Népujság, 1948. október (5. évfolyam, 227-253. szám)

1948-10-01 / 227. szám

Ni POJS&Q Színház­i bűvész. rím és rim Ma, már közfudomása a.z- a je­­!p,d,c.£0£, amellyel a széles népi­­rétegek szór közfe­­tása és nevelé­se szempontjából filmszinhá.­­Sajnos lenn­elke­sek. Nem közömbön ez sem, hogy­­ füm­szinházaiak milyen műsor­­poétikát folytatnak, nevelik-e a tömegeket, vagy mint egyes kapi­talis­a államokban, a l­i­nigy­ártás csupán üzleti célokat szolgált Egy filmévad befeje­zével he­lyes a mér­eg elkészítései abból a szempontból, hogy filmszíni d­­zs­jü­k nevelt­ék-e a tömegeinket és mennyiben járultak ho­zá a szo­­ci­alsta társada­lom socialista emberének kialakításához. Milyen filmek nevelik a közön­séget­? Azok a filmk, melyek elégí­tik a haladást. Am­eb­ek elősegí­tik azt, hogy életünk emberibb legyen, mely­ek egymás iránt ti­zseretetr­e és megbékü­lésre ne­velnek, melyek küzdenek a hábo­rú ellen, megmutatják az egy­szerű ember életének célját, me­g P­.vitatják a munkában repó hatal­mas szépséget, melyek a’áolásvá­­gyat ébresztenek ,Z emberekben, a meghatároz­ás után őszintén kérdezz­ük meg magunktól azt, hogy a nyugati államok „futó­szalagon“ készült filmjei ezt a célt Szolgálják-e vagy sem? : AZ AMERIKAI Nevelik-e a közönséget azok a filmek, melyek g­y­ilkosságokal kezdődnek, gyilkosságokkal ű­ződnek? Mire nevelik ezek a fil­­mek a közönséget ? Arra a ferde íj és hamis gondolkodásra, hogy a­­ gyilkosság nem is olyan nagy dú­sig, „hogy az ember életénak a célja a baját’4 — mint ahogy esz­e intre meg is állapította. Vagy az amerikai cow­boy filmek nevelik-e a közönséget? Azok a filmek, melyekben a kő­­a, sérti fűk­ból menekülve beur­izik a háromemeletes ház tetejé­ről s éppen lova nyergébe esve tovarobog. (Texas, I. rész.) —— De már utikem azt Schit­t­ mondja, hogy az amerikai társa­dalmi dráma nem neveli a közön­séget, “ hirdati iomnim­igoa a polgári társadalom jópár egyéni­­cóf®* . Igen ezek tényleg nevelik a közönséget. A nőket arra nevelik, hogy férjeiket mérgeit virág­gá, mérezzék meg és az örökséget ellumpolják. (Mérgező virág). A­­e­ml Híreket arra nevelik, hogy tu tudni, csalus lehet, de a hetedik, fa tv­olt, — ami az iga­ság­ot­­‘T- kt|)tZi — nem l©het és Jhün sza­bad megmutatni sona (neLeUi­í fátyol). Arra neveik a közönsé­get, hogy az emberi nem hülye, és schizopréniás és csak szeretet­tel lehet a schizop­hr­éniát meg­gyógyítani. A társadalomnak tórikus hők gyógyítása. (Oltim­­egy ellen nagy problémája a h­iáz­tatom vágyak). _­i­lgen, ez a Kapitalist társada­lom feladata. Schizophreniás nők gy­ógyítása, detektív filmek soro­zatának készítése, coyy-boy fil­­mek futószala­gon történő gyár­tása, és mindez egy cél érdeké­ben Ez a célt sötétben tartani a tömegeket, nehogy felismerjék­­ az igazságot, nehogy harco­m ön­­ ki idea; kezdjenek az igazságért/ me­rt akkor a kapitalizmus alkat,­n­u nagyon ha­m­ar bekövetkezi­k.­­ A cél pedig ez: akadályo­zai a­ történelmi fejlődést, késlelte-ut­al véget, mely eléőbb-utóbb úgyis be­következik. A FRANCIA Mit nyújt ezekkel szemben a francia filmgyártás? A régi szellemű francia film­­­gyártás subkánusan átveszi e­ze­­ket a témákat, sötét lépcsőházak- s pl. lázas szellemű kapkodásai:-, kai­­ás félórád gyönyörű és re­-t ten­tő unalmas párbeszédekkel­­ tarkítva. De az új szellemű francia film-­ gyártás már megtalálta a helyes utat, és ez az út a tömegek Szél-a­lattunk. Mindnyájunk, emlék.za­­cá’a­ a a valóság kíméletlen lefejü­­lezésével. Az elmúlt évadban a francia nép ellenállási