Szabad Szó, 1948. május (5. évfolyam, 100-123. szám)

1948-05-24 / 117. szám

A Színház - bűvészet magyar nipipszirol H­­nepre ',0 eh­elyi magyar Repiatrol beszél Szentimrei Jenő, a kolozsvári állami magyar színház igazgatója •Foglalkoztunk már a kolozsv­vári Állami Magyar Szính­áz és Opera marosvásárh­elyi ven­dégjátékával. Mindkét cikkünk­ben rámutattunk arra, hogy a kolozsvári együttesnek olyan erősségei vannak, amelyek alap­ját adhatják egy új típusú ma­­gyar dalszínpad, a népopera kiépítésének. Az együttes bemutatkozásá­nak napján városunkban tar­tózkodott Szentimrei , Jenő, a kolozsvári színház igazgatója. Hozzáfordultunk tehát, hogy az évadzárás idején különösen időszerű kérdésekre a legileté­­kesebbtől kapjunk választ. — Milyen személyi feltéte­lei vannak az erdélyi népope­ra megterem­tésének ? — ez iránt érdeklődtünk először. .— A kolozsvári ének, zene és táncegyüttesre számíthat­unk elsősorban, — feleli Szentimrei Jenő. — Ez az együttes min­den hibája mellett olyan lehe­tőségeket tartogat, melyek alap­ját alkothatják egy nagyobb igényű dalszínpad szervezésé­nek. Nincsenek viszont megfe­lelő magánénekeseink, nincs a célra is megfelelő karmeste­rünk s ilyen érdeklődésű és tu­dású rendező is kellene. Milyen megoldást tudnak ? Magyaror­szágról hazahívhatnánk román állampolgársággal rendelkező szakembereinket. Erre kilátá­sunk is van. Ion Aurel Marcnu, a színházak vezérigazgatója­­ felszólított, hogy ilyen irányú­­ kérést juttassak el a miniszté­riumhoz. — A kiépítendő népopera n­er­ei referense dr. Eisikovits Miksa lesz, a kolozsvári zene-­­ akadémia kiváló tanára, a nép-­­ zene nagyszerű ismerője. Nem­­ szervezünk külön igazgatósá­­­­got, ezt hangsúlyozni kívánom,­­ hanem a közös igazgatás alatt­­ működne a zenei tanácsadó.­­ Ezután a népopera megte­remtésének anyagi feltételei se­­m­mól érdeklődünk Szentimrei Je­­is­nőnél. — Szűk keretet állítottunk össze. — hangzik a felelet, — egy harmadát annak, amit egy-egy opera kap. Igaz, hogy 37 ftPWfk­r­ittióA— UÁ­­­i­­z ország újjáépítésének és Készülnek a növendékek az 'párunk megteremtésének ha­­tvégi vizsgaelőadásra, U V af • i ia^a^ai ^ricisi erofe- — Sajnos, a számok még SZ+- . Jeentenek, mégis igé- nem teljesen betanu-tak, — ^r-n“ van arra, hogy a kért mondja tanárnőjük, Veress L.,keretet megkapjuk, professzorné — nemrégiben Különösen nagy hálával emit- kezdtünk hozzá J'■ , !.K?­asz.ó pénzügymi- A tanárnő int. A zongorán a niszterünk támogatását. A nép, a„Mesék a bécsi erdőből“ dal­­opera felál­ításának költségeit mmai szólalnak meg. je­­­lesen csökkenti az, hogy A lánykák haj,adoznak, h­­­cm. ..c®z szükség külön admi-­hegnek, forognak, aztán bár­s„ c­ora 's kiadásra, mert mulatós hajlékonyan, könnye­­, ír­t“?! sziniszzal közös ve­­dén, mintha évek óta tanulná­ , zetes irányítaná­­nak már a­zétrebbemiek, befe, a népopera műfaja jezik a táncot Utól­­­ára felvetjük még a Három kislány következik, népopera műfaji kérdéseit is Babatánc. Lábujjhegyen, spic- Mit, milyen darabokat szeretne cen táncolják az egészet Gro­­bemutatni Szentimrei