Szabad Ifjuság, 1956. július-október (7. évfolyam, 154-250. szám)

1956-09-01 / 206. szám

est, a Rotexyi k&r­nok írta: Jóborni Magda, az oktatásügyi miniszter első helyettese Az új tanévet iskoláink­ban és egyetemeinken sok új feladattal kezdjük. A feladatok jelentős részében nagy szerep vár a DISZ- és úttörő­ szervezetekre. Fontos feladatunk a ta­nulók túlterhelésének csök­kentése, hogy a fiatalok­nak legyen kellő idejük az alapvető tananyag alapos elsajátítására, egyéni haj­lamaiknak megfelelő kü­lönféle foglalkozásokra s pihenésre, sportolásra, szó­rakozásra is. Több változ­tatásra van szükség a tan­tervekben, tankönyvekben, vagy ahol erre egyelőre nincs mód, ott a tanításban. Ez az oktatásügyi szervekre és a tanárokra ró sok tenni­valót. De vannak a tanulók túlterhelésének más forrá­sai is: egyes iskolák és egyes tanulók helytelen munkarendje, például kü­lönféle tanulmányi, kultu­rális és sportversenyek mér­téktelen halmozása, túl sok iskolán kívüli foglalkozás, a szabadidő tervszerűtlen ki­használása. A DISZ-szerve­­zetek sokat segíthetnek itt. Az új tanév fontos fel­adata: több tekintetben új tartalommal, új szellemben nevelni az ifjúságot, világ­nézetileg, politikailag, a személyi kultusz, a dogma­­tizmus, a szocialista demok­ratizmus korlátozása sok kárt okozott az iskolai ok­tató-nevelő munkában is: téves nézeteket alakított ki az ifjúságban, kedvezőtle­nül hatott a tanárok, az if­júság és a tanulók egymás­közti őszinte viszonyának a kialakulására, fékezte az önálló gondolkodás, a sza­bad viták kibontakozását. A DISZ-szervezeteknek sokat kell tenniök olyan őszinte politikai légkör meg­teremtéséért, hogy minden diák nyugodtan elmondhas­sa problémáit, abban a biz­tos tudatban, hogy egyenes, intellektuális és morális szempontból kielégítő vá­laszt kap, s hogy gondolatai nyílt kimondása a többi ta­nuló szempontjából is hasz­nos, mert gondolkodásra, őszinteségre neveli őket. A DISZ-nek egyetemeinken és középiskoláinkban kezde­ményeznie kell a vitákat olyan tudományos, erkölcsi és politikai kérdésekről, amelyek ifjúságunkat fog­lalkoztatják. Általános és középisko­láinkban a most induló tanévben komoly lépéseket kell tennünk a politechni­kai oktatás elemeinek meg­valósításában. Ez sem csu­pán tantervi, tankönyvi kérdés, s nemcsak a taná­rokon múlik. A kötelező, az óratervbe beépített poli­technikai jellegű foglalko­zásokon túl, nagy a szere­pük a különféle technikai és mezőgazdasági szakkö­röknek, üzemlátogatások­nak, társadalmi munkák­nak, a népszerű tudomá­nyos irodalom tanulmányo­zásának, a tanulók otthoni munkájának. Ifjúságunkban — korunk levegőjének megfelelően — nagy érdeklődés él a tech­nika iránt. Ezt az érdeklő­dést kihasználva, kell a ta­nulók általános műveltsé­gét technikai és technoló­giai természetű ismeretek­kel és készségekkel kibőví­teni. Ez ma már hozzátar­tozik az általános művelt­séghez. A politechnikai ok­tatáshoz sok olyan eszköz­re, szerszámra, modellre van szükség, amivel iskoláink ma még nem rendelkeznek. Már az elmúlt évekből is sok jó példa van arra, hogy iskolai DISZ- és úttörő­szervezetek részint maguk készítenek ilyen eszközöket szakköreikben, részint ha­zulról, üzemektől, gépállo­másoktól szereznek be fontos eszközöket. Az isko­lai és üzemi DISZ-szerve­­zetek kapcsolata, amely egyébként is fontos, sokat segíthet az iskola politech­­nizálásához. Sok szó esik az utóbbi időben a kollégiumi neve­lésről. Kollégiumi nevelé­sünk ma nem felel meg azoknak