Szabad Föld, 2004. július-december (60. évfolyam, 27-53. szám)

2004-08-13 / 33. szám

ANYANYELVI Büknek szól? GRÉTSY LÁSZLÓ Az elektronikus levél (e-mail), amelyből idé­zek, Svédországból érkezett hozzám Simon Endrétől, a Magyar Televízión keresztül. író­jának röviden már válaszoltam is, azonban a kérdést olyan érdekesnek, olyan tanulságos­nak vélem, hogy itt, az Anyanyelvi őrjárat ro­vatban részletesebben is foglalkozom vele. Remélem, olvasóink úgy ítélik, érdemes volt. Most pedig idézek a villámpostából! „A minap hallottam a tv-híradóban, hogy a Malév elviszi az utasait a sztrájk ellenére oda, ahova kinek-kinek a jegye szól. Helyes ez a fo­galmazás? Odavisszük, ahova a jegye szól, nem oda, ahova a jegye érvényes? Azóta is vi­tatkozunk a nejemmel, de nem tudunk dűlőre jutni. Szerintem a jegy nem szól, hanem érvé­nyes valahova. Kérem, döntse el a vitát!” Azért tartom módfelett hasznosnak ezt a kérdést, mert igen jól szemlélteti, hogy sza­vainknak nem csupán egy jelentésük lehet, hanem kettő-három vagy akár még több is, mégpedig olyanok, amelyek természetes, sza­bályos jelentésváltozással egymásból fejlőd­tek ki. Ebben a példában, amely Svédország­ban élő honfitársunkat kérdése föltevésére késztette, történetesen tizenötnél is több je­lentéssel számolhatunk. Ezeket nincs módom itt egyenként felsorolni, de az érdembeli vá­laszadáshoz szükségeseket mindenképpen bemutatom. Szól szavunknak, amely egyébként a szó főnévnek / igeképzővel alakult származéka, három nagy csoportra oszthatók a jelentései. Az elsőbe azok a jelentések sorolhatók, ame­lyeknek lényege az, hogy­­valaki, azaz vala­milyen személy¡ ’szót vagy szavakat hallat’. Tehát például rövid megbeszélést folytat vala­kivel (hadd szóljak veled erről pár szót!), figyel­meztet valakit (szólt, hogy nyitva van a kézitás­kám), vagy éppen rövid beszédet intéz valaki­hez. Ez utóbbira a legszebb példa Kazinczy Fe­rencnek írói érdem című remekműve: Szólj i­s ki vagy, elmondom. - Ne tovább! Ismerlek egészen.Nékem üres fecsegőt fest az üres fecse­gés. /íz, szín, tűz vagyon a borban, ha hegyaljai termés;t íz, csín, tűz vagyon a versbe’, ha mes­teri mív. A második jelentéscsoport alapjelentését leginkább így fogalmazhatjuk meg: „valami, tehát nem személy, hanem állat, hangszer, va­lamilyen készülék vagy bármi más, ’hang­okat hallat, hangzik’. Vagyis például valami­lyen madár a rá jellemző hangot hallatja (szól a kakukk, a csalogány, a kuvik), valamilyen hangszer a rá jellemző hangok sorát adja (szé­pen szól a hegedű), továbbá (most már csak példákat sorolok) szól az ágyú, misére szól a harang muzsika szól stb. Ezeken kívül van egy harmadik jelentés­csoport is, amelynek a központi jelentéstartal­mát nagyjából így írhatjuk körül: ’tartalmával, jelentésével közöl valamit, irányul, vonatkozik vagy érvényes valamire, valakire’. Ilyenféle ér­telemben találkozunk a szól igével a népme­sékben, amikor azt olvassuk, hogy a mese ifjú hősei hét országra szóló lakodalmat csaptak. Ez az értelme a sz6­­-nak a szívhez szóló muzsi­ka, világra szóló győzelem kifejezésekben, s ’valakire irányul, valakire érvényes’ értelme van a száz-nak Arany János Akadémiai papír­szeletek című költeményében is, amelyben a költő Jókai Mórt ösztönzi novellaírásra a következőképpen (a versből csak a témánk szempontjából legfontosabb részt idézem): Itt vagyon október, hűvösebb a cella,­­ Még sincs a kezemben az ígért novella.