Szabad Föld, 2007. július-december (63. évfolyam, 27-52. szám)

2007-09-28 / 39. szám

301Subád­f­öld2007. szeptember 28. | A magyar vidék lapjaCsaládi kör ♦ Család-otthon JOGI ESETEK Kidobók alkonya Mint a kevéssé nagydarab emberek általában, nem kedvelem a kidobókat, vagyonőröket és biztonsági őröket. Az egyetemi évek idejéről valahogy az a benyomásom maradt, hogy kidobónak az megy, aki szeret ököllel rendet tenni és az egyetem klubjában gyalázatosan ittas, vézna entellektüelek vé­rében gázolni. Ezért különös örömmel töltött el a következő eset. Emberünk belépőt vásárolt egy sörfesztiválra, ahol a manapság oly­­di­vatos ragasztgatós karszalagot kapta belépő címén. Ezt a szalagot a csuklóra kell ragasz­tani, és elvileg onnan csak levágni vagy letépni lehet a későbbiekben, a rendezvényszer­vező cégek így próbálják kiszűrni a bliccelőket. Hősünk azonban már a bejáratnál kije­lentette, hogy ő ugyan nem ragaszt a csuklójára semmit, hiszen karórát sem hord. A pénztáros a dolgot nem kifogásolta. Emberünk megvásárolta a karszalagot, majd a mel­lényzsebébe tette, úgy, hogy jól látható legyen. Pár perc múlva felbukkant a kidobó, és felszólította a férfit, hogy igazolja magát, mivel nincsen rajta karszalag. A vendég azon­ban ugyanezzel a kéréssel állt elő, vagyis felszólította a kidobót, hogy előbb ő igazolja magát. A patthelyzetet a dolgozó úgy oldotta meg, hogy felkarjánál megragadta embe­rünket, és kirángatta a rendezvényről a jegyét lobogtató vendéget. Az pedig ezután nem mulasztotta el könnyű testi sértésért feljelenteni. A kidobó így a vádlottak padján találta magát. Ügyvédje nem volt rest a személyi és vagyonvédelmi tevékenységről szóló törvényre mutogatni, mondván, abban fehér ala­pon feketével szerepel: a rendezvény megtartását akadályozó vagy zavaró, illetve annak biztonságát veszélyeztető személyt a biztonsági őr jogosult kilétének igazolására felszó­lítani, a rendezvényen való részvételét megtiltani és távozásra felszólítani. Az ilyet testi erő alkalmazásával el is távolíthatja. Ugyanígy alkalmazhat testi erőt, ha valaki jogosu­latlanul tartózkodik a rendezvényen. A magánvádló rámutatott, hogy mindezzel semmi baj, csakhogy őrá egyik kategória sem illik rá. Nem akadályozta a rendezvény megtartását, nem is zavarta. A biztonságra sem jelentett különösebb veszélyt azzal, hogy nem csatolta a karszalagot a csuklójára. Hason­lóképpen nem illik rá a rendezvényen való jogosulatlan tartózkodás vádja sem, hiszen a jo­gosultság feltétele a belépőjegy megvásárlása - ennek pedig a vendég eleget tett. Gyakorta a kidobó a rendezvény zavarásának jogi kategóriáját mindenre kiterjeszti, ami őt zavarja, márpedig a szórakozó tömegben frusztráltan dolgozó kidobót szinte minden za­varja. Erről a jogi álláspontról nézve a visszabeszélés, a jogainkra hivatkozás úgynevezett okoskodásnak minősül, és elnyeri méltó büntetését. Ahogy ez esetben a kidobó is meglakolt, mert ha könnyű testi sértésben nem is, de tettleges becsületsértésben elmarasztalta a bíróság. Dr. Tanács Gábor Hirdetés Operaház FANTOMJA szeptember 22. Vác szeptember 26. Szeged V­árosi Sportcsarnok Városi Sportcsarnok Jegyek kaphatók: Tourinform Vác Vác, Március 15. tér 17. Jegyek kaphatók: Csermák Hangszerüzlet Szeged, Jókai u. 4. szeptember 29. Kecskemét Városi Sportcsarnok A Jegyek kaphatók:­­ IBUSZ Iroda ÉM Kecskemét, Kossuth tér 3. A Jegyek kaphatók még a Ticket Pro országos hálózatában. További információ : www.azoperahazfantomja.hu JOOOZrt. Produkt* zene.hu □.erta art-Oceam romi Szabad (aid I