Szabad Föld, 2003. január-június (59. évfolyam, 1-26. szám)

2003-05-30 / 22. szám

_______________________________ Szabadföld ESESS 5 S 5555 E5ESS5^E^^EBSS gazdálkodás A Nagyatádi Konzervgyárban nem lesz uborkaszezon Lapátra tettek nyolcvankilenc embert Szebb napokat is látott már a Nagyatádi Konzervgyár. A rendszerváltás utáni sokadik tulajdonos próbálja most működtetni a viharvert üzemet. _______LOTHÁR PÉTER_______ N­ em úgy mennek a dolgok ma már, mint a daliás időkben, amikor va­gontételben vitték szovjet export­ra a nagyatádi zakuszkát (káposz­tareszelékkel töltött paprikát). Az újságíró pe­dig az üzemi négyszög - az igazgató, a párttit­kár, a KISZ-titkár és a szakszervezeti titkár elvtársak - kíséretében az üzemben spontán beszélgetést kezdeményezhetett a demokrati­kus centralizmus jegyében szabadon nyilat­kozó dolgozókkal. Most, a kapitalizmus építésének útján ha­ladva, a hírlapíró még az igazgató úrral együtt sem lehet jelen azon a rövid gyűlésen, amely­nek során az elbocsátások utolsó hullámáról esik szó. „Várjon az irodában, hamarosan visszaérkezem, és minden kérdésre felelek!” - utasított Kosi András, a gyár igazgatója. Be is tartotta a szavát, hamarosan jött, és mindenre válaszolt. Az ő időszámítása 2001. novemberétől, az új tulajdonosok birtokba lé­pésétől indul. A korábbiakról mindössze eny­­­yit mondott:­­ Tökéletesen érthető, hogy az elbocsátás énye fölborzolta a kedélyeket, de senki ne üggyé, hogy ezt könnyű levezényelni. Vi­­zont ezt a lépést már évekkel ezelőtt meg kel­ett volna tennie valamelyik tulajdonosnak. Mindenki elodázta, csak mi mertünk dönte­­ni. Nem volt más választásunk, kétszázhu­­zonegy dolgozó közül nyolcvankilencnek elmondtunk. -Az okok? - Sok a feldolgozó, nyomott a piac és vesz­­eséges a gyár. Csökkentett létszámmal rugal­­masabban tudunk alkalmazkodni az igények­­hez. Akkor leszünk majd nagyobbak, ha a piac ■zt megköveteli. Ezután idénymunkásokat ve­­tünk majd föl, ha úgy alakulnak a megrende­­lseink, hogy szükség lesz több munkáskézre, szigorú és pontos gazdasági számítások indo­­kolták lépéseinket. Ha nem így tettünk volna, ■lőbb-utóbb becsukhatnánk a kaput, s nem­­sok nyolcvankilenc embertől búcsúzhatnánk, hanem mind a kétszázhuszonegytől - Milyen terméket állítanak elő ezzel a zökkentett létszámmal? - Az idén nem konzerválunk borsót és uborkát. Ez két fő termékünk volt eddig. Az országban körülbelül százezer tonna eladat­lan tavalyi konzerv van még a raktárakban, s ennek nagy részét éppen mi állítottuk elő. Ku­koricából viszont a tavalyi tizenötezernél más­fél ezer tonnával többet termelünk, de meggy- és szilvabefőttet is viszünk a piacra. Bérmun­kát is vállalni fogunk, és reméljük, hogy ősszel újra készíthetjük majd a konyhakész, szeletelt burgonyakonzervet, amit csak mi gyártot­tunk Magyarországon. - Mihez kezdenek akkor, ha az elbocsátot­tak elhelyezkednek másutt, s nem találnak al­kalmi munkásokat? - Mint már említettem, gazdasági indo­kok alapján döntöttünk. Gazdálkodásunk másfél év alatt tökéletesedett, ennek végső, fájdalmas lépése volt a létszámcsökkentés. Nem tartok attól, hogy senki sem kopogtat majd nálunk, ha ismét több emberre lesz szükségünk. Gyártmányaink fele nyugaton talál vevőre, és jövőre nyereségesen kell ter­melnünk. Azért volt szükség karcsúsításra, hogy később fejlődőképesek legyünk. - Ha nem válnak be a számításaik, sokan fogják majd megkérdezni: vajon nem volt-e di­lettáns az a vezetés, amely ahelyett, hogy új pi­acokat talált volna, kirúgta a dolgozókat.