a nagy lehetősé­geknek, amelyek múltbeli tapasztalataink szerint rej­lenek benne. A NÉKOSZ és az Eötvös-kollégiumok mai szemmel is helyesnek tar­tott nevelési módszereit ta­nulmányozzuk, s már e tan­év kezdetén lényegesen vál­toztatjuk néhány kollégium életét, de rendkívül fontos az eleven, öntevékeny kol­légiumi DISZ-élet megte­remtése is. Valamennyi feladatunk jó megoldásának, a XX. kong­resszus és a KV júliusi ha­tározatai közoktatásunkra, nevelésünkre való helyes alkalmazásának fontos fel­tétele, hogy DISZ- és úttörő­­szervezeteink minden fel­­adat megoldásából megkap­ják a maguk részét. Hátha ezt elolvassák... Egyesek azt hiszik, az új­ságíró írogat, az olvasó meg olvasgat. Előfordulhat az is, hogy merő véletlenségből az is elolvasgatja az írást, akinek címezve van. De gyakran ennek az ellenke­zője igaz. Íme, egy példa: a Szabad Ifjúság július 20-i számában „Ifjúság és színház“ címmel néhány megjegyzést közöl a Petőfi és Jókai Színház egy esztendejéről. Augusztus 31-én e színházak minisz­tériumi előadója, Ludván János még nem tud róla. Vagy: az újság július 29-én „Ami nem látszik a reflek­torfényben" címmel ír az Operaház fiatal művészei­nek keserveiről. Újság és művészek várják az illeté­kesek értesítését az intéz­kedésekről. De hiába vár­ják. Vincze Zsuzsa, az Operaház előadója a minisz­tériumban, augusztus végén még nem ismeri a cikket. Valóban, mi lenne, ha egyes minisztériumi előadók is újságolvasó emberek len­nének? A moszkvai VIT-ről tárgyalt a DISZ Központi Vezetősége (Folytatás az első oldalról) . Különösen növeli a VI. VIT jelentőségét az a tény, hogy a világ ifjúságának kép­viselőit Moszkva látja vendé­gül. A moszkvai fesztivál nagyszerűségében, méreteiben túlhalad majd minden eddigit. Előreláthatólag több mint 30 000 külföldi fiatal vesz részt a találkozón.­­ A szovjet fiatalok — kü­lönösen a moszkvaiak — a­­16 házigazda módjára már rég elkezdték előkészületeiket, hogy méltóképpen fogadhas­sák a világ minden tájáról ér­kező fiatalokat. A készülődés gazdag programot ad a Komszomol szervezeteknek. A szovjet fiatalok az eddiginél is nagyobb lelkesedéssel építik, szépítik szeretett fővárosukat, Moszkvát. Erősítsük kapcsolatainkat a baráti országokkal — Ifjúságunknak is méltó­képpen részt kell vennie az egész világot­ átfogó készülő­désben — hangoztatta az elő­adó, majd azokról a legfonto­sabb tervekről szólt, amelyek valóraváltásához nagyszerű lehetőségeket teremt a VIT-re való felkészülés. — Csak akkor mondhatjuk el, hogy a magyar ifjúság kö­rében eredményesen halad a VIT-re készülés nagy mun­kája, ha sikerül előbbre jutni Szovjetunió megismertetésé­ben, ha tovább erősödnek a Szovjetunió iránti bizalom és szeretet eltéphetetlen szálai if­júságunk körében — mondot­ta. — De nemcsak a Szovjet­unió iránti baráti kapcsolatok erősítésére kell törekedni, ha­nem arra is, hogy ifjúságunk elmélyítse kapcsolatait más országok fiataljaival. Minde­nekelőtt arra van szükség, hogy környező országok ifjúságá­val ápoljuk barátságunkat, de figyelmet kell fordítani arra is, hogy a magyar fiatalok jobban megismerjék a kapitalista és a gyarmati országok ifjúságának életét. Hogyan készüljenek a DISZ- szervezetek a moszkvai feszti­válra? Arra van szükség, hogy a készülődés láza hassa át a DISZ-szervezetek egész életét. Az elkövetkező egy esztendő­ben a moszkvai VIT-re készü­lés legyen a DISZ-szervezetek egyik legfontosabb feladata. Munkaprogram Hasznos lenne, ha a DISZ- szervezetek egyéves munka­­programot készítenének, amely átfogja a szervezet egész éle­tét, az ifjúság érdeklődésének szinte minden területét.