­­ Tudod pe­dig, tudod, a cigány adomát, \ Mégse szánod a te kollégádat s komád’. \ Én rám szól keserves tanulsága ládd-é: \ Mikor haldokolva vacogott a dódé... ” Ebbe a csoportba tartozik az a kifejezés is, amely a Svédországból érkezett kérdésben szerepel. Jó-e nyelvi szempontból, hogy a Ma­lév odaviszi mindegyik utasát, ahova a jegye szól? Igen, kifogástalan, bár természetesen hi­bátlan volna az ahova a jegye érvényes forma is. És kifogástalan az a kérdés is, amelyet cik­kem címéül írtam: Kiknek azo7.?Mindjárt vála­szolok is rá. Elsősorban természetesen a kér­dés feltevőjének, de rajta kívül minden olva­sónknak. CANJAVEC JUDIT Valamennyiünk életében vannak olyan ese­mények, tettek, amelyekre szívesen emléke­zünk, s mindenkiében akadnak olyanok, amelyeket örömest tenne meg nem történtté, sőt legszívesebben elfelejtené. Benkő Péter színművészről az utóbbi években leginkább az építkezése körüli események kapcsán ol­vashattunk. Nem a mi dolgunk eldönteni az áfa-visszaigénylés ürügyén kialakult helyzet alapján az egyes szereplők bűnösségének mértékét. A Jókai történelmi regényeiből ké­szült filmek egykori főszereplője a maga útját járja. Úgy gondoljuk, ez az út sokkal érdeke­sebb, mint a bulvárlapok által amúgy is agyoncsócsált számlatörténet - A mai világ fölgyorsult, s a színházi ren­dezők közül sokan úgy hiszik, ha az embereket egy-egy előadáson nem sokkolják folyamato­san, akkor rögtön unatkozni kezdenek. S ez a fajta megfelelni akarás a legtöbb színházi pro­dukción meg is látszik... A rendező pedig nem hagyja beszélni a színészt, ehelyett folyamato­san üvölteti. Többek között ezek a külsődleges hatások tették súlytalanná a színházat. - Hiányzik a gondolat... Úgy véli, mind­ez átmeneti állapot csupán? - Előbb-utóbb a művészet visszatér gyöke­reihez. S az pedig nem igaz, hogy a közönség ne lenne érdeklődő! Ma már szinte csakis az számít értéknek, vagy úgynevezett művészetnek, amit nem értünk meg. Azt felejtik el, hogy a színház nem működik közönség nélkül; az „itt és a most”, vagyis a pillanat műfaja Az én felfogá­som szerinti művészet az, ami képes megérinte­ni az embereket. Ám nézzen körül, mondjuk a televízióban! Miről is szól? A politikáról és egy alvilágról. De nem az a való világ, amit ott vetíte­nek! Az csak annak a bizonyos lónak a másik ol­dala. Hiszen sokáig éltünk egy olyan rendszer­ben, ahol még egy kicsit mondén novellát sem lehetett fölolvasni. Ma meg már... Az bizonyos, hogy ez a fajta változás legalább egy generációt tönkretesz. Minden fővárosközpontú lett, s már a vidéki színházaknak is iparkodnak megfelelni a pesti szakmának. - Túdok, ha úgy gondolom, hogy csaló­dott? - Nem csalódtam. -Nem? - Egy egészen picit azért kiábrándultam. Persze, tudom, hogy nem én találtam fel a spa­nyolviaszt. De az baj, hogy egyre kevesebb a gondolkodó, a művelt ember. A Koldusoperá­ban mondja Bicska Maxi, hogy az ember fut a pénz után, a pénz meg hátul fut. Sajnos az em­beriség elvesztette a méltóságát. Jaj, most olyan érzésem van, mintha kinyilatkoztatáso­kat tennék. .. Ugyan milyen jogon?! Csakis ar­ról tudok beszélni, hogy én miként látom a vi­lágot. De egyáltalán nem biztos, hogy igazam van. Szóval úgy gondolom, hogy az ember cso­dálatosabb lény annál, mint ahogyan most él. - Ebben a kijelentésében van egyfajta hit. - Bizony! Amúgy hiszek az emberekben! - Mindig irigylésre méltó, ha valaki egy­­egy nehéz időszak