Szabad Vasas, 1951 (56. évfolyam, 1-14. szám)

1951-01-04 / 1. szám

19S1 JsnBn­­­ S. «Mad A Magyar Népköztársaság Minisztertanácsának határozata a takarékosságról Az ötéves terv e»»e esztendejében népgazdaságunk fejlődése hatalmas lépésekkel haladt előre. Gyáriparunk termelése ez év l­l. negyedében 36 százalékkal haladta meg az 1949-es év hasonló időszakának színvo­nalát. A beruházások összege az előző évhez képest kétszeresére emelkedett, a munka termelékeny­sége egy év alatt 19,4 százalékkal nőtt meg. E sikerek fokozásának népgazda­ságunk további gyorsütemű fejlesz­tésének egyre inkább akadályává válik a takarékos gazdálkodásnak széles területeken mutatkozó, hiá­nya. A termelés, a beruházások, a közlekedés, a kereskedelmi forga­lom és az államigazgatás számos területén felesleges költekezést lehet megfigyelni egyes hivatalokban és vállalatokban pedig határozottan a pazarlás jelei tapasztalhatók. A feszült nemzetközi helyzet, a béke védelme megköveteli a szocia­lizmus építésének meggyorsítását és honvédelmünk megerősítését. Ennek fontos feltétele az anyaggal, gépek­kel, munkaerővel való takarékosság fokozása, amely újabb hatalmas tar­talékok mozgósítását teszi lehetővé népgazdaságunk gyorsabb ütemű fej­lesztése érdekében. 1. A minisztertanács a takarékos gazdálkodás hiányának legfontosabb jelenségeit a következőkben állapítja meg: 1. Az anyagfelhasználás területén a pazarlás megnyilvánulásai az ala­csony anyagkihozatal, a magas hul­­ladék százalék, a selejt, a segéd­anyagok takarékos felhasználásának elhanyagolása. Szénben, villamos­­energiáiban, folyékony üzemanyag­ban jelentős mennyiség kerül feles­legesen felhasználásra. Az ipari ter­melés értékének az anyagköltség mintegy a felét teszi ki. Ezért min­den százalék anyagmegtakar­ás többszáz millió forint nyereséget je­lent népgazdaságunk számára. Az üzemekben nagyértékű, ott fe­lesleges, de máshol felhasználható anyag hever. Az Állami Ellenőrző Központ csupán 90 üzemben végzett vizsgálata során 260 millió forint értékű, évek óta heverő ilyen kész­letet talált. A színesfémek, koksz, pamut, bőr és más, az ipa­ri termelés szem­pontjából igen fontos anyagokból a szükséglet túlnyomó részét csak be­hozatal útján, részben tőkés orszá­gokból lehet beszerezni. Ennek elle­nére országunkban teljesen elhanya­golják a behozatalra kerülő anya­goknak hazai anyaggal és mű­anyaggal való helyettesítését. A melléktermékek és hulladékok fel­dolgozása, hasznosítása a kezdet köz, t heten tart. Jelentékeny mennyiségű kohósalak, bor, textl­­nyersanyag, vegyianyag megy így veszendőbe. Nem kielégítő a hulladékok gyűj­tése sem. Ennek következtében olyan anyagokban is behozatallal kell fedezni a szükségletet, amelyek idehaza is fellelhetők, de rossz szer­vezés, nemtörődömség miatt a sze­métbe kerülnek. Az anyagtakarékosság megvalósí­­tásához az anyaggazdálkodás meg­szervezésére s az anyagnormák széleskörű alkalmazására van szük­ség. Az anyaggadalkodás szervezete azonban csak nemrég épült ki, az első anyagnormák pedig csak 1991- ben kerülnek bevezetésre, mert az iparban az anyagnorm­ák elkészíté­sére és alkalmazására vonatkozó határoza­t­okat késve hajtották végre. Az állami gazdaságokban általános jelenség a termények, takarmányok, a