Szabad Vasutasok és Hajósok Lapja, 1948 (4. évfolyam, 1-10. szám)

1948-03-01 / 3. szám

AZ ELSŐ HAJÓS KONGRESSZUS ÜLÉSÉHEZ A Kongresszus legszebb eredménye: a munkásegység jegyében történt lezajlása. Azért kezdem a végén, mert a munkás­egység biztosítja a három éves terv sike­res megvalósulását. Az arcok nyugodtak, csak meghatódott emberek, semmi izgalom. Minden hajós boldog, hogy megértük az első szabad hajós kongresszust . Az egybegyűlteken szemmel­­látható, hogy egyenlő mértékben képviselve vannak úgy a szellemi, mint a kétkezi dol­gozók. Minden szem az elnököt figyeli, mikor felkel és meghatódott hangon az ülést meg­nyitja. A megjelent vendégek üdvözlése után Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter, a ha­jós társadalom legkedvesebb elvtársa áll fel beszéd keretében a hajós kongresszust megnyitni. Amit Gerő elvtárs elmondott, az min­den hajós és magyar ember agyába és szí­vébe örökre bevésődött. Tudatosította köte­lességünket és felvázolta azt a jövőt, amely jövő minden öntudatos dolgozó legszebb ál­mának megvalósulását jelenti. A román kiküldött felszólalása sűrűn ragadta tapsa a hajós küldötteket. Megál­lapítható, hogy minden szava szívből jött és szívhez, a becsületes magyar dolgozók szívéhez szólt. Ő volt a két nap dédelgetett kedvence. A titkári jelentés kapcsán örömmel ál­lapítható meg, hogy a kiküldöttek tárgyi­lagossága a legélesebb kritikát is kiállja. Általánosságban megfigyelhettük, milyen nagy tudásvágy lakozik a hajósokban. Ezt a tudás- és tanulnivágyást első sorban kell kielégíteni az új vezetőségnek. Az első nap így a legharmonikusabban folyt le. Ebben azonban jórésze volt a vasutasok főtitkár helyettesének, Gáspár elvtársnak, kinek felszólalása külön értéke volt az első napnak. A második nap kissé mozgalmasabb. Javaslatok és a választás megejtése már az izgalmak előjelét mutatja. felszólalásokra az első napról. Válaszok a­melyeket Murányi titkár rekedtsége miatt Paksi Kiss Ottó szervező titkár olvas fel. A válaszok még inkább fokozzák az elismerést Murányi és az egész elnökség eddigi munkája iránt. Az alapszabály módosítás csaknem egy­hangúan, erősebb hozzászólások nélkül ment keresztül­. Egyetlen hibája, hogy a választ­mány összehívásához a választmányi tagok többsége szükséges. És most ismét vihar van. Előterjesztés­re kerül az új igazolásokat kívánó javaslat. Most Karczag elvtárs a közlekedésügyi mi­nisztérium osztályfőnökének felszólalása teremti meg a nyugodt légkört s így a tár­gyalás továbbra is nívós marad. Ezután az egész vezetőség megkapta a felmentvényt és átveszi szerepét a korelnök. Ebéd. Utána megválasztják az új veze­tőséget. Székfoglaló beszédek, biztosítása az új vezetőség iránti bizalomnak. És vége a két napos kongresszusnak. Tanulság: Minden erőt összpontosítani a három éves terv végrehajtására, mert akkor lesz hajónk elég és lesz hajósainknak munka alkalmuk s így megszűnik a hajós társadalom legnagyobb fájdalma, a mintegy 6000 főt számláló munkanélküliek tömege. Markovics Gyula. Új típusú szovjet motorhajók kerülnek forgalomba A folyami flotta minisztériuma új tí­pusú 150 lóerős vontatómotorhajót épített a moszkvai hajógyárban. A napokban a mo­torhajó sikeres megállta a próbát. V. V. Zvonkov, a folyami flotta minisz­tériumának tudományos és technikai taná­csának elnöke, a Szovjetunió Tudományos Akadémiájának levelező tagja, az Izvesztija munkatársának a következőket jelentette ki: “ Az új motorhajón a folyami hajó­zás történetében először alkalmaztak magas fordulatszámú dieselmotort, aminek mind a hajó építésénél, mind üzembentartásánál nagy előnyei vannak. Az új hajó teste majdnem fele olyan széles és fele olyan hosszú, mint az ugyanilyen kapacitású és merülésű gőzhajó teste,­letve MABI-jtól részükre folyósított járadék pontos összegét. Annak, aki e bevalló és fizetési kötelezettségének akár rosszhisze­­műleg, akár feledékenységből nem tesz ele­get, későbbi, ebből eredő levonásainak ügyé­vel nem foglalkozhatunk. * A Tengerész Dandár helyi csoport fel­hívja tagjait, hogy akiknek tagdíj hátraléka a két hónapot meghaladja, hátralékukat sür­gősen rendezzék, mert ellenkező esetben, hi­vatkozással alapszabályunk 9. §-ára, a tagok sorából töröljük. 9. §. kimondja, „a vezetőség törölheti tagjait, ha két hónap tagdíj hátralékban van.” Titkár. FELHÍVÁSI Felhívjuk DGT nyugdíjas kartársaink figyelmét arra, hogy a Duna Gőzhajózási Társaság Magyarországi Képviselőségének haladéktalanul jelentsék be az OTI-tól. il- SZABAD HAJÓSOK A Magyar Vasutasok és Hajósok Országos Szabad Szakszervezetének megjelenő értesítője a hajós tagok számára. Szerkesztésért és kiadásért felel: Szelecsényi István Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, VI., Munkácsi Mihály­ u. 16. Telefon: *126-452 Bárt­faj és tábor, Raita F.-*t*a TI 1848­­ szellemében építsük a népi demokráciát!

Next