Szabad Földműves, 1968. július-december (19. évfolyam, 27-52. szám)

1968-10-19 / 42. szám

Az elmúlt hét belpolitikai esemé­­nyei közül elsősorban Csehszlo­vákia Kommunista Pártja Központi Bi­zottsága Elnökségének ülésére kell felfigyelnünk. A Dubcek elvtárs által vezetett ülés további fontos feladato­kat tárgyalt meg, főként a közeljövő­ben összehívandó plenáris központi bizottsági üléssel kapcsolatban. Az elnökség tagjai a vita során értékel­ték a január utáni időszakot s állást­­foglaltak a most készülő pártdoku­mentummal kapcsolatban, amely kom­munista pártunk legsürgősebb felada­tait foglalja magában. Pártunk Elnök­sége jóváhagyta a Nagy Októberi Szo­cialista Forradalom 51. évfordulója megünneplésének ideológiai tartalmát s egyúttal a Csehszlovákia és Szovjet­unió között aláírt kölcsönös barátsá­gi és segélynyújtási egyezmény 25. évfordulójára vonatkozó akciók meg­rendezésének módját is. Pártunk el­nöksége a továbbiakban is mindent megtesz annak érdekében, hogy meg­szilárdítsa a párton belüli egységet és demokráciát, s ugyanakkor elmé­lyítse azt a bizalmat, amelyet pár­tunk a múltban kivívott magának dol­gozó népünk körében. ■ Nemzetgyűlésünk aktív tevékeny­­séget fejt ki a föderáció elő­készítésével kapcsolatban. A külön­böző szakbizottságok szinte perma­­ensen üléseznek, hogy a megszabott határidőben a Nemzetgyűlés jóvá­hagyhassa az új államtervezetet. Ko­moly, felelősségteljes munka ez, sok­­sok megfontoltságot, előrelátást köve­tel. Nem csoda, hisz, talán monda­nunk sem kellene, hogy Csehszlová­kia föderatív átrendezése határkő lesz népeink történetében. Ugyanakkor minden szempontot, javaslatot figye­­lembe kell venni, s ezekből pedig van bőven. Az új alkotmány­törvé­nyekről gyűrűző össznépi vita során is sok új és értékes ötlet vetődött fel. Az idő rövidsége miatt viszont ezeket nagyon sürgősen be kell dolgozni a tervezetbe. Népeinknek az az óhaja, tehát, hogy föderatív államformában éljenek, pár napon belül megvalósul. Remélhetőleg ez az új államforma minden súrlódást és félreértést kizár a jövőre vonatkozóan. Csehszlovákia megalakulásának 50. évfordulója te­hát egy új, nagy esemény jegyében zajlik le, azt példázza majd, hogy népünk szilárd egységben kíván to­vábbhaladni szocialista társadalom­­építésünk útján. Országszerte rendkívüli közgyű­­­­léseket tartanak a CSEMADOK helyi szervezetei. E közgyűléseken megismerkedik a tagság a CSEMADOK programtervezetével, amely meghatá­rozza majd e szervezet további mű­­­ködését. Feltétlenül szükséges, hogy rendkívüli közgyűléseken minél aktívabb vita alakuljon ki, amelynek a során a tagok kifejtik véleményüket programtervezettel kapcsolatosan. A közgyűléseken élénk vita alakul ki a nemzetiségek helyzetét meghatáro­zó alkotmánytörvény-javaslattal kap­csolatban is. A CSEMADOK tagsága megnyugvással fogadta az alkotmány­­törvény-javaslatot s egyetértését rezo­­lúciókban fejezi ki. Szólnunk kell arról is, hogy a helyi szervezetek rendkívüli közgyűlésein felháboro­dást kelt a szlovák sajtóban napvilá­got látott­­ néhány megnyilatkozás a nemzetiségi a­l­kotmá­­n­yt­örvén­y-javas­lattal kapcsolatban. Ennek ellenére a CSEMADOK tagsága és általában a csehszlovákiai magyarság reméli, hogy a józan ész győz, s október 28- ána hazánk összes nemzetével és nem­zetiségével együttesen boldog szívvel ünnepelhet. Szlovákia iskolaü­gyének fejlesz­­­téséről tárgyalt az SZNT isko­­laü­gyi bizottsága. Az előfeltételezé­sekből kiindulva 1985-ben több mint egy millióval növekszik hazánk la­kosságának legproduktívabb rétege. E­z a tény az iskolaü­gyi kérdésekkel kapcsolatosan is bizonyos intézkedé­seket von maga után. Ugyanis Szlo­vákia területén a természetes szapo­rulat lényegesen