Szabad Szó, 1948. július (5. évfolyam, 148-174. szám)

1948-07-01 / 148. szám

ma -€• Lfii Újabb adóügyi rendeletek _ ■ ° m­a ' • ° * M­agyar Népi Szövetség napilapja MAROSVÁSÁRHELY, 1948 júllis 1. Felelős­zerkesztő: KOVÁCS GYÖRGY V. évfolyam 140. szám. CSÜTÖRTÖK szv1 '• K­acsó Sási­lor: Nemzetiségünk felemelkedésének biztosítéka a városi és falusi dóm­b'; szoros szövetségében van rgfejeztes földműves népünk művelődésének útján határkövet jelentő Petőfi-verseivek A hétfőn, az egész napot betöltő Petőfi színjátszó, dalos és népitáncos országos ver­senyek után, este 9 órai kez­dettel zajlott le a Kultúrpalota nagytermében Marosvásárhely és az ország minden részéből idesereglett hatalmas néző­közönség előtt, a győztes szín­játszó, dalos és népitáncos csoportok ünnepi bemutat­kozása. Ha valamikor, úgy most valóban kicsinek bizonyult a Kultúrpalota befogadni azt a hatalmas érdeklődő közönsé­get, amely már a kora dél­­utáni órákban felvonult a Kul­túrpalota elé, hogy a délelőtti és délutáni versenyek végig­­élvezése után, tanúja lehessen most már a győztes megyék versenyzői ünnepi bemutatko­z Mi mna ünnep­enüi jöttünk ide — kezdte beszédét Kacsó Sándor. — Mi munkát végezni jöttünk. Mert az országos Pe­tő­fi-verseny, s mindaz, ami vel­ kapcsolatos: munka, elvé­gezni való feladat Népi tarta­lommal kell megtöltenünk a Román Népköztársaságot olyan tartalommal kell teltenünk, hgy maga a nép is érezze, hogy ez az ország az övé. — Mi ezzel a munkával se politizálunk. A polgárságnak. — A régi rendszerben is hoz­nak fel a városiba földművese­ket. Ehhez a rendszerihez mi nem akarunk hasonlítani. A ré­gi rendszer a falut nem akarta elemelni a városhoz. Parádézzon is színpadon, de ha feljön a vá­­rosba a hetivásárra vagy a piac­ra, akkor már alázatos kezét­­csókoloknát köszönjön. A cél az volt, hogy a falusi ne akarjon ifibbet tudni, többet látni, vagy éppen beleszólni a polgárság dolgába. Abba a nagy dolgba, amit politikának neveztek, amit­­ falusi nép, az egész nép bőré­re csináltak. A népi demokrá­­c­iában és Népköz­társaságai­n k­­ívü­n nem arra törekszünk, hogy felemeljük a falut, hanem arra, hogy a falu felemelkedjék. Sa­ját­­pereiből emelkedjék fel a zásának. A Kultúrpalota ha­talmas terme és a karzat már tömve voltak, amikor még ezres tömegekben hullámzott fel a tömeg a Kultúrpalota be­járatai előtt. Akik abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy bejutottak, azok újra meg újra felhangzó üte­m­es éljenzéssel ünnepelték ezt a nagyszerű napot s az azt megteremtő román népi de­­mokráciát. A helyi demokra­tikus pártok, szervezetek, pol­gári és katonai vezetőkön kí­vül ott volt Nyilas Hona nem­zetgyűlési képviselő, a Nagy Nemzetgyűlés Elnöki Taná­csának tagja, Takáts Lajos dr. nemzetiségi alminiszter, Kacsó Sándor a MNSZ országos elnöke, valamint az MNSZ akié a mai este és földműve­seinknek, akik eljöttek a pol­gársághoz, meg akarjuk ma­­gyarázni, kultúránkon keresztül akarjuk érzékeltetni azt, hogy milyennek kell kell lennie a földműves népnek, hogy a népi demokráciába úgy illeszkedhes­sek bele, hogy azt magáénak érezze s milyennek