gépek és szerszámok hanyag, szakszerűtlen kezelése. Sok meg­takarítási lehetőség van a termelő­szövetkezetekben is. A betakarítás késedelmes elvégzése, valamint a már betakarított termények gon­datlan kezelése évente 4— 6 százalé­kos szemveszteséget okoz. A szálas­takarmányok rossz haz­azása követ­keztében a beázások tolmszmillió forint kárt jelentenek. A szaksze­rűtlen trágyakezelés következtében jelentékeny mennyiségű táperő vész kl. A helytelen és gondatlan tej­keze­lés KüVít.Kettelen évente nehány­­millió liter tej válik emberi fogyasz­­tásra alkalmatlanná és kerül a mos­lékba. 2. A beruházások területén a taka­rékosság hiányát ugyancsak széles körben lehet tapasztalni, noha a takarékosságnak ezen a területen igen nagy jelentősége van, hiszen a beruházásokra 1951-ben 11,7 mil­liárd forintot, a következő években pedig fokozatosan növekvő összege­ket fordítunk. A beruházások előkészítése — az utóbbi időben kétségkívül tapasz­talható javulás ellenére — még min­dig nem kielégítő. A beruházások előkészítésével megbízott szervek elhanyagolják a gazdaságossági szempontokat, nem törekszenek a beruházási költségek csökkentésére. Az előkészítéshez gyakran nem áll kellő idő rendelkezésre, ezért szá­mos építkezés folyik terv nélkül, s ez növeli az építési költséget. Az előkészítés ter­vszerűtlensége mutat­kozik meg abban is, hogy számos esetben kevésbbé fontos beruházá­sok megelőznek fontos és hosszabb előkészítést igénylő beruházásokat. Ez az eljárás a beruházások arányát az ipar rovására változtatta meg. A beruházások indokoltságának elbírá­lásával kapcsolatban sokszor nem vizsgálják meg alaposan, vájjon nem lehetne-e a termelést új épít­kezés helyett, a meglévő épületek jobb kihasználásával emelni. Bár köztudomású, hogy iparunk gépállo­mánya nincs megfelelően kihasz­nálva, mégsem veszik kellőkép figyelembe új gépek beszerzése helyett a több műszakra való át­térésnek, a gépállásidő csökkentésé­nek lehetőségét. Nem érvényesül eléggé a taka­rékosság az építkezések tervezésé­ben és kivitelezésében sem. Az épü­letek méretei sokszor túlzottak, a kivitel is gyakran feleslegesen drága. Ez a hiba különösen ki­rívóan jelentkezik a mezőgazdasági építkezéseknél. Az új állami keres­kedelmi üzletek jelentős részét is fényűző módon , költséget nem kí­mélve építették fel- A típustervek elkészítésénél nem alkalmazzák eléggé a szabványosítás módszerét. A tervezők nem egyszer feleslege­sen használnak költségesebb vas­beton szerkezeteket, egyszerűbb, ol­esőbb anyagokból előállítható szer­kezetek helyett. Gépi beruházásoknál előfordul, hogy a tervezők a szükségesnél na­gyobb teherbírásra, teljesítőképes­ségre méretezik a berendezéseket és szerkezeteket. A túlzott igények sokszor úgy jelentkeznek, hogy az egy művelet elvégzésére alkalmas egycélú gépek helyett többcélú gé­­peket szereznek be. 3. A munkaerőfelhasználás terüle­tén a pazarlás ugyancsak szembe­ötlő. Noha a bányászatban, az építő­iparban és más szakmákban is mun­káshiány mutatkozik, jól képzett szakmunkásokban pedig majdnem minden iparág szűken át, a válla­­latok egy részében mégis több mun­kást is tisztviselőt foglalkoztatnak, mint amennyi a munka helyes meg­szervezése esetén szükséges volna. A termelésben