Szabad Ifjuság, 1956. július-október (7. évfolyam, 154-250. szám)

1956-08-26 / 201. szám

A túlterhelésről, a színvonalról és a diákok egészségéről IHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMHIIIIIIII#lllllt Esztendők óta forog napi­renden csaknem minden ok­tatásügyi intézményünknél a túlterhelés kérdése. Probléma ez az egész világon — mond­ják. De meg kell állapítanunk, hogy nekünk túlontúl kijutott ebből is. S bár néhány eszten­dő óta történt több intézkedés is túlterhelés csökkentésére, ezek nem voltak elég hatáso­­sak, s inkább csak amolyan csillapítóként, nem pedig gyógyszerként hatottak, hogy végre „kigyógyuljunk“ a túl­terhelésből. Igaz, olyan korszakban élünk, amelyben a technika és a tudomány mérföldes léptek­kel lép szinte napról napra előre, s egyre m­úlik az anyag, amelyet az iskolából, egyetem­ről kikerülő fiataloknak el kell sajátítaniuk. S nyilvánva­ló az is, hogy óvatosan kell bánni a szelektálással, nem vethetjük el önkényesen mindazt a tudást, amely az emberi fejlődés évezredei fo­lyamán jött létre. Dehát valamit mégis csak tennünk kellene, az idő sür­get, az új nemzedék tudásáról is, de még inkább egészségéről van szó! A túlterhelés végig­kíséri az ifjút attól kezdve, hogy átlépi az általános isko­la küszöbét — egészen addig, ameddig diplomáját megvédi. Heti 60 óra Az általános iskolában 30— 82 között váltakozik a heti óraszám. S tegyük hozzá, eh­hez jön még minimálisan 2 óra szakkör, szinte kötelező számba menő LMHK-edzés, úttörő-foglalkozás, s itt-ott még zene, vagy más külön ta­nulás. A kötött foglalkozáson túl kezdődik csak az otthoni munka. S legyünk szerények, számítsunk mindössze napi 3 órát, amely alatt az általános iskolásnak el kell végeznie a házifeladatokat, fel kell ké­szülnie a másnapi órákra — máris túl vagyunk a heti 60 órán. Heti 60 órán — a mi társa­dalmunkban, amelyben törvé­nyek tiltják, hogy a felnőttek is 48 órán túl dolgozzanak, abban a társadalomban, amely­ben vállvetve küzd az egész nép és az állam azért, hogy még jobban csökkenjen a munkaidő. A mi társadal­­­unkban történik ez, ahol ar a­­ról beszélünk, hogy a gyerek­ legyen gyerek, élje gondtalan világát, boldog ifjúságát­­yosbodik ez a helyzet. A ta­nulóknak itt meg kell szerez­niük az általános és a techni­kai műveltséget, nyelveket kell tanulniok, egyaránt alkalmas­sá kell válniuk egyetemi tanul­mányok folytatására, s vala­melyest egy szakma gyors el­sajátítására is. Több anyag - kevesebb idő alatt - az egyetemen tovább fo­kozódik a túlterhelés. A mű­szaki egyetemeken például 3 hónap alatt kell a hallgatók­nak a diplomatervet elkészíte­niük. Sokszor napok alatt kell 2—3 vizsgára egyszerre felké­szülniük, összehasonlíthatatlanul na­gyobb anyagot kell most elsa­­játítaniuk például a tanárjelöl­teknek, mint régen. Azelőtt kevesebb tárgy volt, s most a szaktárgyak anyagaiban is szükségszerűen rendkívüli a növekedés. Sorolhatnánk hosz­­szan azokat a tárgyakat, ame­lyek napnál világosabban mu­tatják, mennyivel nehezebb a dolguk ma az egyetemisták-­ nak, mint azelőtt. Milyen áron ?! Igaz, valamennyi iskolatí­pusban növekedett a tanulmá­nyi színvonal. De milyen áron?! És valójában teljes­­értékű-e ez a színvonal­emelkedés, nem járt-e óriási hátrányokkal? Úgy gondoljuk: igen.