Szabad Föld, 2004. július-december (60. évfolyam, 27-53. szám)

2004-09-10 / 37. szám

, 2004. SZEPTEMBER 10. Hely Fontosabb ágazati támogatások Téma Összeg (ezer Ft) Nemesnádudvar Szent Mihály Napi Újbor Ünnepe 800 Hajós Orbán Napi Borünnep - Hajós, Pincefalu 750 Helvécia X. Helvéciai Szüreti Mulatság 550 Boly •Kerékpárbarát borúti szálláshelyfejlesztés 2500 Pécs III. Bordai Világfesztivál­­ 2004 2000 Boly Mohács-Bóly fehérborút-marketing 2000 Siklós Villány-Siklósi borút-marketing 2000 Villány Villányi Vörösbor Fesztivál 1400 Mecseknádasd Kistérségi borverseny Mecseknádasdon 1000 Harkány IX. Harkányi Szüreti Fesztivál 1000 Pécs Borturizmus szaktanácsadó-képzés 1000 Villány A villányi bor 200 éve boroscímkéken 400 Békéscsaba II.Szüreti Lovasparádé 416 Tibolddaróc Borturizmus feltételeinek fejlesztése 1000 Tokaj Tokaj-hegyaljai Szüreti Napok­­ 2004 1000 Miskolc II. Miskolci Borfesztivál és Kézműves Vásár 1000 Bogács XI. Bükkaljai Borfesztivál és Nemzetközi Borverseny 1000 Cserépfalu VI. és VII. Lovas, borászati és gasztronómiai rendezvények 800 Edelény Buda-völgyi Szüret­­ 2004 540 Tibolddaróc Vendégváró pince kialakítása Tibolddarócon 498 Csongrád Borfesztivál és Kenyérünnep 2000 Mór Móri borvidék internetes portál létrehozása 500 Soproni Borünnep 1000 V. Debreceni Borkarnevál - 2004 1500 Sopron Debrecen Bő félmilliárd forint a borturizmus fejlesztésére SZARVAS ZSOLT A GKM és a NKÖM a jó turisztikai vonzerejű rendezvények (fesztiválok, programsoroza­tok) kínálatának felmérése, átláthatóbbá tétele céljával minden évben pályázatot hirdet. Célja a nemzetközi, országos jelentőségű, az ország­­imázst meghatározó turisztikai rendezvények listába vétele, a legjelentősebb hazai progra­mok felmérése, hogy jobban áttekinthessék és korszerűsíthessék a rendezvénytámogatások rendszerét, s összehangolt, kiszámítható támo­gatási rendszert alakíthassanak ki. A két tárca a beküldött pályázati anyagok alapján kiválasztja azokat a turisztikai vonzerő­vel rendelkező fesztiválokat, rendezvényeket, programsorozatokat, amelyek többéves támo­gatásra érdemesek a kormányzati kulturálistu­­rizmus-fejlesztési forrásból. Ilyen rendezvé­nyek támogatását a két minisztérium évek óta a kialakult pályázati rend keretében kezeli. A 2004-ben megvalósuló nemzetközi és országos hatókörű rendezvények támogatá­sára több pályázati lehetőség is kínálkozott. A fesztivál- és rendezvényszervező cégek, civil szervezetek jelentős része pályázott tavaly a Széchenyi Turizmusfejlesztési Programban 2004. évi rendezvények megvalósítására. Több mint 330 millió forintot ítéltek oda. Töb­bek között természetesen gasztronómiai ren­dezvényekre, borfesztiválokra is. Emellett a regionális turisztikai pályázatok által 75 millió forinttal támogatta a két minisztérium a bor­turizmus fejlődését. A támogatásokat rendez­vények szervezésére és marketingeszközök fejlesztésére lehetett fölhasználni. A NKÖM Nemzeti Kulturális Alapprog­ramjánál lehetett pályázni 2004-ben megvaló­suló, kulturális turisztikai vonzerejű rendez­vényekkel. A páyázaton nyolcvan rendez­vény kétszázmillió forint támogatást kapott. Ezen belül több mint tízmillió forint jutott a