Szabad Föld, 2001. július-december (57. évfolyam, 27-52. szám)

2001-08-24 / 34. szám

, 2001. AUGUSZTUS 24. A szélmalomharc vége Az egykor sok szélmalommal büszkélkedő Kunhegyesen mára csak egy rom emlékeztet a múltra. A Komlóssy-féle szélmalomnak még a vitorlája is megvolt 1962-ben, azóta azon­ban a fedele is tönkrement, beázik. Lokálpat­rióták és elszármazottak sokat segítenek a szélmalom helyreállításában. Szélmalomharc néven szerveztek kerékpáros túrát, s a neve­zési díjakat a felújításra ajánlották fel. A ma­lom tetőzetét még az idén megjavítják. Lovas íjászok edzőtábora Kisújszállás mellett, az első kunkapitány, Hor­váth György tanyáján készültek a lovas íjászok az őszi kun viadalra. A kisújszállási, karcagi, kunmadarasi, szolnoki, dabasi, törteli, gyulai és bükkzsérci haditornászok nappal elméleti és gyakorlati képzést kaptak, az esti tábortűz­nél pedig őstörténetünkkel, a magyarság élet­módjával, fegyverhasználatával ismerkedtek. Felújították a templomot A hívek és a külföldi adományozók, valamint a megyei területfejlesztési tanács támogatásával megújult a zalacsányi katolikus templom. Olyan eljárást alkalmaztak, hogy a vastag, átvi­­zesedett falak megfelelően szellőzhessenek. A leggyorsabb gyorsíró A kecskeméti Lestár Éva verhetetlen a világ különböző részeiben megrendezett gyors- és gépíróversenyeken. Az Országgyűlés jegyző­­könyvvezetője évek óta szép sikereket ér el. Legutóbb a hannoveri Intersteno-Kongress vi­lágbajnokságon diadalmaskodott. Hatszáz résztvevő­ közül négyszázkilenc lejegyzett szó­taggal került az élre, és ezzel harmadszor lett a szakma legrangosabb versenyének győztese. Mezőkovácsháza története Mezőkovácsháza történetét megörökítő köny­vet adott ki a millennium tiszteletére a helyi ön­­kormányzat. Megjelentetésére pályázati pénzt nyert a Nemzeti Kulturális Örökség Miniszté­riumától, s támogatást kapott a Mező­kovácsháza Jövőjéért Alapítványtól is. A szer­zők a korábbi tanulmányok anyagát is haszno­sítva dolgozták fel a település múltját és jelenét Napóleon Fertő­dön Az Esterházy-kastély falai között szeptember közepétől négy napon át a nagy francia hadve­zér életét bemutató film forgatása zajlik. A nemzetközi produkció szereplői világsztárok, akik közül többen, így például Gérard Dépardieu is, Fertődre érkeznek. A felvételek idején a France II. televíziócsatorna a kastély­ból sugározza az esti híradó műsorát. Kilencvenéves énekkar Az idén kilencvenéves Karcag város vegyes kara. A szép évfordulóra a napokban jelent meg az együttes első CD-je, a felvételen köz­reműködött a helyi vonós kamarazenekar is. A Mészáros György karnagy irányításával folytatott több évtizedes kitartó munkát koronázza meg a színvonalas lemez. Fesztivál a Körös mentén A rossz idő ellenére több mint tízezren érkez­tek Csongrádra, a tizenegyedik Körös-torok­­napokra. Az éjszakai zivatar ugyan megtépáz­ta a kempingben alvók sátrait, ám a folyama­tos programkavalkád a helyszínen marasztal­ta a látogatók jó részét. A szervezők szerint az augusztus 11-i éjféli tűzijátékra megdup­lázódott a húszezres kisváros népessége. Újra áll a vasfüggöny A­ Vas megyei Felsőcsatáron a szőlősorok helyén Goják Sándor helyi vendéglős felállí­totta az egykoron hírhedt vasfüggönyt. A közelben szolgált hajdani határőr a külföldi vendégek közkívánatára helyezte vissza az S-100-as néven elhíresült elektromos jelző­­rendszer hű mását. Az 1948 és 1989 között használatos határőrizeti eszközök egykori rendeltetéséről angol, magyar és német nyel­vű táblák adnak felvilágosítást. Szabad föld HAZAI ÉLET Szoborfeltámadás Nagykanizsán Többezres tömeg gyűlt össze Nagykanizsán az országból és a határon túlról, a Délvidékről, Kárpátaljáról Erdélyből, Felvidékről, a múltban ledöntött és most visszaállított Nagy-Magyarország­­emlékmű avatásán. ___ LOTHÁR PÉTER A nagykanizsaiak emlékezetében megmaradt, hogy az 1934-ben, az akkor már Ausztriában élő földi­jük, Schloss István huszonötezer pengőnyi adományából létrehozott, Hübner Tibor által tervezett, s 1952-ben a diktátor parancsára lerombolt