­­ Biztos vagyok abban hogy bármilyen szakértő vizsgálná is meg a 2001. novembere óta hozott intézkedéseinket, a dilettantizmus­nak még a nyomát sem találná azokban. Ha az elbocsátás volna az egyetlen intézkedésünk, az valóban kevés lenne. De ez csak az egyik mozzanat, a piaci munka és az új lehetőségek föltárása ugyanilyen fontos számunkra. Száz százalékos biztosíték ezzel együtt sincs a siker­re, a feldolgozóipar ma az egyik legkockázato­sabb ágazat, tehát folyamatosan veszélyes vi­zeken evezünk. Az elbocsátottak Nagyatádon nehéz helyzetbe kerültek, hiszen a dél-somo­gyi térségben eddig sem dúskálhattak az elhe­lyezkedési lehetőségekben. A környékbeli zöldség- és gyümölcster­melők érzik a rideg valóságot: nemigen szá­míthatnak a Nagyatádi Konzervgyárra, mint felvevőpiacra. Mindezzel együtt szorítha­tunk az igazgatónak, mert, ha az idő az ő iga­zát bizonyítja be, akkor nem úgy kell gondol­nunk rá, hogy az ő idejében tettek lapátra nyolcvankilenc embert, hanem úgy, hogy az ő idejében menekült meg százharminckét ember munkahelye. BOZSER ERZSÉBET A Tej Terméktanács szerződést kötött a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Mi­nisztériummal az ágazat szabályozására, s en­nek megfelelően az agrártárca meghirdette a kvótafelvásárlást és az önkéntes termeléskor­látozást. De még a határidő-módosítás ellené­re sem sikerült harmincmillió liternél több te­jet kivonni. Pedig az ágazat számára létfontos­ságú, hogy a minisztérium tudja-e teljesíteni a szerződésben vállalt kötelezettségeit. A terméktanács elnöksége megtárgyalta a minisztériumi elgondolásokat a fennmaradó mintegy 170 millió liter többlettej kezelésére. Megállapították, hogy az elgondolások sértik a közös szerződést, az idő pedig egyre fogy. A két­százmillió liter tejfelesleg levezetésére szolgáló uniós csatlakozási forrás a tervezett módon az első félévben kimerül, s az ágazat előtt álló fel­adatokra nincsenek további tartalékok. A csat­lakozás előtt tizenegy hónappal az elmúlt hat esztendő erőfeszítései veszélybe kerültek. A terméktanács a tagság elé tárta a mi­nisztériumhoz írt sürgős leveleit is. Az április 24-én keltezettet Bérczi Norbert helyettes ál­lamtitkárnak, az április 28-it Németh Imre miniszternek címezték. Válasz nem érkezett. Pedig egy ágazat segélykiáltása fogalma­zódik meg bennük, s világosan rögzítik a vár­ható súlyos következményeket. A rendeletter­vezeteket úgy tekinti a terméktanács, hogy előzetes egyeztetés nélkül, önkényesen, durva eszközökkel, felelőtlenül kíván a tárca beavat­kozni a termékpálya felelősségteljes döntése­ket igénylő szabályozásába. Ezért a tervezetek visszavonását kérik. Megdöbbent a terméktanács, hogy jelzé­sei ellenére az FVM tárcaközi egyeztetésre bo­csátotta a kifogásolt, a kétoldalú megállapo­dással ellentétes intézkedéseket tartalmazó rendeletek tervezetét. Részletezi a miniszter­nek a tervezett