borturisztikai rendezvényekre, a XIII. Buda­pesti Bor- és Pezsgőfesztivál hárommilliót ka­pott. A költségek nagyobbik részét a szervezők szponzorációs támogatásból teremtették elő. Szabadfoto Forr a borosvilág, piac kell ______PINTÉR CSILLA Felpezsdült a borélet a fővárosban és környé­kén, boros-pezsgős hét a mostani. A borászok több rendezvényre is csalogatják a közönséget ezen a hétvégén. Reményeik szerint a hangu­latos eseményekkel fellendítik a máskülön­ben döcögős borpiacot. Nyáron alig múlt el hétvége, hogy ne ren­deztek volna borfesztivált valamelyik szőlő­termő vidékünkön. A szüret idejére a főváros és környéke is beállt a fesztiválozók sorába. A múlt hétvégén ugyanis megnyíltak a budafoki borospincék, amelyek tizenötödször adtak most helyet a Budafoki Pezsgő- és Borfeszti­válnak. Ezen a hétvégén pedig válogathatnak is a jó borok kedvelői, hogy melyik helyszínen áldoznak valamelyik nemes nedűnek: elláto­gathatnak a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumba, ahol megismerkedhetnek a villá­nyi borvidék borkultúrájával, felmehetnek a Budai Várba, amely a 13. Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztiválnak ad otthont, kisétálhatnak a Városligetbe, ahol az Első Magyarországi Borfalu várja a vendégeket. Szóval mozog a borosszakma, mert nem titok, hogy a jó bornak is kell a cégér. Nagy csinnadratta közepette a várbeli borünnepen tíz ország százharminc borászának ezerhá­romszáz borát kóstolhatják meg a borbarátok szeptember 5-15. között, a borfalu látogatói pedig hetven hazai település kétszáz szőlő­­termelőjének borával ismerkedhetnek meg szeptember 9-12. közt. Csupa móka, kacagás, fesztiválozás a sző­lész-borász élete - vágná rá könnyedén az em­ber, csakhogy a legtöbb kistermelőnek nem rózsás a helyzete. A jelenlegi bormarketing ugyanis a neves nemzetközi borászatokkal felérő, több millió palackot előállító, nagyobb borászatoknak kedvez, a borfesztiválok pedig csak alkalmilag enyhítenek a piaci gondokon. Szakemberek szerint a kisebb gazdaságok ki­törési pontja elsősorban a borturizmusra épí­tett minőségi borászat lehet. Van azonban né­mi bökkenő: nem csupán nálunk, Nyugat-Eu­­rópában is csökken a borfogyasztás, és a na­gyobb borgazdaságoknak is nehezen megy az értékesítés: napjainkban a kiváló magyar bor részesedése az egy százalékot is alig haladja meg a világ borfogyasztásából. Számos hazai településen viszont egyetlen megélhetési forrás a szőlő- és bortermelésből származó bevétel. A termelés és az értékesítés között azonban űr tátong, amely sokak szerint a kisebb termelőket felkaroló bormarketing hiányára vezethető vissza. Ha azonban a tele­pülések és a termelők közvetlen kapcsolatba kerülnek a fogyasztókkal, jó esélyük van a bor­vidék borainak megismertetésére és megsze­rettetésére, vélik a borosszakma érintett képvi­selői. Csakhogy mostanára mintha megváltoz­tak volna a borfogyasztási szokások, hiszen azt látni, hogy a fiatalabbak egyáltalán nem boroz­­gatnak, vagy csak alkalmakkor, társaságban isznak a minőségi borokból. Rajtuk keresztül ezért meglehetősen nehézkes meghódítani a fizetőképes piac egy újabb szegletét. Szeremley Huba ismert borásznak