Szabad Vasutasok és Hajósok Lapja, 1948 (4. évfolyam, 1-10. szám)
1948-03-01 / 3. szám
AZ ELSŐ HAJÓS KONGRESSZUS ÜLÉSÉHEZ A Kongresszus legszebb eredménye: a munkásegység jegyében történt lezajlása. Azért kezdem a végén, mert a munkásegység biztosítja a három éves terv sikeres megvalósulását. Az arcok nyugodtak, csak meghatódott emberek, semmi izgalom. Minden hajós boldog, hogy megértük az első szabad hajós kongresszust . Az egybegyűlteken szemmellátható, hogy egyenlő mértékben képviselve vannak úgy a szellemi, mint a kétkezi dolgozók. Minden szem az elnököt figyeli, mikor felkel és meghatódott hangon az ülést megnyitja. A megjelent vendégek üdvözlése után Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter, a hajós társadalom legkedvesebb elvtársa áll fel beszéd keretében a hajós kongresszust megnyitni. Amit Gerő elvtárs elmondott, az minden hajós és magyar ember agyába és szívébe örökre bevésődött. Tudatosította kötelességünket és felvázolta azt a jövőt, amely jövő minden öntudatos dolgozó legszebb álmának megvalósulását jelenti. A román kiküldött felszólalása sűrűn ragadta tapsa a hajós küldötteket. Megállapítható, hogy minden szava szívből jött és szívhez, a becsületes magyar dolgozók szívéhez szólt. Ő volt a két nap dédelgetett kedvence. A titkári jelentés kapcsán örömmel állapítható meg, hogy a kiküldöttek tárgyilagossága a legélesebb kritikát is kiállja. Általánosságban megfigyelhettük, milyen nagy tudásvágy lakozik a hajósokban. Ezt a tudás- és tanulnivágyást első sorban kell kielégíteni az új vezetőségnek. Az első nap így a legharmonikusabban folyt le. Ebben azonban jórésze volt a vasutasok főtitkár helyettesének, Gáspár elvtársnak, kinek felszólalása külön értéke volt az első napnak. A második nap kissé mozgalmasabb. Javaslatok és a választás megejtése már az izgalmak előjelét mutatja. felszólalásokra az első napról. Válaszok amelyeket Murányi titkár rekedtsége miatt Paksi Kiss Ottó szervező titkár olvas fel. A válaszok még inkább fokozzák az elismerést Murányi és az egész elnökség eddigi munkája iránt. Az alapszabály módosítás csaknem egyhangúan, erősebb hozzászólások nélkül ment keresztül. Egyetlen hibája, hogy a választmány összehívásához a választmányi tagok többsége szükséges. És most ismét vihar van. Előterjesztésre kerül az új igazolásokat kívánó javaslat. Most Karczag elvtárs a közlekedésügyi minisztérium osztályfőnökének felszólalása teremti meg a nyugodt légkört s így a tárgyalás továbbra is nívós marad. Ezután az egész vezetőség megkapta a felmentvényt és átveszi szerepét a korelnök. Ebéd. Utána megválasztják az új vezetőséget. Székfoglaló beszédek, biztosítása az új vezetőség iránti bizalomnak. És vége a két napos kongresszusnak. Tanulság: Minden erőt összpontosítani a három éves terv végrehajtására, mert akkor lesz hajónk elég és lesz hajósainknak munka alkalmuk s így megszűnik a hajós társadalom legnagyobb fájdalma, a mintegy 6000 főt számláló munkanélküliek tömege. Markovics Gyula. Új típusú szovjet motorhajók kerülnek forgalomba A folyami flotta minisztériuma új típusú 150 lóerős vontatómotorhajót épített a moszkvai hajógyárban. A napokban a motorhajó sikeres megállta a próbát. V. V. Zvonkov, a folyami flotta minisztériumának tudományos és technikai tanácsának elnöke, a Szovjetunió Tudományos Akadémiájának levelező tagja, az Izvesztija munkatársának a következőket jelentette ki: “ Az új motorhajón a folyami hajózás történetében először alkalmaztak magas fordulatszámú dieselmotort, aminek mind a hajó építésénél, mind üzembentartásánál nagy előnyei vannak. Az új hajó teste majdnem fele olyan széles és fele olyan hosszú, mint az ugyanilyen kapacitású és merülésű gőzhajó teste,letve MABI-jtól részükre folyósított járadék pontos összegét. Annak, aki e bevalló és fizetési kötelezettségének akár rosszhiszeműleg, akár feledékenységből nem tesz eleget, későbbi, ebből eredő levonásainak ügyével nem foglalkozhatunk. * A Tengerész Dandár helyi csoport felhívja tagjait, hogy akiknek tagdíj hátraléka a két hónapot meghaladja, hátralékukat sürgősen rendezzék, mert ellenkező esetben, hivatkozással alapszabályunk 9. §-ára, a tagok sorából töröljük. 9. §. kimondja, „a vezetőség törölheti tagjait, ha két hónap tagdíj hátralékban van.” Titkár. FELHÍVÁSI Felhívjuk DGT nyugdíjas kartársaink figyelmét arra, hogy a Duna Gőzhajózási Társaság Magyarországi Képviselőségének haladéktalanul jelentsék be az OTI-tól. il- SZABAD HAJÓSOK A Magyar Vasutasok és Hajósok Országos Szabad Szakszervezetének megjelenő értesítője a hajós tagok számára. Szerkesztésért és kiadásért felel: Szelecsényi István Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, VI., Munkácsi Mihály u. 16. Telefon: *126-452 Bártfaj és tábor, Raita F.-*t*a TI 1848 szellemében építsük a népi demokráciát!