intézkedések gyengeségeit. A minisztérium megtiltaná a kvóta plusz ötszá­zalékos túlteljesítési lehetőségét, a túllépésért járó büntetést pedig az irányár 115 százalékára emelné. A túlteljesítés korlátozásával, a szank­cióval egyetért a terméktanács. További korlá­tozásként az ipari feldolgozásra felvásárolható kvótát mintegy négy százalékkal tervezi csök­kenteni a minisztérium, ezenfelül a nemzeti tejkvótatartalék létrehozása címén további öt százalékot vonna el minden termelőtől. A három intézkedésből együtt mintegy tíz százalék termeléscsökkentés fakadhat az év második felében, amikor húszszázalékos csökkenésre lenne szükség ahhoz, hogy az éves tíz százalék megvalósuljon. Ilyen mérté­kű termelés-visszafogás takarmányozással nem érhető el, ezért drasztikusan hozzá kelle­ne nyúlni a biológai alapokhoz, azaz ki kellene vágni a teheneket A termelés csökkenése a magas költségek miatt a legjobbak számára is veszteségessé tenné a tejtermelést. Az intézkedések hatása júliusban, au­gusztusban még nem érvényesülhet a piacon, ezért a felesleg kezeléséhez további forrásokra volna szükség. Ősz elején egyensúly állhat be, utána pedig tejhiány keletkezik. Ennek követ­kezménye: a feldolgozók exportpiacainak egy része elveszhetne, és romlanának belföldi po­zícióik is. Ez azért káros, mert a többéves munkával felépített piacokra az uniós csatla­kozás után is szükség lesz, ám az elveszített pi­acok visszaszerzése az erős versenytársak mi­att szinte reménytelen. A terméktanács szerint az átmeneti érté­kesítési zavarok kezelését nem az eddig meg­őrzött kapacitások és piacok végleges lerom­bolásával, hanem átmeneti intézkedésekkel célszerű kezelni. Olyan módszerekre van szük­ség, amelyek már júliusban, ezt követően pe­dig minden hónapban egyenletesen biztosít­ják a havi harmincmillió liter felesleg kezelését. Ezt feltehetően csak intervenciós felvásárlással és exportösztönzéssel lehet megoldani. Vajon mi erről a termelők véleménye? Za­la megye déli csücskében, a szlovéniai határ­nál, Reszneken a Golicza Kft. ügyvezető igaz­gatója, Huzsán József így vélekedik: - A tavaszi kvótafelvásárlásról szóló in­tézkedés nem jutott el mindenkihez, meghir­detése nem volt megfelelő, s most már nincs más hátra, minthogy a kormányzat a zsebébe nyúljon a kétszázmillió liter tejfelesleg kivoná­sához. Ezt rendeletmódosítással nem lehet megvalósítani. A kvótahirdetés pedig kilenc­ven nappal a termelési ciklus előtt lehetséges, év közben módosítani elvetemült gondolat lenne. A termelés csúcsán takarmányozással nem lehet megoldani az önkorlátozást, csak a termelési alapok szűkítésével, ami veszélyez­tetné az unióval kialkudott kvótát, s enélkül is tovább csökken a tehénállomány. Arról nem beszélve, hogy húsdömping idejét éljük, a se­lejt tehenet nem lehet eladni, mert nincs ára. - Jövedelmező a gazdaságban a tehené­szet? - Százhatvan, holstein-frízzel kereszte­zett tehenet tartunk, hat-hat és fél ezer literes hozammal, extra minőséggel. Tavaly borotva­élen mozgott a jövedelem, a korábbi hasz­nunk is csak az éhenhaláshoz volt sok, a meg­élhetéshez kevés. Vagyis nem tudtunk tartalé­kolni a technológia felújítására, az égetően szükséges környezetvédelmi beruházásokra. Eszméletlenül nagy az aszály errefelé, rosszak a kilátásaink. Félő, hogy szalmánk sem lesz elég, mert még nem fordult elő, hogy május közepén kalászolt volna a búza. N­em sikerült kivonni a tejfelesleget Egy gyártósorhoz maradtak meg a munkások A SZERZŐ FELVÉTELE 2003. MÁJUS 30. 