SYSTREND Nyakba való lecke nemcsak tanároknak SZIKLAMÁSZÁS, TUTAJÉPÍTÉS, PATAKÁTSZELÉS - melyik diák ne vágyna a magasság meghódítására vagy a távolság legyőzésére? Hogy az élmény- és kalandpedagógia nálunk is helyet kapjon az iskolákban, először a tanároknak kell megragadniuk a kötél végét... M­esét akarunk, mesét akarunk! - skandálja a tanárcsapat a „pók­háló” előtt, hátha nyernek vele egy kevés időt. (Nem jött be.) Gyerekcsoportoknak ugyanis jár egy történet a játékhoz, miért is kell a két fa közé kifeszí­tett, tíz lyukból álló kötélrácson átvergődniük a túloldalra. Ráadásul úgy, hogy nem érhet­nek a kötélhez, és minden lyukon legalább egyszer át kell hogy bújjon valaki. Már a stratégia megtervezése felér egy hu­morfesztivállal! A férfiak tigrisbukfencétől a nők célirányos átdobálásáig számos ötlet el­vérzett, mert a gravitáció nagyobb szerepet kapott a földet érésben, mint a csapatmunka. Aztán megszületett az összhang - és ezzel együtt a megoldás is. Legtöbben a „gömb­csuklókkal gazdagon felszerelt, hajlékony la­pos tepsi” módszerrel, kézről kézre adogatva jutnak át a lyukon. Jól hangzik a következő recept is! Végy egy adag (jelesül 14 fő) tanárt, és halmozd őket szoros kupacba. Mindenki keressen egy sza­bad kezet, fogja meg, és ne eressze el mindad­dig, míg az összecsomósodott pedagógusgörcs ki nem bogozza magát egy szép körré. Jelentem: kifőztük!­­ Ilyen hangulatra és csapatmunkára vá­gyom majd odahaza a „gyerekeimmel” - is­meri be Németh Jánosné, a vértesboglári álta­lános iskola tanárnője. - Egykor azt tanultam, hogy átlagosan tizenöt évenként kell a taná­roknak „újratanulniuk” diákjaikat. Most ott tartunk, hogy ebben a felgyorsult világban szinte kétévente újabb kihívásokkal szembe­sülünk. Egyre több a hiperaktív, magatartás­­zavaros gyerek, a szülők pedig egyre türelmet­lenebbek, nem bírnak a saját utódjukkal sem. A német-magyar szakos tanárnő harminc­hat évnyi szakmai tapasztalattal a háta mö­gött úgy érzi, a régen bevált taktikák már ke­vésnek bizonyulnak az új személyiségproblé­mákkal szemben. Szeretné becsempészni az osztályfőnöki órákra és az osztálykirándulá­sokra az élménypedagógia módszerét, amely lehetőséget kínál arra, hogy a diákok valóban megismerjék magukat, a társaikat, a környe­zetüket, és igazi csapattá kovácsolódjanak. Közben egy lepedőnyi ponyván nem a szó, inkább a testek szoros érintésében folyik a csapatépítés. El sem tudom képzelni, hogyan lehetne megfordítani a ponyvát, miközben 14 ember nyomorog rajta?! Az a baj, hogy a ta­nároknak sincs fogalmuk róla... Mindenesetre jól szórakozunk a heringprodukción - még ha újra meg újra kudarccal végződik is. - A kihívásokkal való szembenézés, a fel­adatok megoldása nemcsak kitartóvá, de ma­gabiztossá is teszi az embert - magyarázza Pálhegyi István, a módszert népszerűsítő Él­ményakadémia önkéntes munkatársa. A 27 éves fogorvos egyszerű példával igazolja állí­tását: az amerikai iskolák diákjai, bár tudásuk ezt nem indokolja, mégis sokkal magabizto­sabban és életrevalóbban kerülnek ki a pad­ból, mint magyar kortársaik. A tengerentúlon ugyanis nagyobb hangsúlyt kap a személyi­ségfejlesztés, mint a tudásanyag sulykolása. Nem hagy nyugodni a ponyvaügy. Ho­gyan lehetett volna megfordítani a falatnyi anyagot 28 talp alatt?­­ Csökkenteni kellett volna a talpak számát, hogy legyen hely a ponyva megfordításához - mosolyog István. Vagyis, kedves pedagógusok, kalandra, na meg ölbe-nyakba fel! (szijjártó) HABIK CSABA FELVÉTELE A legtöbb tanár kézről kézre adogatva jut át a lyukakon

Next