­ Mert az általános isko­lákban a lenini elv­ „keveseb­bet é­, de jobban” háttérbe szorulása azt eredményezte, hogy a fiatalok nem tanulták meg az alapokat, s a közép­iskolákban, egyetemeken is ezer helyen kibukkan a fel­színes tudás, amely a túlter­helés következtében éppen az alaposság hiányából fakad. És szóljunk most az úgyne­vezett kényes kérdésről is, ar­ról, hogy a fiatalok túlzott megterhelése rendkívül káros és szomorú következményeket von maga után. Hiszen csak meg kell nézni egy-egy vizs­gaidőszak idején, hány és hány gyerek szökik el hazul­ról, mert úgy érzi, nem tud lépést tartani és nem meri vállalni a felelősséget? Figyelmeztető jelek Vannak más jelek is, ame­lyek rendkívül komolyan fi­gyelmeztetnek arra, hogy ha­marosan és gyökeresen véget kell vetni a túlterhelésnek. Az elmúlt hónapokban 3 egye­tem több mint 6000 hallgató­ját vizsgálták meg egész­ségügyileg. A hallgatók nagy részének testsúlya jóval alatta marad a normál testsúlynak. (Különösképpen a menzán ét­kezőké.) De ezen belül is jó­val alacsonyabb a jelesrendű hallgatók testsúlya. Világos, hogy miért. A rendkívüli túlterhelés azonban nemcsak a testsúly csökkenésében mutatkozik. Az Eötvös Loránd Tudomány­­egyetem nyelv- és irodalom­­tudományi karán az 1956-os év első félévi vizsgák előtt 90 vizsgahalasztási kérelem érkezett a tanulmányi osztály­hoz. Ezek közül 27 mellé or­vosi bizonyítványt csatoltak, amelyek megállapítva az ideg­kimerültséget, javasolták, a kérelem elfogadását. Számta­lan esetben fordult elő más egyetemen is, de közép-, sőt általános iskolákban is, hogy meg kellett szakítani­ a vizsgát egy-egy hallgató rosszulléte miatt. Több ez, mint „vizsga­drukk!’, következménye an­nak, hogy vizsgaidőszakban heteken át világosak a diák­otthonok ablakai, éjfél után is, következménye ez annak, hogy heteken át éjszakáznak a diákok. Áldozat?! Áldozatot kell hozni a tanu­lásért, a tudásért. Hiszen álla­munk is hozott és hoz tömér­dek áldozatot. De az állam is azért hoz ilyen áldozatokat, hogy életteli, derűs, egész­séges fiatal szakember­gárda nevelődjék iskoláinkban, egye­temeinken. Mit lehetne tenni? Nincs és természetszerűen nem is adhatunk erre receptet, hiszen pedagógusok, szakembe­rek és tudósok feladata, hogy mindezt hamarosan tisztázzák. Mi mindössze néhány gondola­tot szeretnénk elmondani munkával kapcsolatosan. Az általános iskolák első ta­gozatán új tanterv szerint fo­lyik már ez évtől az oktatás.­ A tanterv bevezetésének előze­tes kísérletei már az elmúlt években sikerrel jártak és a pedagógusok többségének véle­ménye szerint az első négy osz­tályban megoldódik a túlter­helés problémája. Szüntessék meg a vizsgát az általános iskolában A felsőtagozatú tanterv még készül. Az 5., 6. osztályban 1958-ban kívánják bevezetni, a VII., VIII. osztályban 1960- ban. De már ez évben több mint 30 iskolában kísérletezni kezdenek vele. S ha nem is il­domos még a kísérlet előtt szó­vá tenni, mégis meg kell