Szabad Szó, 1948. december (5. évfolyam, 309-332. szám)
1948-12-05 / 312. szám
WK famdm. 5___________________ 3 A vétójog megszüntetése megsemmisítéssel fenyegetné az Egyesült Nemzetek Szervezetét Visinszkij nagy beszéde a vétójog kérdéséről Párizs. (Rader) Az Egyesült Nemzetek Szervezetének különbizottsága folytatta a vétójog kérdésében megkezdett vitát. Új-Zeéland küldötte a vétójogot támadó fegyvernek minkős tette és annak a reményének adott kifejezést, hogy az argentínai javaslat alapján rövidesen kiküszöbölik az egyöntetű szavazás elvét. Visinszkij, a szovjet főmegbízott mondott ezután nagyhatású beszédet és adatokat közölt a nemzetközi alapokmány keletkezéséről, így felsorolta, hogy Roosevelt, az Egyesült Államok volt elnöke, történelmi tanulságok alapján javasolta, hogy a Biztonsági Tanács munkálatait állandó tagjai egyöntetű szavazására kell alapítani. Visinszkij hivatkozott a négy nagyhatalom 1945 június 7-i nyilatkozatára, amelyhez később Franciaország is csatlakozott. Annak idején leszögezték, hogy a Biztonsági Tanács 5 tagja nem cselekedhetik függetlenül, amennyiben a Tanácsban a nem állatok tagok részéről 2 szavazat támogatása szükséges. Vagyis a* vétójog nem biztosít különleges helyzete a Biztonsági Tanácsnak, mint, ahogy ezt e jog ellenségei állítják. A Tanács nem állandó tagjai is vétót mondhatnak a határozatokkal szemben, amennyiben távoltartják magukat a szavazástól. Ilyen esetben a határozat nem hozható meg két egyöntetű szavazat nélkül. A szovjet főmegbízott kiemelte azt a nagy felelősséget, amely a nagyhatalmakra az egyöntetű szavazás révén hárul-Visinszkij utalt Franklin Rooseveltnek 1944 november 14-i levelére, amelyet Sztálin vezértábornagyhoz intézett és s amelyben Roosevelt elnök a Biztonsági Tanács állandó tagjait „a béke legfőbb * védelmezőinek“ nevezte. A Tanácsra hárul az erkölcsi vezetés feladata és éppen ezért minden kérdésben egyöntetűen kell eljáráiok. Az angol*amerikaiaknak a vétójoggal szembeni álláspontját illetőleg a szovjet főmegbízott megállapította, hogy ez a magatartás kifejezi a háború utáni nemzetközi politika két irányvonalát. Az egyik irány az Egyesült Nemzetek Szervezete alapokmányára alapítja politikáját, a másik pedig az angol-amerikai tömb iránya, annak a nemzetközi együttműködését, diktatórikus módszerekké képzeli el, nyomást gyakorolva a többi államokra, hogy támadó politikáját előmozdítsa. Ez az irányzat megnyilatkozik az ENSz munkájában, amely a nemzetközi politikai élet érzékeny barométere. A nemzetközi alapokmány megakadályozza a reakciós és támadó erőket, hogy túllépjék a határt. Visinszkij ezután kifejtette, hogy a legutóbbi két évben az ENSz bizonyos tagjai, különösen az Egyesült Államok nyomására, törvénytelen módon olyan különbizottságok alakultak, amelyek csorbították az ENSz tekintélyét. Most pedig a Biztonsági Tanácsban, újabb támadást kezdtek a nagyhatalmak egyöntetű szavazása ellen. Visinszkij hangsúlyozta, hogyha megszüntetik a nagyhatalmak vétójogát, ez megsemmisítéssel fenyegetné az ENSz-t. A szovjet főmegbízott tüzetesen élér mezt® a vétójog ellenségeinek érveit és kimutatta, hogy ellenvetéseik a tények durva meghamisításán alapulnak. Az időközi bizottság működésével kapcsolatban Visinszkij kimutatta, hogy nem tartja figyelemre méltónak a bizottság jelentését, mert a ,,kisközgyűlés“ az angol-amerikai többség nyomására, az alapokmány megszegésével létesült. Annyit azonban megállapított a szovjet főmegbízott, hogy az időközi bizottság jelentésének szerzői szintén értelmi szerzői annak az összeesküvésnek, amely a nemzetközi alapokmány és végső elemzésben az ENSZ ellen irányult Ami az amerikai, angol és kínai küldöttségjavaslatát illeti, ez tisztán az időközi bizottság jelentésén alapszik, ezért a szovjet küldöttség elfogadhatatlannak tartja 1 A szovjet főmegbízott utalt a szenfranciszkói értekezlet határozatára, amelyben tisztán leszögezték, hogy a Biztonsági Tanács dönt a kérdések