Szabad Föld, 1988. január-június (44. évfolyam, 1-26. szám)

1988-06-10 / 24. szám

12 SZABAD FÖLD SZABAD KEZET KAP-E A VÁLLALKOZÓ? Maszek mozi Nyíregyházán Nem áprilisi tréfának szánta an­nak idején a Magyar Távirati Iro­da Szabolcs-Szatmár megyei ki­­rendeltsége, amikor pár soros hír­ben közreadta: szerződéses üze­meltetéssel folytatja ténykedését április 1-jétől a nyíregyházi Béke mozi. A hírügynökség megerősí­tett információja szerint ez a forma — egyelőre — egyedülálló az or­szágban! A nyíregyháziak azóta csak „maszek moziként” emlegetik a Békét, ami egy régi moziüzemis családból származó fiatalember, Igaz Géza vállalkozása lett. A hír „igaz” voltában természe­tesen nem kételkedünk, ám a hír­lapírót ösztönös kíváncsiság hajt­ja: miért és miben válhatott ma­gánvállalkozássá egy kétszáztíz fé­rőhelyes, premierkategóriájú, nemrégiben felújított belvárosi mozi üzemeltetése? A kérdés első felére dr. Hamvas László, a Sza­bolcs-Szatmár Megyei Moziüzemi Vállalat igazgatója válaszolt. — Azért, mert a Béke mozi is veszteséges volt. Tavaly január 1-jétől, amióta jelentősen csökkent az állami dotáció, több mint félmil­lió forintnyi ráfizetést produkált. Pedig nem egy lerobbant falusi „filmszínház” a Béke, hanem fia­talok által látogatott, kedvelt hely. Ezzel persze nagy újságot nem mondok, és eléggé ismertek az okok is: a túlbiztosított létszám, a fölösleges státusok, hogy csak egyet említsek a néhány közül. Minket azonban kötnek a munka- és pénzügyi szabályok, s a bér­­szintgazdálkodás eleve megköve­teli a „vatta” embereket. — A szerződéses vállalkozót nem? — A szerződéses vállalkozónak az első és legfontosabb kötelezett­sége, hogy befizesse a szerződés­ben megállapított összeget. Hogy a bevételt hány emberrel állítja elő, az az ő dolga. Igaz Géza példá­ul négyre csökkentette a korábbi tizenkét fős létszámot. A mozinak van most egy vezetője, egy gépé­sze, e­gy jegypénztárosa, egy jegy­szedője, ... na és egy részmunka­­idős mindenese. De nincs például két főállású takarítója. A stáb most maga tart rendet. . . — Honnan jött az ötlet ilyen váratlanul? — Nem volt az annyira várat­lan, hanem egy hosszas kísérlet végeredménye. Engedjen meg egy kis kitérőt. A mi vállalatunk két­száz mozit üzemeltet a megyében. Ezek kétharmada a falvakban mű­ködik, s a kistelepüléseken lévők rendre veszteségesek. De tulaj­donképpen még a közepes telepü­lések mozijai is azok. Egyértelmű­en lemérhetők a veszteség mérté­kei a jegyek dotációján. Átlagban egy mozijegyre 11 forint állami tá­mogatás jut. A sikerfilmeknél ez 2 forint 40 fillér, a magyar és a szov­jet filmeknél pedig 17, illetve 20 forint... Ezzel szemben az átlag­­helyár 16 forint... Nos, tavaly már elindítottuk a szerződéses formát vidéken, de nem magánszeméllyel, hanem kü­lönböző szervezetekkel. Igen tarka volt a kép. Vállalkozott rá tanács, téesz, gamesz, művelődési ház. Őszintén szólva a veszteség így is megmaradt, csak másfelé „osztó­dott”, és ezek a szervezetek talán könnyebben megbirkóznak vele, mint a moziüzemi vállalat. — Hány szerződéses mozi van most a megyében? — Huszonhárom. — A falvakban nem lett volna erre magánvállalkozó? — Vidéken ezt egyelőre lehetet­lenség megvalósítani! Vegyünk egy kistelepülést nyolcszáz­ezer lakossal, és kétszáz férőhelyes mo­zival. Nincs az a sikerfilm, ami minden alkalommal telt házat csi­nál! A fenntartási költségek, a re­zsi viszont elviszik a pénzt. A férő­hely és a rezsi között antagoniszti­­kus az ellentmondás . . . — Nincs erre semmilyen meg­oldás? — Ez a helyzet akkor változna, ha az állam a kistelepüléseken nem a filmeket támogatná (meg­szűnne a támogatott és járulékos kategória), hanem az intézményt magát. Krokodil Dundee. Júliusban a Béke moziban is újra műsorra tűzik a nagy sikerű ausztrál filmvígjátékot — Sokan jelentkeztek a Béke mozira? — Először hirdetésben tettük közzé, és magunk is elcsodálkoz­tunk, milyen kapós