Jenő az leszkeni ySSY szendék, kacérak, UJ kolozsvári magyar nénone- L'ppen ahogyan kell r®®an _ Most a legnagyobb szám kö­. ~ 0|y®a daljátékra gondo­ vetkezk, rész’et a „Coppélia“ °k ~ hangzik a gyors válasz, ,iaSY hallétjéből. Egy kislány melyben a próza és a zene­ magántánca. Ez a lányka már, egyenértékű. Nem akarunk ön túlzás nélkül, kialakult tán­­célú énekkultuszt teremteni" 'ponének hat. Mint otthonos hanem azt, hogy a zene és az bőmben, úgy liheg könnyedén ének a szöveget szolgálja, mert a levegőben, ő a legügyesebb, ez a helyzet a népzenében is. — Hány növendék van? — Elsősorban a magától adódó ha­ kérdjük. talmas erdélyi népzenei fonás . Tizenhat kezdő és hét ha­­ró használatára gondolok. En- adó. Az új jelentkezés ősszel nek fe­dolgozása rég folyamat­ kezdődik, ez már csonka év,­ban van, ebből merítenek leg c­sak nemrégiben indult, jobb zenészeink, ebből kel­ene - Szeretik a növendékek ezt új zeneműveket teremteni, a szép, de nehéz művészetet? Nem feledkezünk meg a hagyó- _ Val­ószinüleg, mert min­­danyos magyar dalműről sem, den es­e, iskolai tanulás, lecke Eckfilt e* Usztet se hanyagol- készítés után fáradhatatlanul . juk el, de irányunkat a népz©- s rokoni kapcsolata van a r®. s. ne és a népdal határozza meg.­­ mán és a körülöttünk lakó Ez természetesen kapcsolódik szláv népek zenei kincsével. ■ a népi táncok, játékok és kó- Ezeknek állandó , együttes be­ások színpadi alkalmazásával mutatása szintén fomoa fdad*­— Mindenki tudja, hogy a tunk. Messzebbmenőleg kisope magyar népzenének milyen sok f­rák bemusatátát kezdenénk eh Asz­tígésa roméisiialirtapycársági asisszisiknáls© A beszélgetés során arról érv­e nem jelenti azonban a kolozs­­tesülünk még, hogy a népopera­­­vári drámai színpad elsorvasz­­szíkhelye Kolozsváron lenne, de tálát. A Székely Színház orsza­­áí­andóan látogatná a Román gos sikereiről beszélgetünk s Népköztársaság nagyobb ma­ Szentimrei igazgató mosolyogva gyak­akta központjait. Ebinek mondja: megfelelően tagjait nem csu- — Ne féljetek, azért mi sem pán Kolozsvárról, hanem az hagyjuk magunkat! egész országból váogatlá ősz- Színházaink között kialakult szó. Szentimrei igazgató sokat a verseny egészséges szelleme, vár a marosvásráhelyi zene is, a jobb eredmény egyetlen za­­kola munkájától is. loga: A nyári körutak után Az első felvételi vizsgát mi­ mindenképpen megrendezik a­jus 21-ére tűzték ki. Sokan jó kolozsvári és a vásárhelyi szin­­tentkeztek s számolni lehetett ház versenyét azzal, hogy tehetséges fiatal Versenyezzenek csak! így ezek tűnnek fel a válogatás so- lesz még jobb, állandóan fu­rán­­való színházunk. A népopera megteremtése m. p. L­egyen általános a tánctanulás A Városi Zeneiskola tán­csz .,­kának Éráján A terem félhomályában ala­kok mozognak. A sarokból zon­gora szól. Egy Strauss-keringő andalító hangjai. A látvány azonban nem an­dalító. Hat kislány, körülbelül nyolc tíz évesek, erősen hajla­­n­doznak. Egy nehéz gyakorlat erőfeszítései látszanak. A mu­tatvány után rugalmasan fel­pattannak s tovagördülnek, mintha mindenik máris kész ballerina