fontosságát illetőleg és a fölött, hogy milyen kérdések kerülnek egyöntetű vagy egyszerű többségi szavazás alá. Visinszkij végül annak fontosságát hangoztatta, hogy az összes nagy- és kisnemzeteknek erőfeszítést kell tenniük a nemzetközi együttműködés, a béke és biztonság megteremtése érdekében. A vétójog egyik legfontosabb feltétele az ENSz sikeres működésének és a nemzetközi együttműködés előmozdításának Ebben az értelemben a szovjet küldöttség határozott javaslatot terjeszt majd elő. Biztos eredményt jelent egy hirdetés a Szabad Szó hasábjain Közvetlenül ellenőrzik az állami költségvetés félti a szántását és az állami vállalatok ügykezelését Bukarest . Miután az alamdasági és pénzügyi tevékenysége egyre bővül, halaszthatatlan szükség volt az állami pénzkezelés eddigi ellenőrzési rendszerének megszüntetésére és új számviteli rendszer bevezetésére. A hivatalos lap törvényrendeletet közöl, amely kimondja, hogy a pénzügyminisztérium mellett pénzügyi ellenőrző igazgatóság létesül. Ennek az igazgató ,ságnak különleges szervei ellenőrzik az állami költségvetéssel kapcsolatos összegek ügykezelését és felhasználását. Ez a bizottság ellenőrzi továbbá azok* nak az intézményeknek pénzkezelését, amelyeknek költségvetését a Nagy Nem- zetgyűlés szavazza meg, vagy a minisz- ■ tériumok hagyják jóvá, az államhatalom helyi képviseleteinek és a közintézmények költségvetéseit, valamint az általa és helyi hatóságok tulajdonát képező, vagy érdekeltségébe tartozó vállalatokat Ugyanez az igazgatóság vizsgálja felül és szabályossá az ematifai intézmények és vállalatok belső pénzügyi elenőrzési rendszerét is. Az új igazgatóság szervei kérhetik az intézmények és vállalatok összes könyveinek a bemutatását és felülvizsgálhatják a pénztárt. A törvény kötelezi az intézmények és vállalatok vezetőit, hogy évenként legalább egyszer maguk is vizsgálják fúl a pénzkezelést és az ezzel kapcsolatos ügyvitát. A törvény meghatározza a minisztériumok, állami vállalatok és helyi közigazgatási intézmények belső pénzügyi ellenőrzésének általános módozatait is. A törvényrendelet életbelépésével egyidejűleg feloszlatták a legfelső állami számvevőséget, a működését szabályozó összeg törvényeket pedig hatálytalanítottak. A számvevőszék ellenőrzési hatásköre az új igazgatóságra, a bírósági eljárás hatásköre pedig a bukaresti ítélőtáblára száll át. törvényesen biztosítják a diáksegélyt, amelynek összegét ezerntt az állami költségvetés fedezi Bukarest. — Demokratikus rendszerünk egyik fő feladatáid tűzte ki a kulturális színvonal emelését és ezért a közoktatással kapcsolatban semmiféle áldozatot nem kimél Ezt a demokratikus törekvést fejezi ki az a rendelettörvény, amely a diáksegélyezés rendszerét teljesen új alapokra helyezi. A törvény kimondja, hogy az állam a diákoknak nyújtott segélyeket, ösztöndíjakat, anyagi támogatást, diákotthonok és étkezdék fenntartását, jegyzetek kiadását, a közoktatásügyi minisztérium útján végzi el. Ez a minisztérium fedezi az ilyen természetű kiadásokat még akkor is, ha a főiskola más minisztériumok hatáskörébe tartozik. Minden olyan felsőiskola mellett, amelynek diáklétszáma több mint 6 ezer külön segélyző hivatalt létesítenek, a kisebb létszámú felsőfokú iskoláknál pedig egy hivatalt létesítenek két, vagy szükség esetén több iskola mellett. A diákok orvosi felügyeletét az egészségügyi minisztérium szervezi meg a közoktatásügyi minisztériummal és a Romániai Diákszövetséggel karöltve. A támogatás magadásánál tekintetbe veszik a diáik társadalmi származását, a szülők, a családfenntartók és a diák jövedelmeit, valamint iskolai tevékenységeit. Egyforma esélyek esetén tekintetbe veszik a felöttnek a diákmozgató miben végzett tevékenységét. A diáksegélyezés költségeinek fedezésére a pénzügyminisztériumot felhatalmazzák, hogy a közoktatásügyi minisztérium kötségvetésébe beiktasson a segélyezéshez szükséges minden összeget, ugyanakkor p pedig a többi minisztériumok költségvetésében