Szabad Föld, 2004. július-december (60. évfolyam, 27-53. szám)
2004-09-10 / 37. szám
, 2004. SZEPTEMBER 10. Hely Fontosabb ágazati támogatások Téma Összeg (ezer Ft) Nemesnádudvar Szent Mihály Napi Újbor Ünnepe 800 Hajós Orbán Napi Borünnep - Hajós, Pincefalu 750 Helvécia X. Helvéciai Szüreti Mulatság 550 Boly •Kerékpárbarát borúti szálláshelyfejlesztés 2500 Pécs III. Bordai Világfesztivál 2004 2000 Boly Mohács-Bóly fehérborút-marketing 2000 Siklós Villány-Siklósi borút-marketing 2000 Villány Villányi Vörösbor Fesztivál 1400 Mecseknádasd Kistérségi borverseny Mecseknádasdon 1000 Harkány IX. Harkányi Szüreti Fesztivál 1000 Pécs Borturizmus szaktanácsadó-képzés 1000 Villány A villányi bor 200 éve boroscímkéken 400 Békéscsaba II.Szüreti Lovasparádé 416 Tibolddaróc Borturizmus feltételeinek fejlesztése 1000 Tokaj Tokaj-hegyaljai Szüreti Napok 2004 1000 Miskolc II. Miskolci Borfesztivál és Kézműves Vásár 1000 Bogács XI. Bükkaljai Borfesztivál és Nemzetközi Borverseny 1000 Cserépfalu VI. és VII. Lovas, borászati és gasztronómiai rendezvények 800 Edelény Buda-völgyi Szüret 2004 540 Tibolddaróc Vendégváró pince kialakítása Tibolddarócon 498 Csongrád Borfesztivál és Kenyérünnep 2000 Mór Móri borvidék internetes portál létrehozása 500 Soproni Borünnep 1000 V. Debreceni Borkarnevál - 2004 1500 Sopron Debrecen Bő félmilliárd forint a borturizmus fejlesztésére SZARVAS ZSOLT A GKM és a NKÖM a jó turisztikai vonzerejű rendezvények (fesztiválok, programsorozatok) kínálatának felmérése, átláthatóbbá tétele céljával minden évben pályázatot hirdet. Célja a nemzetközi, országos jelentőségű, az országimázst meghatározó turisztikai rendezvények listába vétele, a legjelentősebb hazai programok felmérése, hogy jobban áttekinthessék és korszerűsíthessék a rendezvénytámogatások rendszerét, s összehangolt, kiszámítható támogatási rendszert alakíthassanak ki. A két tárca a beküldött pályázati anyagok alapján kiválasztja azokat a turisztikai vonzerővel rendelkező fesztiválokat, rendezvényeket, programsorozatokat, amelyek többéves támogatásra érdemesek a kormányzati kulturálisturizmus-fejlesztési forrásból. Ilyen rendezvények támogatását a két minisztérium évek óta a kialakult pályázati rend keretében kezeli. A 2004-ben megvalósuló nemzetközi és országos hatókörű rendezvények támogatására több pályázati lehetőség is kínálkozott. A fesztivál- és rendezvényszervező cégek, civil szervezetek jelentős része pályázott tavaly a Széchenyi Turizmusfejlesztési Programban 2004. évi rendezvények megvalósítására. Több mint 330 millió forintot ítéltek oda. Többek között természetesen gasztronómiai rendezvényekre, borfesztiválokra is. Emellett a regionális turisztikai pályázatok által 75 millió forinttal támogatta a két minisztérium a borturizmus fejlődését. A támogatásokat rendezvények szervezésére és marketingeszközök fejlesztésére lehetett fölhasználni. A NKÖM Nemzeti Kulturális Alapprogramjánál lehetett pályázni 2004-ben megvalósuló, kulturális turisztikai vonzerejű rendezvényekkel. A páyázaton nyolcvan rendezvény kétszázmillió forint támogatást kapott. Ezen belül több mint tízmillió forint jutott a borturisztikai rendezvényekre, a XIII. Budapesti Bor- és Pezsgőfesztivál hárommilliót kapott. A költségek nagyobbik részét a szervezők szponzorációs támogatásból teremtették elő. Szabadfoto Forr a borosvilág, piac kell ______PINTÉR CSILLA Felpezsdült a borélet a fővárosban és környékén, boros-pezsgős hét a mostani. A borászok több rendezvényre is csalogatják a közönséget ezen a hétvégén. Reményeik szerint a hangulatos eseményekkel fellendítik a máskülönben döcögős borpiacot. Nyáron alig múlt el hétvége, hogy ne rendeztek volna borfesztivált valamelyik szőlőtermő vidékünkön. A szüret idejére a főváros és környéke is beállt a fesztiválozók sorába. A múlt hétvégén ugyanis megnyíltak a budafoki borospincék, amelyek tizenötödször adtak most helyet a Budafoki Pezsgő- és Borfesztiválnak. Ezen a hétvégén pedig válogathatnak is a jó borok kedvelői, hogy melyik helyszínen áldoznak valamelyik nemes nedűnek: ellátogathatnak a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumba, ahol megismerkedhetnek a villányi borvidék borkultúrájával, felmehetnek a Budai Várba, amely a 13. Nemzetközi Bor- és Pezsgőfesztiválnak ad otthont, kisétálhatnak a Városligetbe, ahol az Első Magyarországi Borfalu várja a vendégeket. Szóval mozog a borosszakma, mert nem titok, hogy a jó bornak is kell a cégér. Nagy csinnadratta közepette a várbeli borünnepen tíz ország százharminc borászának ezerháromszáz borát kóstolhatják meg a borbarátok szeptember 5-15. között, a borfalu látogatói pedig hetven hazai település kétszáz szőlőtermelőjének borával ismerkedhetnek