kell lenni® a polgárságnak, hogy ezt a tör­ténelmi átalakulást ne akadá­lyozza, hanem elősegítse, mert az akadályokat elhárítot­tuk előle. Saját erejéből tegye magáévá azt, ami az övé. Ezért kell átalakulnia annak, amit eddig népművészetnek nevez­tünk, ezért kell műkedvelésnek népi színjátszássá átalakulnia. Ezért kell felhozni, kibányászni azt, ami valóban a népé. Fel­fogásunk nem az, hogy népi művészetünknek meg kell jege­­ccsednie, hogy amit megtanul­tak, örökké úgy maradjon, látó­körük ne táguljon, táncaik ne fejlődjenek, művészetük ne vál­tozzék. Azt akarjuk, hogy vál­tozzék, induljanak el a fejlő­dés útján, ne álljanak meg ott, ahol vannak. Nem féltjük a for­mákat, bomoljanak a régi fol­tnak is, hogy új élettel telhes­­sen­ek meg. Hogy elindulhasson országos központjának több kiküldöttje. Ott voltak a test­véri román földműves népet képviselő mezőszabadi népi­­táncosok is. Mikor kilenc órakor a füg­­göny felgördült leirhatatlan lelkesedéssel ünnepel­te a kö­zönség a népköztársasági, szovjet és baráti népi demok­ratikus államok ne­veit szí­neivel . Népköztársaságunk nagyjai színpompásan díszített színpadra lépő nagyváradi Carmen vegyeskart, mely a RNK himnuszéval megnyitotta az ünnepi estet. A himnusz elhangzása után Kacsó Sán­dor országos elnök lépett az emelvényre s mondotta el, meg-megújuló lelkes ünneplés mellett nagyszabású beszédét, a falu a felemelkedés útján. — Várjon, hogyan indulhat el a falu a felemelkedés útján illetve hogyan segítheti a por­— Ak­kor, amikor a felszaba­­dulás tényét fel akarjuk hasz­nálni — folytatta ezután, — amikor a nép felemelkedésé biz­tosítani akarjuk, nagyon jól tudjuk, hogy arra a rétegre kell támaszkodnia, amely látástól vakulásig dolgozik. Nagyon jól tudjuk, hogy ennek a dolgozó rétegnek egyetlen egy hűséges és megbízható szövetségese van és ez a városi dolgozók tömege. Amíg falusi földművességünk dolgozó tömegei nem értik ezt teljes hittel, lelkesedéssel, nem tudják, hogy felemelkedésük szoros kapcsolatban van a váro­si dolgozókkal, addig sorsuk még nem olvadt össze, tudatuk, és munkaerejük nem szoros té­nyezője a népi demokráciának. sis itt van haladó polgársá­gunk nagy feladata. A Magyar Népi Szövetségben szemben ta­lálkoztunk a polgársággal. Sok­szor szembe kellett néznünk ve­le, mert igen kis részben azono­sult azzal, amit mi végzünk. Igen, csak részben azonosult a népi demokráciával. Valamilyen másfajta demokráciáról álmodo­zik most is, olyan demokrácia­,ál­ság a­lat abban, hogy elii­­lálhasson ezen az úton? A vi­­ágtörténelem gyönyörű poklát mutat erre. A Szovjetunió di­csőséges hadserege igenis fel­szabadította a népi erőket. De­­ többi munkát nekünk kell el­végeznünk. A népi erők felsza­badítását ki kell használni, az eddig elért eredményeket meg keell rögzíteni és meg kell mu­tatni a további utat, a szilárd utat. Ezután Kacsó Sándor rámu­tatott arra, hogy éppen úgy, mint a múltban, a faluban egy­mással szemben álló rétegek va­gyunk, vannak, akik látástól va­­kulásig dolgozunk, mások pedig, akik a régi időkben paroláztak z­arakkal, m­ert nagyobb gaz­dáknak tartották magukat, több