Szabad Föld, 2007. július-december (63. évfolyam, 27-52. szám)
2007-09-28 / 39. szám
301Subádföld2007. szeptember 28. | A magyar vidék lapjaCsaládi kör ♦ Család-otthon JOGI ESETEK Kidobók alkonya Mint a kevéssé nagydarab emberek általában, nem kedvelem a kidobókat, vagyonőröket és biztonsági őröket. Az egyetemi évek idejéről valahogy az a benyomásom maradt, hogy kidobónak az megy, aki szeret ököllel rendet tenni és az egyetem klubjában gyalázatosan ittas, vézna entellektüelek vérében gázolni. Ezért különös örömmel töltött el a következő eset. Emberünk belépőt vásárolt egy sörfesztiválra, ahol a manapság olydivatos ragasztgatós karszalagot kapta belépő címén. Ezt a szalagot a csuklóra kell ragasztani, és elvileg onnan csak levágni vagy letépni lehet a későbbiekben, a rendezvényszervező cégek így próbálják kiszűrni a bliccelőket. Hősünk azonban már a bejáratnál kijelentette, hogy ő ugyan nem ragaszt a csuklójára semmit, hiszen karórát sem hord. A pénztáros a dolgot nem kifogásolta. Emberünk megvásárolta a karszalagot, majd a mellényzsebébe tette, úgy, hogy jól látható legyen. Pár perc múlva felbukkant a kidobó, és felszólította a férfit, hogy igazolja magát, mivel nincsen rajta karszalag. A vendég azonban ugyanezzel a kéréssel állt elő, vagyis felszólította a kidobót, hogy előbb ő igazolja magát. A patthelyzetet a dolgozó úgy oldotta meg, hogy felkarjánál megragadta emberünket, és kirángatta a rendezvényről a jegyét lobogtató vendéget. Az pedig ezután nem mulasztotta el könnyű testi sértésért feljelenteni. A kidobó így a vádlottak padján találta magát. Ügyvédje nem volt rest a személyi és vagyonvédelmi tevékenységről szóló törvényre mutogatni, mondván, abban fehér alapon feketével szerepel: a rendezvény megtartását akadályozó vagy zavaró, illetve annak biztonságát veszélyeztető személyt a biztonsági őr jogosult kilétének igazolására felszólítani, a rendezvényen való részvételét megtiltani és távozásra felszólítani. Az ilyet testi erő alkalmazásával el is távolíthatja. Ugyanígy alkalmazhat testi erőt, ha valaki jogosulatlanul tartózkodik a rendezvényen. A magánvádló rámutatott, hogy mindezzel semmi baj, csakhogy őrá egyik kategória sem illik rá. Nem akadályozta a rendezvény megtartását, nem is zavarta. A biztonságra sem jelentett különösebb veszélyt azzal, hogy nem csatolta a karszalagot a csuklójára. Hasonlóképpen nem illik rá a rendezvényen való jogosulatlan tartózkodás vádja sem, hiszen a jogosultság feltétele a belépőjegy megvásárlása - ennek pedig a vendég eleget tett. Gyakorta a kidobó a rendezvény zavarásának jogi kategóriáját mindenre kiterjeszti, ami őt zavarja, márpedig a szórakozó tömegben frusztráltan dolgozó kidobót szinte minden zavarja. Erről a jogi álláspontról nézve a visszabeszélés, a jogainkra hivatkozás úgynevezett okoskodásnak minősül, és elnyeri méltó büntetését. Ahogy ez esetben a kidobó is meglakolt, mert ha könnyű testi sértésben nem is, de tettleges becsületsértésben elmarasztalta a bíróság. Dr. Tanács Gábor Hirdetés Operaház FANTOMJA szeptember 22. Vác szeptember 26. Szeged Városi Sportcsarnok Városi Sportcsarnok Jegyek kaphatók: Tourinform Vác Vác, Március 15. tér 17. Jegyek kaphatók: Csermák Hangszerüzlet Szeged, Jókai u. 4. szeptember 29. Kecskemét Városi Sportcsarnok A Jegyek kaphatók: IBUSZ Iroda ÉM Kecskemét, Kossuth tér 3. A Jegyek kaphatók még a Ticket Pro országos hálózatában. További információ : www.azoperahazfantomja.hu JOOOZrt. Produkt* zene.hu □.erta art-Oceam romi Szabad (aid I SYSTREND Nyakba való lecke nemcsak tanároknak SZIKLAMÁSZÁS, TUTAJÉPÍTÉS, PATAKÁTSZELÉS - melyik diák ne vágyna a magasság meghódítására vagy a távolság legyőzésére? Hogy az élmény- és kalandpedagógia nálunk is helyet kapjon az iskolákban, először a tanároknak kell megragadniuk a kötél végét... Mesét akarunk, mesét akarunk! - skandálja a tanárcsapat a „pókháló” előtt, hátha nyernek vele egy kevés időt. (Nem jött be.) Gyerekcsoportoknak ugyanis jár egy történet a játékhoz, miért is kell a két fa közé kifeszített, tíz lyukból álló kötélrácson átvergődniük a túloldalra. Ráadásul úgy, hogy nem érhetnek a kötélhez, és minden lyukon legalább egyszer át kell hogy bújjon valaki. Már a stratégia megtervezése felér egy humorfesztivállal! A férfiak tigrisbukfencétől a nők célirányos átdobálásáig számos ötlet elvérzett, mert a gravitáció nagyobb szerepet kapott a földet érésben, mint a csapatmunka. Aztán megszületett az összhang - és ezzel együtt a megoldás is. Legtöbben a „gömbcsuklókkal gazdagon felszerelt, hajlékony lapos tepsi” módszerrel, kézről kézre adogatva jutnak át a lyukon. Jól hangzik a következő recept is! Végy egy adag (jelesül 14 fő) tanárt, és halmozd őket szoros kupacba. Mindenki keressen egy szabad kezet, fogja meg, és ne eressze el mindaddig, míg az összecsomósodott pedagógusgörcs ki nem bogozza magát egy szép körré. Jelentem: kifőztük! Ilyen hangulatra és csapatmunkára vágyom majd odahaza a „gyerekeimmel” - ismeri be Németh Jánosné, a vértesboglári általános iskola tanárnője. - Egykor azt tanultam, hogy átlagosan tizenöt évenként kell a tanároknak „újratanulniuk” diákjaikat. Most ott tartunk, hogy ebben a felgyorsult világban szinte kétévente újabb kihívásokkal szembesülünk. Egyre több a hiperaktív, magatartászavaros gyerek, a szülők pedig egyre türelmetlenebbek, nem bírnak a saját utódjukkal sem. A német-magyar szakos tanárnő harminchat évnyi szakmai tapasztalattal a háta mögött úgy érzi, a régen bevált taktikák már kevésnek bizonyulnak az új személyiségproblémákkal szemben. Szeretné becsempészni az osztályfőnöki órákra és az osztálykirándulásokra az élménypedagógia módszerét, amely lehetőséget kínál arra, hogy a diákok valóban megismerjék magukat, a társaikat, a környezetüket, és igazi csapattá kovácsolódjanak. Közben egy lepedőnyi ponyván nem a szó, inkább a testek szoros érintésében folyik a csapatépítés. El sem tudom képzelni, hogyan lehetne megfordítani a ponyvát, miközben 14 ember nyomorog rajta?! Az a baj, hogy a tanároknak sincs fogalmuk róla... Mindenesetre jól szórakozunk a heringprodukción - még ha újra meg újra kudarccal végződik is. - A kihívásokkal való szembenézés, a feladatok megoldása nemcsak kitartóvá, de magabiztossá is teszi az embert - magyarázza Pálhegyi István, a módszert népszerűsítő Élményakadémia önkéntes munkatársa. A 27 éves fogorvos egyszerű példával igazolja állítását: az amerikai iskolák diákjai, bár tudásuk ezt nem indokolja, mégis sokkal magabiztosabban és életrevalóbban kerülnek ki a padból, mint magyar kortársaik. A tengerentúlon ugyanis nagyobb hangsúlyt kap a személyiségfejlesztés, mint a tudásanyag sulykolása. Nem hagy nyugodni a ponyvaügy. Hogyan lehetett volna megfordítani a falatnyi anyagot 28 talp alatt? Csökkenteni kellett volna a talpak számát, hogy legyen hely a ponyva megfordításához - mosolyog István. Vagyis, kedves pedagógusok, kalandra, na meg ölbe-nyakba fel! (szijjártó) HABIK CSABA FELVÉTELE A legtöbb tanár kézről kézre adogatva jut át a lyukakon