Szabad Szó, 1971. január-március (28. évfolyam, 8043-8116. szám)

1971-02-25 / 8087. szám

Szabad Sió 3. oldal NICOLAE CEAUŞESCU elvtárs beszéde­ t folytatás­a­i oldalról e­gész munkaközösség általános ügyévé tennünk. Fővállalataink tevékenységének má­sik fontos vonatkozása a termékek for­galmazása. Már más alkalmakkor is mondottam, hogy a termelési folyamat csak akkor ér véget, ha a terméket a­­kár belföldön, akár külföldön eladják és ellenértékét bevételezik, tehát ha megteremtették a feltételeket a terme­lési ciklus újrakezdéséhez. Mi úgy vél­jük, hogy a termékforgalmazás kérdé­sét fővállalati szinten kell megoldani. Ebből a szempontból a fővállalatokhoz tartozó egységeket bizonyos mértékben mentesíteni kell az ilyen feladatoktól, amit viszont nem szabad úgy értelmez­ni, hogy egyáltalán nem kell többé tö­rődniük, hogyan kel el a termékük a piacon. De a termékek forgalmazása a fő­vállalatra tartozik; a fővállalatnak kell eladni a termékeket mind belföl­dön, mind pedig külföldön. A külkeres­kedelmi tevékenységgel kapcsolatos ta­nácskozáson ezt a kérdést már megvi­tattuk, ezúttal nem kívánok részlete­sebben kitérni rá. A tanácskozáson sok szó esett a mű­szaki -anyagi ellátás kérdéséről. Ez szin­tén fontos feladata a főválalatoknak A fő vállalatoknak kell megvalósítaniuk a hozzájuk tartozó összes termelőegy­ségek műszaki-anyagi ellátását. Ezzel a kérdéssel kapcsolatosan sok helyes ja­vaslat hangzott itt el, főként a készü­lőben lev törvénytervezet javítására, az Állami Tervbizottság keretében mű­ködő ellátási főosztály szerepének és felelősségének növelésére a mű­szaki­­anyagi ellátás jó biztosításában. A műszaki-anyagi ellátás területén természetesen sok kérdés merül fel. A jó ellátás mindenekelőtt megfelelő ter­vezéssel kezdődik. Mint ismeretes, mi évről évre megvalósítottuk, sőt túl is teljesítettük a termelési tervet. Ez vég­ső fokon azt jelenti, hogy jó nyers­anyag és anyagmérlegünk volt. Meg vannnak állapítva a fogyasztási normák rendelkezünk anyagkészletekkel mind a termeléshez, mind pedig tartalékra. Egyes készletek m­egfelőek, mások —, amint mondják —, még kiesik, de mé­gis léteznek. Vannak pontos normáink, amelyek alapján kijelöljük a termelő egységek tevékenységi programját. Ak­kor honnan jönnek mégis közbe fogya­tékosságok a termelő folyamat műsza­ki-anyagi ellátásában? Véleményem szerint a jó műszaki-anyagi ellátás te­rén a hiányosságok elsősorban abban állnak, hogy nem tartják tiszteletben a szerződéseket, nem szállítják le ide­gében a termelő egységeknek a más vállalatokkal szerződésileg lekötött a­­nyagokat, alkatrészcsoportokat vagy termékeket. Noha nem akartam egyet­len példát sem felhozni, rá kell mutat­nom hogy a vagonipari­­ fővállalatnak nagy nehézségei voltak a tervfeladatok megvalósításában, mert más vállalatok, amelyekkel kooperációs szerződései voltak, nem szállították le számára i­­dejében a szükséges forgóvázakat. Ilyen helyzetek más termékekkel kapcsolato­san is előadódtak. Márpedig csak a le­szerződött termékek haladéktalan, ké­sedelem nélküli leszállításával járulha­tunk hozzá a termelés jó megszervezé­séhez és menetéhez! A probléma tehát az, hogy rendet kell teremtenünk ter­vezésünkben, biztosítani kell a szerző­déses megrendelések idejében való vég­rehajtását. Megértem, hogy nehézsége­ink lehetnek — és olykor vannak —, a későn, érkező importtermékekkel, noh­­a ebben a tekintetben sem kellene nehéz­ségekbe ütköznünk, mert kiutaltuk és kiutaljuk az importhoz szükséges pénzt. Olykor azonban ezek a behozatalok többe kerülnek, mert nem kötjük meg idejében a szerződéseket. A kitartó, ütemes termelés, a