után újra tudja kezdeni az életét, s nem veszíti el a hitét - szóljon az bár­miről is. - Mindenki a saját szerencséjének ková­csa. S ha hibázom, akkor annak igenis vannak következményei. Most távolabb élek az emberektől. Szükségem van rá, hogy fölis­merjem a mostanra megérett „alakomat”. Ezért egy pillanatra meg kellett állnom. - Vagyis az elmúlt időszak történései föl­foghatók egyfajta figyelmeztetésként is? - Igen. Azt sugallták, hogy állj, komo­lyabb úton menj tovább. - Komolyabb? Mennyiben tekinthető ko­molytalannak az ezt megelőző időszak? - Két okból is. Egyfelől: Isten már egészen fiatalon a kezembe adta a sikert. S ennél nincs nehezebb dolog. Hiszen ez rettentően felületes állapot. Ilyenkor aztán mindent belead az em­ber: az ösztöneit és az éretlen gondolatait egy­aránt. Vannak, akik igen hamar képesek az érett gondolkodásra. Én viszont húszévesen még igazi gyerek voltam. A sorsnak meg kel­lett állítani a sikersorozatot, mert annak egy idő után már nincs további útja. Engem több­ször is megállított az élet. Ettől viszont egyre érettebb és értékesebb lettem. Mert az iszonyú negatívumok azért mégiscsak előre visznek. - És mi a másik ok? - Másfelől olyan társadalmi struktúrában éltünk, amelynek rettentően behatároltak vol­tak a lehetőségei. S itthon nagy korlátai voltak az úgynevezett sztárságnak. - Ma pedig a felfújt léggömbök korát éljük... Korábban már említette, hogy sokat veszítettünk méltóságunkból. Ön szerint mi en­nek az oka? - Nem tudom. Aki erre a kérdésre kor­rekten meg tudja fogalmazni a választ, annak nem hiszek. Azt látom, hogy az emberek nem nagyon tudják fölvenni a mai pörgős tempót. Pedig csakis a saját egyéniségükben hihetnek. S az egyéniség alatt nem azokat értem, akik gátlástalanok, ami egyébként csak kétség­­beesett manőver a gátlásaik leküzdésére. Ám ha valaki képes a legmélyebb tudatalattijában lakó rossz emlékeket kigyomlálni, akkor csak­is olyasmi marad meg benne, ami segíti. De ez a gyomlálás nem az én feladatom, mert ebben nem lehet segíteni. Talán abban, hogy min­denkiből ki tudjon törni a saját egyénisége. S itt persze újfent nem azokra gondolok, akik gátlástalanul beszélnek. Mert ők csak zajt csapnak. Azokról van szó, akikre illenek Ady Endre sorai: „...minden ember: fenség, / Észak-fok, titok, idegenség, / Lidérces messze fény, / Lidérces messze fény. ” - Ha jól tudom, közszereplést tanít. Az­zal a céllal, hogy mindenki megtalálhassa a saját egyéniségét, s azt sikeresen és hatásosan tudja alkalmazni. Mint a régi rhétorok... Hiszen az egyéniség kibontakoztatásáról szó­ló kurzusokat tartani manapság valóságos szélmalomharc. - Igen! De én nem tanítok, nem ez a he­lyes kifejezés! Inkább úgy fogalmaznék, hogy átadom a tapasztalataimat. Szerintem csakis azokat a tárgyakat lehet tanítani, amelyek alapigazságokat tartalmaznak. S én még nem vagyok tanító. Annyit tudok tenni, hogy azoknak, akik megtisztelnek a bizal­mukkal, segítek olyan lelkiállapotba kerülni, mint a színész színpadra lépés előtt. Hogy el­sajátítsák, miként lépetnek át egyik tudatál­lapotból a másikba. S ezt mindenki képes megtanulni. Ez is egyfajta hit, amelynek nagy jelentőséget tulajdonítok. Mert olyan belső erőt tud teremteni, ami magával hozza ennek külső megnyilvánulásait is. -Ami valamiféle kisugárzást ad? - Igen. Az emberek egyre kevesebbet foglalkoznak önmagukkal. Mert a mai be­rendezkedés csúcsra járat mindenkit. Szin­te