emlí­teni: a heti óraszám itt is 30, sőt egyelőre úgy látszik, 32 lesz. A kísérleti tanterv — nagyon helyesen — az anyag átrende­zésével, egyszerűbbé tételével könnyít a dolgon. De nemcsak azt kellene vizsgálni, hogy az anyag tartalma megfelel-e az életkori sajátosságoknak, ha­nem legalább annyira azt is, hogy megfelel-e a 10—14 éves gyerekek alkatához képest a tananyag mennyisége is! A kísérleti tantervben to­vábbra is érvényben marad a 8. osztálybeli­­ vizsga. A mi­nisztériumban tudják, hogy ez mekkora megterhelést jelent. Éppen ezért már az elmúlt év­ben is igyekeztek rendkívül könnyű feladatokat adni. De ha látszat csupán a vizsga, miért kell ragaszkodni hozzá? Meg kellene gondolni esetleg, hogy az általános iskola végén valamiféle intelligencia vizs­gát kellene inkább tartani, amely a tanulók önálló gondol­kodási képességéről adna szá­mot. Angliában például többé­­kevésbé bevált ez a módszer az elemi iskola végén. Módosítsák az érettségi rendszert A középiskolákról szólva: tisztázni kellene végre, mi is az az általános műveltség, amelyet a tanulóktól várunk. Egyszer s mindenkorra le kel­lene szögezni, hogy szükségsze­rűen beletartozik-e ebbe a hallatlanul bonyolult matema­tikai feladatok kiszámítása, az ókor építészete, a legmoder­nebb biológiai tudomány állása és így tovább. El kellene gondolkodni a fia­talok előtt még ma is „mu­­mus“-ként álló érettségi rend­szer megváltoztatásáról is. Ná­lunk jelenleg hat tárgyból kell érettségit tenni a tanulóknak, Lengyelországban csak négy tárgyból, s ebből a negyedik a választott tárgy. A Német De­mokratikus Köztársaságban ugyancsak négy tárgyból érett­ségiznek a tanulók: matemati­kából és történelemből köte­lezően, egy tárgyat szabadon választanak, egyet pedig a tan­testület jelöl ki a tanuló te­hetségéhez, jövőbeli szándé­kaihoz mérten. Félre kellene tenni végr­e nálunk is a régihez való merev ragaszkodást! A legtöbbet talán az egye­temen lehetne tenni. El­hangzott már hivatalos fóru­mok részéről is: ötéves lesz a tanárképzés és tervezik a mű­szaki egyetemen is a tanulmá­nyi idő öt évre való felemelé­sét. Jó lenne ezt minél előbb rendeletben leszögezni. Ter­mészetesen mértéktartással, de máris meg kellene kezdeni az egyetemi megkötöttségek lazí­tását, az egyes óralátogatások fakultatívvá tételét. Ami azonban még ennél is fontosabb: a tananyag bátrabb szelektálására van szükség. Végül még egy gondolat az előbbiekhez. Ahhoz, hogy előbbre jussunk, az eddiginél sokkal jobban kellene tájéko­zódni arról, hogyan oldják meg e súlyos oktatásügyi kérdése­ket külföldön. S a külföld szó alatt most nemcsak a Szovjet­uniót s a környező népi de­mokráciákat értjük. A legutób­bi évek során egyetlen okta­tásügyi delegáció sem volt ta­nulmányúton nyugati orszá­gokban. Meg kellene könnyí­teni ezeket az utakat is. Nemcsak nemzetközi kap­csolataink szélesítése, hanem tanulóifjúságunk alaposabb tu­dása s egészsége érdekében is. Török András Egy prágai társastánc klubbanA középiskolákban még jó­ Néhány napos prá­gai tartózkodásom alatt meglátogattam a Klement Gottwald automobilgyár tár­sastánc klubját. Ez