Szabad Föld, 2017. július-december (73. évfolyam, 27-52. szám)

2017-09-29 / 39. szám

8 Hazai élet Szabad­föld A magyar vidék lapja Főszerkesztő:­­ Horváth László­­ Megbízott főszerkesztő: Szijjártó Gabriella (szijjarto.gabriella@szabadfold.hu) Főszerkesztő-helyettes: Habik Erzsébet (habik.erzsebet@szabadfold.hu) Olvasószerkesztők: Balázs Éva (balazs.eva@szabadfold.hu) Budai Horváth József (bhj@szabadfold.hu) Rovatvezetők: Dulai Sándor (dulai.sandor@szabadfold.hu) F. Tóth Benedek (benedek@szabadfold.hu) Hardi Judit (hardi.judit@szabadfold.hu) Markos Mária (markos.maria@szabadfold.hu) 0. Horváth György (o.horvath.gyorgy@szabadfold.hu) Palágyi Béla (palagyi.bela@szabadfold.hu) Szű­cs Gábor (szucs.gabor@szabadfold.hu) Újlaki Ágnes (ujlaki.agnes@szabadfold.hu) Valló László (vallo.laszlo@szabadfold.hu) Képszerkesztő: Kovalik Máté (kovalik.mate@szabadfold.hu) Főmunkatársak: Balogh Géza (balogh.geza@szabadfold.hu) Karácsony Ágnes (karacsony.agnes@szabadfold.hu) Palágyi Edit (palagyi.edit@szabadfold.hu) Online főszerkesztő: Mátray Mihály (matray.mihaly@szabadfold.hu) Nyomdai előkészítés: EMU Stúdió Nyomda: Lapcom Zrt. 6729 Szeged, Szabadkai út 20. Vezérigazgató: Andreas Merz A szerkesztőség és a kiadó címe: 1066 Budapest, Jókai u. 6. Telefon: 06-1/489-8800 fax: 06-1/489-8899 E-mail cím: szabadfold@szabadfold.hu A Szabad Föld online: www.szabadfold.hu Kiadja a Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft. Felelős kiadó: Mátray Mihály ügyvezető igazgató Terjesztési igazgató: Fodróczy Elvira Telefon: 06-1/489-8800 Marketingigazgató: Fuzik Anita Telefon: 06-1/489-8800 E-mail: marketing@mezogazdakiado.hu Kereskedelmi és PR-igazgató: Grim Mária Telefon :06-1 /489-8811,06-1 /489-8813, 06-1/489-8834 E-mail: kereskedelemespr@mezogazdakiado.hu E-mail: hirdetes@mezogazdakiado.hu A hirdetések tartalmáért a kiadó nem vállal felelősséget. A szponzorált cikkeket (X) megjelöléssel vagy szaggatott keretben jelentetjük meg. ISSN 0133-0950 Index: 25 777 Online: ISSN 1587-1320____________ Lapigazgató: Félix Zsuzsa TV-műsorújság: Modem Line Kiadó Felelős vezető: Rideg Zoltán ügyvezető Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Zrt. Előfizethető közvetlenül a postai kézbesítőknél vagy az ország bármely postahivatalában. Postacím: 1900 Budapest; Tel.: 06-1/767-8262 e-mail: hirlap@posta.hu; h­i­rla­pe­lof­izetes @ posta .hu. Kiadói megrendelés és reklamáció: 06-1/489- 8878-as telefonszámon, vagy a terjesztes@ mezogazdakiado.hu email címen. Külföldre előfizethető a Hungaropress Sajtóterjesztő Kft.-nél, 1097 Budapest, Táblás u. 39. Tel.: 06-1/348-4060, fax: 06-1 /348-4050 www.hungaropress.hu Terjesztik: árusításban a HÍRKER Zrt. és a Lap­ker Zrt. E lapszám ára 290 Ft. Előfizetési díj: egy évre 12 300 Ft, fél évre 6300 Ft, negyedévre 3375 Ft, egy hónapra 1145 Ft. Beküldött kéziratot nem őrzünk meg és nem adunk vissza. Ezzel a jellel kívánjuk hangsúlyozni, hogy lapunk minden esetben a környezetvédelem pártján áll. MATESZ •• print-audit Kiadványunk példányszámát a Matesz hitelesíti Lapunkat rendszeresen szemlézi a megújult Observer www.observer.hu IMEDIA www.imedia.hu EGYHÁZI KÉZBEN. Két általános iskola fenntartását vette át az evangélikus és a református egyház Tolna megyében. A bonyhádi