Szabad Föld, 2004. január-június (60. évfolyam, 1-26. szám)

2004-05-14 / 20. szám

Hétmilliárd a kistérségeknek Június végéig pályázhatnak az önkormányzatok arra a hétmilliárd forintra, amit a belügyi tárca különített el a kistérségek fejlesztésére. Új körzetesítést hoz mindez vagy ésszerű társulást? _________PALÁGYI EDIT________ A 168 hazai kistérség tizede alakult meg eddig, s legalább száz társulás van formálódóban - hangzott el azon a tanácskozáson, melyet az ötszáz tagot számláló Községi Önkormány­zatok Szövetsége tartott Mátraházán. - A diákok érdeke is azt kívánja, hogy na­gyobb létszámú, társulásban fenntartott isko­lákba járhassanak - vélte Magyar Bálint okta­tási miniszter. A kicsiny falusi iskolákban ugyanis nemcsak drága, de alacsony színvona­lú is a tanítás, s ez főleg a felső tagozatban szem­betűnő. Egy kisközségi általános iskolásnak ti­zenhatszor kisebb az esélye, hogy bejusson az egyetemre, főiskolára, mint városi társának. Negyven év alatt 1,4 millióról kilencszázezerre csökkent az általános iskolások száma, miköz­ben a pedagógusoké 58 ezerről 98 ezerre nőtt Ez a tendencia sem tartható tovább, ezért a tár­sulási normatíva emelésével anyagilag is arra ösztönzik majd a településeket, hogy közösen működtessék az intézményeket. Mindehhez iskolabuszprogram társul, hogy a távolabb la­kó nebulók se maradjanak le az órákról. Az idei költségvetés hétmilliárd forintot szán arra, hogy ösztönözze a többcélú társulá­sok életre hívását. Ezek a közszolgáltatásokra - egészségügyi, szociális, oktatási feladatok­ra­­, valamint területfejlesztési célra jönnek létre - tájékoztatta a résztvevőket Tóth Zoltán, a belügyi tárca államtitkára. A közigazgatás korszerűsítésének egyik fontos pillére a kis­térségi rendszer intézményének kialakítása, ezt követi majd a regionális önkormányzatok létrehozása - mondta az államtitkár. Attól függően, hogy az önszántukból szövetkező önkormányzatok milyen teendők megoldásá­ra vállalkoznak, más-más összegekre pályáz­hatnak. Ebből az alapból támogatják az or­szágban működő hat kistérségi modellkísér­letet is Makón, Miskolcon, Tabon, Zalaeger­szegen, Baján és Marcaliban. Baja 19 településsel hozta létre többcélú társulását - számolt be Szegner Anna, a város jogi irodájának vezetője. A modell bevezetését a belügyi tárca tízmillió forinttal támogatta. A kistérség közös informatikai és pályázatfigye­lő rendszert, Tourinform-irodát, orvosi ügye­letet hozott létre, sőt még a gyepmesteri teen­dőkről is együtt gondoskodnak. A feladatkör folyamatosan bővül. Nemrégiben kiépítették a jelzőrendszeres házi gondozást, melynek ré­vén ötven idős ember kaphat gyors segítséget. Felmerült az ötlet, hogy létrehozzák az utazó tanárok hálózatát a hiányszakok - például a biológia, a fizika - pedagógusai a térség több iskolájában is oktatnák a diákokat. A tabi kistérséghez tartozó Bábonyme­­gyer ragaszkodna saját iskolájához. Éppen most akarják uniós pályázati pénzből korsze­rűsíteni a kilencvenhat nebulót oktató intéz­ményt. Kérdés, érdemes-e - töprengett el Ruff Flórián polgármester. Idén ugyanis tizenkét diák ballag, s csupán kilenc elsőst számlálnak. A dunántúli község első embere attól tart, hogy a következő években kisebb normatívát kap­nak a kis létszámú osztályok, s akkor ráfizet­nek az önállóságra. Számos polgármester ag­gódott amiatt, hogy a mostani, jól működő há­rom-négy községes iskolafenntartó társulások rosszabbul járnak, ha az új, többcélú kistérség központján keresztül csordogál majd hozzájuk a pénz. Legtöbben hangsúlyozták: ha a kor­mány önkéntes összefogásra ösztönzi a tele­püléseket, e kistérségi rendszer fenntartásához később is támogatást nyújt. Önkéntesen társulhatnak a települések SZARVAS ZSOLT A kormány - a most elfogadott törvény értel­mében - különféle kedvezményekkel próbál­ja rávenni a kistelepüléseket, hogy alakítsa­nak