17 1 Nemzeti egyetértés nélkül az unió vesztesei leszünk _______NÁNÁSI TAMÁS________­­ • • Ö­rökérvényűnek tartják Csengey Dénes szavait a Magyar Demokrata Fórum há­za táján, különösen, amikor a mezőgazdaság jövőjét latolgatják. „Európába, de mindahá­­nyan” - idézi Medgyasszay László, a párt ag­rárszakértő képviselője is az író-politikus hí­ressé vált mondását, mikor a csatlakozásig előttünk álló szűk esztendő elodázhatatlan te­endőiről kérdezem. Nemzeti agrárpolitika ugyanis nem tűzhet ki maga elé más célt, mint azt, hogy kivétel nélkül minden termelőnek biztosítsa a sokat emlegetett Európa-házban is a boldogulás és a fejlődés esélyét. Ezt a célt pedig manapság komoly veszé­lyek fenyegetik - szögezi le elöljáróban az An­­tall-kabinet idején politikai államtitkári posztot betöltő honatya Az MDF a borús fellegek elűzé­se érdekében olyan intézkedés­csomagot állí­tott össze, melynek teljesítése elengedhetetlen ah­hoz, hogy - mint Medgyasszay László mond­­ta - a magyar mezőgazdaság ne csak túlélje az uniós belépést, hanem fejlődjön is. Egyfajta nemzeti minimumként kezelik ezt a kérdést, melynek érdekében - meggyőződésük szerint - élre kell tenni a politikai küzdelmeket, mert az ország jövőjét meghatározó agrárügyekben csak a józan cselekvés hozhat eredményeket. A földkérdés indokolja leginkább a vész-­ harang kongatását. Nap mint nap hallani ar­ról, hogy üzemet, gazdaságot vásárolnak a külföldi befektetők. Nem véletlenül, hiszen er­re csábítja őket a jelenleg érvényes szabályo­zás. Medgyasszay László szerint az ország hat­van százalékát olyan nagyüzemek művelik, melyek - tisztelet a kivételnek - tőkés befekte­tők megjelenésében reménykednek. Márpe­dig az ilyen tulajdonosok, legyenek akár haza­iak, akár külhoniak, társadalmi szempontból, az emberek sorsának szemszögéből tekintve nemkívánatos gazdái az agráraimnak. Egy máshonnan érkező idegen, akit csak a meg­szerezhető profit nagysága érdekel, nem fog­lalkozik azzal, hogy hány helybélinek nyújt megélhetést a határ. Négy-öt alkalmazottal el­végezteti azt a munkát, amiből nemrég még a falu javarésze kereste kenyerét. Ennél még a termelőszövetkezetek fennmaradása is ked­vezőbb, hiszen ott csakugyan működött még valamiféle szolidaritás. Márpedig a kormány törekvései e szem­pontból saját táborának is ártanak - vélekedik a politikus. A húszesztendős bérlet lehetősége, a bérlőknek járó elővásárlási jog a nagyüzemek lába alól is kihúzhatja a magyar földet Közös érdek lenne a szabályok szigorítása, a helyben lakók előjogainak visszaállítása, a megszerez­hető üzemek számának korlátozása, a letelepe­dés, a szakvégzettség meglétének előírása a ter­mőföld tulajdonlásánál és használatánál egy­aránt. A parlamenti ellenzék egyetért ezekben a kérdésekben, ám önállóan képtelen a szüksé­ges törvények meghozatalára. Ezért fontos, hogy a földkérdés a nemzeti egyetértés része le­gyen. Ha máshogyan nem lehet