az üzemi klub — négy más társával együtt — sajátos és nálunk ismeretlen módon teremt pezsgő tár­sastánc életet a csehszlovák főváros­ban. Az üzemi társastánc klubok gazdája az ifjúsági szövetség, anyagi fenntartója a szakszervezet. Tagja lehet bármely jelent­kező, aki a klubsza­bályoknak aláveti magát és havonta 10 korona tagsági díjat fizet. A klubban alap-, közép- és felsőfokú foglalkozás van. Alapfokra járnak azok, akik a legelter­jedtebb társastánco­kat: a slow-foxot, lassú keringőt, bécsi keringőt, polkát, tan­gót és a quick-stepp" egyszerű, társasági szórakozás formájá­ban akarják megta­nulni. Hetenként két­szer 2 órás összejöve­telen folyik a tanítás és a gyakorlás. Ez egész éven keresztül tart. A klubfoglalko­zásra addig jár vala­ki, amíg jónak látja. Középfokon a már ismert táncok válto­zatosabb, gazdagabb formáját sajátíthatja el a klubtag, ezenkí­vül az újabb modern táncokkal: rumbával, passo double-val, sambával és xwinggel ismerkedik. A felső­fokon már báli bemu­tatókra, esztrádműso­­ron való fellépésre készülnek, ezért vál­tozatos csoport és egyéni kompozíciókat tanulnak. Egész Csehszlová­kiában elterjedtek és közkedveltek ezek az üzemi társastánc klu­bok és a minden év­ben megrendezett tár­sastánc-versenyeket már ezen a három fo­kon hirdetik meg. Ez évben június­b­­an Moravska Ostra­­vában tartották az országos döntőt. A versenyben indulók­nak valamennyi tán­cot kellett tudniok, tehát a kezdő cso­portban 6 táncot, kö­zépfokon 10- et. Kö­rülbelül 200 pár ne­vezett be országszer­te. Az országos döntő­be kezdőkből 20, hala­dókból 15, felsőfokon lévőkből 5 pár ju­­tott be. A klubokba jó részt nak. 25-fiatalok jár­da nem ritka a­­30 éven felüli há­zaspár sem. Miért ilyen köz­kedvelt Csehszlová­kiában ez a klubfor­ma? A szórakozó helyek tánctere­i a mieink­hez hasonlóan — kis területet enged a táncnak, s az igazán jó táncos itt nem él­heti ki egészséges mozgásigényét. A klubban tágas, vilá­gos, tiszta terem, jó hanglemezek, táncot kedvelő és tanulni vágyó társaság kö­zött a legjobb tán­cosok, táncmesterek vezetésével valóban nemes szórakozást ta­lálhat mindenki. A klubösszejövete­lek a legkényesebb társasági igényeket is kielégítik, mert a ta­gok a tánchoz ízlése­sen és stílusosan öl­tözködnek minden foglalkozás alkalmá­val. A teremben né­zőközönség ül kör­ben. A klubba be­csöppenő idegen azon­nal megérzi, hogy a kultúráltan szórako­zó közösségben nem lehet helye ízléstelen táncnak, hangosko­dásnak, vagy bármi­nek, ami a másik ember szórakozását zavarná. S minthogy ami jót látunk külföldön, azt szeretnénk itthon is megvalósítani, nekem egész idő alatt az járt a­ fejemben: nem lenne-e nálunk is cél­ravezető az ilyen klubszerű társastánc­aiét megteremtése az eddig bevált formá­kon kívül? Talán vonzóbb lenne, mint az eddig bevezetett hathetes kezdő és haladó tanfolyamok. Nyugodtabb tempójú, alaposabb tanítás folyhatna így és ma­radna idő a gyakor­­lásra is- A különböző fokon lévő táncosok közötti verseny pe­dig serkentően hatna az annyira óhajtott szebb, ízlésesebb és kulturáltabb táncélet kialakulására. Szeretném, ha