nagyobb, mint a cseh országrészekben. Éppen ezért szükségessé válik, hogy állandóan nö­veljük a közép­skolai tanárok számát, s ezzel egyidőben természetesen az egyetemi hallgatók számarányát is növelni kell. További fontos kérdés, amelyet az iskolaü­gyi bizottság meg­tárgyalt, az iskolaügy irányítása a fö­deratív államformában. Ez a tény ter­mészetesen bizonyos anyagi és beru­házási intézkedéseket is követel. Töb­bek között szóba került helyi, kör­zeti, városi és járási iskolaügyi taná­csok alakítása is, amelyek feladata valóban sokrétű és felelősségteljes lenne. Tény az, hogy ifjú nemzedé­künk számára a lehető legjobb elő­feltételeket kell megteremtenünk, hogy valóban művelt és szakképzett emberek kerüljenek ki iskoláinkból. í­ gh.) 2 2 SZAB­AH földműves 1968. október 19. Aláírták az egyezményt A rádióból és a napi sajtóból már értesült róla hazánk lakossága, hogy Moszkvában ás Prágában befejeződ­tek a tárgyalások a szovjet haderő ideiglenes itt-tartóskodásával kap­csolatosan. A tárgyalások őszinte, nyílt, elvtár­si légkörben zajlottak le. A tárgyaló felek ismét értékelték az ágcsernői, pozsonyi, illetve moszkvai egyezmé­nyek teljesítését. A tárgyalás tehát, ilyen bonyolult kérdésekről, valóban felelősségteljes volt. Sok-sok jogi, gaz­dasági kérdést kellett megvitatni, amelyek a szovjet haderő itt-tartóz­­kodásával függenek össze. A tárgya­lások folyamán küldöttségünk több ízben is konzultált hazánk vezető tényezőivel, majd megfelelő utasítá­sok után folytatta tárgyalásait. Kü­lönben a tárgyalások fő célja annak a szerződésnek a kidolgozása volt, amelyben megállapították bizonyos számú szovjet haderő itt-tartózkodá­­sát, illetve ennek körülményeit. En­nek az egyezménynek a szövegéről természetesen majd közvéleményt. Majd tájékoztatjuk a az egyezmény­ ratifikálása után kerül sor a csapatok nagyobb részének kivonására. Ezzel kapcsolatban a Szovjetunió felhatal­mazást kapott a tárgyalásokra a töb­bi négy államtól, amelynak katonai egységei hazánk területén tartózkod­nak. A szóbanforgó egyezményt csak a Szovjetunió ás Csehszlo­vákia írta alá, s kizárólag a szovjet csapatok itt-tartózkodásáról szól majd. A többi négy ország csapatait kivon­ják Csehszlovákiából. A tárgyalások folyamán kifejezésre jutott mindkét fél igyekezete, hogy megoldják a felmerült problémákat, s a lehető legjobb kiutat találják. Több megfigyelő rámutatott arra a tényre is, hogy ezeket a tárgyalásokat megelőzően Jakubovszki marsall két­oldali tárgyalásokat folytatott a szö­vetséges államok fővárosaiban, ame­lyek feltehetően a Csehszlovákiában kialakult helyzet megoldását szolgál­ták. Végeredményben ezt bizonyítja Martin Dzúr hadügyminiszter nyilat­kozata is a csehszlovák hadsereg napja alkalmából. BÉKEDÍJ A Békevédők Cseh­szlovák Szövetségéhez nap mint nap újabb táviratok, levelek és rezolúciók amelyekben érkeznek, hazánk polgárai támogatják azt a javaslatot, hogy 1968-ban Ludvík Svo­­boda köztársasági el­nöknek és Alexander Dubcek elvtársnak, a CSKP KB első titkárá­nak ítéljék oda a csehszlovák békedíjat. A Csehszlovák Tűz­oltószervezet például hatszázezres tagsága nevében kéri, hogy a nevezett elvtársaké legyen a díj. Levelük­ben többek között így írják: „A javasolt elv­­társak megfontolt, bá­tor és bölcs államfér­fiúi magatartásukkal elejét vették a vér­ontásnak hazánkban. Mélyen meghajolunk azon elvtársak előtt, akik megmentettek bennünket a háború borzalmaitól.