földjük volt, tehát úgy képzel­ték, többet is értenek, mint azok, akik egész nap véres ve­rejtékkel keresték kenyerük«'í. ról, a melyet & resiones m­ar reg­­u­i fi áradott. A polgárság, a­ vá­rosi polgárság értelmiségi rétege félt valamit múltjából, amit nem tudok más szóval megje­lölni, mint altiszti rangját fent. Rangosabbnak érezte magát, mint a falusi, vagy városi dol­gozó. És mert érzi, hogy ennek a megkülönböztetésnek el kell tűnnie, mert elsöpri az új világ szorongás van benne, félelem. Talán nem is tudja, de ér­zi, hogy magatartásával akaratla­nul is, sokszor nem nekünk se­gít, nem a nép felem­elkedését, nem a dolgozó réteg szilárd ösz­­szekovácsolását akarja, hanem a reakció szekerét tolja. Nem vé­tlenül kértük itt földművesein­ket, hogy vizsgálják meg önma­gukat. Ez az elindulás az első lépés, amelyen tovább kell men­nítok, hogy valóban övék legyen a Népköztársaság. Igazolni akar­juk előttetek a falusi dolgozó nép erejének kibontakozása és e kibontakozás lehetősége városi dolgozóink, a proletárosztály ke­zében vált­ás van s ezt a kezet feléjük nyújtja, mis dokumen­tálni akarjuk előttetek, előttük s, hogy ennek a dolgozó reteg­­lek élgárdá­ja,a Román Munkás­pártt tudj­a, hogy mit csinál és miért csinálja, nagyon jól tud­ja, hogy a dolgozó falusi föta­­llianti réteg és a dolgozó váróus proletárság szilárd összefogása adja alapját Népköztársasa­­ságunknak és lendíti tovább afelé a kibontakozás felé, amely­től be ijedjen meg a városi pol­gárság, mert az ő kérdéseit is megoldja, mert polgárságunk 90 százaléka tudja, ha nem, ha érzi, ha nem­: a prole­társághoz tartozott és tartozik ma is. — Azért hoztuk a városba fa­­lusi dolgozóinkat, hogy köze­lebbről lássák a gyárat, a amelynek dolgozói az ő sor­sukat is kovácsolják, mert van bennünk a múltból származó ide­genkedés. A múlt rendszer arr­a ítélte őket, hogy ők maguk is idillikusan, szépen lássák a ma­guk életét, ne vegyék észre, mi folyik a városban, merre megy a világ, higgyenek abban,, hogy sorsuk a látástól­ vakulásig vanó dolgozás. Arra is vigyáztak,­­hogy ne kapcso­lódn­asanak a városi proletársághoz. Féltek is egy kicsit a városi munkásság­tól, irigykedtek is rá, mert hi­szen az nadrágban járt, mozi­ba mehet, sétálhat a korzón, ami a falunak nem áll módjá­ban. Nem akarták, hogy sorsuk azonos legyen a városi dolgozóé­val, mert kormos a gyár és érezték, hogy mégis urai a föld­nek, a városi proletárság pedig rabszolgája valamilyen titokza­tos hatalomnak.­­ Csak azt nera érezték, hogy sorsuk közös. Amikor idehoztuk a városba a falut, azt akarjuk vele észrevé­­telni, hogy sorsuk közös s éle­tük továbbfejlődése, felemelke­désük azon is múlik, mennyira állnak melléje a városi munkás­osztálynak s élgárdájának, a Román Munkáspártnak. A reakció és az egyházak . Egy másik kérdés, ame­­y itt kavarog a levegőben, a pol­gárság körében és lenn a falun, hogy bizonyos rétegek, bizony a t­ársadalmi körök, amelyek sor­r­a elveszítik régi rangjukat, zá­rt hatalmukat, politikai és ga® u­.sági hatalmukat, kik­ub­­ iCcacsó Sándor Emelkedjék fel a falu A falusi dolgozók egyetlen szövetségese

Next