közvetlenül részt nem vevő, kisegítő munkakörökben és az adminisztrációban dolgozók aránya a termelésben közvetlenül részvevő munkásokhoz viszonyítva sokhelyütt nem kielégítő. Az amúgy is túlméretezett nagykeres­kedelmi vállalatok alkalmazottainak száma az év eleji 43.000-ről novem­berre 52.000-re emelkedett. Az államapparátus létszáma — bele­értve a vállalati formában működő, de lényegében irányító feladatokat ellátó szerveket és központokat is — állandóan növekszik. Ez nagy­részt még mindig tapasztalható bürokratizmus következménye. A magas létszám viszont maga is fon­tos tényezője a bürokratizmus to­vábbi növelésének. 4. Az államháztartás dologi ki­adásai 1951-ben 6,2 milliárd forin­tot tesznek ki. A dologi kiadások mértékének ez­­a megállapítása nem nyugszik szilárd alapokon. Sok helyütt hiányoznak a költségnor­mák, ott pedig, ahol már elkészül­tek, nem elég szorosak. A kikülde­tési költségek például 1951-ben 200 millió forintot emésztenek fel. A túl­ságosan sűrű és felesleges kikülde­tések nemcsak komoly anyagi megterhelést jelentenek az állam­nak, de fokozzák a bürokratizmust is. Egyes hivataloknál és vállala­toknál pazarlás mutatkozik a repre­zentációs jellegű kiadásokban. A felesleges és fényűző rendezvények, a költséges szobaberendezések, az állami gépkocsik szabálytalan hasz­nálata és az állami pénznek külön­féle más formákban történő köny­­nyelmű kezelése nem egyszer olyan méreteket ölt, ami szocializmust építő országban megengedhetetlen. II. A minisztertanács a felsorolt­­hi­bák és hiányosságok kiküszöbölé­sére, valamint általában a takaré­kosság minden irányú fokozása érde­kében a következőket rendeli: 1. Az anyagfelhasználás területén a kohó- és gépipari, a bánya- és energiaügyi, a könnyű­ipari, az építésügyi, az élelmezési, valamint a közlekedés- és postaügyi miniszterek a vállalatok igazgatói­nak műszaki alkalmazottainak és dolgozóinak bevonásával szervezzék meg és biztosítsák az anyaggal és energiával való takarékos gazdálko­­dást. Különösen takarékoskodni kell a következő anyagokkal: vas, szí­nesfémek, szén, olaj, benzin, fa, cement, gyapot, bőr, papír és az összes importanyagok. A fokozott takarékoság megvaló­­sítása érdekében: a) a 100 tonna hengerelt áruhoz szükséges öntecsmennyiséget az 1950. évi 150 tonnáról 1951-re 146 tonnára kell leszállítani. a gépipar gyártmányainál a hen­gerelt és kovácsoltéru fajlagos fel­használását 1951-ben 7—10 száza­lékkal kell csökkenteni; az öntödék selejtjét 1951-ben egy­­harmadával kell csökkenteni; a gyapotfonás kifonását 1951-ben az idei 86 százalékról 92 száza­lékra kell emelni és ezzel 16 millió forint megtakarítást kell elérni; az egy cipőre felhasznált felsőbőr és talpbőr mennyiségét 5 százalék­kal kell csökkenteni és az így megtakarított anyagból 400.000 pár­ral több cipőt kell előállítani; a már elrendelt 5 százalékos szám­m­­eg­takarításon felül az összes állami hivatalok és vállalatok takarítsák meg a világítási célokra szolgáló villan­osenergia 5 százalékát; a bá­nya- és energiaügyi miniszter egy hónapon belül terjesszen elő javas­latot a villamosen­ergia fogyasztá­sának a napszakok közti egyenlete­sebb elosztására; a közlekedés- és postaügyi, illetőleg a földművelés­­ügyi miniszter egy hónapon