Szabad Hazánkért, 1953 (1. évfolyam, 1-11. szám)

1953-12-01 / 11. szám

MIKSZÁTH KÁLMÁN 1847 január 16-án született Mik­száth Kálmán a nógrádmegyei Szklabonyán. Kevés írónknál játszott olyan sze­repet a szülőföld, mint nála. Minden három-négy évben visszatért ide, ha csak néhány napra is. Nemcsak ki­ejtése palócos mellékzöngéjén lehe­tett érezni élete végéig a Nógrád­­ban töltött gyermekéveket, írásaiban is mindig kísértettek a „görbeor­szág” tájai, emberei. A szülőföld dallamát lehetett hallani művei­ből: népiességének egyik megjele­nési formája volt ez. Mint ahogy a késői Arany János számára a szülőföld üzenetét, a nép üzenetét hozta a gyékényes abroncsos al­földi szekér, úgy jelezték Mikszáth életművében is a néphez fűző el­­téphetetlen szálakat a folyvást feltáluló gyermekkori emlékek: a Kürtös-patak lágy csobogása, a messze zúgó erdők, a selymes pa­lóc rétek s a lélek virágai, a da­lok és a mesék. A mesék hatása nem tűnt el nyomtalanul. A nép látásmódja, képzeletvilága osont be észrevét­lenül rajtuk keresztül a gyermek lelkébe, megéreztették vele az anyanyelv ízeit. A mese az első küldött, melyen keresztül a világ­gal érintkezik az eszmélkedő ér­telem s a kigyúló fantázia. Ezért kívánta sürgetőn az öregedő Mik­száth egyik késői cikkében, hogy népmeséken „aludjanak el estén­ként gyermekeink s folytassák tovább álmaikban a királyfiak csodálatos kalandjait”. „A nemzeti lélek összeolvad a gyermek viasz­­lágyságú lelkével — írta — s egy da­rabbá keményedik az övével, a fülén keresztül szűrődik be szinte észre­vétlenül a magyar nyelv felséges muzsikája, s hamisítatlan elevensége, koloritja.” Ő maga népmeséken nőtt fel, s ez az irodalmi hatás bocsátotta benne legmélyebbre gyökereit. Világnézetét mindvégig a haladó gondolatnak az a típusa határozta meg, amelyet a század első felében küzdöttek ki a magyarság jobbjai, hogy a nemzetet a polgári átalaku­lás útjára vezessék és megteremtse­nek „egy új, nagy, szabad Magyar­­országot”. Liberálisnak vallotta ma­gát. De eszmevilága közelebb állt a Kölcseyéhez, Vörösmartyéhoz és a Kossuthéhoz, mintsem a Tisza Kál­mánéhoz. Liberalizmuson harcot ér­zett: harcot a középkor erői ellen, a haladás küzdelmét a reakcióval. Mikszáth műveiből általában hiányzott az indulatok forrósága, de a gyűlölet heve csaknem mindig metsző gúnyúvá formálta szavait, mikor a feudalizmus főerőiről, a nagybirtokos oligarchiáról és a kle­rikális reakcióról szólt. Műveiben nem állt egyedül „A szelistyei asz­­szonyok” keserű kifakadása: „Az egész világ az oligarchiák béklyójá­ban nyögött — írta a XV. század­társadalomról. — III. Henrik fran­cia királyról most fújta a hír, hogy a Boilant grófoknak azt a privilé­giumot adta, miszerint téli vadászat­kor csikorgó hidegben három-négy jobbágyhajtót szabad legyen megöl­niük, hogy azok vérében egy kicsit megmelegítsék fázó tagjaikat. Meg is tették a nemes grófok akárhány­szor — és óh Istenem, Robespierre, Marat, Danton még milyen messze vannak a jövendő homályában. Ná­lunk is packázott a királlyal. .. sa­nyargatta a népet az oligarchia — de egy kopjáskapujú székely kúria udvarán már akkor ott szaladgált, ott játszadozott egy szőkehajú töm­zsi gyermek, aki