Vö­rösmarty Mihály Általános Iskola a Magyarországi Evangélikus Egyház fenntar­tásában működik, a Petőfi Sándor Evangélikus Gimná­zium részeként; Madocsán pedig a református egyház­­község vette át az általános iskola fenntartását. Az ön­­kormányzatok mindkét tele­pülésen egyetértettek ezzel, és támogatták a fenntartó­­cserét. -eme PÉCSI HELYZET. Lázár János miniszter cáfolta a Magyar Nemzet információját, misze­rint a kormány úgy mentené meg a csőd szélén álló és mintegy 7,5 milliárd forintos működési hiányt felhalmozó pécsi önkormányzatot, hogy nem csupán kifizeti tartozása­it, de a város repterét bérbe adná a Paks II-t építő Rosza­­tomnak. A kormányinfón Lá­zár azt mondta, nem merült fel, hogy ingatlancserére, -át­adásra vagy bármiféle ingat­­lanügyletre kerülne sor. -ben 2017. szeptember 29. ♦ A vidék családi hetilapja Hamarosan helyére kerül Magyarország hatodik legnagyobb hídja. A Győrt keletről elkerülő út részét képező műtárgynak köszönhetően napi kilencezer jármű kerül ki a városon átmenő forgalomból. z épülő új híd Győrszentiván kertváros és Győr-Bácsa között teremt közvetlen összeköttetést a három szakaszban megépülő 813-as főút részeként - az összesen 13,4 km hosszú győri keleti elkerülő út az M1-es autópályát fogja összekötni a szlovákiai Nagymegyer felé vezető 14-es főúttal. Az út - és benne a híd - lehetővé teszi azt is, hogy a teher­gépjárművek rövidebb úton, gyor­sabban, a várost elkerülve tudják megközelíteni az Audi Hungária gyárat, valamint a Győri Ipari Par­kot. Az út megépítésével a város - főleg a Széchenyi híd és az Árkád előtti körforgalom - mentesül a Szlovákia, illetve Budapest felé köz­lekedő forgalom terhétől. Nem beszélve arról, hogy Vének, Kis- és Nagybajcs, valamint Vámosszabadi lakóinak sem kell átvergődniük Győ­rön, ha kocsival az ország közepe felé vagy felől utaznának. A híd impozáns: egy kétezer ton­nás szerkezet, amely a Mosoni-Duna felett vezeti majd át a forgalmat, s amelyen napi ötezer autó áthaladá­sát jövendölik. Hossza 395 méter, 2x1 forgalmi sáv fut majd végig rajta, és kerékpárút meg járda kön­­­nyíti meg a nem autóval közlekedők átkelését a Duna fölött. Az acélóriást a parton szerelték össze - amióta júniusban a kivitele­ző látogatóközpontot nyitott a hely­színen, szombatonként az előre beje­lentkezők is megcsodálhatják a mér­nöki remekművet. Szeptember végétől pedig megin­dul a híd végső helyére tolása. A kész szerkezetet egy ezertonnás hidrauli­kus nyomó fogja a helyére tolni. A folyamat több hétig, de nem meg­felelő időjárás esetén több hónapig is eltarthat - őszi-téli programnak remek egy híd helyretolásának a megtekintése. A K. F. BRÜSSZELI PÉNZBŐL. Európai uniós forrásból támogatják a fiatalokat a nyugat-dunántúli régióban: a 18-30 év közötti pályázók üzleti terveik alapján hárommillió forint vissza nem térí­tendő támogatást igényelhetnek vállalkozásukhoz. A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány programja 135,29 millió forint támogatásból valósul meg, és azt remélik, ezzel 115 új vállalkozás jöhet létre a régióban. Az alapítvány közleményben tájékoztatott arról, hogy a leendő vállalkozók képzésen vesznek részt, így üzleti terveik elkészítésében is támogatást kapnak. -dek FÜSTÖLHETIK. Leszüretelt mari­huána