lett. Nagypén­­zű, tőkeerős emberek kilincseltek nálunk, a jó üzlet és a gyors meg­gazdagodás reményében. De egyiknek sem volt köze a mozis szakmához. Ezért úgy döntöttünk: feltételeket szabunk. — És a feltételeknek éppen Igaz Géza felelt meg. Miért? — Igen, a pályázatot ő nyerte el, és nem véletlenül. Tizenkét éve dolgozik a szakmában, a vállala­tunknál volt alkalmazott, és a csa­ládja is régi „moziüzem is”. Ez a fiatalember ismeri a szakma min­den csínját-bínját, kölcsönös biza­lommal álltunk egymáshoz. Ami a legfontosabb, ő nagyon jól tudja, mi az, ami nekünk kötelező és anyagiag terhes, neki viszont nem kötelező csinálnia ... * Miben vált igazán magánvállal­kozássá ez a mozi? Mennyire kap szabad kezet a vállalkozó? A kér­dés második felével Igaz Gézát ke­restük fel a „cégénél”, a Béke mo­ziban. — Ezek után azt vetíthet, amit akar? — Szép is volna! Illetve, tény­leg szép volna, de én is csak a „kö­zös kosárban” kotorászhatok. Ab­ból választok, ami bejön az ország­ba. Az persze már rajtam múlik, hogy a kínálatból mit emelek ki. A szerződésemben benne van, mekkora kell hogy legyen a támo­gatott filmek aránya. Abban vi­szont szabad kezet kapok, hogy ezt az egyharmados arányt milyen filmekből alakítom ki. Nekem nincs központi műsorleosztásom, mint más moziknak. Velem ezt nem lehet megcsinálni, csak ve­lem együtt. A jegyárakon is vál­toztathatnék, de nincs szándékom­ban. A mozi kényelme, rendje, tisztasága rajtam múlik. Egyelőre nem sok tennivalóm van, mert tel­jesen felújítva vettem át. Csak egy büfé hiányzik, erre szeretnék kerí­teni egy szerződéses vállalkozót. — Hogy telt az önállóság első két hónapja? — Köszönöm, jól. A befizetési kötelezettségemnek sikerült eleget tenni. Igazán önálló műsorszer­kesztésről csak június-júliustól be­­szélhetnék. Nyártól folyamatosan nagy sikerű filmeket vetítünk: műsorra kerül az „Elfújta a szél, a Taxisofőr, Az ezeregy éjszaka virá­ga, A Mississippi szirénje, a Kro­kodil Dundee” stb. Szeretném job­ban kihasználni a klubszerű vetí­tési lehetőséget is, ami a rétegmű­soroknak kedvez. Papoknak vetít­jük le például Tarkovszkij: Áldo­zathozatal című filmjét. Mint volt vándormozis — mert korábban ezt csináltam a cégnél —, felhasznál­va a tapasztalataimat, szeretnénk többször eljutni iskolákba, intéz­ményekbe, vagy éppen a tanár­képző főiskolára, ahol régi és jó hí­rű klub, a Montázs filmklub mű­ködik. Keresztény Gabriella A városi ember egy kiskunsági tanyán üdül. A szóban forgó napon már reggel óta azzal mutatja magát, hogy a szeme — mint szegen a figyelésben elfáradt látcső — a korhadt gémeskút csúcsán függ. A tanya veran­dáján ül egy összecsukható nyugvószéken és szemmel láthatóan élvezi a táj nyugal­mát. A május végi zöld és az arany olyan mély és sok és olyan szabályosan tölti ki a te­ret, hogy a fantázia számára már szinte semmi munka sem akad. Játékos képzeletében csak a gémeskút változik: egyszer leszerelt árboc szél­mentes tengeren, kéményala­­csonyan járó felhőfüsttel, másszor májusra, a felhők kö­zül kiszakadt napos égdarab ráilleszkedő csokrával; majd a hirtelen támadt szélben, mely a földekről a zöld közé sodorja a futóhomok fellegeit — akasztófa, amelynek tövé­ben a homokfelhőbe vesző csendbiztosok utolérik a be­tyárt, hogy felhúzzák a magas póznára, ijesztőül az egész látóhatár rossz lelkiismereté­nek. A kútban sekély a víz, bé­kának, csíkornak, siklónak való. A tanyaudvaron modern szivattyús kút önti szét lükte­tő sugarát a kanyargós cső­vezetékekbe. Itt az alföldi sík­ságon, ahol régen a nehéz göröngy is könnyebben moz­dult, mint az emberi gondolat a legcsodásabb ígérettől, a legmeggyőzőbb logikától, a legelemibb nemzetgazdasági törvénytől — a gémeskút im­már műemlékké időszerűtle­­nedett. A traktort éppoly ne­hezen vették be, mint amilyen nehéz volt elhitetni velük, hogy a villás szarvú magyar szürkénél jobb a szimentáli, s még annál is jobb: a fekete­fehér