önkéntes társulásokat, így nem kell a községeknek, falvaknak erejükön felül fenn­tartani önálló intézményeket, ehelyett közö­sen is működtethetik őket. A jogszabály sze­rint a többcélú kistérségi társulás részt vehet az adott terület összehangolt fejlesztésében, vállalhatja a kistérségi közszolgáltatások -például az oktatás, a szociális, az egészségügyi ellátás, a kommunális szolgáltatások biztosí­tását, fejlesztését, szervezését, intézményes fenntartását. Mindehhez az idén tíz- és ötven­millió forint közötti támogatást kaphatnak a Belügyminisztériumtól, attól függően, hogy milyen szolgáltatást szerveznek meg együtte­sen. Korábban a kormány azt szerette volna elérni, hogy kötelező legyen ilyen társuláso­kat létrehozni, ám az ellenzék nem járult hoz­zá, márpedig ilyen változtatáshoz kétharma­dos többségre lett volna szükség. _________HARDI PÉTER_________ Bő egy évtized alatt számos változata elké­szült, de mindeddig nem került a parlament elé a kitelepített felvidéki magyarok kárpótlá­sáról szóló törvény. Március végén riport je­lent meg kálváriájukról, azt ígértük benne, hogy a folyamatot nyomon követjük. Nos, jó hírrel örvendeztethetjük meg olvasóinkat: a törvény tervezete elkészült, túljutott a köz­­igazgatási államtitkári egyeztetésen is, így a kormány elé kerülhet. Bár, tudtuk meg Plankó Erikától, az Igazságügyi Minisztérium főcsoportfőnökétől, volt már ilyen... - A kárpótlás folyamata a kilencvenes évek elején kezdődött, majd megtorpant. Mi ennek az oka? - A kérdésre a politikusok, netán gazdasá­gi szakemberek tudnának válaszolni. Én csak annyit mondhatok, hogy mi az újabb törvény­nek eddig hét vagy nyolc változatát készítettük el, ám a törvényhozásig egyik sem jutott el. -Hol akadtak meg? - Volt olyan tervezet, amely a közigazga­tási államtitkári egyeztetésen nem jutott túl,, volt, amikor a kormány dobta vissza. -Mégis, szakmai szempontból hogyan lát­ja, mi okozza az új törvény megszületésének nehézségét? - Talán az, hogy a kárpótolandók cso­portja nem egységes, ellentétben a korábbiak­kal. Az 1991-es törvény azokat kárpótolta, akiknek a tulajdonában az állam igazságtala­nul kárt okozott, az 1992-es pedig azokat, aki­ket az életüktől és szabadságuktól politikai okokból jogtalanul fosztottak meg. - Ezek szerint a mostani törvény nem csak a lakosságcsere-egyezmény által Magyaror­szágra kényszerítetteket kárpótolja? -Az ő kárpótlásuk csak az egyik szelete a ja­vaslatnak. A második világháborút lezáró pári­zsi békeszerződés aláírásával az állam kötele­zettségeket vállalt polgárainak kártalanítására, ám ennek ugyanúgy nem tett eleget, mint a jugoszláv-magyar egyezményben vállaltaknak. - A békeszerződés miféle kártalanítást ró az államra? - A 29. cikkely szerint azok jogosultak a kárpótlásra, akiknek a javait a Szovjetunió, Nagy-Britannia, az Egyesült Államok, Auszt­rália, Fehéroroszország, Kanada, Csehszlová­kia, India, Új-Zéland, Ukrajna, a Dél-afrikai Köztársaság és Jugoszlávia területén a hábo­rús jóvátételre lefoglalták. - Mennyien lehetnek? - Sajnos nem készült felmérés, így nem lehet pontosan meghatározni a jogosulti kört, talán néhány százan lehetnek. Csak egy bizo­nyos: az azóta már megszűnt Pénzintézeti Központban 366-an jelezték, hogy nekik Amerikában foglalták le a vagyonukat, 61 -en, hogy Kanadában és 370-en, hogy Nagy-Bri­­tanniában jártak ugyanígy. -És a többi említett államban?­­ - Nem tudok róla, hogy máshonnan is ér­­g­kezett volna igénybejelentés. - Ahonnan érkezett, onnan mekkora ér-­­­tékre szóló? □ - Amerikából, Kanadából másfél millió g­ dollárnyi, Nagy-Britanniából húszmillió fo­­a­rintnyi értékű.