Szabad Föld, 2022. július-december (78. évfolyam, 26-52. szám)

2022-12-23 / 51-52. szám

A vidék családi hetilapja ♦ 2022. december 23. Riport­­ 45 műszaki fotós lett a Szevtervnél. Elsősorban reklám-, riport- és tájfényképezéssel foglalkozott. Több hangle­mezbontó, prospektus, idegenforgalmi kiadvány ké­szült a fotóiból, képeit rendszeresen közölték a szakla­pok. A Fotóművészet című lapban 2001-ben Götz Eszternek azt nyilatkozta: „A hatvanas évek közepe táján Berlinben kaptam egy nemzetközi díjat. 1965. június 9-én Louis Armstrong Budapestre jött, a Nép­stadionban játszott. Igazi tigrishajsza volt a fotósok részéről, mindenkit elhajtottak, de én egyszerűen belógtam a szünetben, és amikor igazolványt kértek tőlem, egy remek pillanatot kaptam el: Armstrong éppen földig hajolt, és azzal a címmel, hogy „A király is meghajol”, számomra egészen váratlanul nemzetkö­zi elismerést kaptam. De nemigen hinném, hogy van ennek jelentősége. Én a magam örömére fotózom. Armstrong 1965-ben egyébként a budapesti öltöző­jében előzékenyen állta az újságírók keresztkérdéseit a koncert és az autogramosztás után, kiderült, hogy a ghánai stadionhoz hasonlította a magyart, és az is, hogy Budapestről Skandináviába megy, hogy majd a turnéját Párizsban fejezte be. A koncert legalább ak­kora élmény volt itthon, mint amikor 1986-ban a Queen jött el a szögesdróton túlra - írták a lapok. A legendás dzsessztrombitás Louis Daniel Armstrong néven 1901. augusztus 4-én született New Orleansban. A színes bőrű gyerekek javítóintézetében nőtt fel, ott tanult meg kornettezni és ütőhangszereken játszani. Már tizenévesen különböző zenekarokba került, 1920- tól egy Mississippin közlekedő gőzhajón zenélt pél­dául. Később Chicagóba, majd New Yorkba költözött, és egyre ismertebb­ lett országszerte. Armstrong nem­csak a trombitálásban, hanem az éneklésben is kivéte­lesen tehetséges volt. Egyedi előadásmódjában szám­talan dal vált slágerré, mint a What a Wonderful World, amely 1968-ban a brit slágerlista élére került. A budapesti koncertre a Fővárosi Autóbuszüzem és a Fővárosi Villamosvasutak, bár előre szóltak nekik, hogy éjszaka tízezrek szeretnének hazajutni, nem készült fel rendesen. Az emberek pedig ezerszám álltak az esőben, és várták a buszokat. Napokkal később derült ki, a busz­vállalat csupán 58 járművet állított forgalomba, még­hozzá azért, mert többet nem engedett a túlórakerete... így a 80 ezerből 3500 ember tudott busszal hazamenni. Eközben Louis Armstrong a koncert után a szállodájába ment, ahol vacsora közben Vitray Tamás is interjút készített vele. Kapott egy tokaji aszúval töltött népmű­vészeti kulacsot is. Elmesélte, hogy a feleségével - aki abban a lokálban volt táncosnő, ahol ő is fellépett es­ténként - húsz éve vannak együtt. Majd egy újságíró megkérdezte tőle, mit szól a Beatles szárnyalásához. „A feleségem megvette a lemezüket, neki tetszik. Ara­nyos fiúk.” Hát a zenéjük? - szólt a kérdés. Armstrong udvarias választ adott: „Hát, istenem, az már megint más dolog.” Ferihegyről luxusautóval fuvarozták Louis Armstrong Csák Miklós felvételén, aki szerszámkészítőből lett lemezborítókra szakosodott fényképész 1986-ban a Jethro Tull adott fantasztikus koncertet 27 ezer néző előtt. Aztán jött a Metallica, Tina Turner, Rod , Stewart, a Jethro Tull, a Scorpions, a Santana, Peter Gabriel, a Depeche Mode. Persze történtek őrületek is. A U2-t igyekeztük behozni, de az a hivatalos válasz érkezett - nem vicc -, hogy ez az egész egy amerikai kémrepülőgép propagandája.­­ Ifjabb olvasóink kedvéért: a U2 nemcsak egy vi­lághírű zenekar, hanem Lockheed U-2 néven egy való­di a­merikai kém­repülőgép is volt, amelyet 1960. május 1-jén, mélyen a Szovjetunió területe fölött, kémfelvéte­lek készítésének közepette lőttek le a szovjet légelhárí­­tók... Honnan volt pénzük a külföldi sztárokra?­­ Adtak valamennyit az állami intézmények, ban­kok, lehetett vásárolni cégektől, de például, amikor a Scorpions lépett fel, a 100 ezer dollárjukból hiányzott vagy 15 ezer. Emlékszem, jártuk a várost, és taxisofő­röktől vásároltuk a márkát, a dollárt. A zenekar már a színpadon játszott, de még mindig hiányzott kilencszáz dollár. Az egyik simlis taxis haver a CB-rádióján, tolvaj­nyelven interjúvolta a haverokat, s a végére - négy különböző valutában - összehoztuk a fellépti díjat. - Melyik volt a legnagyobb koncertjük? - A Metallica és az AC/DC közös moszkvai fellépése 1991-ben. Hivatalosan 850 ezren gyűltek össze, és ezzel az esemény be is került a Guinness Rekordok Könyvébe. A méretekre néhány adat. Tizennyolc Jumbo videófalat tettünk ki. Európa minden nagy bérlő cégétől odahozat­tuk a hangrendszereiket. Az oroszoktól kaptunk hat­­ fuvart az óriási Ruszlan teherszállító repülőgépükkel, amelybe nyolc kamion kompletten belefért, így vittük át mindenfelől Moszkvába a cuccokat. Mivel Oroszország­ban alig működtek a telefonvonalak, New Yorkból műholdas telefonrendszert hozattunk és építtettünk ki, hogy tudjunk kommunikálni a művészekkel és egymás­sal. A Tusino reptéren se öltözők, se más helyiségek nem voltak, ezért a moszkvai polgármester kilencven autóbuszt küldött, azok lettek az öltözők, az irodák. A rekordunk sajnos csak addig tartott, amíg a Rolling Stones 2006-ban fel nem lépett Rio de Janieróban, a Copacabana Beachen 1 millió 500 ezer néző előtt...­­ Azért a magyar koncertrajongók szerint mégis­csak a Queen 1986-os népstadionbeli fellépése volt a legnagyobb. Szinte mindent tudunk, hogy Bécsből hajóval jöttek Budapestre, hogy Freddie Mercury még a hajón meg akarta venni a Parlamentet. Amit még nem tudunk, hogy mennyiért lépett fel a Queen? - Máig köt a titoktartási szerződés. De azért két szélső értéket elárulok. Az egyik: a Queen ötször­­hatszor annyiba került, mint akik akkoriban jöttek ide. A másik: így is nagyjából a szokásos fellépti díjuk feléért játszottak, mert részesedtek, s máig is részesednek az akkor készült film forgalmazásából. Freddie Mercury mellett, középen Hegedűs László

Next