“ A javaslat mellett foglalnak állást a kü­lönböző tömegszerve­zetek is. Sőt, a kom­munista ifjúság is an­nak a véleményének ad kifejezést, hogy a Békedij Dubcek és Svoboda elvtársat ille­ti meg. Mindebből nyilván­valóvá válik, men­­nyire mélyen megsze­rette hazánk népe ve­zető politikusait. dolgozók, diákok, ér­­­telmiségiek sebb rétegei legszéle­fegyel­mezetten hallgatnak szavukra, s utasításaik szerint Mindez cselekszenek, természetes következménye annak a politikának, amelyre pártunk január után lépett. A nép hálás vezető politikusai ő­­szinte szavaiért, hálás azért a nehéz mun­káért, am­elyet önfel­áldozóan érette vé­geznek. A zólyomi fiatalok a többi között például ezt írják levelükben: ,,A javasolt elvtársak jelentősen hozzájárul­tak a béke megőrzésé­hez nemcsak Cseh­szlovákiában, hanem egész Európában.“ A béke ma a világ leg­féltve őrzöttebb kin­cse. Aki a béke érde­kében dolgozik, meg­érdemli a legmaga­sabb kitüntetést. Aki a békeharc síkján áll meg emberül, hős... övé a nép szeretete. Kívánjuk, hogy sze­retett köztársasági el­nökünk, s kommunis­ta pártunk vezető tit­kára a nép kívánsá­gára megkapja e ma­gas kitüntetést, s úgy gondoljuk, hogy e ja­vaslatot egész Dél- Szlovákia parasztsága nevében támogathat­juk. A KÖNYV JÓ TANÁCSADÓ VÁSÁROLJON MEZŐGAZDASÁGI SZAKKÖNYVET VÁLASSZA KI A MEGFELELŐT AZ ALANTI JEGYZÉKBŐL . . . db. Csepregi Pál: A szőlő metszése Kés 25.— A szőlőtermelés legnagyobb szaktudást igénylő mun­kájáról, metszésről ad részletes, pontos útmutatást a könyv, . . . db. Horváth Sándor: Szőlő a házikertben Kés 13.50 A házikerti szőlőtermesztés minden kis apró problé­májára kitér a könyv. . . . db. Lenz Moser: Szőlőnevelés másképpen Kés 31.50 Ez a könyv a haladó szőlőtermesztők kiváló kézi­könyve. Új módszerekre, nagyob termést biztosító eljárásokra tanítja meg a termelőt. . . . db. Prohászka Ferenc: Szőlő és bor Kés 20.50 A könyv három fő témakörről szól: a csemege és a borszőlő termesztésről, valamint a borkezelésről. . . . db. Jeszenszky Árpád: Oltás, szemzés, dugványozás . Kés 14.50 A címben szereplő műveleteken kívül bemutatja a gyökereztetési módokat, a tőosztást, a magvetést, és a vadontermő növények szaporítását is. " . . . dr. Dr. Erdélyi Tibor: Permetezés, porozás Kés 22.50 A könyv könnyen érthető, segítséget nyújt a károsító felismeréshez, az alkalmazható védekezés kiválasz­tásához, és a védekezés elvégzésének technikájához. . . . db. Rayman—Szabó: Gyümölcstermesztés Kés 38.50 A telepítéstől, ápolástól, trágyázástól, öntözéstől kezdve a fák védelméig mindenre részletes felvilá­gosítást nyújt a könyv. . . . db. Mohácsy Mátyás: Gyümölcstermesztés házi-háztáji kertekben. Kés 21.50 A házi kertészkedés kulisszatitkaiba pillanthatunk be. Nélkülözhetetlen tanácsok, új módszerek. . . . dr. Oláh Sándor: A családi ház kertje Kés 15.50 A szerző ötletes rajzokkal szemlélteti az építés mun­káit, az ültetést, növények megválasztását, a kert ápolását, karbantartását. . . . db. Incze Ferenc: Cserepes dísznövények termesztése Kés 13.50 A könyv részletesen tárgyalja a ciklámen, muskátli, Saintpaulia, a krizantén, a szegfű, az aszparágusz, a fikusz, a Sanservieria és a többi dísznövények ter­mesztését. ... db. Növényhatározó I. Kés 76.— A baktériumok, moszatok, gombák, zuzmók és mohák részletes ismertetését tartalmazza a könyv. ... db. Baromfi- és nyúltenyésztők zsebkönyve Kés 18.— A két állatfaj tenyésztéséről ad részletes, hasznos útmutatást, gyakorlati tanácsokat. Név:.............................................................. Cím:.............................................................. A fenti megrendelőlapot kérjük kitölteni és beküldeni a következő címre: MAGYAR KÖNYVESBOLT, Bratislava, Michalská 6. Meddig még...? Az augusztusi eseményeket követő időszakban már-már úgy tűnt, hogy a nemzetiségi kérdést illetően is si­került egységes­­ álláspontra helyez­kednünk. A sokszor heves, sőt rossz­indulatú vita helyébe mintha a józan megfontoltság, segíteni