jó mű­szaki-anyagi ellátás fő problémája te­hát a körültekintő tervezés, a tőkélét«» rend bevezetése a vállalatok közötti termék leszállításokban. Úgy vélem, hogy e tekintetben még nagy feladatok hárulnak az Álami Tervbizottság ellá­tási főosztályára és a minisztériumok­ra, amíg a fővállalatok jól átveszik e­gész feladatkörüket Előfordul, hogy különböző anyagok vagy géprészek le­szállítására nem kerül sor idejében még az egyazon fővállalathoz tartozó, tehát ugyanattól a fővállalati igazgatótól füg­gő egységek között sem. Véleményem szerint tehát a fővállalatoknak megkü­lönböztetett módon foglalkozniuk kell a kérdéssel, tegyenek erélyes intézke­déseket hogy e tekintetben legyen rend, mert ettől függ a normális terme­lőmunka és jórészt a termékek tulaj­donképpeni minősége is. A fővállalati státusú egységek fela­datkörében jelentős helyet kap a ter­melési terv összeállítása. Amikor hoz­záláttunk a fővállalatok megszervezé­séhez, abból a meggondlásból indul­tunk ki, hogy a fővállalatnak tulajdon­képpen tervjogosultnak kell lennie, ter­mészetesen biztosítva, hogy minden e­­gyes vállalata részt vegyen és véle­ményt mondjon a rá háruló tervfelada­tok kijelölésében. A fővállalat az az egység amellyel a tervezés, a miniszté­rium, a pénzügyek és összes gazdasági szerveink dolgoznak! Ebből kiindulva kell meghatároznunk mind a szükséges eszközöket, mind pedig a megfelelő szervezést, hogy a fővállalatok alaposan ismerjék a rendelkezésükre álló terme­lési kapacitásokat és ezeknek megfele­lően, a párt és a kormány által kijelölt általános feladatoknak megfelelően ál­lítsák össze tervüket. Ezzel kapcsolatosan a továbbiakban szeretnék kitérni a tervmutatók kér­désére. Természetesen: lehet több vagy kevesebb tervmutató, de a termelés minden vezetője, minden fővállalati vezető számára elengedhetetlen, hogy igen sok mutatót ismerjen. Akár be­iktatjuk e mutatókat az állami terv­be, akár nem, a fővállalat nem nélkü­lözheti ezeket, minthogy elengedhetet­lenül szükségesek a gazdasági tevé­kenység tudományos, eredményes veze­tésének biztosításához. Lehetséges-e az, hogy valaki ne tudja, mit és kinek ter­mel, milyen választékokat állít elő, mind fizikai egységekben, mind pedig értékben? Lehetséges-e az, hogy valaki ne irányozza elő, honnan és hogyan gondoskodjék a beszerzésről, az elő­állítandó választékhoz szükséges anya­gokról? Lehetséges-e, hogy valaki ne határozza meg, kivel kooperáljon az illető termék előállításában? Lehetsé­ges-e, hogy ne tudja hány munkással valósíthatja meg a tervet, hány mér­nökre van szüksége a tervezéshez, hányra a kutatáshoz és a termeléshez? Melyik fővállalati vezető vállalkozhat valóban a gazdasági tevékenység irá­nyítására anélkül, hogy ne ismerné ezeket az alapvető mutatókat? Valamennyien tudjuk, hogy a terme­lésben a döntő erő az ember;­a terv tel­jesítése döntő módon attól függ, hogyan biztosítjuk és képezzük ki a szükséges kádereket. Ismeretes, hogy egy mér­nök kiképzéséhez öt esztendőre van szükség. A káderszü­kségletet tehát jó­val előbb kell ismerni és előirányozni, mert tudnunk kell, hol képezzük ki ezeket a kádereket, mit kell tennünk e célból. Úgyszintén a szakmunkások képzésénél is tudnunk kell előre, hány­ra van szükségünk, milyen iskolákat létesítsünk ennek érdekében. Nemcsak egyszerű formaság tehát a pontos mu­tatók meghatározása a munkaerő biz­tosításával és felhasználásával kap­csolatban, hanem elengedhetetlenül szükséges dolog a gazdaság hatékony vezetéséhez! Természetesen beszélhetnék más mu­tatókról is. Arra gondolunk, hogy a központi tervben valóban kevesebb mutatónk legyen, de korántsem