Szabadság, 1945. január-március (1. évfolyam, 1-62. szám)

1945-03-22 / 54. szám

­. évfolyam, 54. szám DEMOKRATIKUS NAPILAP 1945 március 22. csütörtök SZERKESZTŐBIZOTTSÁG: Darvas József, Kállai Gyula, Zilahy Lajos ÁTTÖRTÉK A NÉMETEK RAJNAVIDÉKI FRONTJÁT Mainz, Saarbrücken, Worms, Kaiserslautern a szövetségesek kezére került . Szovjet és bolgár­ csapatok felmorzsolták a drávamenti német hídfőállást A keleti és a nyugati front egyaránt szinte sorsdöntőnek mondható eseményeket regisztrál. A szövetséges főhadiszállás a német hadsereg rajnai frontjá­nak teljes áttörését és nagy­részének összeomlását jelenti. Az utolsó 48 óra alatt valóban villámháborús tempóval zúgtak keresztül az amerikai hadsereg csapatai a Saar-vidék még német kézen lévő, területein, elfoglalták Saarbrückent, majd a Palatina­­tusba benyomulva, Kaiserslau­­ternt, Wormsot és végül a raj­nai Hessen egyik legfontosabb városát, a történelmi jelentő­ségű Mainzot vették birtokukba. A részletes jelentés, melyet alább adunk, pontosabban körül­írja e városok politikai, gazda­sági és k­atonai jelentőségét. Itt elegendő­­lesz annyit megállapí­tani, hogy ezzel az előretöréssel a szövetséges csapatok Wiesba­den, Frankfurt, Darmstadt, Lud­­wigshaven és Mannheim közvet­len közelébe értek. Ludwigshaven a Rajna nyugati partján fekszik, alig húsz kilométernyire Worms­­tól és ezzel a hatalmas gyárvá­rossal Németország legfonto­sabb vegyiipari centrumát ve­szíti el. De az előnyomulás tem­pója olyan arányú, hogy szinte fölösleges megállani egyes váro­sok politikai, vagy gazdasági je­lentősége mellett, mert hiszen itt most nemcsak a német hadi­ipar nyugati centrumainak ki­kapcsolásáról, hanem az egész nyugati front közeli összeomlá­sáról van szó. Még nem tudni, vájjon ez a váratlan összerop­panás pusztán katonai­ okoknak tudható-e be, vagy komoly poli­tikai momentumok, állanak mö­götte. A német haderő belső, pszichológiai összeomlásáról már napokkal ezelőtt olyan hírek fu­tottak be a semleges sajtó figyelő állomásaira, amelyek a német katonai válság árnyékát előrevetették. A fasiszta Németország­­kato­nai válságának talán még fonto­sabb előidézője a keleti fronton szüntelenül ismétlődő csapások hosszú sora, mely a néplét had­erő nagyobbik felét Küstrin és Stettin alatt összezúzta. Amikor Zsukov tábornagy csapatai a Keleti-tengerpart német katla­nait egymásután likvidálták és Altdamm elfoglalásával Stettin utolsó hídfőállását megsemmisí­tették, ezzel jelentős lépést tet­tek előre a Berlin felé vezető­­ úton. Ugyanekkor a déli front-­­ ról a bolgár vezérkar március­­ 21-én azt jelentette, hogy szov­­­­jet és bolgár csapatok teljesen fölmorzsolták a drávamenti né­met hídfőállást. Maguk a néme­tek is kénytelenek elismerni, hogy a Siklóstól délnyugatra­ fekvő hídfőből kitakarodtak. Egyben azt is bevallják, hogy frontjuk a Vértes-hegységben, a Bakony keleti vidékén és tovább északnyugatra a szovjet erők sú­lyos nyomása alatt áll. Visszatérve a keleti front északi szakaszára, Königsberg alatt újabb sikeres előretörést jeleznek Bransberg, a Frisches­­haff fontos­­kikötőjének és cso­mópontjának elestével. Sztálin marsall március 20-án este Va­­sziljevszky tábornagyhoz, a 3. bielorussziai arcvonal parancs­nokához intézett napiparancsá­­ban aláhúzza ennek a győzelem­nek fontosságát. Ebben aem parancsban találkozunk először a hősi halált halt Csernikovszky tábornagy utódjának, Vaszil­­jevszky tábornagynak nevével. .Vasziljevszky tábornagy, aki eddig Zsukov tábornagy belső munkatársa volt Charkov visz­­szafoglalásában, Moszkva védel­mében, a sztálingrádi, voronye­zsi és leningrádi győzelmes har­­cok előkészítésében vívott ki fontos érdemeket, melyeket leg­utóbb a Szuvorov-renddel is ki­tüntettek. Ketország felé húzódó vasútvo­nalak és autóutak elhaladnak. A most elfoglalt városok közti Worms csupán tizenöt kilomé­terre fekszik Mannheim-Ludwigs­hafentől, a Rajna-vidék legna­gyobb forgalmú kikötővárosától Mainz pedig húsz kilométernyire Majna-Frankfurttól, az egész német birodalom legnagyobb gyárvárosától. A német összeont­lás arányaira rámutat az egyik amerikai haditudósító közlése: „Kaiserslautern a múlt héten még egészen távolinak tűnt s ma teljes váratlanul­­kaptuk az ér­tesítést, hogy a várost maguik­ mögött hagytuk. Ez az igazi vil­lámháború.