meg szeptember 9-12. közt. Csupa móka, kacagás, fesztiválozás a szőlész-borász élete - vágná rá könnyedén az ember, csakhogy a legtöbb kistermelőnek nem rózsás a helyzete. A jelenlegi bormarketing ugyanis a neves nemzetközi borászatokkal felérő, több millió palackot előállító, nagyobb borászatoknak kedvez, a borfesztiválok pedig csak alkalmilag enyhítenek a piaci gondokon. Szakemberek szerint a kisebb gazdaságok kitörési pontja elsősorban a borturizmusra épített minőségi borászat lehet. Van azonban némi bökkenő: nem csupán nálunk, Nyugat-Európában is csökken a borfogyasztás, és a nagyobb borgazdaságoknak is nehezen megy az értékesítés: napjainkban a kiváló magyar bor részesedése az egy százalékot is alig haladja meg a világ borfogyasztásából. Számos hazai településen viszont egyetlen megélhetési forrás a szőlő- és bortermelésből származó bevétel. A termelés és az értékesítés között azonban űr tátong, amely sokak szerint a kisebb termelőket felkaroló bormarketing hiányára vezethető vissza. Ha azonban a települések és a termelők közvetlen kapcsolatba kerülnek a fogyasztókkal, jó esélyük van a borvidék borainak megismertetésére és megszerettetésére, vélik a borosszakma érintett képviselői. Csakhogy mostanára mintha megváltoztak volna a borfogyasztási szokások, hiszen azt látni, hogy a fiatalabbak egyáltalán nem borozgatnak, vagy csak alkalmakkor, társaságban isznak a minőségi borokból. Rajtuk keresztül ezért meglehetősen nehézkes meghódítani a fizetőképes piac egy újabb szegletét. Szeremley Huba ismert borásznak meggyőződése, hogy addig nem beszélhetünk magyar borászatról, amíg nem jelennek meg a széles közönség előtt az 558 szőlő- és bortermelésre kijelölt település kisebb, ma még ismeretlen borászai is. Szerinte a borfalu rendezvénysorozata kiváló alkalom arra, hogy a kisborászok megmutassák országnak-világnak, az eldugott vidéken lévő pincékből is jó borok kerülnek ki. A Szőlő- és Borvárosok Egyesülete és Szekszárd városa felismerte, hogy a bortelepülések támogatása országos ügy, és gesztorságot vállalt a Magyarország 22 borvidékén, illetve bortermő helyein fekvő borfalvak kis borászainak támogatásában, önálló arculatuk kialakításában. A négynapos városligeti rendezvényen ezért olyan kistelepülések borászatai mutatkoznak be, amelyek nagyobb részét eddig nem ismerhették meg a fogyasztók. Szó, ami szó, a megjelent kis borászok nincsenek könnyű helyzetben, és többségük vélhetően tisztában is van vele, hogy a neves borházak árnyékában göröngyös az út a vásárlóig. A rendezvényben mégis esélyt látnak arra, hogy bejussanak a nagy piacra. A Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal támogatásával megvalósult Első Magyarországi Borfalu nem csupán bort, lehetőséget is kínál arra, hogy a települések bemutassák népművészetüket, kézműiparukat, hungarikumaikat. Mindeközben ízeket, tapasztalatokat, filozófiát cserélnek egymással a borászok. A szervezők reményei szerint mindez kedvezően hat a települések gazdasági életére, a területfejlesztésre. A kulturális és szórakoztató programokkal tarkított borfaluban megmérettetnek a borok, mivel nyilvános borversenyt is tartanak, ahol nemzetközi borbírálókból álló szakmai zsűri minősíti a beérkezett fehér borokat. A jó falatokra éheseknek naponta valamilyen bivalykülönlegességgel szolgálnak. Megkóstolhatják például az alföldi bivalypörköltet és a felvidéki áfonyás bivalyragut. Ahol pedig megszomjazik a jó borokra, ötven forintért vehet kóstolójegyet a hoszteszektől, a Borfalu látogatására jogosító, ezerforintos napijegy árában ugyanis az nem foglaltatik benne. Igazi turistalátványossággá alakultak át a falusi szüreti bálok BOHANEK MILKÓS FELVÉTELEI Országszerte fesztiválok és szüreti mulatságok várják a borkultúrára fogékony embereket. Ismertebb fesztiválok VII. soproni szüreti napok Sopron szeptember 2-5. Szervező: Prokultúra Kht. Nagycenki szüreti napok Nagycenk szeptember 25-29. Kőszegi szüret Kőszeg szeptember 24. Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház Szüreti sokadalom Szentendre szeptember 11-12. Szabadtéri Néprajzi Múzeum 13. budapesti nemzetközi Budapest szeptember 5-15. Magyar Szőlő és Borkultúra Kht., bor- és pezsgőfesztivál XV. budafoki Budafok szeptember 4-5. Budafok-Tétény, Budapest XXII. pezsgő- és borfesztivál Kerület Önkormányzata Első magyarországi borfalu Budapest, Városliget szeptember 9-12. Palota Borház Kft. Badacsonyi szüret Badacsonytomaj szeptember 12. Badacsony Kulturális Kht. Szüreti fesztivál Balatonfüred szeptember 18. Szüreti fesztivál Tihany szeptember 18-19. Vinitores Tychonienses Borrend X. harkányi szüreti fesztivál Harkány szeptember 11-12. Szervezők: Polgármesteri Hivatal, Tourinform