Szabad Szó, 1971. január-március (28. évfolyam, 8043-8116. szám)
1971-01-08 / 8046. szám
4. oldal ____________|óSzabad Szó CSALÁD ÉS ISKOLA • CSALÁD ÉS ISKOLA • CSALÁD ÉS ISKOLA FEHÉR VAKÁCIÓ Ezer méteren felül, s még azon is túl egészen más világ van! Incselkedik velem a gondolat, mikor Temesvár lustán elterülő útjain, vagy a sétányokon szánkázó gyerekeket látok. Szórakoztam is rajtuk. Egy tömbház mellett hatalmas hókupacot hordtak össze „természetes dombnak“, s azon ereszkedtek le, mert megelégelték, hogy felváltva befogják egymást a szánkó elé. Mégis, milyen kellemesen, milyen gyorsan telik ez a vakáció. Mert szórakozni, játszani, sportolni mindenütt lehet, ahol vállalkozó kedvű társakat talál magának a gyermek. A Pionírparkban egész csapat gyűlt össze, de szinte városnegyedenként megtalálták a találkozó helyeket. Természetesen egészen más azoknak, akik a vakációt a hegyek és erdők birodalmában keresték. Mert látták a fehéren vakító csúcsokról lesikló napot, a hóbundát viselő apró házakat és a vacogva csörgedező hangos kis hegyi patakot. Több mint 300 temesvári tanuló ismerkedett az 1000 méteren felüli világgal. Nyomukba menni, felkeresni őket a havasi menedékházakban egyetlen szünidő alatt szinte lehetetlenség ... s talán nem is érdemes. Hisz magukkal hozzák annak a világnak minden varázslatát, ami szívüket, gyermeki képzeletüket megragadta. Az első vallomások, kis fogalmazások meg is születtek. A Retyezát egyik legszebb menedékházában félszáz tanuló írt fogalmazást a Pietrele meghódításáról, a természetről, a hóról, a szünidőről és önmagukról. A végszóra érkeztem, a táborozás utolsó napjai voltak, mégis ott állt előttem a „Krónika“. Mesés és költői hasonlatok, idézetek, humoros részletek tarkították a versenydolgozatokat — mert tapasztalt nevelőjük és táborigazgatójuk, Trincă Marin tanár így szervezte meg —, amelyek elbírálása elsősorban azért okozott nehézséget, mert a sok jó közül a legjobbat kellett megkeresni. Nevelőt, tanárt említettem, s nem zárhatom e sorokat anélkül, hogy a gyerekek szünidejét megszervező, irányító tanárok odaadó munkájáról néhány meleg szót ne írnék. Tisztelet annak a tanítónak és tanárnak, aki gyermekeink, tanulóink gondját ebben a szép-nehéz időszakban is hivatástudattal viselte.n . _____________ lap Anna Szép volt mozgalmas volt... Megyénk iskoláiban változatos és gazdag program biztosította a tanulók kellemes és hasznos időtöltését, a pihenést, felfrissülést. Az iskolai klubokban nagy népszerűsége volt a sakk és asztalitenisz versenyeknek, zeneaudícióknak, mesedélelőttöknek, vetítéseknek és a különböző tárgyú szellemi vetélkedőknek. A megyei mozivállalat közreműködésével minden helységben filmeket vetítettek az iskolások számára. Megrendezték a temesvári mini-futball bajnokságot is. Az időjárás kedvezett a téli játékoknak, s ezért szinte minden iskolában szerveztek szánkóversenyt, s több csoport indult a hegyekbe is kirándulni, síelni. így például a temesvári 1 es számú Líceum turista köre Szervátusz Tibor vezetésével a Retyezátban töltötte a vakáció egy részét. A Pionírház turista köre ugyanitt tájékozódási versenyen vett részt. A kisipari szövetkezetek temesvári szakiskolájának 34 tanulója a Muntele Mic turistakomplexumában ütött sítábort. A 10-es számú Líceum fotóköre Schef Walter tanárral az élen nyolc napot töltött Szinaján. Az itt készült fényképekből januárban kiállítást rendeznek A tél hazánk hegyvidékein címmel. A 4-es számú Líceum tanulói az iskola saját menekédházában, a Pojána-Ruszka hegységben rendezték be sítáborukat. „Dolgozni csak pontosan, szépen, / Ahogy a csillag megy az égen, / Úgy érdemes.“ Ezzel a közismert, mély tartalmú idézettel szegélyezve bocsátjuk útjára a Szabad Szó órarendjét megyénk csaknem ötven magyar tannyelvű iskolájába. Tanároknak, tanítóknak és természetesen elsősorban kis olvasóinknak, annak a majdnem háromezer diáknak szeretnénk örömet szerezni, akik érdeklődéssel várták a Szabad Szó hetente megjelenő Család - és iskola rovatát. Az órarend az 1971-es naptárt is közli, hátlapján pedig hazzánk. Románia Szocialista Köztársaság legfontosabb földrajzi adatai és Hajdu Zoltán szülőföldet köszöntő versét találják meg olvasóink Szeretnénk, ha a második évharmad beköszöntésével együtt érkező órarend-csomagok további jó munkára, sikeres tevékenységre ösztönöznék a címzetteket. Találkozás a szeretettel Nem is olyan régen, ilyentájt már kíváncsi