már minden a külsőségekről s a látszatról szól. De a látszat csak egy bizonyos ideig tartható fenn, mert hazugság. Az emberek lelkében szunynyadó igazság előbb-utóbb kibukik. A civilizáció a kényelmesség felé ment el. De a gyökereket nem lehet megta­gadni! S azok pedig a természetben vannak, ám tőle és az ősi tudástól egyre inkább eltá­volodunk. S valahol útközben elvesztettünk valamit: magát az embert. Van az ezotériá­­nak egy nagyon fontos mondata: az vagy, amit gondolsz. Mert olyan vagy, amilyenek a gondolataid, s azok látszanak is rajtad: nem tudod őket letagadni! Kérdés, melyik út a sikeresebb. Én már nem a külsőségek útját járom. Benkő Péter nem a külőségek útját járja Minden ember fenség A sorsnak meg kellett állítani a sikersorozatot újvári Sándor felvétele _____________TÖRÖK MONIKA_____________ Nyaranta egészen biztosan teljesítünk egy-két kötelező penzu­mot, ideértve az izzadást, a családi kínkeserves nyaralást, a gye­rekek menetrendszerű unatkozását­­ és természetesen Kapolcsot és környékét, azaz a Művészetek Völgyét. A Művészetek Völgyét egyébként úgy kell teljesíteni, hogy először is az ember nem kapcsolja ki ösztönösen és sikítva még nyár elején a híreket. És akkor az arcába kapja - már sok-sok éve -, hogy jajajaj, idén aztán ismét komoly veszélybe került a rendezvénysorozat, mert, jajajaj, nincs rá pénz. Természetesen egy-két héttel később úgyis lesz rá pénz, sokadszor, valamelyik multi mégis beszáll (plusz az aktuális és odavágó miniszter a tárcájához kap). Tehát a Művészetek Völgyének teljesítése úgy kezdődik, hogy az ember már csak somolyog a híreken, esetleg kissé sajnálkozik a szervezésen, hogy azokat a multikat és aktu­ális minisztereket miért nem lehetett előre megtalálni, hacsak nem véletlenszerű volt a felbukkanásuk (ami egy multinál vagy miniszternél legalábbis érdekes volna). A teljesítés második lépéseként meg kell szemlélni a prog­ramfüzetet - amely már sok-sok éve úgy készül, hogy egyrészt atomtutira kimarad belőle egy-két mozzanat (később majd pótlap formájában értesülhetünk róluk), másrészt egészen biz­tosan nem éppen felhasználóbarát. Például nem áttekinthető Völgy-függőség abból a szempontból, hogy ha az ember csak egy-két napra megy oda és tájékozódna, akkor azzal ne is próbálkozzon, mert a program falvankénti bontásban készül, így félórai megfeszí­tett olvasás után kiválóan kiderül belőle sok minden, csak az nem, hogy ha csupán két nap áll rendelkezésre, akkor mit bá­muljon az ember. A teljesítés második lépése tehát, hogy az ember feladja, mert nagyon rosszat biztosan nem fog találni programként. A teljesítés harmadik lépése, amikor az ember ismét csak a médiából értesül elborzadva, hogy az igen bájos és szűkre sza­bott Balaton-felvidéki falvakat hogyan és miként árasztja el a két hétvége valamelyikén - vagy mindegyikén - a motorizált és kultúrsznob városi lakosság. De úgy, hogy gyakorlatilag se köz­lekedni, se parkolni nem lehet sehol a Művészetek Völgyében, lehet viszont rohadni a kánikulában egy araszoló autóban és onnan nézni a kultúra adott évi felhozatalát. A haladóbbak és vállalkozóbb kedvűek ennek ellenére, da­colva az elemekkel, sok-sok éve mégis odamennek. Szobát, sá­torhelyet bérelnek, feladják a civilizációnak azt a fokát, amelyet máskülönben természetesnek vesznek, kezükbe kapnak egy üveg ásványvizet, sört vagy bármit, és igenis kiböngészik a programfüzetből a nekik