Nagy-Magyarország­­emlékműnek ott kell lennie eltemetve, azon a téren, ahol valaha állt. Rózsás János, a gulagot megjárt író, a város díszpolgára indí­totta el azt a mozgalmat, amelynek eredmé­nye a földbe ásott, monumentális szobor­együttes feltárása, kiemelése, rendbehozata­la és újbóli felállítása lett. Július utolsó és augusztus első harmadá­ban kétszer is megünnepelték a helybeliek - utóbb sok száz vendégükkel együtt -, hogy a kanizsai Eötvös téren úgy száz méterrel odébb rakták a népnyelvben csak Jancsi és Juliska­ként emlegetett tanácsköztársasági szobor­csúfságot, és visszaállították eredeti helyére a trianoni tragédiát idéző emlékoszlopot Már akkor is tapsoló tömeg volt a helyszínen, amikor gépmonstrumok segítségével lebo­nyolódott az emlékműcsere, s rá néhány hét­re, az ünnepélyes újraavatáskor megint ott gyülekezett a dél-zalai város apraja-nagyja, együtt a kicsi és a nagy ország minden részé­ből, valamint Európa sok vidékéről és a ten­gerentúlról jött ünneplőkkel. A szónokok mondanivalója egybecsen­gett: végre nem kell lehorgasztott fejjel hall­gatnunk az ország megcsonkításáról, emlé­kezhetünk nemzeti tragédiánkra, és munkál­kodhatunk a magyarság békés felvirágozta­tásán az egész Kárpát-medencében. Hübner Tibor, az emlékmű helyreállítá­sában részt vevő középület-tervező cég igaz­gatója szüleire emlékezett az ünnepségen. Édesapjára, aki megtervezte a szobor­­együttest, édesanyjára, aki Hungária alakjá­nak ihletője és modellje volt, a művészébe, akik a szobrokat faragták, az építőmesterek­re, akik az alkotásban részt vettek, s arra, hogy ezek az emberek életre szóló barátsá­got kötöttek a közös munka során. Meglehet, most is hasonló emberi kapcsolatok épültek azok között, akik a feltárásban és a restaurálásban jelesked­tek. Meglehet, Nagykanizsa adakozó és bármi módon az ügyért serénykedő nem kevés lakója és az őket biztató, velük együttérző sok ezer helybeli ma sokkal meggyőződésesebben kanizsai polgár, mint annak előtte. Erről is szólt a disputa az ünnepség közben, az árnyas fák alatt, az eseménye­ket közvetítő hangszóróktól távolabb ke­rülvén, mind erősebben. Akkora volt a tö­meg, hogy nem juthatott mindenki a hiva­talos történések látó- és hallóterébe. A tá­volabbra szorulók között itt is, ott is arra fülelhetett, aki akart, hogy az emlékmű új­­jáélesztőit dicsérik félhangon vagy épp csak suttogva divatosan öltözött urak és höl­gyek, kalapos emberek és fejkendős asszo­nyok egymással elvegyülve. Ehhez tartozik még, hogy nem csupán a viselet keveredett a téren, hanem kor szerint sem lehetett el­különülést látni: kézen fogva énekelte a Himnuszt, a Szózatot és a Székely himnuszt kötényes anyóka és divatos napszemüve­get viselő ifjú. Háttérzúgás és megafonbeszéd eggyé vált, amikor koszorúzni léptek az emlékmű­höz a székelyföldi huszárok. Gyalogosan ugyan, lovaikat igen messzire nem hozhat­ták magukkal. Hosszan tartó tapssal tudatta velük - s mindenkivel - Nagykanizsa közön­sége, hogy nem hiába jöttek, számíthatnak az anyaországra. Nagy dolgot vittek végbe a kanizsaiak. Az újra fölállított obeliszk nem csupán a zalai városé, hanem az egész magyarságé. Tudnak róla a világ minden táján. S ezért ígérték min­den magyarnak az emlékmű visszaállítói: egy éven belül befejezik a művet, fölteszik he­lyükre a vármegyecímereket. Csaknem fél évszázadig volt eltemetve a nagykanizsai Trianon-emlékmű MTI FOTÓ A hajfonatostól a lakodalmi kerek kalácsig KÖRMENDI LAJOS Ú­­gy régi karcagi házban idős asszonyok ké­­±h szülnek a kalácssütéshez. Az előkészü­letek nagyon fontosak, mert, mint Demjén Lajosné mondja, szagos szappannal nem moshat kezet a gondos háziasszony, nehogy a kezén maradjon az illat. Háziszappant kell használnia. Szitálják a lisztet, áztatják az élesztőt, dagasztanak, hogy a tészta selymes­sé és hólyagossá váljon. Munka közben visszaidézik édesanyjuk szavait arról, hogy milyen híres volt a karcagi kenyér és kalács: amíg az el nem fogyott a debreceni piacon, más vidékről valót nem vettek a kálvinista Róma lakói. - Megrohanták a karcagi kenyeres és kalácsos szekereket - emlegeti édesanyja, Kéri Imréné szavait Oroszi Sándorné is. - Azt mondták, Magyarkán terem a világ legjobb búzája. Olyan sikértartalma volt! Dédnagy­­apám nem tudta meghonosítani Magyarkán a fát, még az akácot sem. De a búza nagyon szerette azt a talajt. Amikor édesanyám szü­letett 1898-ban, még divat volt a debreceni piacra járni, de mikor felnőtt, ő már nem járt piacozni. Rengeteg kalácsot sütött­ a család­nak, az aratóknak... - Mesélte édesanyám, hogy régen nagyon nagy vásárok voltak Karcagon - mondja Demjénné Annuska néni, Orosziné testvére. - Mi ott laktunk a vásártér mellett, ahol ka­lácsot is árultak. Az egyik gazdag kocsmárost Tóth Károlynak hívták, jó kövér asszony volt a felesége. Az sütötte a fonatos kalácsot. Szép fehér kötője volt. Nem használt gyúródesz­kát. Vágta a tésztát, a nagy hasán megsodor­ta, és már sütötte is. A kalács főleg az ünnepek eledele volt. Mesélik az asszonyok, hogy régen húsvétkor vagy karácsonykor Karcagon is nagy kosarak­kal mentek a köszöntők, főleg a cigány­asszonyok. Szebbnél szebb kalácsokkal rak­ták tele a kosaraikat. Minden háznál kaptak. A pásztoroknak is adtak ilyenkor kalácsot és túrós bélest. Aratáskor, hordáskor minden­ki egy dúckalácsot kapott és egy nagy bélest. A gyerekek is. A kisebbek apróbb dúcot és bélest, a nagyobbak nagyobbat. Kalács kaszá­láskor is készült ajándékozásra. Általában minden ünnepre sütöttek kalácsot Névnap­ra, keresztelőre, lakodalomra is. A kapuban álltak a kalácsokkal, amikor hozták a meny­asszonyt, s aki odajött megnézni, annak ad­tak. A kocsikról pedig perecet szórtak a nép közé, csak úgy kapkodták az emberek. - Az igazi kalács kemencében sült - je­lenti ki a rokon, Dede Gézáné. - Más íze volt, mint annak, ami gázon sül. Finomabb volt. Olyan illatos volt az egész lakás!... - Karcagon régen minden héten sütöt­tek kalácsot - meséli Orosziné Rózsika néni. - Az egyik háznál az egyik fonás volt szokás­ban, a másiknál egy másik fonás. Általában sokféle kalácsot tudtak sütni az asszonyok, az anya mindig megtanította rá a lányát. Vagy a nagymama az unokáját. Édesanyám például a láncszemes kalácsot a nagymamájától ta­nulta. Demjénné Annuska néni megjegyzi, hogy az ő családjuk elég nagy gazdasággal rendel­kezett, de kalácsot nem csak az igen házak­nál sütöttek. - Még az egészen szegény házaknál is sütöttek - mondja. - Volt nekünk egy isme­rősünk, a Panda néni. Ő mindig azt mondta, hogy én csak egy kis soványt sütöttem. Tejjel dagasztotta meg a tésztát, kis cipókat formált belőle, ezeket szorosan egymás mellé rakta a tepsiben. Ez volt a sovány. Ezt sütötték a sze­gényebbek. Nem volt vajuk, s nem kínlódtak a különféle fonásokkal sem. Felsorolnak hirtelen vagy másfél tucat­nyi kalácsféleséget azok közül, amiket ők is szoktak sütni: láncszem, hajfonatos, búza­­kalász-fonatos, lakodalmi kerek kalács, dúc, görög, koszorú, vest, sovány, fonatos, ma­dárka, visszahajtott kalács, perec, apró pe­rec, fonott perec, ablakos kalács... - Miért kínlódtak ennyiféle fonással? - Mert nem elég, ha jó a kalács. A szemünk­nek is jól kell laknia. Az asszonynép nem a saját kedvére fonja a kalácsot olyan sokfélére. Azt a búzát, amiből a kalácsot sütöttük, valakik el­vetették, gondozták, learatták, elcsépelték, magtárba hordták, megőrölték. Sok verejték hullott addig, amíg kalácsként az asztalunkra kerül. Mi úgy tisztelhetjük meg az aratókat, a molnárokat és a többi munkás embert, s úgy tisztelhetjük meg az életet, ha szép munkát végzünk. Hogy azok a dolgos, fáradt emberek, ha ránéznek a kalácsunkra, úgy érezzék, érde­mes volt annyit dolgozni az újért. A verejték díja a mi kalácsunk. Közben kisült a tucatnál is többféle ka­lács és perec. A hosszú asztalra fehér vászon­terítő röppen, az asszonyok erre rakják a foszlós bélű kalácsokat. Szinte olvad az em­ber szájában mindegyik. Közben a magyar történelemre terelődik a szó. A három karca­gi háziasszony úgy véli, annyi sovány után ráférne már erre a népre egy kicsit jobb élet is. Búzakalász-fonatos vagy másféle kaláccsal. Karcagon régen minden pénteken sütöttek

Next