belül állapítsa meg a teher- és személy­autók, valamint a traktorok üzem­­anyagfogyaszási normáit olyan mó­don, hogy a jelenlegi felhasználás­sal szemben 10 százalékos megtaka­rítás mutatkozzék. A gépek jobb kihasználása, a javí­tási költségek csökkentése érdeké­ben minden üzemben meg kell szer­vezni a gépek rendszeres karban­tartását. Minden gépfajtára és jár­műre vonatkozóan meg kell hatá­rozni a két karbantartás közötti időt és a javítási költségek nor­máját. A földművelésügyi miniszter bizto­sítsa, hogy az állami gazdaságokban és termelőszövetkezetekben: az eddigi kb. 4,5 százalékos szemveszteség a betakarítási mun­kák időbeli és gondos elvégzése, valamint a­ szakszerű tárolás ré­vén 1 és fél százalékra csökkenjen; a takarmányozásnál szigorú taka­rékosságot érvényesítsenek és terv­szerűen emeljék a takarmány ki­hasz­nálás fokát. A földművelésügyi miniszter gon­doskodjék az állami gazdaságokban az anyagkiadás, raktározás, kezelés rendszertelenségének, lazaságának felszámolásáról, a pontos elszámo­­lás és ellenőrzés megszervezéséről. b) A minisztertanács utasítja az OT elnökét és az illetékes minisz­tereket hogy a kutatóintézetek és az érdekelt vállalatok bevonásával dolgozzák ki az importanyagoknak hazai anyagokkal való pótlását biz­tosító módszereket, szélesítsék ki a műanyagok előállítását és felhaszná­lását. Az Országos Tervhivatal el­nöke a kísérletekhez, valamint a pótanyagok és műanyagok gyártá­sához szükséges beruházásokat so­­ron kívül engedélyezze. A miniszter­­tanács felhívja az összes dolgozókat, különösen a mérnököket, techniku­sokat, újítókat, sztahanovistákat, te­gyenek javaslatokat dolgozzanak ki eljárásokat a külföldi eredetű anya­gok pótlására. A könnyűipara, a bel­kereskedelmi és a külkereskedelmi m­iniszterek vizsgálják felül az egészben vagy részben behozott anyagból gyártott, illetőleg for­­galombahozott cikkeket és egy hóna­­pon belül tegyenek javaslatot egyes cikkeknél a behozott anyagból való gyártás kiküszöbölésére, illetőleg a behozott anyagoknak hazai anya­gokkal való helyettesítésére. c) A minisztertanács az érdekelt miniszterek kötelességévé teszi, hogy gondoskodjanak az üzemek­­ben keletkezett melléktermékek feldolgozásáról és hasznosításáról. Amennyiben a hasznosítás az üze­men belül rem lehetséges, vagy nem gazdaságos, a helyi tanácsok szer­vezzenek kisebb üzemeket a mel­léktermékek feldolgozására és támo­gassák az ilyen célra alakuló kis­ipari szövetkezeteket. Az Országos Tervhivatal elnöke állapítsa meg minisztériumonként és iparáganként — a minisztériumok pedig a keretszámok alapján üze­menként — a kötelezően beadandó ócskavas- és egyéb hulladék meny­­nyiségét. A belkereskedelmi minisz­ter építsen ki olyan hulladékgyűjtő szervezetet, amely minden házhoz eljut és képes a háztartásokban fel­gyülemlő értékes hulladékot teljes egészében összegyűjteni. Ezekkel az intézkedésekkel az 1851. év folya­mán legalább 50 százalékkal kell növelni az ócskavas-, a színesfémek, a bőr-, a papír-, a rongy- és egyéb hulladékok begyűjtését 1950-hez ké­pest. A minisztertanács elsősorban az Ifjúságot hívja fel, hogy a hulla­dékgyűjtésben való lelkes részvéte­lével segítse szocialista iparunk erő­sítését. d) A minisztertanács utasítja