átvétele közben csaptak le a rendőrök két férfira Mányon, szeptember 20-án. A 41 éves bu­dapesti és 41 éves fóti lakos a jármű átvizsgálásakor bukott le. A rendőrök négy csomagban mint­egy 500 gramm növényi törmelé­ket találtak, valamint időkapcsoló­kat, lúgosságot mérő eszközöket és folyadékokat, amelyeket cannabis növények termesztéséhez használ­nak. Később, a házkutatást követő­en kiderült, hogy a mányi házban ültetvényt alakítottak ki. A rend­őrök kábítószer-kereskedelem bűn­tettének gyanúja miatt végül négy személlyel szemben folytatnak nyomozást, és két helyszínen mint­egy 1,5 kilogramm kábítószert fog­laltak le. -bene 37 börtönbüntetésre ítélte a bíróság azt a 23 éves férfit, aki egy hete Budapesten elvette egy nő mobiltelefonját, majd a nőt a földre lökte. A tolvajt futók kapták el, és átadták a rendőröknek. DÍJ ESŐ: A badacsonyörsi Folly Ar­borétum kapta az év ökoturisztikai tanösvénye díjat, az év ökoturisztikai látogatóközpontja kitüntetés a sop­roni Károly-magaslati Ökoturisztikai Látogatóközponté lett. Az orfűi Medvehagyma Ház Ökoturisztikai Látogatóközpont különdíjat kapott. A pályázatra, amelyen ökoturisztikai létesítmények üzemeltetői, nemze­­tipark-igazgatóságok, erdőgazda­ságok, önkormányzatok, társadalmi szervezetek, társas és magánvállal­kozások indulhatnak, a Földműve­lésügyi Minisztérium és a Magyar Turisztikai Ügynökség hirdette meg, és 9 pályamunka érkezett. ftb- hónap Zakatol a kampány V­illamosítják a Mezőzombor és Sátor­aljaújhely közötti vasúti pályát. A két évig tartó, 23 milliárd forint értékű beruházás munkálatai a napokban elkez­dődtek. Az átadás után egy órával csök­ken a menetidő Sátoraljaújhely és Buda­pest között. A villamosítással egy időben korsze­rűsítik is a teljes, 46 kilométer hosszú vonalszakaszt, megszüntetik a lassú jele­ket, Sárospatak és Sátoraljaújhely között pedig új töltést építenek, amely fontos árvízvédelmi feladatokat is ellát majd. A Zemplén és a főváros közötti közleke­dés feltételeit javítja az is, hogy a napok­ban megkezdik a Rákos-Hatvan szakasz felújítását, tavaly pedig a Nagyút-Mező­­keresztes közötti szakasz újult meg. A sá­rospataki alapkőletétel során amúgy el­hangzott, hogy a következő években a Budapest-Esztergom, a Püspökladány-Biharkeresztes, a Zalaszentiván-Nagyka­­nizsa és a Szabadbattyán-Balatonfüred vonalak fejlesztéseivel a hazai villamosí­tott vasutak hossza megközelíti a 3300 kilométert. Szó volt arról is, hogy Borsod-Abaúj- Zemplén megyében komoly közúti fej­lesztések is lesznek a következő években. Még az idén megépül az M30-as autópá­lya Tornyosnémeti és az országhatár kö­zötti szakasza, 2018 elején pedig megin­dul a Miskolc-Tornyosnémeti szakasz építése, csaknem 57 kilométeren. Az M3­5-ös és M4-es autópályák párhuza­mos fejlesztéseivel mindkét irányban ki­egészül a Miskolc és Debrecen között már most teljes hosszban meglévő, magas színvonalú közúti összeköttetés. Ezzel elérik, hogy Miskolctól a romániai Nagy­várad irányába autópályán lehessen köz­lekedni. Az említett fejlesztésekkel a kö­vetkező években hiánytalanul kiépülnek a Lengyelország, Szlovákia, valamint Magyarország keleti régióit egymással, illetve a tengeri kikötőkkel összekötő Via Carpatia útvonal hazai szakaszai.­­bg FORRÁS: NIF ZRT.

Next