lapálymarha. Hja, a sok száz éves hagyomány maka­csul ragaszkodott a meg­szokotthoz, érthető, ha a bo­nyolult technikával szemben még mélyebb volt az idegen­kedésük. Először a villany, majd a szivattyús kút hódította meg a tanyabelieket. Megejtette őket az egyszerű, könnyen kezelhető gépezet célszerű­sége. S különben is: a hagyo­mányos vízmérést valami­képp mindig is afféle szolgai munkának tekintették, míg a szántás-vetésnek volt valami­lyen biblikus áhítata és — jó értelemben vett — úri méltó­sága. A kenyércsinálás ősi műveleteit tehát vonakodva engedték át a gépeknek. — A föld nem gyár! — mondogatta sokáig feudális gőggel az öreg gazda, a pa­raszti hagyományok legfőbb őrizője, aki mára — láss cso­dát! — olyannyira megbékélt az új technikával, hogy ő vég­zi a gépi fejést, ő kezeli a vil­lanymotorral működő szivat­­­tyús kutat. Most tehát a városi ember nézi a kiérdemesült gémes­kút csúcsát és hallgatja a szi­vattyús kút bugyborékoló ne­vetését. Embert reggel óta nem látott. Az öreg gazda va­lahol hátul a méhesben szöszmötöl; a fia a kutyáival nekivágott a határnak és el­merült a zöldben; a fiatalas­­­­szony a piros Ladával behaj­tott a városba, túladni a pri­mőr salátán, paprikán; a gye­rekek kollégiumlakó középis­kolások, s csak a hét végi na­pokon látogatnak ki a tanyára. Messziről, a természet színfa­lai mögül néha a szél idehoz­za egy legelésző nyáj ko­­lompjának szelíd taktusát. Ám ezt csak ő hallja, nem hi­szi, hogy akik itt gyökereznek érzékelnék, hogy — például — a most támadt távoli csat­togás a szeged—budapesti gyors másodpercnyi átvillaná­­sa a táj legtávolabbi csücs­kén, ahol az ég már a földdel összeér. S aztán megint csönd, a hallható csönd, amely a fűnek, fának néma hullámzásából táplálkozik. S megint a gémeskút. Mivel nincs mással elszórakoznia, ezt fúrja-faragja a képzelete, amely végül délutáni szender­­géssé mélyül. Nem alvássá, mert félébren hallja a bogárzi­­zegést, a méhek andalító zsongását. Már vörösen égnek a fák a táj peremén, a lenyugvó nap készül tüzet a homokpusztá­ba oltani, amikor hangos zűr­zavarra, izgatott jövés-me­nésre riad. Összefut a tanya: apa, fia, háziasszony, szom­széd az istálló körül sürög, ahonnan a verandáig csap az állatok meleg szaga a hűvö­­södő alkonyati levegőben. — Mi történt? — kérdi a gazdától. — Ellik az öreg tarka. Felugrik és siet az istálló felé, hogy tanúja legyen a misztikus eseménynek. A széles hátú, embermagas tehén kínlódva feszíti fejét a jászol felé, bőgve kér segítsé­get mindannyiunk anyjától. Férfiak és asszonyok buzgó szakértelemmel segítenek neki. Gusztustalan, véres, ijesztő látvány és végtelenül megható. De a többiek arcán csak jóindulat, gyöngédség és öröm van. A termés beta­karításának öröme. Új borjú, kisborjú. S ni, már el is sza­kadt anyjától, már mozog is, támolyogva zuhan anyja felé és örökké rejtélyes bizton­sággal találja meg a tőgyét. Az anyja ráhajtja bús fejét, nyalogatja. Már elfelejtette fájdalmát. — És ezt a tehenet akar­tad te eladni? — förmed a há­ziasszony az urára. A fiatal gazda bűntudattal, de mosolyogva dünnyög vala­mit. Nagyon elégedett. Min­denki elégedett. Olyan­ öröm ez, amit városi ember nem él­het át. Kollektív öröm, a léte­zés, a tenyészet folytonos csodája felett érzett ősi, ön­zetlen elragadtatás. Az istálló előtt összesereg­lik a tanyai nép, a születés kö­rülményeit tárgyalják. Min­denki újra elmondja a maga szerepét az aktusban. Min­denki részt kér a csodából. Mintha először kerültek volna szembe effajta szenzációval, olyan frissen, újonnan reagál­nak rá szóval, mosollyal, te­kintettel és vaskos, az élet elevenébe markoló vidámság­gal. Fenn, a szürkülő égbolton hangos berregéssel úszik át egy óriás TU—134-es utas­­szállító repülőgép. A zajba szinte beleremeg a táj, de senki sem figyel rá, senki sem néz a magasba. Hja, ezt a csodát már meg­szokták. MI KÁLMÁN Csoda a tanyán 1988. JÚNIUS 10.

Next