volna... A Városi Zeneiskola tánc­ és mozgá©mű veszett szakának órá­ján vagyunk, frissen és kedvvel jönnek órára. — Szeretném a tanulás kez­detét, a tánc elemeit is látni. Mert hosszú, fáradságos út ve­zet a repkekönnyű­ségű, színes kavargáshoz, a nagy hallét­hez... — Természetesen a vizsga gyakorlatokkal kezdődik — mondja a tanárnő, — hiszen a mi táncunknak még tanulás jellege van. A tánc elemei Készülődés a vizsgára 4 IMS roastrs 81 rián mér nincsenek készen a-sabb legyen ■ tánctanára. másnapi számtanfeladattal­­hogy a társadalom minden ro­— Jövőre sok jelentkezőnk . tege tanulhason. , lesz - mondja a tanárnő, a­­ - Ha nem is lesz mindenik tánctanulás ma nem fényűzés. [ Primaballerina, az biztos, nem A Szovjetben ezt felismerték ■ lesznek a van esetlen medve- és ezért olyan elterjedt. A do’- beesők, mint amilyen én dol­­gozó, az életbe kilépő nőnek rám, mikor a pályámat ekezd, szüksége van ellenálló testül­­tem — mondja a tanárnő Al­katra, s a tánc ehhez segíti. .­zott szereyseggel. — Elsősorban tánctanárnők- A lánykák ugrándozva c­sict­ké képezzük a növendékeket, nek az ajtó se a fiatalság el- Azt akarjuk, hogy mindenfelé, nyűhete Texi kedvével, iskolákban is, mennél általán­o. Bajos Auer Felszabadult érzelmek a címe annak a fimnek, me-Treegy, a vonaton találkozik yet a napokban mutatott be­ egy férfival, akinek őszinte V­arosvásárhelyen a Transsyl-' kedvessége és előzékenység®­­vánia filmszín'jáz. Az olasz filmgyártás gyak­ran meríti témáját a hétköz­nap kisembereinek életéből, legtöbbször a családi élet tragikus viharainak lélektani magyarázatát adja. „Felszabadult érzelmekében mélyen emberi témával talál­kozunk. Egy leányanya és kispolgári előitéletekhez ra­gaszkodó családjának küz­delmén­­keresztül megismerjük az olasz kisemberek, a városi és falusi dolgozók életét. A filmrendező ügyes techniká­val és őszinte realizmussal úgy varázsolja vászonra az életből nyersen kivágott élet­képet, hogy a közönség,észre­vétlenül beleéli magát az ese­mény­ekbe, együtt könnyezik és együtt nevet azokkal az emberekkel, akiket minden­napi életéből személyesen is­mer. Gy­önyörű olaszországi tájak, zajivérelű városok és hegyi tanyák lakóinak világába ve­zet a filmren­dező. Megható, arra bátorítja, hogy elmesélje­ szomorúságának okát. Mikor­ a leány megérkezik a tanyai állomásra, a búcsúzkodó férj fit arra bírja, hogy kísérje el szülei házáig és vállalja el a­ férj szerepét, nehogy szülei e űzzék a háztól, legalább­ addig, ri­ig gyermekének éle­tet ad. Azután már semmivel sem törődik . .. dolgozni fog és felneveli a gyermeket. Az idegen férfi először hal­lani sem akar a kényes sze­repről, hiszen neki is felesége és gyermekei vannak, ha annyira meghatja a leány szenvedése és aggodalma, hogy belemegy a játékba. A hagyományokhoz szigo­rúan ragaszkodó falusi csa­ládot már az is felháborítja, hogy leányuk nem közölte velük jelm­ezmenetelét Mikor a leány bejelenti, hogy gyer­meket vár, akkor a szülők mindent megbocsájtanak és keblükre ölelik a „fiatal párt“. A titok azonban néhány óra leforgása alatt kiderül éa, hogy mi­yen forró szeretettel­­ az idegen férfi a leány-anya beszélnek „a gyermekekről“ érdekében valóságos harcot az olasz kisemberek. viv a családdal, mely el akarja A film központjában egy űzni a „megtévedt“ leányt, gyermeket váró fiatal leány áll.