­­ Az intéző bizottság java­solja: a DISZ-alapszervezetek indítsanak nemes versengést, melyikük készül a legméltób­ban a moszkvai fesztiválra. Azoknak az alapszervezetek­nek kell jogot adni arra, hogy a VI. VIT-en a magyar ifjúsá­got képviselő delegációkba kül­­dötteket válasszanak, amelyek legeredményesebb munkát végezték az előkészületek egész ideje alatt. — Kapcsolódjanak be az alapszervezetek, a DISZ-bizott­­ságok által meghirdetett kul­turális seregszemlékbe és sportversenyekbe. — Az alapszervezetek a VIT tiszteletére kezdeményezzenek termelési mozgalmakat, ame­lyek az üzem, a falu legfon­tosabb termelési feladatait se­gítenek megoldani. E munká­nak célszerű formája lehet egyebek között a VIT-műsza­­kok szervezése is. — Az intéző bizottság java­solja az alapszervezeteknek — folytatta Nagy Tibor —, hogy a fesztiválra készülés jegyében ünnepeljék meg 1957- ben a legfontosabb évforduló­kat. — Nagy érdeklődésre tart­hat számot az ifjúság körében a levelező kapcsolatok kiter­jesztése a környező országok fiataljaival. Tömeges nyelvtanulást — Az intéző bizottság ja­vasolja, hogy az alapszerveze­tekben szervezzék meg a fia­talok tömeges nyelvtanulását. A Központi Vezetőség ennek segítése érdekében az illetékes szervekkel együttműködve ösz­­szeállíttat zsebszótárakat, né­hány száz szó jegyzékével és a legfontosabb nyelvtani sza­bályokkal. Ezután részletesen szólt a be­számoló arról, mivel érdemel­heti ki egy-egy fiatal, hogy a fesztiválra­­küldöttnek válasz­szák. Mindenekelőtt legyen pél­damutató a termelésben, a ta­nulásban és diszistához méltó magatartást tanúsítson magán­életében is. Rendszeresen és tevékenyen vegyen részt az alapszervezet VIT-rendezvé­­nyein. Végezze el a VIT-tanfol­­yamot, érjen el bizonyos ered­ményeket hazánk tájainak, gazdaságának megismerésében és vegyen részt valamilyen nyelvtanfolyam munkájában . A DISZ bizottságok fon­tos feladata, hogy a VIT je­gyében ifjúsági találkozókat, kis fesztiválokat, s ennek kere­tében kulturális és sport sereg­szemléket, szakmai konferen­ciákat, határtalálkozókat ren­dezzen. A DISZ .IV Intéző bi­zottsága szükségesnek tartja 1957 június végén Budapesten megszervezni a magyar ifjúság kétnapos nemzeti fesztiválját, amelynek keretében lebonyo­líthatnák az országos kulturá­lis bemutatókat s a különböző szakmák ifjúságának országos szakmai konferenciáit. Ebben az időpontban kerül majd meg­rendezésre a budapesti ifjúság hagyományos nyári karnevál­ja is. Felkérjük a társadalmi szervezeteket Befejezésül hangsúlyozza a beszámoló: a magyar ifjúság felkészítését a VI. VIT-re az egész magyar társadalom közös ügyévé kell tenni. Ezért a DISZ Központi Vezetősége fel­­kéri a politikai és társadalmi szervezeteket, az állami szer­veket, tekintsék szívügyüknek, fontos feladatuknak a VIT-re való felkészülés segítését. A beszámolóhoz többen szól­tak hozzá. Felszólalt a többi között Kende István népmű­velésügyi miniszterhelyettes, Kakuk Józsefné, az MSZT tit­kára, valamint Kelen Béla, az OTSB elnökhelyettese is. Fel­szólalásukban kifejezték teljes egyetértésüket azokkal a ja­vaslatokkal kapcsolatban, amelyeket a DISZ KV intéző bizottsága a VI. VIT magyar előkészületeire vonatkozóan előterjesztett. Kifejezésre jut­tatták, hogy a Népművelési Minisztérium, az OTSB és az MSZT minden támogatást megad a DISZ-szervezetek VIT előkészítő