Szabad Föld, 2021. január-június (77. évfolyam, 1-25. szám)
2021-01-08 / 1. szám
A vidék családi hetilapja ♦ 2021. január 8. TARTÓS UTÓHATÁS Természeti katasztrófa sújtotta területté nyilvánított a horvát kormány három megyét a földrengések miatt: Sziszek-Monoszló (Sisak-Moslovacka) megyét, valamint Zágráb és Károlyváros (Karlovac) megye egyes részeit. Az 5,2- es, illetve 6,3 erősségű közép-horvátországi főrengésnek hét halálos áldozata és 28 sérültje van, az utórengések pedig folyamatosak. Sziszek-Monoszló megye elöljárója a sajtónak nyilatkozva elmondta: csaknem 3000 épület vált lakhatatlanná. A földrengés súlyos károkat okozott a 116 ezer lakosú megye négy városában: Sziszekben, Petrinjában, Glinan és Hrvatska Kostajnicában, valamint több járásban. A károk 50 ezer lakost érintenek. A térségben több száz gazdasági épület, 11 iskola és szinte az összes templom megsérült, öt közülük teljesen összeomlott. A legnagyobb gondot 500 család elhelyezése jelenti, a számuk pedig tovább nő. Eddig 200 lakókonténer érkezett a megyébe, ezekből azonban legalább 1000-re lenne szükség. Zágráb megyében több mint 1000 ingatlanon, Károlyvárosban pedig 300 épületen okozott károkat a földrengés. Külvilág Hátra arc, brexiterek! Véget ért az Egyesült Királyság Európai Unióból történő kilépési folyamatának átmeneti időszaka január 1-jén. A négy éven át húzódó alkudozás megállapodással zárult. Új szabályok léptek életbe - ami alól egyre többen keresnek kibúvót. Van, hogy találnak is. Hiába fogalmazott úgy Boris Johnson, hogy új, az unió túlzott bürokráciájától független korszak indul a királyság életében, és hogy szuverén országként Nagy- Britannia visszaszerzi globális szerepét, egyre több kiváltságkereső esik ki a szekrényből. A kettős állampolgárság bebiztosítása felértékelődött az elit tagjai körében. Elsőként érdemel említést a brit miniszterelnök édesapja, akiről a végleges szakítást követően hamar kiderült, elkerülné a szabad mozgás megszűnésével járó korlátozásokat. A 80 éves Stanley Johnson - az egyik első brüsszeli tisztviselő, az Európai Parlament tagja, aki 2016- ban a maradás mellett kampányolt francia felmenőibe kapaszkodva magyarázkodik francia állampolgárságáról. „Nem arról van szó, hogy francia leszek, ha jól tudom, francia vagyok. Anyám Franciaországban született, az ő anyja teljesen francia volt, akárcsak a nagyapja” - magyarázta a miniszterelnök édesapja. Boris Johnson fiatalabb húga, Rachel Johnson, aki ugyancsak ellenezte a Brexitet, most édesapjához hasonlóan szintén francia állampolgárságot kért. Lord Nigel Lawson, a Brexitkampány elnöke, a királyság egykori pénzügyminisztere - aki 2001 óta egy délnyugat-franciaországi kastélyban él, és csak a törvényhozás felsőházának, a Lordok Házának vitáira járt Londonba - már 2018-ban is közfelháborodást keltett, amikor kiderült: állandó tartózkodási engedélyért folyamodott Franciaországban. Végül eladta franciaországi birtokát, és mi mást, mint a francia bürokráciát okolta azért, hogy nem kapta meg időben a tartózkodási engedélyt. Ezek után elgondolkodhatunk Guy Verhofstadt egykori kijelentésén. Az Európai Parlament volt Brexit-koordinátora úgy nyilatkozott a Brexit-tárgyalások végső lezárása előtt bő egy évvel: „Vannak olyan donorai a Konzervatív Pártnak, akik támogatják a Brexitet, de közben EU-s állampolgárságot keresnek Cipruson. Bocsássák meg a franciámat, de az elit kicsúszik az átlagos brit állampolgárral" - utalva ezzel Alan Howard és Jeremy Isaacs milliárdos üzletemberekre, Johnson kormányának bőkezű támogatóira, akik Cipruson szereztek állampolgárságot a sziget úgynevezett aranyútlevél-programjának köszönhetően. E programban a befektetők kétmillió eurós ingatlanbefektetésért cserébe kapnak állampolgárságot. FORRÁS: BELFASTTELEGRAPH.CO.UK Apa és fia, Boris Johnson miniszterelnök édesapjának felértékelődött francia identitása január 1 -je után Újjáélednek a Ugyan mostanában a pizzafutikon kívül elég kevesen pattanunk motorunk nyergébe, de azért kétkerekű kedvencünkről olvasni télen is öröm. így hát a vasparipák rajongóinak, s különösen a brit márkák kedvelőinek ajánlom a BBC News cikkét, amelynek címe: India szerelembe esett a klasszikus brit motorokkal. klasszikusok Az angol motorgyártás valaha a