vágyakozással mondogattam : — Pár nap múlva, ismét látom őket. .. Ott ülnek majd valamennyien a padokban, s az első órán a téli vakáció örömeiről élményeiről mesélnek. Hosszan, színesen, de mindig őszintén Már megszokták, hogy ez az első ötven perc teljesen az övék .. A nevelő pedig érzi, tudja, hogy ilyenkor kerül legközelebb hozzájuk, s egy ilyen meleg, hangulatos óra után jegyezhet be legtöbbet az osztályfőnöki füzetbe. Nem titok: újrakezdéskor mindig azt kutattam, milyen gondolatokat, érzelmi visszhangot keltett bennük a családi fészek melege, az ünnep, az ajándékozás. Megteremtették-e számukra azt a légkört, amely jóleső biztonságérzetet ad, s elhinti a szeretet magvát. ■k Az V. osztályban B Zoli volt a legkisebb. Ha becsületesen beült a vadba, nem is ért földet a lába De most kitűnő alkalom volt ez arra, hogy felhívja a figyelmet vadonatúj bakancsára Rámszegezte hamiskásan csillogó kék szemét, s addig harangozott a lábával, mig odacsalogatta a tekintetem. S miután nyugtázta elismerésemet, felpattant. — A bátyám vette, ő már keres. Mindannyian kaptunk tőle ajándékot. Nálunk ez így szokás. Különösen, mióta édesapám súlyos beteg. De ha megnövök, nem tesz túl rajtam Folyt belőle a szó, mert Zoli nagyon boldog volt. És nagyon büszke a bátyjára Meg arra, hogy náluk így szokás. Nem adta volna azt a vár fekete lábbelit a V. Margit fehér bundájáért, a D. Sanyi karórájáért, de még padtársa focilabdájáért sem. Hisz azok jóelőre kikötötték, mit akarnak, mit várnak ajándékba. Ő viszont nem követelőzött, még csak nem is kért, őt meglepték. Egyik reggel ágya előtt találta a fényes, ringlis bakancsot. Hát kell ennél igazibb ajándék? így mondta: „igazibb“. Mert ő már akkor megértette, hogy minden drága portékánál értékesebb tizennyolcéves nagy testvére gondoskodása, önzetlen szeretete. A tél szikrázó fehérsége, a keringő hópelyhek puhasága, az otthon melege szorosabbá fűzi az együvé tartozás szálait. S most, a szünidő végefelé, minden kisdiákot szeretnék szóra bírni hallgatni őket, s meggyőződni arról, hogy sok-sok Zoli él közöttünk. Olyan gyermekek, akik a szülői házból szeretetet, egymás iránti megbecsülést, nemes emberi jellemvonásokat kapnak útravalóul. Sípos Erzsébet ★ Mindenki számára akad érdekes, hasznos olvasmány az iskolai könyvtárban ... (Levelezőnk felvétele) Mint az ország számos más iskolájában nálunk, a temesvári 1-es számú általános iskolában is gazdag könyvtár áll a tanulók rendelkezésére. Munkanapokon és szünidőben egyaránt, délelőtt és délután is élénk „forgalom“ van itt. Huszonöt osztály tanulói látogatják ezt a könyvtárat, köztük sok magyar anyanyelvű diák is. A polcokon több mint 12 000 román és magyar nyelvű könyv sorakozik katonás rendben. Az asztalok mellett könyveket, folyóiratokat, újságokat tanulmányozhatunk. Itt fedeztem fel az üveglap alól virító tudománynépszerűsítő színes képek mellett azt a kimutatást, amelyből néhány adatot idézek. Első pillantásra egyszerű, szürke számok, de hasznos adatok az iskola könyvtárának életéből. Megtudtam, hogy könyvtárunknak az elmúlt évben 771 olvasója volt, ebből 94 százalék diák. 1956-ban 3082 kötete volt, ma pedig 12 281. Ha egyszerű összeadást végzünk kitűnik, hogy az elmúlt 15 év alatt 126 873 könyv került ki innen, nem kevesebb mint 10 464 olvasó kezébe. Kulcsár Sándor könyvtáros bácsi mindig figyelmeztet, hogy a könyvekben is a minőség, nemcsak a mennyiség számít. Sokan vallják ma már, hogy a könyv az ember legjobb és legigazibb barátja, gazdagítja és tágítja a tanulók érdeklődési körét, művelődési színvonalát. Kovács Zoltán, VIII. C osztályos tanuló Tanulók könyvtárába Az 1971-es esztendő sok újdonsággal lepte meg a könyvek barátait, s elsősorban a tanulókat, akik kedvenc olvasmányaik, vagy az úgynevezett kötelező házi olvasmányok egy részét megtalálhatják a könyvesboltokban. Ezek közül sorolunk fel néhányat: Alkinoosz kertje, magyar humanista költők antológiája; Arany János: Tolditrilógia; Jókai Mór: És mégis mozog a föld: Csokonai Vitéz Mihály: Dorottya; A méla Tempefői: Illyés Gúla: Puszták népe; Móricz Zsigmond: Rokonok: Madách Imre: Az ember tragédiája; Katona József: Bánk bán; Molnár Ferenc: Pál utcai fiúk; Nagy István: Réz Mihályék kóstolója; Lucian Blaga: Legszebb versei: Balzac: Goriot apó; Gogol: Holt lelkek; Erich Kästner: Emil és a detektívek. Szerkeszti: PONGRÁCZ P. MÁRIA CSALÁD ÉS ISKOLA • CSALÁD ÉS ISKOLA • CSALÁD ÉS ISKOLA •