valót, odaeveznek a helyszínre, és cseppet nem érdekli őket, hogy a programok immár menet­rendszerűen hihetetlen késésekkel kezdődnek. Ilyenkor már nem fontos semmi. Általánosságban amúgy is megállapítható, hogy a húsz év alatti korosztály, ha kiszabadul a szülői felügye­let alól, úgyis már az első este mattra issza magát, és innentől teljesen közömbös, miféle kultúrában gázolhat - de ez a hason­ló rendezvényekre is vonatkozik. A negyven alatti korosztály hátizsákot és gyereket ragad, és tematikusan elveszi magának a kultúra neki járó - minél jelentősebb - részét, az idősebbek pedig hőmérséklettől, hangulattól és ízléstől függően válogat­nak, kezükben a programfüzet bekarikázott ajánlataival, mi­séről kiállításra és vissza. A három korosztály így a lehető leg­ritkább esetben kénytelen egy időben egy helyen lenni, és eb­ben része lehet annak is, hogy a kótyagos gimnazisták úgysem térnek magukhoz délután kettő előtt, addig tehát bátran ural­hatja a völgyet a többi generáció. Később cserélnek, mert - kul­túra ide, vagy oda - bizonyos kor fölött nem lehet büntetlenül átvirrasztani három éjszakánál többet. A többi pedig már egyáltalán nem Völgy-függő. A pima­szul borsos árak, az úgynevezett kirakodóvásárok gagyiland­­jellege és a mérhetetlen piszok, amelyet az úri közönség maga után hagy, nemzetek és országok felett lebeg. Szabad Föld | Az utolsó szó jogán _______________________BORZÁK TIBOR____________________ Fenti interjúnk már elkészült és megjelenésre várt, amikor a sajtó és a televízió újból „felkap­ta” Benkő Péter és volt élettársa adócsalási ügyét, melyben a művész negyedrendű vádlottként felfüggesztett börtönbüntetést kapott. Szükségét éreztük hát annak, hogy mi is részletesebben rákérdezzünk a témára, mert úgy tűnik, ha Benkő Péter neve kerül szóba, a legtöbb embernek már csak a bírósági procedúra jut az eszébe róla. Mit mond­hát nekünk „az utolsó szó jogán”?­­ Véget ért az életemnek egy hat évig húzódó peres időszaka, 1998 májusától 2004 már­ciusáig tartott. Nincs olyan pont a történetben, ami nem lett volna publikus. Mindent el­mondtam, amit erről a témáról el lehetett mondani, és utólag is vállalom minden szavamat. Békében váltam el a társamtól, nem szeretnék a személyével foglalkozni, ha a részletekre kí­váncsi valaki, kérdezze meg tőle. A Szabad Föld az a lap, ahol először jelentem ki: soha többé nem fogok a bírósági ügyemről nyilatkozni. Sajnos, a legtöbb újságíró becsapott, vagy kifor­gatta a szavaimat a szenzáció kedvéért, vagy nem tette meg az általam kért pontosításokat. Nagyon sokat tanultam a mögöttem maradt hat évből. Még egyszer nem történnének meg velem olyan dolgok, melyekbe a hozzá nem értés, az oda nem figyelés miatt kerültem. Hu­szonöt évig ugyanazon színházban dolgoztam, mondhatni burokban éltem, s amikor hirte­len vége lett, nehezen igazodtam ki a hétköznapi életben. Megfizettem a tanulópénzt, nagyon észnél kell lenni, ha üzletre terelődik a szó. A történtekből okulva úgy érzem, az én világom sokkal alaposabb és mélyebb lett. Reménykedem abban, hogy az emberek jól ismernek és a rólam alkotott véleményük, gondolataik alapján vonják le a következtetéseiket velem kap­csolatban. Most, 57 évesen új életet kezdtem színészként és magánemberként egyaránt. Vi­dékre költöztem, lovakat tartok, színházi munkáim is vannak. Hogy miként alakul a továb­bi sorsom? Ez a kérdés számomra. 2004. AUGUSZTUS 13. 23

Next