Szabad Föld, 2021. július-szeptember (77. évfolyam, 26-38. szám)

2021-09-03 / 35. szám

Kultúra Meghökkentő varázsképek „Vannak dolgok, amiket el tudok képzelni és le tudok rajzolni. Van­nak, amiket el tudok képzelni, de nem tudok lerajzolni. Vajon le tu­dok-e rajzolni valamit, amit nem tudok elképzelni? Ez az, ami igazán érdekel” - vallja Orosz István Kos­­suth-díjas grafikus, a Nemzet Mű­vésze. Az alkotó szellemi utazásra hívja közönségét, amikor közszem­lére tárja legkülönlegesebb és leg­furcsább rézkarcait, grafikáit, il­lusztrációit, plakátjait, épített ob­jektumait - mikor mit. Ezúttal szü­lővárosában, Kecskeméten, a Bozsó Gyűjteményben kápráztatja el az október 17-ig nyitva tartó kiállítá­sának látogatóit. Orosz István minden egyes mű­vében felfedezhető valamiféle „csa­var", optikai bravúr. Számára kön­­­nyed és önfeledt szórakozást jelent a perspektívával való játék, miköz­ben persze óriási kihívás, nem nél­külözheti az egyetemes műveltségre alapozott elmélyült gondolkodást, sőt a filozofálást sem. Arról nem is beszélve, mennyi türelem kell egy­­egy téma feldolgozásához, milyen aprólékosságot igényel az ötlettől a kivitelezésig tartó grafikai munka. A mester bámulatos és merész módon váltogatja a perspektívát, nehéz megállapítani, hol is kezdődik a „bent” és a „kint”, valamint ikoni­­kussá váltak már azok az arcokat rejtő varázsképei is, melyekre meg­felelően fókuszálva Dürert, Dalit, Shakespeare-t vagy Katona Józsefet fedezhetjük fel. Orosz Istvánt kez­dettől fogva a komplexitás jellemzi, ezért is tekinthető egységesnek a művészi pályája. Bármihez kezd, az meghökkentő, abban van spiritusz, legyen grafika, plakát, rajzfilm vagy éppenséggel nagyregény. A kecskeméti tárlaton rézkarcok mellett anamorfózisok és deszka­­metriák is szerepelnek. Ezek még sokszínűbbé teszik a művész mun­kásságát, ha nem volna amúgy is sokszínű. Az anamorfózis felismerhetet­­lenné torzított képet jelent, amely csak egy sajátos nézőpontból vagy egy rá helyezett tükörhenger segít­ségével válik újra láthatóvá. Ilyen például a korinthoszi oszlop vagy a szőlőlevelek szövetéből kirajzo­lódó Dionüszosz-arckép. Különle­gesek a fainstallációk is, a fenyő­deszkákból készült, meghökkentő irányváltással összerakott geomet­riai formák, melyek szintén Orosz István találmányai. Micsoda öröm egy olyan kiállításon időzni, ahol az élménygyűjtés mellett gondol­kodni is kell! (borzák) Orosz István: Rinocérosz 2021. szeptember 3. ♦ A vidék családi hetilapja Elmerülni a csendben Szeptember 4-én, szombaton - az 52. Nemzetközi Euchariszti­kus Kongresszus előestéjén - mutatják be Tolvaly Ferenc legújabb filmjét a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínházban, majd 9-től több fővárosi és vidéki moziban is meg­tekinthető lesz. Megmutatni a lát­hatatlant, segíteni elmerülni a csendben - nem kevesebbre vállal­kozik a Szent Ignác útja - Camino Ignaciano című alkotás. A Balázs Zsuzsa újságíróval közösen írt for­gatókönyv Tolvaly Ferenc El Ca­mino 20 év múlva - Szent Ignác útja című regénytervezete alapján készült. (A regényben a szerző fel­dolgozza a forgatás alatt gyűjtött tapasztalatait is, s a Kortárs Kiadó gondozásában szeptember 2-án ke­rült a könyvesboltokba.) A film az élet legfontosabb uta­zására hívja nézőit: egy utazásra saját magunk mély megismerése és megértése felé. Négy fiatal zarándok lelkigyakorlatát az úton egy spanyol jezsuita lelki vezető, José Luis Iri­­berri SJ kíséri, aki egyben a nézők lélek-útikalauzává is válik. A zarán­dokok Loyolai Szent Ignác, a jezsui­ta rend alapítójának nyomában jár­nak, aki népszerűséget hajszoló ka­tonából vált lelki vezetővé, és aki ötszáz évvel ezelőtt először tette meg a ma már Camino Ignacianóként ismert, Loyolától Manresáig tartó, 640 km-es életváltoztató útját. Tolvaly Ferenc filmje rávilágít az út spirituális és vizuális szépsé­geire. Az alkotás egyaránt hordoz üzenetet az önmagukat keresőknek, a pszichológia iránt érdeklődőknek és mindazoknak, akik változtatni szeretnének életükön kortól, nem­től és vallási hovatartozástól füg­getlenül, miközben a spanyol kul­túra és a természet szerelmeseinek is egyedülálló élményt ígér. (szg) Több mint krimi Ha dióhéjban elmeséljük egy könyv cselekményét, nem derül ki, jó-e a történet vagy csapnivalóan rossz, netán remekműről beszé­lünk. A világirodalom legjei is banális események láncolatát mesélik el, ha csak azt vesszük, miről szólnak, a lényeg mindig az, hogyan vannak megírva. A tálalá­son múlik minden, vagyis a törté­netmesélésen, a részletek kibon­tásán, a karakterek megrajzolá­sán, az egymáshoz való viszonyuk bemutatásán. Erre gondoltam többször is, miközben egy eddig ismeretlen, fiatal angol író, egy bizonyos Gytha Lodge Holtidő című krimijét olvastam. Ugyanis már az első oldalakon kiderült, hogy elsőkönyves létére a szerző­nő tudja, mi a lényeg: képes arra, amire csak az igazán tehetsége­sek képesek. Így történt, hogy a könnyű nyári olvasmánynak vá­lasztott Holtidő nagyon kellemes meglepetés lett számomra. Dióhéjban arról szól, hogy a tizennégy éves Aurora Jackson nővére és annak barátai társasá­gában egy bulizós kempingezésre ment. A kamaszos alkoholizálás­sal töltött éjszaka után a fiatalok üresen találták Aurora hálózsák­ját. Hova tűnhetett? Ki látta őt utoljára? Csaknem harminc évvel később Jonah Sheens felügyelőt bízzák meg egy erdőben talált emberi maradványokkal kapcso­latos nyomozással. Hamarosan kiderül, hogy a rég eltűnt Aurora Jacksonra találtak rá, már amen­­­nyi maradt belőle. A felügyelő ki­kérdezi az egykor irigyelt, zárt társaságot alkotó hat, ma már negyvenes felnőttet, akiket még az iskolából ismer, bár ő sosem tartozott szorosan a brancsba. Minél többször hallgatja meg őket, annál megalapozottabbá válik a gyanúja, hogy harminc évvel ezelőtt nem mondták el a teljes igazságot. Mit hallgattak el, mit titkolnak még ma is? A két szálon futó, két időben játszódó és mesterien elmesélt, a feszültséget mindvégig fenntar­tó történetből lassan kiderül, mi vezetett Aurora halálához. Tit­kok, hazugságok, rivalizálás, fél­tékenység - mindez vajon össze­tart-e még? És az is újfent be­igazolódik, milyen veszélyes ka­masznak lenni, milyen sérülékeny a felnőttlét mezsgyéjén billegő gyerekek világa. -lázs

Next