Szabad Szó, 1947. január-március (49. évfolyam, 1-74. szám)

1947-01-26 / 22. szám

♦ , Színház, film, Zini, képzőművészet Népek itélőszéke Az Uránia most mutatta be a a firubersi perről készült nagy­­arány­ú szovjet­­rímet. • Ez a istr­­técuimi dokumentumnak szú­­ph­ó­­,h­a sokkal több ms q­•éere riportnál. Dörinír, lless ás társai. Európa gyilkoaai, sorra megjelennek a filmen, s ti­a történetesen a jámbor néző­ben időnként feltámad­ja a tráffa útiaknak kijáró rés­zét, a film rendezője gondoskodik ar­ról, hogy ne feledkezzünk meg a vádlottak bűneiről sem. He­ring liget viselkedik itt, mint ártatlan gyermek, aki nem is tudja mir® van zaó, de rögtön ■tana lepergetnek pátrány jele­­velet abból az leidből, amikor elrendelte a London bem­­á­­sát Aksto, mindenesetre hülykébb­­a öntudatosabb volt. S vala­k­­­i mennyi vádlott, aki a per fo­lyamán ártatlanságát hangoz­tatta, sorra előtűnik hatalmin tetőpontján. A film egyik leg­jellemzőbb és legmegrázóbb részlete az, amikor film­inger, akinek sikerült megmenekülnie a földi ig­azságszolgáltatás elől, kíséretév­ elvonul a kiéhezte­tett, állati sorban tartott orosz hadifoglyok tábora előtt. Vol­tak a filmnek kísérte­tns jele­netei, am­ikor néhány képpel csodálatos életheiséggel érzékel­tették az­ elmúlt idők borzal­mait, rettentő feszürtségnek ezt a filmet mindenkinek meg ke­ll néznie. * főleg azoknak, akit kényelmességből, vagy lusta­ságból hajlandók elnézni a megrbocsáthatatlan náci bűnök fe­lett. Az if­júság ünnepe A Szovje­tunió minden évben ■mgrendezi a szövetséges ta­nácsköztársaságok ifjúságának ünnepségét­ Az 1946 júliusi ün­nepségről készült színes film most érkezett Pestre, s az Urá­nia mutatta be. Technikai szak­emberek talán vitathatják en­nek a hatalmas alkotásnak a kivitelét, kifogásokat emelhet­nek a színek nem mindig har­monikus tobzódása ellen. Maga a film mégis lenyűgöző háláin Tizenhat köztársaság ifjai és leányai mutatják bee népeik, énekeit és táncait a Kreml előtt, a moszkvai Vörös téren. Cso­dálatos az ünnepség fesztelen­sége, nagyszerű ritmusa, csodá­latos a különböző típusok, a délszaki népek, a középázsiaiak, a grúzok és a mongolok farka, színes és mégis harmonikus egyvelege. S valami nagy nyu­galom és magabiztosság árad a filmből, az élet szüretetének, a felszabadultságnak elemezha­tel­­an hangulata. A nézőközön­ség, a fáradt, közönyös, sok­szor cinikus (pesti nézők sere­ge, időnként önfeledten tapsol­ta meg a film legszebb jelene­teit. A taps nem a színészi pro­dukcióknak szólt, hisz nem hi­vatásos színészek játszottak, hanem annak a nagyszerű étet örömnek, annak a derűs hangu­latnak, amely a fam minden jelenetét, minden képét elönti Mikor tudunk mi ilyen ünnep­séget rendezni? A NEMZETI SZÍNHÁZBAN két új darabot próbálnak. Mindkettőt magyar szerzőtől. Az első Tamási Áron „Hullám­zó vőlegény“-t. O­thy Magdi, Bihari József és Uray Thadar a főszereplők. A másik darab Déry Tiboré, „A tükör“. A sze­reposztás­­itt még nem végle-Kta. „• A FŐVÁROSI OPERETT­­SZÍNHÁZ következő újdonsága Jali Leó „Elvált asszony“ c. operett­ja ÚJ SZERÉPOSZTÁSBAN ke­rül előadásra az Operában a­­ Hrzovitm­i borbély*. Fős­zerep­­lők: Angyal-Nagy Gyula, Pav­­lánszky Edina, Minds-Tsenthy Ödön, Ben«» Miklós, Ca’sat Ervin. * A VÍGOPERA legszőztísébbi műsorán egy Mozart-barett m­er reped, melyet a Troyanoff tár­sulat ad elő,­­továbbá Mozart „Szerelmi perpatvarja és Per­­golese „Úrhatnám szolgáló“-ja. Ezt a mondást valamelyik ka-Lendárium­­beli