a fiatalok javaslatokat tennének: hogyan, milyen formában tud­nánk megteremteni a mi körülményeink között a csehszlovák barátainknál hega társastánc klubokat? Dr. Kaposi Edit a Népművészeti Intézet munkatársa­­■ Marcela Sztierova és Karel Havticsek pár az 1956-os táncver­­seny II. díját nyerte a felső fokon indult táncosok között. A Szabad Ifjúság és a Rádió nagy nyári rejtvényversenye A versenybe bármikor be lehet lépni! Közöljük a hetedik forduló eredményét: id megfejtés 4. szám: Karinthy Frigyes. (1. Derkovits Gyula. 2. Móra Ferenc. 3. Pécsi Sándor. 5. Balassi Bálint.) A Szabad Ifjúság szerkesztő­sége, az Ifjúsági Lapkiadó Vál­lalat Igazgatósága és a Rádió sportszerkesztőségének tagjaiból alakult öttagú bizottság jelenlé­tében megejtett sorsolás eredmé­nye a következő: A CSEPEL KERÉKPÁR főnyeremény nyertese: ASZTALOS IMRE, Tiszafüred, Temető u. 1. 1 kiló tiszta csokoládét nyert: Preczner Gábor Debrecen, Bem József u. 4. 200 forintos takarékbetétkönyvet nyert: Kádár Éva Szeged, Szilágyi u. 3. 1. A verseny egyhetes lókból áll. fordu-Az egyhetes fordulók egy­mástól teljesen függetlenek, s így a versenybe bármikor be lehet lépni. 2. Minden forduló különböző témakörű. A kilencedik fordu­ó építészekről szólt. Ennek keretén belül 5 rejtvény jelent meg a 100 totószelvényt nyert: Káplár Sándor Bp., IV., Bajcsy- Zsilinszky út 3. 50—50 totószelvényt nyertek: Boronkay Zita Izsák, Kossuth La­­jos u. 90. és Seregi János Bp. XIX., Hungária út 9. Szabad Ifjúságban szerbiától szom­batig. Ezeknek végső megfejtése esetenként egy-egy név volt. Szombaton, augusztus 25-én 14.53 órakor a Kossuth­ rádióban elhangzott egy rejtvény, amely­nek megfejtése azonos a szerdá­tól szombatig közölt 5 rejtvény megfejtésének egyikével. Azok részére, akik a rádiót a jelzett időpontban nem tud­ták meghallgatni, alább ismertet­jük az ott elhangzottakat: A nyereményeket hétfőn postán küldjük el. Pályázati feltételek: BEMONDÓ: Most pedig kukkantsunk be egy világvárosi étterem egyik kis étkező szobájába. Fagyos februári este van, 1893-ban. A nagyteremből jóleső melegséggel szűrődik be a zene édeskés hangja. Két űr ül a vacsorához megtérített asztalinál. A rejtvény itt kezdődik... — : Hát szóval vége. Mindennek örökre vége. — — : Ne beszéljen így, apám. Semminek nincsen vége. Magát is, engem is vesztegetés és sikkasztás miatt öt esztendei fog­ságra ítéltek, de az igazi bűnösök nagyrészt szabadon járhatnak. Körömszakadtáig harcolni fogok azért, hogy ártatlanságunkat be­bizonyítsam. — : Jól teszed fiam, harcolj csak. De én vajon mit tegyek? Én, a „legnagyobb francia’ , akinek csak azért nem kell a bör­tönbe menni, mert beszámíthatatlan elmebetegnek nyilvánítottak. Érted, fiam? Apád elméje be-szá-mít-ha-tat-lan! — — : Na, persze arról senki nem akart tudni, hogy a folyó­áradás, a sárgaláz, a columbiaiak fondorlatoskodása vitte el a részvényt jegyzők pénzét. Csak azt ordította mindenki, hogy elra­­boltuk a polgárság megtakarított kis vagyonkáját. Hogy Loubet mi­niszterelnök, Riccard igazságügyminiszter, Andrieux rendőrfőnök sőt Carnotnak, a köztársaság elnökének testvére