mente­sítjük a fővállalatokat attól, hogy rend­kívül nagyszámú ilyen mutatóval ren­delkezzenek. Nem irányíthatjuk a gazdaságot, a szocialista építési tevé­kenységet úgy, hogy­ rábízzuk minden egyes egységre, tetszése szerint járjon el e döntő területen. Mi tervszerűen építünk, és minél céltudatosabban kell elosztanunk a munkaerőt a különböző tevékenységi szektorok között. Ugyan­akkor őrködnünk kell ezeknek az erők­nek az ésszerű felhasználásán, munka­­feltételeket kell teremtenünk az összes dolgozók számára. Ilyen szellemben kell tekintenünk a káderek biztosítá­sának és formálásának kérdését — nem pedig egy plusz vagy mínusz mutató­­számnak. Persze, egyesek azt mondhatnák, hogy ez több nyilvántartást jelent. Igen, elvtársak! Éppen ezért törekszünk arra, hogy minél modernebb nyilván­tartási rendszert vezessünk be. Hasz­náljunk számítógépeket, hogy valóban egyszerűsítve az emberi munkát, ide­jében jó nyilvántartást készítsünk. Ilyen nyilvántartás nélkül nem vezet­hető a gazdaság! Minden fővállalati vezetőnek vasfegyelnet kell meghono­sítania ebben a tekintetben. Kérem a fővállalatok vezetőit, értsék meg, hogy megkülönböztetett figyelmet kell fordí­taniuk a jó tervezéshez tartozó összes kérdésekre; ne igyekezzenek menekül­ni ezek elől azzal, hogy „megoldják majd mások ". Felmerültek itt egyes pénzügyi kér­dések is; nem akarok túl sokat időzni ezeknél. Mi abból a tényből indulunk ki, hogy a fővállalatnak felelnie kell az alárendelt egységek egész gazdasági­pénzügyi tevékenységéért. A költség­­vetés, a bank és a termelő egységek közötti összekötő kapocs a fővállalat; a fővállalatnak kell vezetnie a nyere­ségek általános nyilvántartását, befizet­ni azokat a költségvetés számára, füg­getlenül attól, hogy­ hol valósítják meg ezeket a nyereségeket. A fővállalatnak ismernie kell és nyomon kell követnie a pénzügyi mutatókat, tudnia kell, hogy a keretében működő összes egységek hogyan valósítják meg a nyereségeket és a többi mutatókat; a fővállalat köz­pontosítja az e mutatók megvalósításá­ban elért eredményeket és a fővállalat rendelkezésére történnek az összes fel­osztások, megállapítva, hogy mi marad a vállalatoknál és a fővállalatnál, s mi az, amit be kell fizetni a költség­vetésbe, a törvényes előírásoknak meg­felelően. Meg kell majd vizsgálnunk számos itt elhangzott javaslatot arra vonatko­zóan, hogy maradjanak a fővállalatok rendelkezésére egyes alapok, de újra­felosztva ezeket és biztosítva a fel­­használásuk és elköltésük egységes el­lenőrzését éppen annak érdekében, hogy erősítsük ezeknek az egységeknek a szerepét és feladatkörét a gazdasági tevékenység vezetésében. A beruházá­sok tekintetében egyébként az a hely­zet, hogy bizonyos esetektől eltekintve, a legtöbb beruházást a fővállalat út­ján eszközöljük. Igaz, hogy ez bizonyos kötelezettségekkel jár, de sohasem mondunk le erről a rendszerről, sem az illető ellenőrzésről. A fővállalatok­­nak ma joguk van 30 millióig terjedő beruházásokat véleményezni, természe­tesen az érvényben levő törvényeknek megfelelően. De megteheti-e valaki, amikor beruházási munkát realizál, hogy lemondjon egy terv összeállításá­ról, vagy, hogy az illető tervet ne ter­jessze be véleményezésre és ellenőrzés­re? Senki sem tarthat igényt ilyesmire! Más dolog viszont esetleg egyszerűsí­teni a beruházás megvalósításának egyes fázisait, ahogyan egyébként egyes fővállalatok cselekedtek, amikor maguk dolgozták ki a tervet és az általános terv keretében végrehajtották az illető munkálatokat, anélkül, hogy a főválla­laton kívüli tervezőket, sőt építőket vettek volna igénybe. Véleményünk szerint ez célszerű