mozgalmát az oló­bor számára megörökítő remek francia­ dokumen­umfilmeket tőben és azonban Victor Fran­con ba a’mas alakítás a J'acause (Vádolok) című frncia filmbe, mely a békéért kü­dő fihngyár­­tás egyik leghatalmasabb Labors clím­es fimje. Tárg­yilagos szemmel bírál megállap­íthatjuk azonban azt, hogy a francia filmgyártás még mindig nem áll,hivatása magasin­­tja és kevés jó és igazán az em­­­bt­i­téghez Szóló filmet kés i- est. eg a szovjet film Fa most következik a szovjet filmgyártás eévi filmtermésének a bírálata. A szovjet filmgyártás i)Ha rejlő hatalmas lehetőségeket .Sztálin is felismerte és a s­ovjet állam azóta minden lehetőséget megad arra, hogy a szov­jet film­gyártás fejlődjék és az éven­­ki­nt 1 milliárd moziba járó szov­jet embert a valóságban is ne­velje. A szovjet állam hatalmas gon­doskodásával lehetővé vált, hogy a szovjet filmgyártás aránylag rövid időn belül az amerikai film­gyártás fölé kerekedjék. Miben különbözik a szovjet filmgyártás az amerikai és más nyugati államok filmgyártásá­tól? Az első, ami még m­gn­dja avi® Kálót, a szovjet filmgyártás mély ékeíisztrűsége és mély realizmu­sa- A szovjet fi­lm­ek történetei nem elvont, lehetetlen, kiagyalt tört­énetek, hanem a valódi élet­ből vettek, amelyek akármelyik szovjet állampolgárral bármikor megtörténhetnek. A másik dolog, amiben lényege­sen különbözik a szovjet film­gyártás a nyugati államok film­gyártásától, a szovjet filmek er­­kölcsi tanulság. Nincs olyan Szovjet film, melyből a néző ne vomhatna le magának valamilyen erkölcsi tan­ulságot és az elő­dás végén lélekben gazdagabban be térne vissza mindennapi munká­jához. Mert a szovjet filmek ne­velik a kö­zönséget, és ne-­é!ek f­e * embereket. És éppen itt a szov­jet filmek nagy nevelőhatásában rejlik az, hogy őszintébbek, (isz­­t­íbbak és emberibbek a többi filmekkel szemben. Nincs olyan néző, aki egy szov­jet filmben erotikus jelenetek?.. h­­almas csokviharokat és a né­­..ők érzékiségét felkorbácsoló jeleneteket látott volna. A szov­jet filmben nem gyilkolnak me­g embereket és a rendőrség nem üldözi a gyilkost. A szovjet film­gyártásnak nincsenek „hatalmas szerelmi drámái“, de vannak a szovjet emberek mindennapig éle­tével, foglalkozó nagy alkotásai. Csak egy pár mindnyájunk­­­­al ismert példára hivatkozunk. Nem rág ment „Az élet a várban”’ c- Sznajin-dijas eszi, film. A filmet példaképpen átírhatjuk azok elé „hamnacsiku­s értelmiségiek“ elé, akik még nzm­l­g elsérén­­­csonttoronyba húzódva, távol az élet valóságaitól, a „tiszta tud­o­­mánya­ik“ élnek. A tudós és az­ író egyetlen feladata népének szolgálata. Ez volt ennek a film­nek a mély erkölcsi tanulsága. Vagy ki nem emlékezne a „Salk­i tanítónő44 m­an­ már k nagy Szovjet filmalkotásra, mely megmutatta, hogy egy kis vidéki tanítónő is milyen értékes mun­kát fejthet ki népe érdekében. És lehet-e igazabb film a há­­ború és a béke nagy k­érdéséne­­k tisztázására és annak a kérdés­nek megvilágítására, h­ogy kik akarnak háborút, mint az „Orosz kérdése’, a másik Sztalin-dij-s szovjet filmalkotás És most pergjük a „Szibériai ballada“ című Új Sztálin-dí­j.is szovjet filmet, melynek a tanul­sága az.