meg­győződése, hogy addig nem beszélhetünk ma­gyar borászatról, amíg nem jelennek meg a széles közönség előtt az 558 szőlő- és borter­melésre kijelölt település kisebb, ma még is­meretlen borászai is. Szerinte a borfalu ren­dezvénysorozata kiváló alkalom arra, hogy a kisborászok megmutassák országnak-világ­­nak, az eldugott vidéken lévő pincékből is jó borok kerülnek ki. A Szőlő- és Borvárosok Egyesülete és Szekszárd városa felismerte, hogy a bortele­pülések támogatása országos ügy, és gesztor­ságot vállalt a Magyarország 22 borvidékén, il­letve bortermő helyein fekvő borfalvak kis bo­rászainak támogatásában, önálló arculatuk kialakításában. A négynapos városligeti ren­dezvényen ezért olyan kistelepülések borásza­tai mutatkoznak be, amelyek nagyobb részét eddig nem ismerhették meg a fogyasztók. Szó, ami szó, a megjelent kis borászok nincsenek könnyű helyzetben, és többségük vélhetően tisztában is van vele, hogy a neves borházak árnyékában göröngyös az út a vásárlóig. A rendezvényben mégis esélyt látnak arra, hogy bejussanak a nagy piacra. A Magyar Terület- és Regionális Fejlesz­tési Hivatal támogatásával megvalósult Első Magyarországi Borfalu nem csupán bort, le­hetőséget is kínál arra, hogy a települések be­mutassák népművészetüket, kézműiparukat, hungarikumaikat. Mindeközben ízeket, ta­pasztalatokat, filozófiát cserélnek egymással a borászok. A szervezők reményei szerint mindez kedvezően hat a települések gazdasá­gi életére, a területfejlesztésre. A kulturális és szórakoztató programok­kal tarkított borfaluban megmérettetnek a bo­rok, mivel nyilvános borversenyt is tartanak, ahol nemzetközi borbírálókból álló szakmai zsűri minősíti a beérkezett fehér borokat. A jó falatokra éheseknek naponta valamilyen bi­valykülönlegességgel szolgálnak. Megkóstol­hatják például az alföldi bivalypörköltet és a felvidéki áfonyás bivalyragut. Ahol pedig meg­szomjazik a jó borokra, ötven forintért vehet kóstolójegyet a hoszteszektől, a Borfalu láto­gatására jogosító, ezerforintos napijegy árá­ban ugyanis az nem foglaltatik benne. Igazi turistalátványossággá alakultak át a falusi szüreti bálok BOHANEK MILKÓS FELVÉTELEI Országszerte fesztiválok és szüreti mulatságok várják a borkultúrára fogékony embereket. Ismertebb fesztiválok VII. soproni szüreti napok Sopron szeptember 2-5. Szervező: Prokultúra Kht. Nagycenki szüreti napok Nagycenk szeptember 25-29. Kőszegi szüret Kőszeg szeptember 24. Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház Szüreti sokadalom Szentendre szeptember 11-12. Szabadtéri Néprajzi Múzeum 13. budapesti nemzetközi Budapest szeptember 5-15. Magyar Szőlő és Borkultúra Kht., bor- és pezsgőfesztivál XV. budafoki Budafok szeptember 4-5. Budafok-Tétény, Budapest XXII. pezsgő- és borfesztivál Kerület Önkormányzata Első magyarországi borfalu Budapest, Városliget szeptember 9-12. Palota Borház Kft. Badacsonyi szüret Badacsonytomaj szeptember 12. Badacsony Kulturális Kht. Szüreti fesztivál Balatonfüred szeptember 18. Szüreti fesztivál Tihany szeptember 18-19. Vinitores Tychonienses Borrend X. harkányi szüreti fesztivál Harkány szeptember 11-12. Szervezők: Polgármesteri Hivatal, Tourinform

Next