Szabad Föld, 1998. január-június (54. évfolyam, 1-26. szám)

1998-06-02 / 22. szám

30 Szabad Föld TUDOMÁNY -­TECHNIKA A főtt tojástól a fénymásoló gépekig Bereczki Máté emlékszobra Hamisítási trükkök ! Manapság gyakorta hallhatunk­­ hírt pénz, különböző igazolvá­­­­nyok, okmányok hamisításáról.­­ Bűnügyi kimutatás szerint a va-­­gyon elleni visszaélések, csalások háromnegyedét manipulált doku-­ mentumokkal követik el. A bűnö-­­ zésnek ez a módja egyáltalán nem­­ új, jószerivel egyidős azzal, amió­ta az ember bizonyos igazolások-­­ ra, értékeinek tartósítására pa­­­­pírt használ. Egyébiránt minden kornak megvoltak a maga hamisí­tási módszerei, technikája. Dr. Juhász Lászlót, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) első számú okmányszakértőjét kértük meg, hogy avasson be e sokak számára isme­retlen műhelybe. Előzetesen nem lé­nyegtelen elmondani, hogy Juhász dok­tor bonyolult műszerek sokasága között végzi cseppet sem egyszerű munkáját. - Kezdjük a múlttal. Hatvan-hetven évvel ezelőtt milyen módszerekkel ha­mi­­sítottak? - Az írásokat, az aláírásokat mindig is próbálták utánozni. Mivel évszáza­dunk első felében mások voltak a társa­dalmi viszonyok, és a technikai eszkö­zök is jóval kezdetlegesebb szinten álltak, abban az időben a főtt tojást vagy a főtt krumplit használták a bélyegzők átvitelére. Mégpedig úgy, hogy az emlí­tett anyagot rányomták az eredeti ok­mány bélyegzetére, majd az így felszí­vatott festékanyagot gyorsan rávitték egy üres papírra, amelyre azután azt ír­ták, amit csak akartak... Ezt a módszert az idő régen túlhaladta. Ma már ugyanis bárki vásárolhat modern fénymásoló gépeket és úgynevezett trador típusú nyomdai betűkészle­tet, amelyből bármi­lyen bélyegző kirak­ható. Egyébiránt a bélyegzőkészítőknél akármilyen szövegű stempli megrendel­hető; akár azt is kisze­dethetem, hogy én vagyok a miniszterel­nök... - Mit hamisítanak a leginkább? - Noha számszerű kimutatás nem áll rendelkezésre, mégis úgy vélem, a szemé­lyi igazolvány hami­sítása áll az első he­lyen. Ugyanis ez az az okmány, amelyet az emberek alapbi­zonylatként használnak azonosságuk igazolására. Jóllehet a hatóságok spe­ciális technikával készítik ezeket a do­kumentumokat, ám az erre szakosodott manipulátorok mindig megtalálják a hamisítás módját.­­ Önök műszerekkel könnyen megál­lapítják egy-egy dokumentum valódisá­gát vagy hamisságát, de a laikus ho­gyan védekezzen az efféle manipulációk ellen?­­ Ehhez nem árt tudni például, hogy a legújabb személyi okmányban (sze­mélyi igazolvány, útlevél, jogosítvány) fóliával leragasztják a benne lévő fény­képet. Ám ez az átlátszó anyag is eltávo­lítható (a módszert hadd ne mondjam el),­ de vissza már nem ragasztható, tehát a kicserélt fénykép bontásához új fóliát kell kivágni. Ha valaki meg akar győ­ződni a szóban forgó igazolvány való­diságáról, akkor ahhoz egy lupét (kézi nagyítót) kell használnia. A kézzel ki­vágott fólián jól észrevehetők a sza­bálytalanságok. Az olló ugyanis jelleg­zetes megszakítási nyomokat hagy. Ezenkívül a valódi személyi igazolvány esetében a fóliát átvezetik a hátsó borító előtti oldalra. Az elmondottak bizonyítására az ok­mányszakértő egy pécsi illetőségű hölgy hamisított személyi igazolványát mutatja be mikroszkóp alatt. Ennek a dokumentumnak egyéb szépséghibája is volt: az eredeti nevet kimosták belőle, s helyette mást írtak be, de ezt már az úgynevezett USC-1 műszer mutatta ki. Ez a két bizonyíték már perdöntő az iga­zolvánnyal csaló bűnöző ügyében... -Sokat hallunk mostanság a pénz­­hamisításokról is. Ez­ek­en mit tehe­tünk? - Nem árt, ha tudjuk, hogy a hamis bankókon nem a postákon meg a ban­kokban próbálnak túladni az ezzel fog­lalkozó bűnözők. Jóllehet ennek ellen­őrzése nem tartozik a feladatkörömbe, de tudom, hogy a hamis pénzeket for­galmas kis üzletekben, vidéken a piaco­kon próbálják elsütni. Jól tudják