elérni a szabá­lyozás átalakítását, az MDF az ország közvéle­ményéhez fordul majd, és a magyar föld védel­me érdekében kezdeményezi a népszavazást. Ma már a kormányoldalon is elismerik, hogy megfelelő intézkedések híján - a csatla­kozás után érvénybe lépő kvóták, támogatá­sok és más lehetőségek alapján - nemcsak nyertesek, hanem vesztesek is lesznek a ma­gyar termelők között. Ez utóbbi körbe elsősor­ban a kicsik kerülnek majd. Ha komolyan vesszük, hogy Európába megyünk, de valóban mindahányan, róluk bűn elfeledkeznünk. Az előttünk álló tizenegy hónap minden napjáért kár, ha azokat nem az agrárium gyorsított üte­mű felkészítésére fordítjuk. Medgyasszay László pártbéli társával erre javasol egy négy pilléren nyugvó részletes programot. A p­­stolhatatlanul fennálló versenyhát­rány enyhítése az MDF szerint elsősorban a műszaki-technikai elmaradás pótlását kell je­lentse. Nem a géptámogatás felfüggesztésével, hanem 15-20 éves lejáratú, 80-100 százalékos kamattámogatássá és garanciavált­ássá megtoldott hitelekkel. Köztudott, hogy az ül­tetvények telepítését korlátozzák, tiltják majd számunkra az EU-ban. Érthetetlen, hogy miért nem inda most, az utolsó évben erre is egy ko­moly forrásokká megtámogatott, nemzeti program. Hiszen, amit 2004 áprilisának végén elültetünk, abból még az EU teljes jogú tagja­ként gazdálkodhatunk. Igaz ez minden más beruházásra is, mert Brüsszel a belépés napjá­ig elindított fejlesztéseket elismeri Viszont május másodikán már megkötik a kezünket az érvénybe lépő korlátozások. Ezért kell addig minden percet kihasználnunk. A másik nagy baj az információhiány. Fel kell kutatnunk minden lehetőséget, engedé­lyezett formát a lehető legtöbb nemzeti agrár­­támogatás fenntartására. A különösen nehéz helyzetbe kerülő sertés- és baromfitartókat is idejekorán tájékoztatni szükséges a számba jöhető pénzügyi forrásokról. A gazdáknak le­hetőséget kell biztosítani arra, hogy meggyő­ződjenek a szövetkezés, az összefogás elkerül­hetetlenségéről. Belső piacaink védelmében pedig polgári mozgalomra, törvénnyel védett, a hazai alapanyag felhasználására garanciát adó, ellenőrizhető védjegyre volna szükség. Ezekből az elemekből áll a nemzeti felkészü­lést segítő agrárprogram, melyhez elsősorban akarat kell, mellé pénz és hatékony végrehaj­tás - állapítja meg Medgyasszay László. G­ödöllőn szervezett tanácskozást a nemzeti egyetértés megteremtése érdekében a minap a főbb agrárszervezetek részvételével a Magyar Demokrata Fórum. Hárn Péter akadé­mikus, az Agrárgazdasági Tanács elnöke elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy a terme­lésben mutatkozó színvonalbéli különbségek miatt hazánkban állandósulhatnak az agrárpo­litikai konfliktusok. Jakab István, a Magyar Gazdakörök Országos Szövetségének vezetője az előző kormány idején elindult, a gazdák felkészülését szolgáló program megtorpanását ele­mezte. Nagy Tamás, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége elnöke­ként az uniós támogatásokat folyósító intézményrendszer felállítása körüli késedelmet emel­te ki. Csikai Miklós, a Magyar Agrárkamara vezetője pedig a pártpolitikák félretételét és a fej­lesztési elképzelések összehangolását sürgette.

Next