akarás került volna. Végeredményben ezt példázta a nemzetiségek helyzetét meghatáro­zó alkotmány-törvény­javaslat kidol­gozása is, amelyet lényegében meg­nyugvással fogadtunk. Persze nem árt, ha ismét hangsúlyozzuk, hogy alapvető emberi jogaink biztosítását mintegy természetesnek vettük, az alkotmánytörvényt sem tartalmában, sem formájában nem tartottuk „kö­­nyöradománynak“. Úgy véltük, hogy szocialista társadalmi rendszerünk­ben, amelyet január óta különös hangsúllyal a szocialista demokrácia elmélyítéséért vívott harc jellemez, mi sem magától értetődőbb, minthogy a közös hazában élő különböző nem­zetiségek egyenjogúak, az állam alko­tó elemének számítanak, teljesen sza­badon használhatják nyelvüket, fej­leszthetik kulturális életüket stb. Alighanem tévedtünk — legalábbis e mellett szól ez a tény, hogy né­hány szlovák sajtótermék ismét a már jól ismert hangot üti meg az alkot­­m­ánytörvény-javaslattal kapcsolatos ,,össznépi“ vitában. Mintha egyesek nemzeti önérzetén, hazafiúi érzésén ez az alkotmánytörvény-javaslat „mély sebet“ ütött volna!.. Vajon miért? ... Vajon mi fáj? ... És ami a legfontosabb: vajon kinek fáj?... Egy paradoxon körül A szlovák sajtóban megjelenő írá­soknak, s általában az egész polémiá­nak van egy markáns közös vonása. Az alkotmánytörvény-javaslattal kap­csolatos averziójukat a cikkírók első­sorban azzal magyarázzák, hogy ez a jelenlegi formájében módot nyújt majd a Dél-Szlovákiában élő szlová­kok elnemzetlenítésére. Előre kell bocsátanunk, hogy nem egy új „elmé­letről“ van szó, az erőszakos elnem­­zetlenítés vádjával már illettek ben­nünket augusztus előtt is. Ez a vád akkor arra volt jó, hogy már eleve lehetetlenné tegye számunkra nem­zeti életünk kibontakoztatását az új, demokratikusabb körülmények kö­zött. Értelmi szerzői sovány érvekkel , ha kellett kiagyalt esetekre és „folyamatokra" hivatkozva próbálták alátámasztani elméletük objektív vol­tát, s így mintegy megbélyegezni a csehszlovákiai magyarságot, s mint olyan nemzetiségi csoportot prezen­tálni, amelyet inkább szigorú szank­ciókkal kell sújtani, semmint lehető­vé tenni számára az Akcióprogram­ban is leszögezett önrendelkezéssel és önigazgatással párosuló kibonta­kozást. A vádat visszautasítottuk, hit­tünk érveink tiszta logikájában, nap­nál is fényesebb bizonyítékaink ere­jében. Az elmélet ilyetén módosítása, amely immár az elnemzetlenítés le­hetőségét villantja fel, új helyzet elé állít bennünket. Egy merőben fiktív elképzeléssel kell hadakoznunk, konkrét, objektív életből kiszakadva a az irrealitások mezejére kell lép­nünk. Súlyos eset! ... Mégis, minde­nekelőtt tegyünk fel egy kérést: miért lenne szándékában a Szlovákiá­ban élő magyarságnak elnemzetlení­­teni a tőle számarányban lényegesen nagyobb „hazai“ lakosságot? Miért? ... Mi úgy tudjuk, hogy a kisebbség­ben élő nemzetiségek inkább saját el­­nemzetlenedésük ellen védekeznek, legyen az erőszakos, vagy éppen ter­mészetes folyamat. Mindenekelőtt sa­ját létük, jobban mondva nemzeti lé­tük fenntartását védik és féltik, tehát távolról sem érdekük, mert nem i­s lehet, egy másik nép elnemzetie­­nítése. Persze, mint már sokszor, új­fent megállapíthatjuk, hogy mind­ezzel tisztában vannak azok is, akik ezeket az úgynevezett „elnemzetlení­­tési elméleteket“ kreálják. Na, t­ehát a cél szentesíti az esz­közt! Ilyen elméletecskével kiválóan lehet kellemetlenkedni, módfelett al­kalmas nemzetiségi ellentétek szítá­sára, nem szólva arról, hogy kis sze­rencsével talán még az alkotmánytörr­vény-javaslat jóváhagyását is meg le­het torpedózni, esetleg elodázni, je­lenleg persze mindez csupán feltéte­lezés, október 29-én reggel sokkal bölcsebbek leszünk. Addig is marad a remény:­­bízzunk