­­ Végül ideg is csak győz , aki félve szülei durva maga­ szív szava és a becsületes tartásától, nem mer hazatérni idegen nyugodtan hagyja a a városból. Mikor mégis el- megbékélt szülők házában , határozza, hogy szülni haza leányt,­­erőssé A fifiaifl-Magyar társaság .«A&AA marosvásárhatagozatának a táncgyakorlatok eszközét rt A /mr,­­vTM * — Ez az elnő, s kigfontosabb fJLllyLlZCllCll eszközünk a tanulásnál, a rúd, segíti a növendéket egyensúlyt ^ Román Magyar Társaság f igét meg kell tenételni a p&, tartani. Csak ha már a test marosvásráhelyi tagozata az igázó nevével és pontos cime­­összes izmait kidolgoztuk, az- 1848-as forradalom centenáris vel együtt kor tudjuk fokozatosan nélkü- ünnepségeinek keretében i­o- t Leközölt vagy más pályázó­­'közni. dalmi, történelmi tanulmányi fokon résztvett pályaműveket A lánykák felsorakoztak a no zenei pályázatot hirdet meg, a bírálóbizottság nem vesz fr­­iud elé. A zene lassú ütemben .A pályázatra benyújtott kéz e gyedembe. Ugyancsak nem vé­le­zd játszani. iratoknak érzékeltetniük kell bennek részt a pályázaton 8. — Re­setcet-finomitó gya* a kizsákmányolt osztályhoz tar június 25-e után beérkezett pá* korlatok — magyarázza a tar­tozók forradalmi harcát Br­­lyaművek­/• 11 ff S­Z eSVÜtté-5 népek a díjnyertes pályázatokat fia Bokaerősitő gyakorlat. Aztán A pályaműveket a következ ü közgyakorlatok. Szaggatott,­zők szerint díjazzák: ünnepélyes közgyűlés keretében [vagy kigyózó mozdulatok vál­­. Két pályadij elvenként tozza nyílkosságra, amely*­l­takozva. Mindenükből pár ütem. to.ooo (tízezer) lej e-y.e-v ro- nek helyét és idejét megfeleli? A no­vendekek alig akarjak mással, illetve magyarr­z itt időben közölni fogja, a gyakorat-bemutatot abba- történelmi tanulmány jutalma- A Román^-Magya* Tfi««a*9 ASAt­­teAawán’-“ TOd­5sésc *+* óra vétrét. ‘ r v kitcnua©. csoport részére külön bitálálni* A Hnlrrn^A tiXnni, (n Lu*? PálWij. I. 8000 zott^got jelöl ki A hir&lfl* A no'pozononen­e 7*^. a topo totlailJ M UW5 SZU SSge Kin tekk­a romla, bs^j mab.r.r I,an Q;'m­­ehethet résit a p*­tómra nyelven irt prózai munka, vers, Huzaton. A birálóbizottság vagy újságcikk jutalmazására, tagjainak nevét a pályázat — Milyen iskolát szeret leg- 3. Két zenei pályadij: I. 8000 megkezdése előtt hozzák nyíl-» jobban? — kérdezzük a tanár- (nyo­cezer) és II. 6000 (hatezer) valóságra. íne ~+TU-ljukn ^árbten ;et é^hben, egy induló, kar- Ezenkívül a Rom&n-Magyta — SXSÍ . nagy iSÄ ”5y ti”"WS2 ^ « f? cSy SLUSSr-ÄfÄ ÄÄÄ ahogyan egyetlen nemzetnek nyujtani a Román—Marivar vend­éghes részére összesen sem sikerült. társaság tagozatához: Maros- 12­ 000 (tizenkétezer) lej értékű irÜn°VendekM kipiju Han, vásárhely, Szta­n.tér 41 címre, jutalmakkal. A pályázat fellé­lőtt a leckekul­yv és füzet, fa, s melléke:emlő, amelyben a ^ Rom&n~Magyar Társaság

Next