eddig hitelként szereplő segélyezési összegeket törlik. Ez az első eset az ország történetében, hogy a diáksegélyezést törvényesen szabályozták és a segélyezéshez szükséges teljes összegeket az állami költségvetés kiadási tételeibe iktatták. „A sztálini alkotmány a vitán legdemokratikusabb alkotmánya“ címen.I Az előadást művészi műsor követi. Belépés díjtalan. f HiiHiiiiMUHHtmHHiimuHuiifitimMimiiHHitiiMitMiiummmuiimuuuuutiimiimiMimMMiiuumMiMMwmiiHiiiuiuuwttHHumwitMa Az ARLUS temesvári szervezete vasárnap, 1948. december 5-én, délelőtt 11 órakor a Capitolmozgóképszínházban ünnepélyes keretek között ünnepli meg a színi alkotmány 12. évfordulóját X t nnn.ni DiMlAM JULII! ti rt\i • 5ZA3AD SZÓ Jíon&wessxusunfc jelentősébe A Magyar Népi Szövetség negyed országos kongresszusa elé az egész dolgozó magyarság nagy reményekkel néz. Miért? Egyszerű a felelet. Azért, mert minden dolgozó magyar emlékezetében még élénken él a kolozsvári, temesvári, illetve udvarhelyi kongreszszus. Mi is volt a helyzet szervezeteink keretein belül az első országos kongresszus alatt? Az odújukból előreereszkedő horthysta-szálfasiszta revíziós fékvérfiek irányításával urtfiuk igyekeztek a kongresszust tekintélyében aláásni. Székelyudvarhelyen a reakció már teljes egészében kimutatta foga leherét. Sátáni gonoszsággal hónapokon át a legaljasabb módon igyekezett elmaradt tömpéinket félrevezetni és a demokrácia és a Magyar Népi Szövetség, tehát saját érdekével szembejikítani. A reakciónak támadása az késztette a MNSz dolgozóit, hogy keményen vegyék fel a harcot a fel*világosító munka révén, a más véres ■ tércén élősködők ellen A temesvárott lezajlott kongresszus mindannyiunk felejthetetlen nagy imitaP* volt. A megjelentek ünnepelhették vezetőiket, akik előrelátóan vittek a szervezeti munkát. Ennek tudható be, hogy a tavalyi, harmadik kongresszus után erőben és számban megesrősedtünk. A negyedik országos kongresszus után szervezetünket fellendítve, a Román Munkáspárthoz szorosan felzárkózva, dolgozó magyar testvéreinket « kizsákmányolástól mentes társadalom útján újabb nagy győzelmekre visszük. CSIKÓS ISTVÁN szervező,felelős A balti tengerészek A CAPITOL bemutatója 1919-ben, az intervenciós háború kellős közepén játszódik a film. A fiatal szovjetköztársaságot minden oldalról bekerítették az ellenforradalom csapatai. Áruló generálisok eladják hazájukat és a nemzetközi imperializmus k* hadianyag-, csapat- és pénzsegítséget küld, hogy felszámolja az imperializmus arcvonalán keletkezett törést. Ebben az ostromlott országban, különlegesen fontos szerepe van Kronstadt- nak. Ezen keresztül visz az út Leningrad felé. A várost a Balti tenger felői az imperialisták hajóegységei fenyegetik. Magában a városban is baj vám Az ifjú forradalom tengerészei sem látják még tisztán hivatásukat. Még sok a hiba, fegyelmezetlenség. De mindezt ellensúlyozza a Kommunista Párt ereje, befolyása és tapasztaltsága. Munkával, küzdelemmel helyreállítják a rendet és az egységet A balti tengerészek egy emberként kelnek fel, hogy megvédjék hazájukat a tőkés hódítók elől. Nehéz ez a banc a külső és belső ellenség ellen. Két parti erődöt sikerül az ellenforradalmának* nak fellázítaniok a forradalom ellen. A legveszélyesebb szakaszban. Fenyeget az intervencionista partraszállás. Azonban a balti tengerészek, követ-;ve a Párt, a haza szavát, áldozatkész, hősies küzdelemben győznek. Velük győz végérvényesen és nemcsak Kronstadtban, hanem az ország minden területén a Nagy Szocialista Forradalom. A film főalakja, Viharev komisszár, jellemzően, mutatja be a párthű, forradalmi lelkesedéstől átfűtött harcost. Halála a Gavrilij-cirkálón hűségeskü a forradalom iránt, a forradalom nagy vezérei: Lenin és Sztálin iránt. A gondosan megformált fő- és mellékalakokon, történelmi hűséggel megalkotott eseményhalmazon kívül, a realista szovjet filmművészet ragyogó képességeit mutatják be a tömegjelenettek, amelyek természetessége páratlan 4* 0