Szabad Művészet, 1951 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1951-01-01 / 1. szám

ipar múltjának jelentős dokumentuma teljes restaurálást igényel. A letűnt korszak művészettörténészei kevés figyelmet fordítottak a népi jellegű emlékek felkutatására. A kiállítás ezen a téren is értékes munkát végzett, mikor kiterjesz­tette figyelmét a budai, provinciális ízlésű, népies díszítésű épületekre is. A magyar romanticizmus egykor neve­zetességszámba menő és kevéssé ismert alko­tását is láthatjuk, a Harmath­ utcai csősz­­tornyot. A téglány alakú, emeletes, nyereg­tetős, lakóépülettel összeépített, kissé erőd­szerű megfigyelőtorony a romanticizmus első, korai alkotása (1844). Ez most szükség­­lakás. Ugyancsak bemutatja az egyik kép a 19. század első feléből származó egynyílású, kőalap és tégla felépítményű, körszeletes boltozású Rákospatak-hidat, mely bomba­találatot kapott, s melyet nem építenek újjá, mert a patakot más irányba vezetik. A kiállítás túl azon, hogy igen nagy és értékes anyagot gyűjtött egybe s azt jól csoportosítva, szemléltető módon mutatta be, bizonysága annak, hogy a szociali­zmus meg­valósítása felé haladó ország a múlt művészi alkotásait nemcsak elismeri, és megbecsüli, hanem mindazt ami érték, megtartani és ápolni kívánja. Koós Judit A FŐISKOLAI HALLGATÓK NYÁRI VÁZLATAI A Képzőművészeti Főiskolán tanulságos kiállítást rendeztek a növendékek nyáron készített vázlataiból. A kiállítás célja az volt, hogy bemutassa az I—IV. évfolyam növen­dékeinek nyári művésztelepi munkásságát. A túlsúlyban lévő akvarellek és ceruza­rajzok mellett számos szén-, kréta- és tus­rajzot is láthattunk, de csak egy olajfestményt. Ezt elsősorban gyakorlati okok magyarázzák: a főiskolások könnyen szállítható s egyszerűb­ben kezelhető eszközöket vittek magukkal a nyári művésztelepekre. Az egyetlen olajkép Debreczeni Zoltán munkája­­ ügyesen meg­oldott ablakos lovat ábrázol. A rajzok közül kiemelhetjük a IV. éves Schey Ferenc kaszáló és ivó parasztot ábrázoló tollrajzait és a másod­éves Végvári János ceruzarajz fa-tanulmányát. A képek formátuma általában kicsi, hiszen a vázlatokról van szó. De a nagyobb­­méretű kompozíciót is képviseli néhány darab. Tematika szempontjából különbözőek a vázlatok. Túlnyomó többségükön helyesen tükröződik az a törekvés, hogy dolgozó népünk életét, a munkafolyamatok egy-egy fázisát, munkás­portrékat, a falu életének konkréten megtörtént eseményeit igyekeznek főiskolásaink lerögzíteni. Bár a hallgatóknak a művésztelepeken alkalmuk volt elmélyedően tanulmányozni a dolgozó nép életét, mégis szívesebben fordultak a tájkép felé. Pedig dolgozó munkásságunk és parasztságunk élete és harcai szerte az országban sok nagy­szerű témát adnak. Ki kell emelnünk a II. éves Bazsonyi Aranka Falurészlet és Tájkép című akvarelljeit, a III. éves Balogh István cséplést ábrázoló munkáját. Az elmélyedő valóságmegfigyelés és való­ságleírás tekintetében sok biztató eredmény mutatkozik. A fiatal művészek állattanul­mányaikon a mozdulatok egész sorát igye­keznek lerögzíteni. (Kis János I. éves növen­dék tollrajzai.) Minél behatóbban próbáljuk megismerni a részleteket is, annál közelebb kerülünk az egész természet hű tükrözésének teljesítéséhez. A realista mindig és mindenütt a jellemzőt, a fontosat emeli ki, de ahol szükséges, a legapróbb részletekbe is be tud hatolni. A mozgás lerögzítésekor a realista ábrázolás megkívánja, hogy az anatómiával is tisztában legyen a művész, ez a tudás megóvja a tévedésektől. Nem véletlen, hogy Leonardo da Vinci és annyi más művész az izmok és izomcsoportok lehető legponto­sabb megfigyelésére törekedett. A kiállításon néhány kisplasztikai művet is láthattunk. Szánthó Bélának a bányász­munka dicsőségét hirdető plakettjei az egyes munkafázisok helyes megfigyeléséről tanús­kodnak. Kiemeljük még Nagy Sándor női fejet ábrázoló éremdomborművét is. A kiállítás anyaga meggyőz bennünket arról, hogy fiatal művészeink helyes úton járnak, van mondanivalójuk. Ideológiai és szakmai ismereteik gazdagodásával mind könnyebben lesznek képesek megfelelni annak a várakozásnak és bizalomnak, mellyel dol­gozó népünk kíséri munkájukat. Koós Judit A FŐVÁROSI GÁZMŰVEK képző­­művészeti szakosztálya képkiállítást rende­zett a vállalatnál alkalmazásban lévő, java­részt főiskolát végzett művészekből álló művészcsoport munkáiból. A kiállított fest­mények és rajzok nagy része üzemi munka­ábrázolás,­­ de néhány jól sikerült tájkép, csendélet és arckép is szerepel a tárlaton. Ősz

Next