százesztendős jövee­­dőmondó találta ki nyilván, hogy ijesztgesse vele a cimborákat, ko­mákat és más magyarokat. Bizo­nyos, hogy a régi, nagy járvá­nyok idején volt is némi alapja- Járványok manapság, legalább is egyelőre, nincsenek, mindazon­által fahiszerte újra és újra is­mételgetik az emberek a régi jós­latot. Leginkább január huszon­ötödike közeledtével,, Amikor is tudvalevőleg ,,Pál fordulását“ jel­zi a kalendárium. Ami aztán azt is jelenti, hogy Pál napja kétszer se van egy esztendőben. Egyszer júniusban, egyszer januárban. Akit tehát Pálnak keresztelt a pan­ja, válogathat. Amelyik tet­szik. Valószínű, hogy f­annyá­­sabb­ak válogatnak is, kivéve a tiszántúli magyarokat- Mert itt aztán a januári Pálfordulást tart­ják meg a Pálok kivétel nélkül. Lévén a tiszántúli parasztság kál­vinista. A­ nyári névnapot tartó Pál megosztja nevenapját Péter­­rel, világos, hogy a tiszántúli névnapozó azt mondja erre, hogy, , két dedós, nem fér meg egy csár­dában. Megvárja hát a téli Pál­­fordulót, amikor is kedvére ünne­­pelhet. Jobban is ráér az ember, miegymás... "Nos, most nem is erről van szó, hanem arról, hogy Isten látja a lelkém nem tehetek róla,, hogy nekem is Pál a nevem. És annál inkább belém nő, minél tovább viselem. Mert hogy is érezném magam, ha történetesen Kamuié­nak kereszteltek volna. Vagy Teo­­fíbiak. Vagy egyszerűbben csak Eleknek. Szabó Elek...­ borzasztó. A név sokkal több, mint az ember bőre, húsa, vére. A bot kit­­erő, öntudat Az, hogy kiből mi rá­nk, nagy mértékben a neve szab­ja m­eg. A név ugyanis kötelező Például, ha egyszer valaki vál­lalta, hogy Vladimírnak keresz­teljék, semmiképpen nem állhat ki a kastély elé, hogy napszámra menjen. Világos, hogy falusi vi­szonylatban értve. Mert hogy is hangzana ez, hogy: Vladimír, Adél, Baba, Csöpi, Kázmér, gyer­­tek napszámra!? Röbéj. Sőt pláne. Amint ezt az újdonsült, paraszt­ból lett szobalány mondja. Tudok egy segédjegyzőről, aki szért lett sikkasztó, mert Kornélnak "keresz­tel­ték. Ismertem e­gy mesterembert, aki őszülő fejjel azért fogott hozzá magánúton a gimnáziumhoz és végső fokon az érettségihez, mert fiatal feleségét úgy hívták, mint az akkoriban divatozó filmszínész­­nőt Az embert a neve vagy meg­­,­nyugtat­ja, vagy állandóan haj­szolja soha, vagy csak alig elér­hető célok felé. Világos, hogy a hajszoltak legtöbbjének idő előtt belétörik az életbe a bicskája. Vi­szont­ ez megfordítva is igaz. Olyan név is van, ami lehúzza viselőjét a sárba. Mesébe illő, de azért a valóságot is elbírja, hogy összekerültem esztendőkkel ezelőtt egy fiatalemberrel, aki azért ke­sergett egy '­kocsmában, mert Oli­vérnek keresztelték. Kovács Oli­vér, boldog Isten!... De ebből meg aztán az sül ki, hogy nemcsak az a fontos az egyén fejlődése szempontjából, hogy milyen, mi a keresztneve, hanem az is, hogy: milyen a csa­ládi neve? Ilogy hangzik össze a kettő? Például, m­ilyen rettenete­sen hangzik ez a név, hogy: Csor­dás Irma. Dörzsöli az ember agy­velejét, mint a reszelő. Pedig mind­két név, keresztnév is, családi név is tisztességes, sőt takaros név a maga valójában. De össze már nem pászol­nak. De ha utána­­teszünk egy másik nevet mond­juk ozt, hogy Éva... Csordás Éva... már kellemesebben. A tiszántúli legkedveltebb pa­raszti férfinevek: Sándor, János, István, Péter, Ferenc, József és persze, hogy önmagamnak is tet­szelegtek. Pál. Jó, erős férfinevek. Ezeknek a neveknek a viselése örök, de állandó szekérhúzás. So­ha