­b-on nemc­sak a városaik­nak, nemcsak a fővárosnak, h­a­nem a vid­éknek is szüksége van nagy és a népért dolgozó és erő­művén­e­kre. T­ömegszervezeteink és sajtónk feladata a most kezdődő új film­évadban levenni az ezekből a fil­mekből adódó mély erkölcs­i ta­nulságot, felhívni a szovjet film­ben rejlő h­talmas értékekre a nézők figyelmét , így elősegi­­­­j­ni azt, hogy a film nálunk is iga­zában nevelje a tömegeket. Vásár­lui Géza Két előadás (Marosvásárhely). Vasárnap délelőtt Marosvásárhelyen a Kultúrpalota nagytermében a Romániai Demokrata Nők Szö­vetségének rendezésében nagy népü­nnepély zajlott le. Az ünnepély első számaként Kozma Mátyás orgonán a szov­jet himnuszt és a Román Nép­­köztársaság hinuszát adta elő ezután Demetrer Pál magyar dalokat énekelt, Trózner Sarolta zer­­orrkisére­tével. K. Magos Etel Enecovics és Bartók műveket hegedült, míg Wojcekovits Olga Petőfi népda­lokat és Bartók népdalfeldolgo­zásokat énekelt nagy sikerrel. Ezután került sor a műsor kiemelkedő számának a ,,Kibédi lakodalomiak” bemutatására. A közön­ség az országos Petőfi verseny alkalmával kitűnt népi tánccsoporot n-' ev érdeklődés­sel várta. A szereplők halkan beszéltek, a szöveg egy része el­sikkadt. Nem értettük meg azt sem, hogy miért kellett fiatal lányokat felléphet­­i vénasszo­nyok szerepében. Technikai akadályok miatt a dédai tánccsoport sajnos későn érkezett meg. A cél, amit maga elé tűzött a rendezőség, mikor egy román és egy magyar népi esküvőt akart a közönségnek bemutatni, nagyon helyes volt. Kár, hogy a­z előadás nem mindenben vol kifogástalan.­­ Vasárnap este 6 órai kezdettel az ARLUS a székház disztersé­ben a városi alkalmazottak szak­szervezetének ARLUS köre mű­ Soros élé­ rendezett. A szakszervezet énekkara a Szovjet himnuszt és a Román Népköztársaság himnuszát éne­kelte el Kozma Géza vezényleté­vel. A magyar és román nyelvű bevezető előadás után Muntean­­ Teodor az ARLUS kör munká­ját ismertette. Demeter Pál két orosz dalt adott elő nagy siker­rel. Anatol Constantin Anavi költeményt moz­­tott, Bihari An­­na egyegy Csajkovszkij és Muszorgszkij művet játszott. Chi­f Mi­dós előadásában pedig Muszorgszkij: Egy kiállítás képei című művének első három képét hallottuk. Bánk Emilia Csajkovszkij dalt énekelt. A színvonalas műsor az Inter­nacionálé eléneklésével ért vé­get Elcserélnék 3 szoba, konyha, für-­r­dőszobás, központban levő gázas lakást, 2 szoba, konyha, fürdő- 1 szobás gázas lakással Cím a marosvásárhelyi kiadóban Ezer gyermek üdült a nyáron Élőpatakon (Élőpatak.­­• Tudósítónktól) Megkapó ü­nnepség­en volt ré­sze Élőpatak lakosságának. El­ment az utolsó üdülő gyermek­csoport, melyet a demokratikus szervezetek részvételével ünne­­pélyeseni búcsúztat, alt Három hónap alatt több mint ezer gyer­mek töltött itt egy egy hónapot az egymásután jövő csoportok­ban. K­őpatak lakossá­ga szíves lélekkel azon volt, hogy otthon­ra találjanak a gyermekek, akik­nek szüleit a fa­izmus őrülete sorsott el, börtönök, koncentrá­ciós táborok áldozataivá lettek. A 7 és 12 év köött­i gyermekek nagyszerűen érezték magukat, meghíztak, kicsi arcuk kigöm­­bö­södött, s gyermekkacaintó túlszárnyalta a fenyők csinosait is. A gyorrpelmvaraltatást a Zsi­dó Népközösség hozt­a létre, s ép bizonyítékát adva az ott élő népek megértésé­nek, megkí­kélésének. A demokratikus szervezetek, édén a Munkáspárttal szintén részt vettek a felemelő, búcsúz­­tató ünnepségen. Legmegka­­póbb jelenet volt a gyermek­­ruhák kiosztása ,az élőpataki gyermekek között, melyek a nyaraló gyermekek kiutalt ru­hácskáikból ma­r­adtak vissza (Marosvásárhely). Mikor a Kossuth Lajos utca 73. sz. alatti ház elé érünk, nem is gondol­nánk, hogy e szerény külsejű ház falai között az ország egyik legnagyobb gyógyszerészeti cs­iga­gyára működik. Az üzemben mindenütt pél­dás rend és ragyogó tisztaság, az ostvát, vízzel elkeverjük elő­írt arányban, az igy kapott tesz — Burgonyalisztből készítjük fát kisütjük és a kisütés alatt egyúttal formába préseljük, mondja az üzem vezetője. — A ki -­résett lapokat azután a vá­gógép kivágj­a,­­ majd szárítás után csomagoljuk. Készítünk vágott ostyát, ostya kapszulá­ba kát. A vágott ostya két nagy sásban, az ostya kapsula pedig öt nagyságban készül.