ugyan­is, hogy a terményét áruló parasztnéni­kének nincs UV-lámpája és a hamisítási jellegzetességekkel sincs tisztában, hi­szen a hamisított bankó látszólag úgy néz ki, mint a valódi. Nem könnyű, de azért tudunk védekezni, ha mással nem, a tapintásunkkal. A valódi pénzt ha a kezünkbe vesszük, érezhető a rajta lévő számokon a festékréteg. Ugyanez a ha­mis bankókon nincs, tehát teljesen si­mák, mert fénymásolóval készülnek. Felmerül a kérdés: a hamisítók miért nem tudnak nyomdai eljárást alkalmaz­ni? Kétségtelenül tudnának, csak az már nem érné meg nekik, ugyanis egyfajta címlet kliséjét évekig készítik, és na­gyon sokba kerül. A hamis pénz jelleg­zetességénél maradva, annak a színei is árulkodók lehetnek. A manipulált ban­kók ugyanis nem pasztell-, hanem élén­­kebb színűek; nagyítóval vizsgálva eze­ket apró pontok láthatók rajtuk, ami a fénymásolók színfelbontási sajátossá­gaiból adódik. -Úgy tudom, az utóbbi időben igen sok végrendeletet is vizsgálnak... - Főleg azok a közvetlen hozzátarto­zók követnek el ilyen hamisításokat, akik életében mit sem törődtek az örök­hagyóval, de amikor az meghal, próbál­nak végrendeletet hamisítani a maguk javára. Amennyiben az ezzel kapcsola­tos okmányok ide kerülnek, nagyot csa­lódnak, mert szerencsére olyan műsze­reink vannak, amelyekkel az is kimutat­ható, hogy mikor és milyen tollal írták a hamisítványt. - Megrendelhető-e önöknél ok­mányvizsgálat magánember részére? - Hogyne. Egyebek között egy sze­mélyi igazolvány vizsgálata négyezer, egy bélyegzőé pedig 1600 forintba ke­rül. Okiratok esetében természetesen a terjedelemtől függően kell fizetni érte. Séra Sándor Botcsinálta hamisítás. A hamisítványon a „hengerűrtartalom" szóból egy r betű hiányzik Tízezer év klímatörténete A holnapi időjárás változatlanul rejtély marad, de az utóbbi tízezer év időjárását illetően már aligha merülhet fel kérdés: a németorszá­gi Hohenheim egyetemének tudó­sai a fák évgyűrűiből, illetve fama­radványokból nyert cellulózból ho­vatovább több mint tízezer évre visszamenőleg tudják dokumen­tálni az időjárás és a klíma törté­netét. Az egyetem botanikai intézeté­nek közlése szerint a legújabban lelt maradványok vizsgálatával a visszamenőleges időjárás-jelentést sikerült egészen Krisztus előtt 1480-ig kiterjeszteni. Az már régen ismeretes, hogy a fák évgyűrűiből szinte pontosan le­het következtetni az időjárásra. Hohenheimben most ezt a mód­szert a radiokarbon-vizsgálattal kombinálták. Ennek lényege, hogy minden élőlény felvesz radioaktív szenet, C 14-et. Az élőlény pusztu­lásával a felvétel véget ér, és meg­kezdődik a C 14 lebomlása. Mivel a C 14 felezési ideje ismert, a még megmaradt C 14-ből következtetni lehet a lelet korára. Ezzel a kombinált módszerrel a tudósoknak sikerült egészen Krisz­tus előtt 9900-ig kiterjeszteni az idő­skálát, s a tévedési tűréshatár plusz-mínusz negyven esztendő, de remélik, hogy az eljárás finomí­tásával sikerül ezt akár plusz-mí­nusz tíz évre csökkenteni. A feltárt adatok egészen a leg­utóbbi jégkorszaktól kezdve mutat­ják az időjárást, azaz a klíma fejlő­dését, alakulását. A faanyag, amelyből a hohenhei­­mi kutatók kivágják s a radiológiai laborokba küldik kis kockáikat, többnyire a Duna, a Rajna és a Maj­na fenekén található lerakódások­ból származik. A tudósok elmond­ták: a kutatás nem túl költséges, vi­szont rendkívül időigényes. A szobrok emlékeztetnek, val­lanak korukról, így a fővárosban, a Gellért-hegy déli lejtőjén elterülő Kertészeti és Élelmiszeripari Egye­tem főépülete előtt elhelyezett egy­szerű, szép mellszobor is, amely hűen tükrözi az 1848-49-es sza­badságharc résztvevőjének, a kivá­ló magyar gyümölcsésznek, Be­reczki Máténak arcvonásait. Az em­lékmű által ábrázolt hazánkfia sike­res nevelője, tanítója volt sok fiatal­nak és felnőttnek. Alakítója és gya­rapítója hazánk gyümölcsészeté­­nek. A nálunknál fejlettebb gyü­mölcstermelő