munkájához és messzemenően elősegítik a moszkvai találkozó sikerét. EZERMESTEREK BIRODALMA Megnyílt a szovjet ipari tanulók kiállítása ipari tanulók életét ismertetik Az Iparművészeti Múzeum nagy­termét „A Szovjetunió ipari tanulóinak műszaki kiál­lítása” anyaga tölti be, péntek délben nyílt meg ünnepélye­sen ez a kiállítás. Ahogy belépünk a szverd­­lovszki I-es számú iskola lé­pegető exkavátor modellje tű­nik szembe. Balra az atom­erőmű modellje, az elektro­­gorszki 19-es számú szakisko­la technikai szakkörében ké­szült. Szénkombájd, villany traktor, villanyvasút, eszterga pad, megannyi parányi gép, mind működik. Nem csoda, hogy a látogatóknak nem aka­ródzott betartani a klasszikus kiállítási feliratot, hogy „a ki­állított tárgyakhoz nyúlni tilos”, mindenki szerette vol­na saját kezével megindítani az atomerőművet, kombájnt. A podolszki 12-es sz. iskola szakköre kis zeneszekrényt készített, amely szerencsésen foglal magában egy lemezját­szót, magnetofont, rádiót és televíziós készüléket. Érdemes megnézni ezt szép kiállítást! T. K. (Tudósítónktól) Elég régen tanultam a fizi­kát, s most itt állok a terem­ben, ahol újra meg kell tanul­nom, hogyan működik a rádió­cső. Köröskörül csupa gép, iparművészeti tárgyak, a fala­kon képek, amelyek a szovjet Látogatók a lépegető exkavátor előtt. BEBARANGOLJUK AZ ÉDES HAZÁT — a mezőgazdasági kiállításon Megkezdődött. A főpróba sikerült: a miniszter — Ma­­tolcsi János földművelési mi­niszter — fogadta, vezette s tanította tíz kilométer hosszú úton (mert város a városban ez a kiállítás) a lapok króni­kásait, tükröt tartott elénk: itt tartunk, e felé megyünk. Sikere lesz, mert még most is — az utolsó percben, péntek este (dehát ez így volt tavaly is, és így lesz ez jövőre is) — vedrekben, egymás mellett várakozott a Kecskemét ho­­mokjából kiásott kadartőke, Csopak mézédes, piros csúsz­­lája és a Somlóhegy bölcsen gondolkodó, mélyen érző fur­mint vesszel. A ládákban for­gács közt a paradicsom, az üvegekben a torkát harapni- Való mérges paprikák, s tö­­rök zsákokban a végegyháziak a Szabadság Tsz a feladó — nagydíjat nyert búzája, mely holdanként 16,6 mázsát adott a tagságnak. S a zsákok, szőlő, tőkék, ládák közt a szép festő­­kisasszonyok, dekoratőrök ír­ják, pingálják a táblákat, fel­iratokat, öltöztetik, rendezik még a „­kiállítás tárgyait”. Hol tartunk? Gabonater­melésünkben nem csoda már a tízmázsás átlag. A Székkutas­ Állami Gazdaság nagy terüle­tén 20,02 mázsa átlagtermést ért el. S a jövő? 29—30 millió mázsás országos termés öt esztendő múlva! Felvonultatták (s majd a ki­állítás tartama alatt felvonul­nak naponként) a díjnyertes állatok. Négyes sorokban nagy csapat tehén — elől egy bika — vonul el a tribün előtt. Ta­lán egy család? A hangosan be­szélő bemondja: „a tízezres te­henek jönnek!” Két esztendeje még egyetlenegy tízezer literen felüli tejelésű tehén sem volt a kiállításon. Tavaly csak egy. Idén hét tehén tízezren felül, s hét, amelyik a 9 ezret meg­haladja. Nagy tapsot kapott Márfai Jenő, kalocsai egyéni gazda, aki 9091 kilogrammot adó, (4,1 százalék zsírtartalom­mal!) Lenke nevű tehenét ve­zette. Aztán megszökött egy te­hén a sorból. A magyar­ szür­ke fajta keresztezései, a pusz­taiak, a ridegmarhák következ­tek. Fiatal tehenek csak, de a puszták gyermekei. Megugrot­tak. Négy hajtó sem tudta megfogni, ponyvára venni az egyiket. Erdészet, a jövő fásítási tervei. De láthatjuk már a mos­tani eredményeket is. Ennek egyik legszebb bizonyítéka