­­— Az üzemet 1017 februárjá­ban vette át „Robot” munkás­­zöövetkezet — mondja az ü­zem vezető— — akkor még csak haji m­un­kással dolgoztunk ma már 21 munkást foglalkoztat i­yer­münk és bátran merem állnank, hogy minőségileg első helyeik, él­­ünk ez­enész országban. Magemlin­ még, hogy a terme­lés fokozására egy automata grl­tőgépet helyeztek üzemig,­ a­mely az ostya síi­ölősnél lénye- 2,és időt takarít meg. Előállítot­tak azonkívül saját műhelyük­ben egy egy korszerű ostya vá­gógépet, mellyel a már kisütött ostyát vágják ki. A termelést állandóan fokoz* zák­ ma 50 Szása lélek*'? gyárta* nak többet mint kéz* ' ■/’ n. Az állas­-csitás ebb n a- ti * mi« ben nagy személyi változást nem hozott rrr ,­ aUrgnosit-M előtt is munkáskezek vraettek, de lehetőségek a t­emelés felró­gására sokkal nagyobbak lettek. Gyalui István sajt­óle­velező 1948 október X. 37­5 diák dolgozott Marosvásárhelyen a nyári középiskolás tanulmány­i körökben (Marosvásárhely.). A ‘maros­vásárhelyi iskolaközi nevelő bizottság felelőse Kamenitzky Árpád f­ia.Már a közoktatás­ügyi minisztérium felszólítására most készítette el és Lerjtazt­ette elő a minisztériumnak az UAER, a középiskolások szövetsége által felállított­­­ tanulm­án­yi körök működéséről szóló kiöntést. A jelentés adatai szerint Ma­­rostorda­ megyében a nyári szűk­ idő alatt 58 ilyen tanulmányi kör működött. Ebből­­ Maros­­vásárhelyen a többi vidéken. A működő tagok száma 379,3 volt. Részt vettek a tanulmányi körök munkájában az egyes iskolák tanárai is, számszerűnt 380, akik önkéntes munkát fejtettek ki. Az egyes tanulmányi körök különféle irányú munkát fejtet­tek­ ki, így 24 kör működött a sayítóvizsgákra és 24­ kör a fel­vételi vizsgákra való előkészí­téssel. 0 körben szépművészeti. 17 körben ze­mi, 7 körben társa­dalomtudományi. 3 körben gaz­daság tanulmányi munkát fej­tettek ki. 15 tanulmányi kör ér­deldődött a román, 1 a francia és 5 az orosz nyelv, iránt. 18 körben nevelésügyi, 5 körben természettudományi, 10 körben irodalmi, 7 körben fizikai­ vegyé­szek­, 28 körben utin­ösítési, 33 körben sport,12 körben pedig művészi kérdéseket tárgyaltak és dolgoztak fel. Az egyes tanulmányi körök­­tagjai, mint azt a jelentésből megtudjuk, naponként glivsták é­s feldolgozták a beaut L­­a Blacara, a Contemporanul, az igazság, Romániai Magyar Szó és a Népújság, valamint az Utunk cikkeit. A tanulmányi körök tagjai nemcsak szellemileg ténykedtek 3560 középiskolai tanuló vet­t részt a különböző újjáépítési munkálatokban és összesen 27.791 munkaórát dolgoztak. Különösen, figyelemreméltó az a munka, amelyet középiskolá­saink az Erzsébet ligeti sport­­telep füvesítésénél végeztek. és nemcsak a megyeszékhelyen,­­h­anem a váregye különböző községeiben is hatalmas építő munkát végeztek: az UAER tag­jai, így a vármegye területén 24 sporttelepet javítottak meg önkéntes munkával. A jelentés hangsúlyozza, hogy az UAER tanulmányi körök­­ben résztvevő fáz alsó, legna­gyobb része megértette az idők szavát és teljes lelkesedéssel vett részt az ország újjáépítő munkájában. Óra, ékszer, szemüvegjavitás jó,­a lással, a csőn­d­kc­­iáré­r­ítél, Marosvásárhely, Bo­rai u. 7. (Taassy,váasar­ás)

Next