nyugat-európai or­szágok is felfigyeltek munkájára, amelyről elismerőleg nyilatkoztak és segítségét is igénybe vették. Hazai gyümölcsészetünk műve­lői közül Bereczki Máté volt az első, aki a világban legismertebb 15 000 gyümölcsfajtából 1500-at össze­gyűjtött hatholdas kertjében és ha­zánkban egyedülálló, fajtahiteles gyümölcsös iskolakertet létesített. A kertjében lévő fajtákat szaporítot­ta, lombozatát, termését megfigyel­te és tapasztalatait négykötetes könyvében gondosan leírta. A leg­jobbnak bizonyult fajtákat idehaza és Európában ismertette, terjesz­tette. Jelentősen elősegítette hazai gyümölcstermesztésünk fejleszté­sét, európai szintre emelését. Me­­zőkovácsháza és Kunágota határá­ban teremtett kis gyümölcskertje szinte búcsújáró helyévé vált a gyü­mölcskertészeknek. Kevés ha­zánkfiáról mondható el az, ami Be­­reczkiről, hogy már életében sokan, őszintén szívükbe zárták. Áldozatos munkájának és tiszta jellemének tudható be, hogy már a halálát - 1895. december 9-ét - kö­vető hónapban tisztelői köréből mozgalom indult, hogy emléket ál­lítsanak neki. A korabeli tudósítás szerint a szoboravató ünnepségre 1898. április 17-én verőfényes nap­sütésben, nagyszámú közönség je­lenlétében került sor. Az ünnepsé­gen Rudinai Molnár István orszá­gos gyümölcsészeti biztos - mint az emlékbizottság elnöke - vázolta Bereczki küzdelmes, sikeres életút­ját és a szobor keletkezésének tör­ténetét. Angyal Dezső - a Kertészeti Tan­intézet igazgatója - hangsúlyozta, hogy a szobrot a kegyelet és a hála emelte. A tanintézet diákjainak ne­vében a Mayer Ede akadémiai szobrász által készített emlékmű­höz Haragos József helyezett gyö­nyörű koszorút, mondván: „Amint a koszorúnak nincs kezdete és vége, éppen olyan végtelen a Kertészeti Tanintézet tanulóinak hálája a nagy pomológus, Bereczki Máté iránt.” Szabó Pál BOHANEK MIKLÓS FELVÉTELE 1998. JÚNIUS 2. Avensis: különleges megoldások A Toyota Avensis gyártósorainál, az angliai Burnestonban a minőségbiztosí­tás furcsa kellékét fedezheti fel a szemlélő. Az egyes munkaállomások fölött kábel húzódik, amelyet meghúzva leáll a futószalag. Ezt arra az esetre találták ki, hogy ha bárki valamilyen hibát fedez fel a gyártmányon, azt azonnal kijavíthassák. A japánok régóta a legmegbízhatóbb autók gyártói. Különösen igaz ez a Toyo­tára, hiszen a Starlet, a Corolla és a Carina kategóriájának legkevésbé meghibásodó típusa. Az utóbbi modellsorozatot nemrégen váltotta fel az Avensis névre keresztelt újdonság, amelynél már a forma és a vezetési élmény is legalább olyan fontosságot kapott, mint a kiváló minőségi mutatók. Az újdonságok már a motornál elkezdődnek. Az 1600 köbcentiméteres, hen­gerenként négyszelepes erőforrást új, hangolt szívó- és kipufogórendszerrel szerel­ték fel, ami az áramló gázokat lengésbe hozva jobb töltéscseréről gondoskodik. így érték el, hogy a motor alacsony fordulatszámon is kellő nyomatékkal rendelkezik, vagyis az Avensis jóval kevesebb sebességváltással vezethető. Az újítás további elő­nye, hogy a motorzaj érezhetően kisebb, olyannyira, hogy az utastérben országúti tempónál is szinte alig hallható. Érdekes az új Toyota futóműve is. A felfüggesztéseket segédvázakra szerelték, ezeket gumiágyazásokkal fogatták a karosszériához. A hátsó futóműnél oldalanként három-három lengőkar vezeti a kerékagyat, elöl pedig a Mc’Pherson rendszerű fel­függesztés L alakú lengőkarja külön kitámasztást kapott a közvetlenebb kormány­zási reakciók érdekében. A végeredmény igen meglepő, mert az útegyenetlenséget finoman elsimító rugózás szélsőséges helyzetekben is tökéletesen uralható. Az 1,6 literes, 110 lóerős benzinmotorral a nagy homlokfelületű, viszont kiváló légellenállási alaktényezővel (Cw-értéke 0,28) rendelkező Avensis 195 km/h végse­bességet képes elérni, álló helyzetből 11,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre. Kékesi György

Next