nem­ csüggedni, soha meg nem állni. Szóval, január huszonötödike van. Pálfordulás, vagyis a tiszán­túli Pálok nevelőapja. A reggeli órákban, úgy fröstök után, meg­kezdődik a köszöntés szerte a fal­vakban, egyik jön, a másik me­gyen. Van, aki egyszerűen el se megyen, csak az utolsó vendéggel valamikor éjjel, vagy reggel felé. Poharak csengenek őssze­, isznak. Ebben aztán nincs­ izgalom. Ila valakit Pálnak, hívnak, hát hűtse ki a mejjit. Mindegy, ha olyan szegény az a Pál, mint a kutya, hát most ez egyszer vágja ki a re­zet, vagy tégy® le a nevét. Ne vi­selje. Pálnapkor, mint általában minden névnapkor, a köszöntőket fogadni, étellel-itallal, ®© Meg itallal ellátni, kötelező. A magam részéről a nevem napját mindig megünnepeltük, mióta felcsepe­redtem, s embernyi emberré let­tem. Szegény ember voltam pedig világéletemben, egyszer szegé­nyebb, mint máskor. Híjába, ami­nek meg kell lenni, hát meg kell. . Megkezdődött a névnap már előző este és jöttek a komák, cimbo­rái! ... tartott másnap is. Mert voltak, akik bejöttek, megálltak csak a pór mellett, bekaptak két­­három pohár bort, vagy pálinkát, aztán köszöntek és mentek. Mert adni kell már a tehénnek... Egy­szer rettenetesen szegény voltam, és anélkül is kivoltam valamikép­­­pen esve a fa­n szerelméből, egyet­len egy szál koma keresett meg csupán. Elkeseredésünkben any­.­nyit ittunk aztán reggelre, hogy­­ olyanok lettünk, mint a lett kutya. De bezzeg jöttek a köszöntőik már­­­sík esztendőben! Jöttek a faluból, » jöttek a szomszédos falvakból" sze­kérre! biciklivel, gyalog. Pár nap­pal előbb öltünk meg egy disznót, jó mázsás lehetett, a feleségem , kenyeret is sütött ez alkalomra, a három nagy kenyeret, elfogyott a három­ kenyér, elfogyott a disznó. Tisztára. Voltak, akik egyáltalán­­ nem akartak többé hazamenni, úgy kellett őket egyszerűen ki­tessé­kelni. Nem csoda ez. Mert igen nagy volt az időben a paraszti nyomorú­­ság, és én az első könyvem tiszte­­­­letdíjából (jó ezerötsz­áz pengő­sz­­­­reeben és százasokban) a lázon­gó parasztságot szerveztem már akkor a megyében és az emberek hittek bennem nagyon. Annyira szerettek, hogy kiettek a házból. Hát én «m¥feez»k­ most erre, mioz den Pálokra ez mindem köszön. SZABÓ PÁL: Ha Fál fordul köddel... Schneider Hédi..­­ zongoraestje Nemcsak a fiatal művésznő­nek, nemcsak tanárainak (Wei­ner, Hernádi), de »­ egész m­­a­gyarságnak dicsőség az a győ­zőlét«, amit Schneider Hédy a párizsi nemzetközi zenei verse­nyen vívott ki. A győzelmet kö­vető budapesti hangversenyén tehetségének töbokfalú csillogá­sában gyönyörködött a közön­ség. Virtuozitás, erő, lendület: ezek az erények. Főként Schu­mann és Liszt műveiben érvé­nyesültek. A vizek játékában (fiavol) viszont billentésének finomságát és kiegyensúlyozott­ságát csodálhattuk. Legke­­vésbbé Beethoven Esz'dúr szo­nátájának előadása sikerült. D- P 1 Kamarazene Fischer A­nnie, Zathurecsky Edle és Kerpely Janó: a három arany ként csengő név óriási közönséget csalogatott a külön­ben 11 épszer öklön kamarazené­in­ű­vek magha­l­­ugatásá­ra A zon­gora hegedű és cselló hárma a kicsiny, technikai eszközei­be­n szfikroszabott, de mélységében végtelen világ. Mozart- Beet­hoven, Schubert egy-egy műve, mall és allás színeit, formáit vetítette elénk e gazdag világ­nak. A caeiló tompa fénye, a hegedű zengő melegsége , a zongora tömör hangja csodá­latos sokféleségben olvadt eggyé a három nagy mester műveiben. Fischer Annie, Za­­thurec­ky és Kerpelys