Szabad Föld, 1988. július-december (44. évfolyam, 27-53. szám)

1988-09-02 / 36. szám

12 SZABAD FÖLD Dekoratív dáma és remek üzletasszony Feltűnő jelenség és bizarr, kü­lönc egyéniség, aki azonban vál­lalja önmagát. Ha bárhol megjele­nik egy társaságban, rögtön köré­je csoportosulnak. Nem lehet nem észrevenni, nem hagy senkit kö­zömbösen. Egészében véve nem mindennapi asszony. Életművész, aki azonban egész életében végle­tes érzéseket keltett az emberek­ben és kelt ma is. Talán azért, mert benne és körülötte is végle­tek találkoznak-váltakoznak. Szó­kimondás és leplező ravaszság, gazdagság és kicsinyesség, adako­zás és fukarság, valódi érték és al­pári giccs, vidámság és szomorú­ság. A korát nem árulja el — annyi bizonyos: bőven nyugdíjas lenne már —, energiája viszont egysze­rűen bámulatos, külseje dekoratív, karcsú és nagyon fiatalos. Spéter Erzsébetet — róla van szó — néhány éve az egész ország megismerhette Vitray Tamás Tele­­feréjéből. Akkor eredeti válasza­ival és azzal keltett feltűnést, hogy a Nemzeti Színház építéséhez 80 ezer dollárt ajánlott fel. Aztán, amikor köztudomású lett, hogy a Nemzeti Színház ügye gyakorlati­lag „ad acta” lett téve, az amerikai magyar özvegy ismét hallatott ma­gáról. „Henry és Erzsébet Spéter” néven 200 ezer dolláros alapít­ványt tett, a magyar állam illeté­kes szerveivel megállapodva, hogy eme összeg kamatának há­romnegyedével a magyar művé­szeti és irodalmi élet kimagasló egyéniségeit a magyar tévé nyilvá­nossága előtt megjutalmazzák. Az Erzsébet-díjat minden év no­vember 18-án adják át. A vegyes visszhangot kiváltott első díjazás­ra a múlt évben került sor. Nem egészen úgy sikerült, ahogy az ala­pítványtevő szerette volna, de hát ne­mcsak alapítványa, hanem an­nak az amerikai Oscar-díj átadásá­hoz hasonló külsőségei is példa nélkül álltak nálunk. Kilenc kate­góriában 37 zsűritag (köztük pél­dául olyanok, mint Kállai Ferenc, Tolnay Klári, Király István, Jan­­csó Miklós, Kéry László, Juhász Ferenc, Szinetár Miklós, Karinthy Ferenc, Szabolcsi Miklós) bírálja el a díjazottakat, akik a pénzjuta­lom mellett kis Erzsébet-mellszob­­rot is kapnak. Erzsébet asszony az idei ünnepségre még az amerikai Oscar-díj bizottság elnökét is meg­hívta. Spéter Erzsébet azonban nem­csak dekoratív dáma, hanem pon­tosan számító remek üzletasszony is. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy addig alkudozott, kufárko­­dott, amíg 200 ezer dollárját a leg­magasabb kamatért adta a Nem­zeti Banknak. Még ráadásul azzal a feltétellel, hogy a díjazottak az évi kamat felét dollárban kapják meg. — Ez az egész Oscar-ötlet on­nan jött — meséli —, hogy amikor visszahullott az ölembe a Nemzeti Színház felépítésére adott 80 ezer dollárnyi hozzájárulásom, pont ak­kor sugározták Amerikában az Oscar-díj átadását... Innen aztán adódott a párhuzam: ilyen még nem volt Magyarországon, miért ne legyen, próbáljuk meg! Na­gyon nehezen ment az ötletem ki­vitelezése, de erről már ne beszél­jünk ... A rosszat el kell felejteni, csak a szépre, a jóra szabad emlé­kezni, és az életet mindig a humo­ros oldaláról kell nézni! Ez a fiatal­ság titka, jól jegyezd meg! Sárga virágú, fekete, földig érő, mélyen kivágott ruha van rajta, jellegzetes hajpántja szintén sár­ga-arany csíkos, kontyában művi­rág, verdeső műszempillák — és mezítláb ül egy élénkpiros bá­ránybőrön . .. Egyébként ez a Molnár Farkas tervezte négylaká­sos társasházban lévő otthon is „megér egy misét”, olyannyira hű tükre egyéniségének. Minden pu­ha, bolyhos, leginkább piros és aranysárga. Rengeteg élő, száraz és művirág. Színes babák, mü­tyürkék tömege a világ minden ré­széből, színes villanykörték, trük­kös kapcsolók. Aranysárga drapé­ria, aranysárga mennyezet. Mály­vaszínű fürdőszoba. A szobában látszólag minden szanaszét, de ha jobban megfi­gyeljük, nagyon is kiszámított rendben, gondosan, centire elren­dezve. Ez a lakás „meg van kom­ponálva”. Látszik, aki itt él, na­gyon ad környezetére. — Nekem a gyerekszülésen kí­vül minden megadatott az életben. „Prímán” éltem ... — mondja. — Kevesen mondhatják el, ha újra választhatnának életet, ugyanazt választanák. Hát én ezt tenném! Három férfihoz négyszer mentem férjhez, mindig szerelemből, és mind a négy házasságom boldog volt. Egy jóval idősebb román her­ceg volt az első, még odahaza, Ko­lozsvárott ... 