az Országos Tervhivatal elnökét a kohó- és gépipari, a bánya- és energiaügyi, a könnyűipari, az épí­tésügyi, az élelmezési, valam­int a közlekedés- és postaügyi minisztere,­két: gondoskodjanak az üzemekben elfekvő felesleges, felhasználásra nem kerülő készletek számbavételé­ről, 1951 május 1-jg 500 millió fo­rint értékű elfekvő készletet — ezen belül 300 millió forint értékű vas­anyagot — bocsássanak a népgazda­ság rendelkezésére. e) Az Országos Tervhivatal az 1951 január 1-én bevezetésre ke­rülő 400 cikkre vonatkozó anyag­­normán felül a következő év folya­mán további 1000 cikkre dolgozza ki az anyagnormákat és ezzel biz­tosítsa, hogy egy éven belül az anyagfelhasználás és ennek ellenőr­zése a termelés 70 százalékában normák alapján történjék.­­ Ipari és közlekedési üzemeink­ben a termelési folyamat megrövi­dítésével, a felesleges készletek fel­használásával, anyagtakarékosság­­gal, a raktári készletek csökkenté­sével jelentős mértékű f­orgóeszköz­­megtakarítást kell elérni. A terme­lés emelkedését figyelembe véve, 1951-ben a nehézipari üzemek 15 százalékkal, a könnyűipari üzemek 10 százalékkal csökkentsék az 1950-es állapothoz képest forgó­­eszközszükségletüket­­. A beruházások tervszerű­ségének fokozása és az egyes esetek­ben előforduló pazarlás megszün­tetése érdekében az Országos Terv­hivatal elnöke dolgoztassa ki a be­ruházások előkészítésének és jóvá­hagyásának részletes szabályozását. A rendelet biztosítsa a beruházá­sok előkészítéséh­ez szükséges időt, adjon a jóváhagyás számára az ed­diginél szilárdabb alapot a jelen­leginél nagyobb mértékben érvé­nyesítse az egyéni felelősséget. Az 1952-es beruházások előkészítése és jóváhagyása már teljes egészében az új rendszer szerint történjék. Az Országos Tervhivatal elnöke és az illetékes miniszterek kötele­sek a beruházás jóváhagyása előtt alaposan megvizsgálni, hogy a be­ruházás célját nem lehet-e a már működő üzemek, intézmények terü­letének jobb kihasználásával, gé­peiknek több műszakon át való igénybevételével, esetleg kisebb költséget jelentő bővítés útján meg­valósítani. A tervszerű előkészítéssel, a be­ruházások anyag- és gépszükségle­tének biztosításával el kell érni a beruházások időtartamának meg­rövidítését. A megkezdett beruházá­sokat, építkezéseket csak kivételes esetben és csak a minisztertanács, illetőleg a Népgazdasági Tanács en­gedélyével szabad félbeszakítani. Az 1950. évben félbemaradt építkezé­seket az építésügyi miniszter a leg­rövidebb időn belül köteles foly­tatni, illetőleg befejezni. Az építésügyi miniszter az épü­letek szerkezetének méretezését megállapító statikai szabályzatokat a kielégítő biztonságot nyújtó és gazdaságos szovjet szabályzatok alapján dolgoztassa át. Az új sza­bályzatok folytán a vas- és cement felhasználást átlagosan 15 százalék­kal kell csökkenteni. A kohó- és gépipari, valamint a bánya- és energiaügyi miniszter köteles gon­­doskodni arr­ól­­, hogy a vasat és cementet az építésügyi miniszter által megszabott egységes minőség­ben és méretbeli száll­ásák a nehéz­ipari üzemek. Az építkezések ter­vezői törekedjenek az egyszerű, gazdaságos szerkezetekre, a típus­tervekben fokozottan érvén­yesí­t­­sék a takarékosságot, jelentősen növeljék a szabvány­elemek, szab­­ványméretű