benne, hogy ez a körmönfont sajtókampány, amelyet a háttérből minden valószínűség sze­rint a már jól ismert, sőt hírhedt „őszinte barátaink“ irányítgatnak, nem befolyásolja majd túlzott mér­tékben a Nemzetgyűlést. Mert ez a cél ugyebár, ha nem tévedünk!... Különben egy olyan esetről lenne szó, amelyre valóban nehezen lehetne pre­cedenst találni: egy nemzet attól tart, hogy saját hazájában elnemzet­­lenítik. Abszurdum! Sőt!... Nyelv-per Az újból felparázsló vita kereszt­tüzében, immár hagyományosan, a nyelvhasználat kérdései állanak. Ki hogyan beszéljen? A válasz módfelett egyszerű lenne: a magyar ember be­széljen magyarul, a szlovák szlová­kul, s ha egymással beszélnek, hát lehetőleg olyan nyelven, amelyet mindketten ismernek. Talán monda­nunk sem kellene, hogy az ilyen nézetek bizonyos réteg és ennek élen­járó képviselői szemében eretnekség­nek számítanak. Ebből kifolyólag kép­telenek megemészteni az alkotmány­törvény-javaslat harmadik cikkelyét, amely nagyon helyesen biztosítani kí­vánja az anyanyelv használatának a jogát. A Dél-Szlovákiában élő Szlovák­ság körében pánikot igyekeznek kel­teni, mondván, íme a magyar nyelv­használatot alkotmánytörvény bizto­sítja, a szlovák nyelvről viszont egy szó sem esik a tervezetben. Nem kí­vánjuk unos-untalan a marxizmus­­leninizmus álláspontját idézgetni az államnyelvvel kapcsolatban. Mégis, a jobb bevésés érdekében nem árt is­mét idézni: „Senkit sem akarunk hol­tat kergetni a paradicsomba, mert bár­mely szép szavakat mondanánk is a „kultúráról", a kötelező államnyelv kényszerrel, megszorítással jár, ki­élezi az ellentéteket, milliónyi ól súr­lódást okoz, növeli az ingerültséget, a kölcsönös megnem értást stb. íme ez az, amiért az orosz marxisták azt mondják, hogy elkerülhetetlen: le­mondani a kötelező államnyelvről, biztosítani a lakosság számára min­den helybeli nyelven való tanítást és felvenni az alkotmányba egy alap­törvényt, amely érvénytelennek nyil­vánítja egyik nemzetnek bármi né­ven nevezendő privilégiumát és nemzeti kisebbség jogainak bármilyen a csorbítását..így tehát Lenin ... Másként mások, máskor! ... Persze felvetődnek egyéb kérdések is. Miért szükséges feltétlenül eln­em­­zetlenednie a szlovák népnek pusztán azért, mert az itt élő magyar kisebb­ség a saját nyelvét használja? Avagy: egyáltalán magyar kisebbségnek len­ne nevezhető egy olyan népcsoport, amely származásában ugyan magyar, ellenben az anyanyelvét nem használ­ja? Felettébb furcsa­ kérdések, az ab­szurditás határát súrolják. Viszont legalább ennyire abszurd az ok, mely kiváltja őket. Különben nagyon is jól értjük a nyelvi­ allergiában szenvedő" álideológusok szándékait. Legalább annyira tisztában vannak vele mint mi, hogy mit jelent a nemzetiségi népcsoportok számára nyelvük. Aller­giájuk nem véletlenül irányul erre, hisz kulcskérdésről van szó. Ha sike­rül megfosztani nyelvétől bármely nemzetiséget, akkor elkészült az út a totális asszimilációhoz, hiszen többi sajátosan nemzeti tényező sem­a­legesítése már nem ütközik különö­sebb akadályba. Ezért tehát a félelem az anyanyelvi kultúrától, ezért a pro­paganda, hogy a magyar iskolát vég­zett fiatalok nem tudnak kellőképpen érvényesülni az életben, és végső so­ron ezért szeretnék megteremteni a feltételeket ahhoz, hogy valóban ne­hezen érvényesüljenek. Valóban ... meddig még?... A kérdés magától adódik. Valóban, még meddig adunk lehetőséget holmi kétes szándékú emberkéknek a párt hivatalos lapjaiban és általában lehe­tőséget, hogy népünk egységét bom­lasztó irományaik a nép kezébe ke­rüljenek? Még mindig engedjük, hogy felelőtlen kezek elhintsék közöttünk a harag, a meg nemértés magját? Re­méljük, nem sokáig! ... Balogh P. Ibire

Next