­­ Ez tehát a békeszerződés által vállalt kö­telezettségből fakadó kárpótlás. - Csak az egyik fele. A 32. cikkely 2. pontja alapján ugyanis azok is jogosultak a kárpótlás­ra, akik a háború idején a szövetséges hatalmak részére átadták a javaikat vagy akiknek nem hadviselésből származó káruk keletkezett. - Hogyan keletkezik valakinek kára a há­borúban úgy, hogy az nincs összefüggésben a hadviseléssel? - Ez a jogalkotóknak is fejtörést okoz, nyilván el fognak rajta vitatkozni. Mi minden­esetre bevettük a törvénybe, mivel a békeszer­ződés ezen cikkelyének is eleget kell tennünk. - Nem volna mégis célszerű tisztázni és részletezni a kérdést, mielőtt törvényt alkotnak róla? - Minél szűkszavúbb a törvény, annál na­gyobb a jogalkalmazók mérlegelési lehetősége. Ez azért hasznos, mert teljesen eltérő sérelmeket és igényeket kell egy jog­szabályba rendezni.­­ A kárpótolandók legnagyobb csoportját a felvidéki kitelepítettek alkotják.­­ Valóban az ő kárpótlásukat előzi meg a legnagyobb várakozás, hiszen az övéké a leg­nagyobb csoport, annak idején 76 ezren vol­tak, s átlagosan háromszor akkora vagyont voltak kénytelenek hátrahagyni, mint amek­korát Magyarországon kaptak.­­ Kevesebbet tudunk viszont a jugoszlávi­ai magyarok kárpótlásáról. - A két állam 1956 májusában egyez­ményt kötött a függőben lévő pénzügyi és gaz­dasági kérdések rendezéséről. Ebben gyakor­latilag kiegyenlítettnek tekintették a követelé­seket.­­ Vagyis a magyar állam lemondott azok­ról a követelésekről is, amelyeket a polgárai tá­maszthattak volna Jugoszláviával szemben.­­ Fogalmazhatunk így is. Hátrahagyott ingatlanokról, ingóságokról van szó elsősor­ban. Kárpótlásuk azonban elmaradt. A mos­tani törvény ezt is igyekszik orvosolni. - Lehet tudni, hogy ők mennyien van­nak? - Sajnos ezt sem tudjuk. Annyi bizonyos csupán, hogy 1964-ben a kormány az utódál­lamokból áttelepített polgárokat részben már kárpótolta. Akkor tizenegyezer felvidéki és hatezer délvidéki jelentkezett.­­ Úgy tudom, hogy azért ilyen kevesen, mert azokat a gazdákat, akik a hátrahagyott vagyonuk alapján a korábbi fogalmak szerint kuláknak minősültek volna, eleve kizárták a kártalanításból.­­ Ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom. Még becsülni sem lehet, hogy meny­nyien fognak most jelentkezni. - Ezek szerint azt sem tudják pontosan, hogy mekkora összeget kell elkülöníteni a költ­ségvetésből a kárpótlásra? - Nem, de ez nem okoz gondot, mert a kárpótlás nem egyik évről a másikra fog meg­történni.­­ Viszont magának a törvénynek az Al­kotmánybíróság döntése értelmében idén jú­nius 30-ig meg kell születnie.­­ Ezt a határidőt nagy valószínűség sze­rint nem lehet majd tartani, ám remélem, hogy az Országgyűlés az év végéig megalkotja a törvényt. A jövő év talán az igények benyúj­tásáé lehet, a kifizetések pedig 2006-ban kez­dődhetnek meg. Azt ne kérdezze, hogy mikor fejeződnek be, mert az a bizonyítási eljárások tartamától is függ.­­ Azt viszont megkérdezem, hogy mekko­ra összegre számíthatnak a jogosultak.­­ Az 1991-es törvény például kimondja, hogy kétszázezer forintig teljes a kárpótlás, öt­százezer forint fölött viszont már csupán tíz­­százalékos, a felső határa pedig ötmillió forint. Ettől bizonyára ez a törvény sem fog lényege­sen eltérni, nem is volna méltányos.­­ Hallani viszont olyan szervezetekről is, amelyek magát a kárpótlás rendszerét nem tart­ják méltányosnak, s újragondolását javasolják.­­ Ismerem én is ezeket a véleményeket. Mivel azonban még nem válaszoltunk a bead­ványaikra, nem tartanám szerencsésnek, hogy a sajtón keresztül üzenjünk nekik. Mindazonáltal a kárpótlási elvek teljes újra­gondolását nehezen tartom elképzelhetőnek. - A mostani törvény tervezete szerint is­mét kárpótlási jegyeket kapnak az érdekeltek? - Nem volna ésszerű, hiszen a magáno­­sítási folyamat a végéhez közeledik, ezért in­kább a jegyek kivonását érdemes fontolóra venni, nemhogy a számuk szaporítását. A kárpótolandók állampapírokra, illetve kész­pénzre számíthatnak. - Aminek a teljes összege, mint ahogy em­lítette, még kérdéses. Mégis, megbecsülni sem tudja, hogy mekkora kiadásra számíthat az ál­lam? - Megbecsülni is nehéz, talán csak annyi vélhető, hogy tízmilliárdos nagyságrendű ösz­­szegről van szó, amit néhány év alatt kell kifi­zetni. - S akkor lezárul a kárpótlás... - Ez még korántsem bizonyos. Úgyszól­ván hetente kapunk javaslatot, hogy bővülje­nek a jogcímek. Legutóbb pédául a nyugati hadifoglyok és Rákosi munkaszolgálatosai je­lentették be kárpótlási igényüket. Lépések a felvidékiek kárpótlásáért Családok ezrei cseréltek országot, hátrahagyva vagyonuk nagy részét Szabadföld HAZAI ÉLET 2004. MÁJUS 14. 