gyakorlat, ajánlot­tuk és ajánljuk is. Megállapítottuk, hogy ezek a fővállalatok számos nagy munkálatot csaknem 10 százalékkal olcsóbban hajtottak végre, mint ha az Ipari Építkezések Minisztériumának egyébként általában jól, de igen drá­gán dolgozó szakvállalatai realizálták volna őket. Következésképpen, az ilyen feladatkör és feladatok a fővállalatok­­­ra tartoznak, s azokat a gazdaságunkat vezérlő törvényeknek és általános nor­máknak megfelelően meg kell erősí­tenünk. Néhány elv­társ joggal vetette fel itt a fővállalat státusú egységek jobb köz­vetlen együttműködésének problémáját. A szerződésekről szóló törvény maga is előirányozza a fővállalatok — mind az egyazon minisztériumhoz, mind pe­dig a különböző minisztériumokhoz tartozó fővállalatok — szoros együtt­működéssét és állandó kapcsolatát, hogy együttesen határozzák el, hogyan olda­nak meg bizonyos problémákat, bele­értve egyes gazdasági objektumok meg­valósításában való együttműködést is. Az ipari fővállalatok fontos feladata biztosítani a káderek felkészítését és szakismereteik rendszeres felfrissítését. Egyébként ez utóbbival kapcsolatban vita alá bocsátott törvény kifejezetten előírja a fővállalatoknak ezt a kötele­zettségét. Érthető, hogy a fővállalatok­nak egyaránt gondoskodniuk kell a szakmunkások képzéséről és termelési előléptetéséről, valamint a szükséges közép- és felsőfokú végzettségű káde­rek biztosításáról. Természetesen mind­ebben figyelembe kell venni az általá­nos szabályokat. Tanácskozásunkon néhány javaslat hangzott el arról, hogy a különböző funkciókba történő elő­léptetéseknél adjunk néha mentesítést a törvényes rendelkezések alól. Ez egy rendkívüli komoly megfontolást igény­lő probléma. Figyelembe kell vennünk, hogy a termelési gyakornokságra vo­natkozó törvényeink egységesek az egész gazdaság számára; ha belemen­­­nénk a mentesítésekbe, ez azt jelen­tené, hogy nem oldjuk meg kellőkép­pen ez­t a kérdést, lehetőséget adunk arra, hogy egyes esetekben az előlépte­tések ne a gazdasági szükségleteknek megfelelően történjenek, visszaélések és indokolatlan előnyben részesítések adódjanak elő ezen a téren. Valóban van egy probléma, amelyet tanulmányozunk és amelyet kielégítő­en meg kell oldanunk, nevezetesen az, hogy mestereket nevezzünk ki a nagy szaktudású munkások soraiból. Mi ál­talában 18 éves és 21 éves fiatalokat küldünk a megfelelő tanfolyamok el­végzése után a mesterképző iskolákba, olyanokat, akik nehezen tudják irányí­tani a termelést, mert előzőleg nem rendelkeztek munkásokként a szüksé­ges gyakorlattal. Felül kell vizsgálnunk ezt a törvényt, termelési gyakorlattal rendelkező embereket kell kiválaszta­nunk a mesteriskolákba, s gondoskod­nunk kell megfelelő kiképzésükről ah­hoz, hogy rendelkezzenek a termelés szervezői és vezetői számára szükséges ismeretekkel. Természetesen, ott ahol ez szükségesnek mutatkozik, esetenként meg kell engednünk, hogy olykor nagy szaktudású munkásokat nevezzenek ki mesterekké, hogy aztán időközben el­végezzék a megfelelő tanfolyamokat, amelyeket egyébként minden vállalat­ban megszerveztünk. Itt felmerülnek más aspektusok is — a bérezéssel, az érdekeltséggel összefüggésben —, eze­ket azonban külön megvizsgáljuk, hogy minél jobban oldjuk meg ezt a problé­mát. Igaz, hogy mi megállapítottunk bizonyos korrelációt a tarifa szerinti bér tekintetében, de nincs elég jól megoldva az a probléma, hogy a mes­ter jövedelmét szorosabban egybekap­csoljuk a vezetése alatt álló termelő­­osztály vagy­­műhely által elért ered­ményekkel. Tanulmányoznunk kell ezt a kérdést és megfelelően meg kell ol­danunk. —. (folytatás a 1. oldalon)

Next