1956 végén települ­tem át Erdélyből, és azután kezdő­dött az igazi világjáró kaland az életemben. Éppen akkor másod­szor mentem férjhez, nem volt pénzünk, s mivel én hat nyelven beszéltem, Tamási Áron — akivel mindvégig igen jó barátságban voltam — ajánlására mixem ő let­tem. A férjem ezt nem akarta, de én nem bántam meg. Semmilyen munka nem szégyen. Nemsokára elváltam, s megint kellett a pénz. Egy vendéglátós ismerősömtől azt kértem: küldjön le a Balatonra egy szezonra pincéjének, így ke­rültem Siófokra, a Tündébe, s az ott keresett pénzből vettem ezt a lakást, ahol ma is lakom. Aztán az IBUSZ-hoz kerültem üzletkötő­nek, s beutaztam a fél világot. Olyan jó külföldi partnereket sze­reztem, hogy azt mondták: én va­gyok az aranytojást tojó tyúk ... Üzletkötőként jutottam el New Yorkba is, ahol összekerültem Henryvel, s így lettem aztán ame­rikai feleség . .. Mellesleg ő má­sod-unokatestvérem volt, a ne­vünk is azonos. — Henry biztosan örülne az alapítvány ötletének, hogy a ne­vünk így maradjon fenn. Meg azért is örülne, mert a pénzünk itt nemes célt szolgál. Amíg a férjem élt, az életem három hónap Buda­pest, három hónap New York és hat hónap Miami tartózkodásból állt. De mióta meghalt, és mióta az alapítványt létrehoztam, túlnyo­mórészt Magyarországon élek. Szépen, választékosan beszél magyarul, gondosan fogalmaz. Sokszor visszatér rá, mennyire szereti a művészeket, a színházat. — Vajon miért nem lett színész­nő? Hiszen minden külső és belső adottsága megvan hozzá... — kérdezem. — Rátapintottál! Szerettem vol­na az lenni! De valami mégis hi­ányzott belőlem... Az az „isteni szikra”, ami nélkül csak közepes színésznő lettem volna. Az pedig nem akartam. Én csak azt csiná­lom, amiben hiszek. És ha igazán hiszek valamiben, azt tűzön-vízen keresztül viszem. Eöry Éva 1988. SZEPTEMBER 2. -Ai. ÚA Az embereken és a házakon egyaránt nyo­mokat hagy az idő, miközben alkalmat ad a tű­nődésre, az emlékezésre. Akik szerencsés csillagzat alatt születtek, és életük fonala hosz­­szúra nyúlott, emberi műemlékekként léteznek a múló időben, és együtt vénülnek a házzal, amelynek értékét éppen a régisége adja. — Kurtanemesi porta a tizennyolcadik szá­zadból. Olvasom a táblát, amellyel a műemlékesek védelmet kívánnak nyújtani az ősi kúriának, biz­tosítva a ház nyolcvanesztendős lakóját, hogy számára az írás semmi rosszat nem jelent, sőt — ha netán valahonnan egy kevés hivatalos pénz kerülne — ingyen varázsolnák újra a Ki­­vés-portát. — Örülök, hogy eljöttél. A keze reszket, de a magasra tartott ujj, mint egy makacs felkiáltójel mered az ég felé, mi­közben a sokráncos arcon megjelenik egy aka­ratos dac, amely egyszerre visszavisz a múltba, és ebben megtalálom a lélek viaszába is véshe­tő műemléktáblácskát! — Kivés Jánosné, Csattos Emerencia. Galambok tollászkodnak a borzas háztetőn, piros taréjú tyúkok kapirgálnak a porban, a nagy kertet felverte a dudva, ásót, kapát nem látott ez a föld már esztendők óta. — Janiék nem dolgozzak? Egy mélyről felszakadt sóhajtás néha többet mond minden beszédnél, szavakkal azt legföl­jebb kiegészíteni lehet, hogy kerekebb legyen a kép. — Építkeznek az új soron! Kétszintes palo­tát ad egy szem lányuknak. — Nem szereti a dédunokáját? A sámlin töpörödő öregasszony kérdőjel­ként hajol maga elé. Hallgat, nézi a földet, gon­dolhatom azt is, hogy nem érti a kérdést. — A lábam fáj mindig! Tavaly még magam jártam el az ebédért, de az idén már a házhoz küldeti a tanács. Elunom a heverészést, lemegyek a kert vé­gébe a patakhoz, ahol túlnőtte már a nád a vi­zeket, és zöld náderdő borult a környékre, amelytől titokzatos lett minden, mint a mesék, amelyeket útra készülő öregemberek