hang­szereik legihletettebb művészei. Most nem fukarkodtak tehet­ségükkel. Ha m­ég sem vol mindenben tökéletes a produk­ció­jak ezt elsősorban azzal ma­gyarázhatjuk, hogy együttesük nem forrott még össze teljesen. A Mozart-trióban Fischer Annie frazírozását nem mindig érez­tük meggyőzőnek, Zathureczky pedig egy árnyalattal több ro­mantikus színt ragyított játé­kába a megengedhetőnél. Két helytől a Schubert dallamok megformálásában vártunk szár­nyalóbb hátságot. A három nagy művész Beethoven remekművé­ben (gdóf trió, op. 1.) nyúj­totta a­­ legmagasabb művé­szetet, I­. p.I Hogyan nézzük a képeket? Egy Pesten élő, paraszt­­származású, főiskolát vég­zett­­művész Hak egyszer ha­zament nyáron szölőfalujá­­ba, horry a falu légkörében új termékenyítő ihletet kap­­jon piktúrája. De kíváncsi volt arra­­», hogy őre« há­­zasfaalája hogyan vélekedik a képekről. Éppen ezért ma­gával­­ vitt két festményt Az egyik kép na­g­y festői üstyenseffet, mesterség­i bravúrt mutatott s szondá­san ábrázolta a természet minden apró részletét. A másik egyszerűbb volt, ke­vesebb­ részletre terjed­t ki, nem bíbelődött, a kvarcokon lévő minden egyes kicsi le­vélke gondos mell­esi éné­vel, hanem csak nagyvona­lúan, sum­mázottan ábrá­zolta a tájat. Az öreg ma­gyar nézi-nézi a képeket — aztán rábök az első képre, megszólal. ..Hát irten, ez jól van megfestve, de — és rá­mutat a másukra: — az a szebb.“ Mit lát a fényképész és mit a festő?­ ­ remek érzéke volt az öreg parasztnak- Ösztönösen megérezte, hogy a képző­m­­űvérlet szépségre nem ad. Ign rejlik, hogy egyszerűen csak leutánozzuk a termé­szet minden aprólékos rész­letét. Hiszen erre a fényké­pezés hivatott A fényké­pész feladata, harry minden kieső, gallyas, apró levélkét megörök­íts­en a képen, mert ő csakugyan a természetet utánozz®. A képzőművész szeme is hasonlít a fényké­pész lencséjéhez s ő is ép­pen úgy látja a tárgyakat, mint minden egészséges em­ber s hasonlóképpen lát, mint a fény­képész. De a fes­tő nem nép. Amikor a mű­vé» egy dúslom­bú erdőt lát, vagy a puszta felett el­vonuló bárányfellegeket né­zi. lelkében gon­doki­tok, vá­gyak, emlékek tolódnak fel s ezek átalakítják a szem­­látta képeket. Megindul lel­kében esry új kép tarom téle, amit a képzelet munkája vé­gre?. el. azé a képzeleté, amely a tarax'ezet képeit ta­pasztalatokkal, emlékekkel színezi ki. Már népi puszta, hídesi, érzéketlen tárgyat lát. Éppen­­ ezért lehetetlen, hogy pontosa­n olyannak fesse meg, mint amilyen a valóság; át kell alakítania sajátos lelki adottságai sze­rint. Elvesz belőle és közzé­tesz. Egyszóval újjá terem­ti a képet. a művészet páratlan és spó­­ro­mhatlan hatása mitwleo eanbar lelkére. A lélek munkája Amikor képet vagy szob­­rot tetrünk, nem a terűlé­­szett­­en akarunk gyönyör­­»Uu,... fiaucun eppun eilen­, kezőing, azt «ivezzük, hogy a müve» hogyan alauti Muta at s tenn­etítettít hogyan tette gazdagabbá azzal, hogy Oij'oetunt inji^e,r­ytszot­t ki belől», amit « term­é­se­tben valószínűleg észre se­n vet­tünk volna. A művészetben való gyönyörködés tehát gazilagitja lelkü­nket, kitá­­gí­tja szemléletünket a ter­mészetről, új titkait mutat­ja meg a csodálatos és rej­telmes világnak. Ebben van Kádár foltén A MAGYAR SZÍNHÁZ mű­sorra tfj­.te Ssautó Armand és Szécsőn Mihály „M­ialmit vígjátékák • A MŰVÉSZ SZÍNHÁZ «3.fo­gad­ta előadásra Örkény István „Visutavoned’* című darabját. * A PESTI SZÍNHÁZ legköze­lebb Priestley drámáját, a „Kék­­fogó“-t mutatja be.

Next