járni az országot, amit a mai napig sem hagytam abba. Sőt akkoriban lemezfelvételünk is volt, de anyá­­mék annyira csórók voltak, hogy még a lemezt sem tudták megven­ni. De minek is vették volna meg, mikor lemezjátszónk sem volt. • ... de rólad az a hír járja, hogy nemcsak hegedülni tudsz. • Játszom harmonikán, zongo­rán, gitáron és fúvós hangszere­ken is. De a hegedűn kívül egyik hangszeren sem tanítottak játsza­ni. Amin nem tudok, azon úgy két hónap alatt megtanulnék. Nagy­képű vagyok, mi? • Mindig is a zenészségből él­tél? — Itt-ott dolgoztam különböző állásokban, de a hatvanas évek vé­gétől már csak a zenéből élek. Ma­­gyarul: vendéglátózom. Akkori­ban az Országos Szórakoztatóze­nei Központ állandóan zongorista­hiánnyal küszködött. Szóltak, hogy kellenék. Először csak egy­­kézzel játszottam, mert azelőtt so­ha nem ültem zongoránál. Aztán nyolc hónap múlva már olyan hí­rem volt, mint zongoristának, hogy elcsábítottak Százhalombat­táról — ott voltam szerződésben —, Székesfehérvárra zenélni. Az­tán a munka közben tanultam meg zongorázni, de akkor már az énekemre fektettem a hangsúlyt. • Hogyan­­ kerültél kazettára, mert a Magyar Hanglemezgyár még nem kért fel... ? — Egyszer a szomszédom átjött és mondta, hogy te, Karcsi vettem egy kazettát és te vagy rajta. De én erről nem tudtam. Valószínűleg ez úgy történhetett, hogy mikor zongoráztam, énekeltem a „ven­déglátóban”, magnóra vették. Nem is titokban. Volt olyan ven­dég, aki adott ötszáz, vagy ezer fo­rintot és csak annyit kért, hogy fel­vehesse a muzsikámat. Aztán szé­pen lemásolták, sokszorosították és árulták a piacokon. Tulajdon­képpen így ismert meg az ország, de egy fillért sem kerestem vele. Kétszáz forintért adták a kazettát, de én abból nem részesedtem.­­ Összesen hárig kazettád ke­rült forgalomba? — Legalább harmincféle, és ab­ból darabonként eladtak úgy száz­ezret. Számold össze. Én meg elő­ször csak örültem, hogy népszerű­sítenek, de aztán már pénzt is sze­rettem volna látni a dologból. Az nemigen sikerült a legutóbbi idő­kig, amikor szerződést kötöttem a zeneműkiadó kisszövetkezettel. Ők most már arra is vi­gyáznak, hogy ne hamisítsák a kazettáimat. Egyébként aki élőben kíváncsi rám, az meghallgathat a Budapest Sportcsarnokban a La­kodalmas Rock Fesztiválon, szep­tember tizenharmadikán. A 3 + 2, a Szivárvány, a Sógorock és Kar­nevál együttes társaságában. • ... és addig? — Járom a lakodalmakat, lako­dalmas zenész vagyok, és egyálta­lán nem szégyellem. M M L Lakodalmak sztárja: Kadlott Karcsi (Fotó: Szebeni) SZABAD FÖLD 13 Eszperantisták Spanyolországból A közelmúltban spanyol eszperantisták látogattak Paksra. Évek óta levelezünk velük, de személyes találkozásra eddig csak egyszer­­ egy eszperantó világkongresszuson került sor. Spanyol barátaink látogatásá­nak nagyon örültünk. Bemutattuk nekik Paks nevezetességeit. A Mun­kás Művelődési Központban a fotó- és képkiállítást­­tekintették meg. Itt különösen az atomerőmű berendezéséről kiállított sok színes fotó nyerte meg tetszésüket. A Művelődési Központ eszperantó klubjának összejövetelén vendé­geink új levelezőpartnerekre, barátokra találtak. Vendégeinket elkísér­tük a fővárosba is, így szép élményekkel gazdagodva utazhattak vissza hazájukba. Bálint István Paks

Next