világ etalonja volt. A hanyatlás egyik oka az egyre olcsóbbá váló négykerekűek, a másik a fejlesztés elhanyagolása. Ez utóbbi forrása pedig az ismert angol önhittség, hogy ugyanis csakis az angolok gyárthatják a világ legjobb motorjait, és mire rájöttek, hogy ez nem így van, a japánok már lelépték őket, így azután a szigetországi motorok csillaga a hatvanas évek vége felé már leáldozóban volt. Pedig egykor ketten voltak a legnagyobbak: a Beatles és az angol motorgyártás... Három típus tekinthető a legismertebbnek. Az első és legnagyobb a BSA, Anglia legnagyobb motorkerékpárgyára volt. A név, BSA, a Birmingham Small Arms rövidítése, amely eredetileg egy kézilőfegyver- gyártó céget jelentett. A másodiknak, egy internetes szakújság lelkendezése szerint, minden álomgarázsban akadna hely. Mert ezen a vágólistán biztosan volna egy hosszú távú túrázó, egy városi szaladgálós, esetleg egy kanyarvadász és valami enduro, télire. A szép és különleges kategóriához viszont a legjobb tipp egy igazán elegáns brit huligán, a Norton lenne. A harmadik angol etalon pedig a Royal Enfield, amelyből az első 1901-ben épült, s azóta ez a világ legrégibb motorkerékpármárkája, amelyet még mindig gyártanak. Csak éppen nem Angliában... És itt jön képbe India, amely - ahogy föntebb is írtuk - szerelembe esett a brit kétkerekűekkel. Ennek vélhetően érzelmi okai is lehetnek - India évszázadokon át volt a brit gyarmatbirodalom egyik ékköve -, de komoly gazdasági megfontolások is állnak a háttérben. Az angolok kezében az egykor emblematikus márkák már nem voltak nyereségesek, az indiai menedzserek viszont bíztak egy jól ismert név feltámasztásában. (Ahogy történt ez a világhírű Jaguar és a Land Rover márkák esetében is, amelyek 2008 óta az indiai Tata Motors tulajdonai, és nekik sikerült ezeket ismét nyereségessé tenniük.) A BSA a múlt hónapban bejelentette, hogy a márkát egy indiai milliárdos, Anand Mahindra fogja újjáéleszteni: tervei szerint elektromos motorkerékpárokat építene BSA márkanév alatt. „A klasszikus brit gép vonzó lenne egy fiatal vásárlónak éppúgy, mint egy visszatérő versenyzőnek, aki át akarja élni fiatalságát” - mondta. A Nortont a BSA-hoz hasonlóan indiai cég vette át, hasonlóan ambiciózus tervekkel. A Norton leginkább a motorsportban való részvételéről ismert. Leghíresebb modelljei egyike a Norton Interpol, amit az Egyesült Királyság rendőrsége használt. Az elmúlt hónapokban korlátozott mennyiségben elkezdték a Commando Classic kerékpár gyártását, a teljes ütem 2021 elején indul. A történelmi Royal Enfield is indiai tulajdonban élvezi a sikert. A világ egyik legrégebbi kerékpármárkája, amely még mindig létezik, már 1994 óta az indiai Eicher Group tulajdona. Nemrégiben bejelentették, hogy új gyárat nyitnak Thaiföldön, ott lesz a cég legnagyobb gyára, Indián kívül. A Royal Enfield az elmúlt évben 88 százalékkal növelte eladásait. Agresszív terjeszkedésük célja: bejutni a világ legnagyobb motorkerékpár-vásárló piacára, Ázsiába. A japán gigászokat ismerve, nem lesz könnyű dolguk... (szűcs) Egy klasszikus oldalkocsis BSA 1930-ból Erőnek erejével A Pentagon volt vezetői élesen kritizálták Donald Trumpot, amiért a haderő bevonásával akarja rendezni a választási vitát. Tíz volt védelmi miniszter - demokrata és republikánus egyaránt - véleménycikket írt arról, hogy ideje felhagynia a választási eredmények megkérdőjelezésével, hiszen hivatalosan is sor kerül az elektori szavazatok összeszámlálására, amelyek alapján az alkotmány Joe Bident határozza meg a következő elnöknek „Az Egyesült Államok haderejének bevonása a választási vita rendezésébe veszélyes, törvénytelen és alkotmányellenes területre vezeti az országot. A civil és katonai tisztségviselők, akik részt vesznek ilyen intézkedésben, felelősségre lennének vonva, többek közt egy lehetséges büntetőeljárás keretében, amiért intézkedésük súlyos következményekkel járt a köztársaságunkra nézve" - írják a cikkben. Mark Milley vezérkari főnök is azt nyilatkozta, hogy a haderőnek nem feladata a választási eredmények eldöntése. Hozzátette: ők az alkotmányra esküdtek fel, nem pedig egy politikai pártra vagy vezetőre. Donald Trump hatalomátadása Joe Bidennek január 20-án lesz esedékes. Az oldalpárt szerkesztette: MARKOS MÁRIA