szerkezetek alkalma­zását Az építésügyi és földművelés­ügyi miniszterek biztosítják, hogy a jövőben a mezőgazdasági építke­zések egyszerűbb kivitelben, leg­­alább 30 százalékban helyi építési anyagokból készüljenek el. Gondos­kodjanak arról, hogy a mezőgazda­sági építkezések költsége a jövő éviben épületfajtánként különböző mértékbeli 20—50 százalékkal csök­kenjék. Az Országos Tervhivatal elnöke és az illetékes miniszterek gépi be­ruházásokat csak a gyártási folya­mat részletesen kidolgozott és jóvá­hagyott terve alapján engedélyez­zenek. Gondoskodjanak arról, hogy ahol erre lehetőség van, egycélú, egyszerűbb gépeket szerezzenek be. A gépvezetők törekedjenek a legkevesebb anyagot igénylő meg­oldásokra és minél egyszerűbb, részben szabványosított alkatrészek­ből álló szerkezetekre. 3. A munkaerőfelhasználás terü­letei mutatkozó pazarlás megszün­­tetése érdekében a minisztertanács minden miniszter kötelességévé te­szi, hogy a felügyeletük alá tar­tozó területeken akadályozzák meg az adminisztratív és egyéb, nem közvetlenül termelőmunkát végző dolgozók létszámának emelkedését. Az új feladatokat ne a létszám nö­velésével, hanem a munka jobb szervezése, a bürokratizmus kikü­szöbölése útján, a jelenlegi lét­számmal old­ják meg. A termelő­üzemektől követeljék meg, hogy a fizikai munkások számához képest csökkentsék az adminisztrációban és a kisegítő munkakörben dolgo­zók arányát. A belkereskedelmi miniszter gon­doskodjék arról, hogy a nagy­kereskedelmi vállalatoknál felesle­ges munkaerőket a növekvő állami kiskereskedelembe helyezzék át. Az állami hivataloknál­ és intézmények­nél az 1950. évi november 1-én be­töltött létszámot — kivételes eseteké­től eltekinve — nem szabad nö­velni. A miniszertanács a létszám­­takarékosság előmozdítására az ál­lamigazgatási szervek létszám­­normáinak kidolgozására és a létszámjavaslatok elbírálására ál­lami lét­szám bizottságot állít fel. A pénzügyminiszter és az illeté­kes miniszterek egy hónapon belül határozzák meg azokat a hivatali és vállalati munkaköröket, amelyek­ben kizárólag öregeket, rokkanta­kat szabad alkalmazni. Az ezekben a munkakörökben jelenleg alkal­mazott fiatal és egészséges dolgo­zókat termelő munkára kell irányí­tani, az idősebb, érdemleges mun­kát már nem végzző üzemi munká­sokat pedig ezekre a munka­helyekre kell áthelyezni. 4- Az államháztartás területén a pénzthjgwtfflsrts* 1991 mén­cius 31-ig vizsgálja felül a dologi ki­adások normáit, különös tekintettel a reprezentációs jellegű kiadásokra. Az említett határidő alatt a még hiányzó normákat is ki kell dol­gozni. A dologi kiadások normái­nak felülvizsgálása során mintegy 10 százalékos csökkentést kell el­érni. A pénzügyminiszter az állam­­igazgatás 195­1. évi kiküldetési költségeit 20 százalékkal csök­kentse. A minisztertanács a pénzügyi fe­gyelem megszilárdítása érdekében kimondja, hogy­ az egyes miniszté­riumok és a helyi tanácsok pénz­ügyi osztályainak vezetőit csak 9 pénzügyminiszter hozzájárulásával lehet kinevezni és elbocsátani. A pénzügyi osztályok vezetőinek a vállalatok főkönyvelőihez hasonló jogkört kell biztosítani, hogy részre­hajlás és illetéktelen befolyásolás nélkül tudják érvényesíteni a szabá­lyszerű és takarékos pénzügyi