monda­nak. Az ember megérzi, ha nézik. Emerenc néni csoszog utánam, restellkedem is, hogy ilyen messzire jöttem. Félkarral átölelem a madár­­csontú asszonyt, és magam mellé ültetem a korhadó fűzfára. — Titkot akarok mondani! Ölbe emelhető kicsinységével tapad rám, szemében riadalmat látok, a hangjában fojto­gató félelmet. Itt most a patak partján még so­ványabbnak tűnik, arcán a mélyen futó baráz­dák fekete árnyékot kapnak, kendője alól ki­buggyanó fehér hajtincseit felkapja a szél. — Janiék kicsalták a pénzemet. Személyemben egy új kérdőjel ereszkedik a másik mellé, fejemet és törzsemet meghajlítja a gond, hirtelen támadt a néhány szavas lecke. Rágom a fűszálat, bámulom az előttem sütké­rező, aranyban, ezüstben pompázó gyíkot, amely gondtalan mozdulatlansággal pihen. — Mire kellett? — Ha a tyúkok háromnál többet tojnak, még azt is elviszi a dédunokám. Minek neked már a pénz, nagyi? Innen a kert végéből látom a kutat, a kurta­nemesi porta hiányozhatatlan tartozékát, egyetlen embernek az arca fér meg a tükrében. Ebbe a kútba fojtotta bele az életét sok esz­tendővel ezelőtt Kivés János, amikor erőszak­kal betáblásították a földjét, lefoglalták a rozo­ga cséplőgépét. Az arc, amely most rám néz, az öregasszony kétségbeesett tekintete juttat­ja eszembe a már-már feledett tragédiát. — Adta vagy elvették? — A menyem azt mondta, hogy majd visz­­szaadják. Később úgy ígérték, hogy ráíratják majd a haszonélvezetemet az új házra. Csak­hogy nekem nem kell az új ház, innen engem élve ki nem visz senki... Ha a kutya csak felugat és abbahagyja, ak­kor közeli ember jön a házhoz, és inkább csak jelzésnek számít a vakkantás. Jani öblös, csonttorokból érkező hangját ezer közül is megismerném, száz passió egyetlen Jézusa sem adott ki a száján igazibb basszust. — Láttam a kocsit a ház előtt. Kezelünk, bemegyünk a házba, ülünk a lócán hármasban, mint a verebek. Annyira tele va­gyok még az imént hallottakkal, hogy udvarias kérdésekhez sincs kedvem, így aztán az unoka a nagyanyja felé fordul. — Holnap bemehetne a tanácshoz! Dallamos zúgás támad a fejem fölött, egy méhecske téved be valahonnan az ablakon, ve­le foglalkozom, nézem, ahogy leül a fehér ab­roszra, a leszakított egy szál őszirózsára, ame­lyet az előbb behoztam, aztán kiröppen, mint aki jól végezte a dolgát. — Minek mennék? — Kérjen segélyt! A rádió mondta, hogy jár a szociális juttatás a magaféle öregnek ... Júdás árulását érzem a jézusi baritonban, nem is bírom tovább nézni a kapzsi, farizeus ábrázatot, a mindenéből kiforgatott asszony ri­adt szomorúságát. — Már az állam kegyelemkenyere is kellene! — hallom elmenőben Emerenc néni félig síró, remegő hangját, de a magam mögött becsa­pott ajtó, mint az olló a papírt, úgy vágja el a szót. Az udvaron a kút körül sétálgatok, az ajtó bizonyára helyettem beszélt, mert a Jani elme­nőben rám se néz, sértett dúvabként rohan ki. — Rántottét süssek-e? Azt mindig szeret­ted. — Mit mondott még? — Kérdezte, hogy tudsz-e a pénzről. — Mi közöd hozzá! — vágtam neki. — Fejé­be szaladt a vér, aztán az ujjával megfenyege­tett ... Magára hagyom az öregasszonyt, most már nagyobb sétát teszek a környéken. Dél felé jár, amikor egy ponyványi kis akácosba érek. Nem zizeg talpam alatt az avar, mert kövér fűszálak nőnek rá, csupa békés zsongás ez a kis erdő, úgy érzem, jó lenne itt maradni, leheveredni az akácok sátrai alá, megmarkolni az időt, megállí­tani a felhőket, az álmokat, az esztendőket. Mint csatából menekült kerülök vissza. Ki­ülök a nyári konyhába, ahol egy fazékon forró víz emelgeti a fedőt, és Emerenc néni tésztát gyúr. — Tepertős-túrós! Arcán már nem látom az előbbi szomorúsá­got, annál inkább az igyekezetét, hogy a ked­vemben járjon. — Csinálnék én is valamit.. — Hozz egy vödör vizet az artézi kútról. Viszem a vödröt, s vele az öregasszony gondját. Az előbbivel elbánok, de az utóbbit alighanem a kurtanemesi portán hagyom. Amelyre esetleg egyszer majd műemléktáb­lácska kerül... Szalay István Emerenc néni

Next