3 Ahogy én látom A pályázó falu TAMAS GABOR Községünk, Zsámbok, 1986-ban népszava­záson úgy döntött, hogy különválik évtize­dekkel korábban rákényszerített társaitól. A szavazást az akkori pártállam szigorú te­kintete követte. Akik az előkészítésben részt vettek, saját állásukat, megélhetésüket is ve­szélyeztették. De a falu ritkán tapasztalható egységben állt ki a kezdeményezés mellett. A lépés legfőbb oka az volt, hogy a Valkóval és Vácszentlászlóval kötött kényszerházas­ság veszteséget hozott a falunak: a téeszköz­­pont Szentlászlón volt, a központi tanács Valkón, így aztán kevés fejlesztés jutott Zsámboknak. Azóta csaknem húsz év telt el, és bizony alaposan megváltozott a helyzet. Falunk Vácszentlászlóval összefogva nyugat-euró­pai színvonalú hulladékkezelő telepet léte­sített, s Valkóval közösen szennyvízcsator­na kiépítésére pályázik. Ha ezt valaki akár csak tíz éve megjövendöli nekem, hát én ak­kor kinevetem. Ma viszont mindez realitás. A falvak összefogását ma a puszta pénzügyi logika kényszeríti ki: az unióba lé­pett hazánk közösségi támogatásainak na­gyobb része kistelepülések közös pályázatá­val érhető el. Magyarán: aki külön úton akar járni, megteheti, de arra saját pénzéből költ­het. A sokat emlegetett „kistérségi társulá­sok” szerepe a közeljövőben megnövekszik. Ha valaki támogatásra is alapozó beruházá­son töri a fejét, annak gyakorlatilag egyetlen útja marad, a közös pályázat. Erre van pénz, a különutas próbálkozásokra alig. A magyar falunak mostanság újra meg kell tanulnia az együttműködés egyszer­egyét, az alkalmazkodást másokhoz. Nem könnyű feladat ez, annyi biztos. De más le­hetőség nincs. A parlament éppen a héten szentesítette azt a törvényt, amely szerint a kistérségi együttműködés kiemelt támoga­tásban részesíthető. Ezt kikerülni nagyon nehéz lesz akár csak egyetlen falunak is. Ugyanakkor szólnunk kell arról is, hogy bármiféle fejlesztést is tervez - közö­sen vagy külön­­ a község, ahhoz saját erő­re, magyarán milliókban, tízmilliókban mérhető pénzre is szükség van. És ebben vi­szont igencsak „karcsú” a magyar falu: sok helyen még annak is örülnek, ha a puszta működési költséget (az iskola, az óvoda, a polgármesteri hivatal fenntartását) ki tud­ják valahogy gazdálkodni. Nekik elvileg se­gítséget nyújthat az a belügyminisztériumi alap, amely kamatmentes hitelt tud nyújta­ni a saját erő kiváltására, de a gyakorlatban kevesen felelnek meg a feltételeknek. A polgármesterek mostanában izgatot­tan böngészik a pályázati értesítőket - ez a kép is olyan, amit néhány éve még feltéte­lezni sem mertem volna. Márpedig úgy tű­nik, a jelenlegi viszonyok között a túlélés szinte legfontosabb feltétele, hogy ki milyen ügyesen talál elnyerhető pénzt a miniszté­riumi értesítőkben. S ami talán a legfonto­sabb: a mai lehetőségek futamideje öt-tíz év, vagyis a mindenkori kormányok regná­lásán túl él. Fordítsuk ezt a helyzetet ma­gyarra: végre a kistelepülések is elszakad­hatnak a napi politika sodrásától, pályáza­taikat a szükségszerűség, és nem a „hova­tartozás” alakíthatja­­ tulajdonképpen így kellett volna kezdeni a rendszerváltást. Nem így történt, most már spongyát rá. De hogy a mindegyre változó politikai sze­lek milyen károkat okoztak a magyar falu elmúlt tizenöt évében, azon azért érdemes elgondolkodni.

Next