gazdálkodás szempontjait. * A dolgozók takarékosságának előmozdítása érdekében a minisz­tertanács felhívja pénzügyminisz­tert, hogy 1951-ben jelentősen nö­velje a dobgozók lakás- és családi­­házépítő szövetkezeteinek nyújtott állami támogatást. A­z építésügyi miniszter gondoskodiék, hogy 1951- ben az építőszövetkezetek kereté­ből legalább 2000 lakás és csa­ládiház épüljön. A pénzügyminiszter biztosítsa — elsősorban a­z üzemek közelében — az Országos Takarékpénztár fiók­hálózatának kiépítését, hogy a dol­gozók megtakarított pénzüket ka­matozó vagy nyereményes betét­könyvekbe időveszteség nélkül tud­ják befizetni. A kamaton kívül egyéb eszközökkel is, elsősorban a villany-, gáz- és egyéb közszolgál­tatási díjak fizetésének készpénz­­fizetés nélkül történő lebonyolítá­sával, tegye előnyössé a dolgozók számára megtakarított pénzüknek betétként való elhelyezését HL A6 .és 1. A minisztertanács utasítja az összes minisztereket hogy egy hó­napon belül dolgozzák ki és foko­zatosan vezessék be a felügyeletük alá tartozó területeken a takaré­kossági rendszabályokat. Helyezze­nek különös súlyt az üzemek és vállalatok nyeranyag-, szén- és vil­lamosenergia fogyasztásának szak­mánként kidolgozott megtakarítási tervére. 2. A takarékossági intézkedések kidolgozásának irányítására s az ezen a téren folyó munka össze­hangolására a minisztertanács egy­­évi időtartamra Takarékossági Bi­zottságot küld ki. A minisztertanács, a miniszterek, a hivatalvezetők és a helyi taná­csok elnökeinek kötelességévé teszi, hogy a takarékosság ellen vétők­kel szemben érvényesítsék a fe­gyelmi és anyagi felelősséget, szi­gorúan és gyorsan sújtsanak le a pazarlókra. 3. A minisztertanács felhívja az Állami Ellenőrző Központ elnökét, ellenőrizze e határozat, valamint a miniszterek által részletesen szak­mánként kidolgozott takarékossági rendszabályok végrehajtását. Az Ál­lami Ellenőrző Központ tegyen ne­gyedévenként jelentést a miniszteri­tanácsnak a takarékossági határo­zat végrehajtásának állásáról. A minisztertanács kimondja, hogy a felelős állami vezetők kötelessége a rájuk bízott területen a legtaka­rékosabb gazdálkodás megvalósí­tása. Karolják fel a dolgozók ja­­vaslatait, gondoskodjanak a helyes kezdeményezések széleskörű beve­zetéséről, kemény kézzel, gyors, határozott intézkedésekkel számol­ják fel a pazarlást és járjanak el azokkal szemben, akik elfecsérlik az állam pénzét, a dolgozó milliók munkájának eredményét. A minisztertanács felkéri a Szak­­szervezetek Országos Tanácsát, hogy felvilágosító és szervezési munká­val tegye a takarékosságot a munkaverseny egyik központi kér­désévé. A minisztertanács felhívta az összes dolgozókat: tekintsék a takarékosság ügyét ötéves tervünk végrehajtása egyik legfontosabb láncszemének. Érezzék mindennapi feladatuknak, hogy fokozott taka­­rékosságna­ növeljék a dolgozók államának erejét. Fordítsanak külö­nös rövndot az anyaggal, szénnel, tüzelőanyaggal, szerszámmal, villa­­mosen­ergiával való takarékosko­dásra. Ne feledjék, hogy minden tonna szén, vas, minden mázsa gabonna és takarmány, minden mé­ter szövet, minden tégla, minden forint megtakarítása népgazdasá­gunk fejlődését, ötéves tervünk végrehajtását, hazánk erejének nő­ velését szolgálja.

Next