egy napon lár­mázó, kaszákkal felfegyverzett, vér­szomjas parasztsereg élén fog meg­érkezni a kastélyok és a várak alá.” Megvetés, gúny tüzelt szavai­ban, mikor a „békékről” írt, akik „igazán nem tettek egyebet, mint­hogy születtek”. Keserűség öntötte el az ellen a társadalom ellen, „hol száz okos plebejusnak kell elnémul­nia, ha egy közönséges mágnás a száját kinyitja“, ahol mint a Sipsi­­rica gyilkos szatírája vallotta, a nagy úr a törvények fölött állt. Ugyanilyen szenvedéllyel fordult szembe a klerikális reakcióval is. Nemcsak a „Különös házasság” ha­talmas vádiratában, műveiben mind­untalan gúnyos, anekdótikus meg­jegyzések tűntek fel a papi uralom ellen. A „Demokraták” főhősének — Molnár Pálnak — csak azt nem hit­ték el Amerikában, hogy Magyar­­országon „a juhokat fejik és hogy a kalocsai érseknek 300.000 forint évi jövedelme van. Az „Új Zrinyiász”­­ban Zrínyiek feltámadásáról beszél­ve megjegyezte: „A papoknak pedig­len kapóra jött ez a téma. Nagy dolog az. Itt az alkalom bebizo­nyítani, hogy mégis van feltámadás. Mert ha a tömeggel egészen el tud­ják hitetni, hogy van másvilág, akkor az nekik hagyja ezt az egyi­ket. És őnekik ez is elég.” A papi népbutítás titkait fecsegte ki a Prakovszky, a süket kovács Szi­­rotka Sámuelé: „Szerelmetes atyámfiai az Urban — szólta el magát a nagytiszteletű úr a cso­dát hírlelő cseh muzsikusok előtt — ebben a faluban én vagyok hi­vatva arra, hogy a másvilágról hazudozzak, nem pedig kentek.” Művelt, gazdag iparú polgári Magyarország után vágyott Mik­száth. Olyannak szerette volna látni hazáját, amilyennek a Jeney Kálmán-féle Jókai-hősök álmod­ták. Fiatalkori cikkeiben éppúgy, mint Jókainál, Vajda Jánosnál, nála is feltűntek a polgárosodás­ról szőtt naiv kispolgári, de mé­gis tiszteletreméltó szép utópiák. A 48-as nagy kor hagyomá­nyaiban gyökerezett írói hitval­lása is: írónak lenni mindig egyet jelentett számára: a közélet em­berének lenni, a nemzeti ügy harcosának lenni. ★ Nagy korok hősi jellemeket szül­nek, de a mozdulatlanság néma évei kikezdik a jellem a célját. Távlattalanná válik ilyenkor a lé­lek, meghajlik a gerinc, az ember, aki nem nagy célokhoz méri magát alatta marad a saját lehetőségeinek is. Züllő társadalmakban bomlani kezd lassan az erkölcs. A jellemek szép­sége, tisztasága, önmagában is mu­tatta a forradalom éveinek nagysá­gát, a kiegyezés korának elaljasodá­­sát a morális rothadáson is mérni lehetett. 48 hősei még éltek és hal­tak a becsületért, a kiegyezés korá­nak urai csak párbajoztak érte. „Nincsen hová tekinteni többé, nincs hová, meglátni embervoltunk méltóságát” — Mikszáth életművé­nek alaphangját jelzi ez a keserű, panaszos feljajdulás. Az az ember szólalt meg itt bírálón, vádlón, aki­nek lelki igényessége, az ember hi­vatásáról táplált büszke tudata til­takozott a körülötte lévő törpe, ki­csinyes világ ellen. De a vád mellett reménytelenség is rejlett szavaiban; ott reszketett a mélyükön az utat nem lelő szomorúság. Ez a két él­mény vonul végig uralkodón Mik­száth egész pályáján, egész életmű­vén. Megélte az ellentmondást a múlt fényei és a jelen sötétje közt, de ott élt benne a változtatás szük­ségessége és a változtatás kilátás­

Next