mindnyájan, része­sei voltak az egyensúly helyreállításáért folytatott cigászi harcnak, azt teljesen elkente a nagyságos ügyész úr. Igazi bűnös, csak a két építő. Az apa és a fia. Átkozott sors. . . Bizony fiam. Átkozott. .. Hallgasd csak a dalt. .. Plaisir D'amour. .. szerelmi mámor ... az az osztrák nő átkozott meg, akinek a térje dolgozta ki a Szuezi-csato­rna zsilipmegoldásának első vázlatait. Az asszony özvegyen maradt és rögeszméjévé vált, hogy én elloptam a terveket és a magam hasznára fordítottam azokat. — — : Nevetséges ... afféle asszonyi csökönyösség az egész .. — : Sokkal több annál .... Mintha ma látnám gyűlölettől elbo­rult pillantásait, ő is ott volt az ünnepélyes vacsorán, amit a kedive adott. Frakkomon díszelgett Victória királynő gyémántos csillagrendje és a francia császárnéval éppen ezt a kis dalt hall­gattuk . . . Plaisir D'amour. . . Az asszony ott állt tőlünk alig néhány lépésnyire és tajtékzó suttogásából csak annyit hallottam: Börtönben fogod végezni. .. — —­­ Ugyan, apám, ne gondoljon ilyesmivel. . . Mivel év­századokra megőrzik nevét, amit senki sem kisebbíthet meg. Még egy ilyen gonosz ítélet sem. A „legnagyobb francia" jelzőt ki is vehetné el magáitól? Ki veheti el a dicsőséget? Ami most történik, csak pillanatok eseménye. Az élet megy tovább, maga pedig to­vábbra is él, mint a dal. A halhatatlanság végtelen útján mindenki tudni fogja, k­i volt az én apám? BEMONDÓ: 1? 2? 3? 4? 5? Döntsék el tehát: K! az 5 közül? Hogyan kell pályázni? 1. A keresztrejtvényekkel egy­idejűleg naponta közölt rejtvény­­szelvényeket mellékelni kell a pályázati laphoz. 2. A pályázati lapra, melyen a helyes megfejtés számát bekar­­kázzák, csupán a beküldő nevét és pontos címét kell ráírni. 3. A pályázatok postán beküld­hetők az Ifjúsági Lapkiadó Vál­lalat címére. Budapest, XII., Gaál utca 9. vagy a Magyar Rádióhoz, Budapest, Vili., Bródy Sándor utca 7. sz. alá. Személyesen be­­dobhatók a Szabad Ifjúság szer­kesztőségi házénak bejáratánál, Budapest, Vili., Rökk Szilárd utca 6. sz. elhelyezett gyűjtőládá­­ba is. Minden esetben a címzés­nél okvetlenül feltüntetendő: „KI AZ 5 KÖZÜL?” 4. A kilencedik forduló bekül­dési határideje Szeptember 1-én, szombaton estig beérkezőleg. A pályázat eredményét a Rádió szeptember 8-i adása, a műsor­ban majd feltüntetendő időpont­ban, továbbá a Szabad Ifjúság szeptember 9-i, vasárnapi szá­ma közli. KI AZ 5 KÖZÜL? 1. 2 3. 4. 5. Ide rögzítendők a Kilencedik forduló 1-től 5-ig számozott szelvényei A pályázati lapon a helyes megfejtésnek megfelelő szá­mot kell bekarikázni. Név: Cím A Szabad Ifjúság és a Rádió nagy nyári rejtvény­versenyének pályázati lapja AZ ÓBUDAI HARISNYAGYÁR Bpest, III. ker., Vihar utca 12/d. fiú­ipari TANULÓKAT FELVESZ Tanulási idő 2 év. Jelentkez­het budapesti lakos 16 évtől, a vállalat személyzeti osz­tályán. ipari tanulókat keres a2 ikarus Karosszéria és Járműgyár lakatos és fényező szakmáikra Jelentkezhetnek Mátyásföld 4- Gödöllő környéki 14—16 év közötti fiatalok, a gödöllői 202-es MTH Intézetnél és az Ikarus-gyár oktatási osztá­­lyán. Budapest, XVI., Margit utca 2.

Next