ez a feliratközlés, szóról-szóra: „Nem lesz többé kopasz a Ko­pasz, Tokaj világhírű vulkani­kus szőlőhegye sem, tetején, ahol a szőlő már nem él meg, erdőt ültetnek.” Kezdetnek ez is szép. Főzőasszonyaink, s szaká­csaink begyújtottak már tűzhe­lyeikbe, s készenlétben állnak a nyársak, rostsütők. Ételek, ízek útjain, csak végigkóstolva is be lehet majd barangolni az édes hazát. Ha végigkóstoltál, kortyoltál mindent (csak a ne­gyedét is győzzed!), akkor is kirajzolódik majd a haza em­lékeket gyújtó ízekben. Ételek, ízek! Úgy fohászkodj majd látogató: bírjam és győz­zem végigkóstolni ez ízes ha­zát! (kőbányai) Szümsbögés , amely devizát hoz a konyhára Turistaforgal­munk lényeges ágazata volt már a háború előtt is a külföldi vadá­szok magyaror­szági utazása, amely sok devizát, nagy hasznot ho­zott az országnál­. Most újra felele­­venedik ez a tu­risztikai ág is. Az angolok szárnyas­vadra, a németek általában nagy vadakra, őzekre, szarvasokra sze­retnek vadászni­­az olaszok pedig a csoportos vadá­szatot kedvelik. A magyar tájak mindezeket a kí­vánságokat kielé­­gítik annál is in­kább, mert vad­állományunk­ már szép fejlődésnek indult. Az idei szarvas­­bőgést megelőzően is igen nagy a külföldi érdeklő­dés. A szarvasbő­gés a napokban indul meg, de már megérkeztek az első nyugat-euró­pai vendégek és rövidesen még mintegy 30 kül­földi vadász jön hazánkba. A va­dászok hazatérve magaikkal viszik majd zsákmányuk trófeáját, a terí­tékre került vad húsát pedig a bel­földi üzletekben mérik ki. Fémgyűjtők kiállítása A budapesti kiváló fémgyűj­tő körök kiállítást rendeztek az Úttörő Áruház mozitermé­nek előcsarnokában. Saját ké­szítésű rajzok, fényképek mu­tatják be, hogyan gyűjtik a vasat, a papírhulladékot a fia­talok. Elmesélik a rajzok se­gítségével azt is, hogy a jutal­makból, az összegyűjtött hul­ladékért kapott pénzből ho­gyan nyaraltak. Másoknak szól már... !M­ikó tanító úr minden­nap elfenekelt vala­kit az osztályból. Minélfogva Mikó tanító urat nem szeret­tük. Esetünkben tehát igen egyszerű volt az ok és az okozat összefüggése. Egy­­ideig legalábbis egyszerű volt, később vált bonyolul­tabbá. Amikor már nemcsak a tanító urat, az iskolát sem szerettük. Iskola? Ja­, csak lenne már vége, csak jönne már a nap, mikor utoljára csukó­dik a kapu mögöttünk! Jött, eljött a nap. Hány éve is? Bizony, az nem most volt. Régen volt, már az em­léke is sárga az időtől, s fosztani­­kezd. Más emlék épekben meg­maradt. Az első szeptember elsejéé, amelyiken nekünk már nem szólt a csengő. A várva-várt napé, amely után úgy áhítoztunk mindig, s amelyet talán mindenki annyira vár, ahogyan én, Mikó tanító úr egykori tanít­ványa vártam. Eljött, s igen szomorú nap volt. Hogyan, hát nélkülem, nélkülünk is lehet szeptem­ber elseje?! Megcsaltak ben­nünket, kihagytak a játék­ból! S messziről, lopva, szomorúan néztem a boldo­gokat, akiket elnyelt az is­kola nagy kapuja. Hányadik szeptember már, mikor csak másoknak csen­getnek? Nem merem meg­számolni, hanem ha él vala­hol kopottkabátos, jó Mikó tanító úr, megkövetem, ne haragudjon, hogy kitereget­tem régvolt dolgainkat. Azért mondtam csak el, mert ma megint hív a csen­gő, s én mennék is örömest, járnék a Mikó tanító úr ke­ze alá. A fenekelést se bán­nám, nem dugnám a sapkát sem a nadrág alá, hogy ne csípjen a vessző. Mennék, de hát késő most már. A napo­kban mondta a fele­ségem, hogy ősz szálat talált a hajamban. Antal Károly SZABAD IFJÚSÁG ,1956. szeptember 1.

Next