“ Ennek az összeomlóban levés arcvonalnak­ minden részéről je­­­lentik, hogy hatalmas tömegű német jármű kerül állandóan a szövetségesek kezére, mert a n­é­­metek kiugranak a sértetlen ko­csikból és a sorsukra hagyot autók vezető nélkül fordulnak az útmenti árkokban. Ugyancsak a katasztrófa arányait mutatja hogy a Rajna nyugati partján maradt nyolcvanezer németből közel negyvenezer esett foglyul A menekülő oszlopokat a szö­vetségesek légiereje állandóan­ támadja. A Rajna egész bal partjából most már csak 70 kilométeres szakasz még a né­metek kezén van, Wormsta, egész a svájci határig. Azonban itt az amerikaiakkal karöltve a francia csapatok törnek előre, amelyek felszabadították Els­zász-Lotharingia visszafoglalá­sával Franciaország egész terü­letét, rohammal elfoglalták Lauterburg városát és a város­tól keletre átlépték a német bi­rodalmi határt. A remageni hídfőt is tovább szélesítette ki az amerikai­­ hadsereg északi és déli irányban és újabb szakaszt foglalt el a köln-frankfurti autóútból. A Németországot pusztító légiháború folyamán ango­loszkitók az éjszaka immár huszonnyolcadszor egymás után Berlint támadták. Amerikai ne­­­­hézbombázók a Rajna-vidék több ipari városára és közleke­dési­ gócpontjára dobták bom­báikat, továbbá Hamburg búvár, hajó gyárára és több Schles­wig—Holstein-i olajfinomító te­lepre. Mintegy ezer szövetséges bombázó és vadászgép Észak- Olaszországban és Jugoszláviá­ban végzett támadásokat német közlekedési és ellátási centru­mok ellen. Olaszországból fel­szálló brit bombavetők egyrészt Bruck fontos vasúti csomópon­tot, másrészt a bécs—müncheni vasútvonal egyes szakaszait, to­vábbá a Brenner-vonalat bom­bázták. Matdamm: Stettin hidiővára elesett A Szovjet Tájékoztató Iroda közli: A­ 3. bielorussziai arcvonal csapatai folytatták a németek keletporoszországi harccsoport­jának megsemmisítésére irányuló harcaikat és március 20-án el­foglalták Braunsberg­­ városát, a németek erős támaszpontját a Frisches Haff partján. Ezenkí­vül harcok közepette birtokukba vettek több mint negyven hely­séget, köztük Federau, Weslinek, Kordomen, Tomsdorf, Wermten, Hammersdorf és Neu-Passarge községeket. A 3. bielorussziai arcvonal csapatai a március 19. és 20-án vívott harcok során ezen az arcvonalszakaszon négy­ezernél több német katonát és tisztet ejtettek foglyul és több mint 300 ágyút zsákmányoltak. Az 1. bielorussziai arcvonal csapatai március 20-án kemény harcok után elfoglalták Alt­damm városát és felszámolták a németek erősen kiépített hídfő­jét az Odera partján, Szefimtől keletre. Az arcvonal többi szakaszán felderítő tevékenység és helyi jelentőségű harcok folytak. Március 19-én az egész had­színtéren megrongáltunk, illetve megsemmisítettünk 115 német harckocsit és rohamlöveget. Lé­giharcokban és légvédelmi ágyúink tüzével lelőttük az el­lenség 116 repülőgépét. (MTI) állanak Majna-Frankfurttól húsz kilométerre a szövetséges csapatok A Saar és Rajna között dúló nagy ütközetek során a németek az utolsó 48 óra folyamán pél­dátlan arányú vereségeket szen­vedtek. Az amerikai előretörés ezen a területen olyan iramú, hogy egyelőre szinte alig lehet minden fázisát áttekinteni. Leg­fontosabb a Saar-vidéken és a Pfalzon át való előretörés a Rajna és a Majna felé. Pfalz tartománya, mely közigazgatási­lag már Bajorországhoz tarto­zik, földrajzilag mintegy hidat alkot a Rajna-vidék és Dél-Né­­metország között. Az amerikai hadsereg elfoglalta a Saar-vidék két legfontosabb városát, Saar­­brückenit és Zweibrückent. A ki­lencszázezer lakosú, kétezer négyzet­kilométernyi területű Saar-vidék Németország egyik legsűrűbben lakott ipari és fő­ként bányavidéke, mely az első világháború után a nyugati szö­vetségesek protektorátusa alá került­­ és csak 1935-ben jutott vissza átmenetileg német uralom alá. Saarbrücken, a Saar-vidék székhelye, Délnyugat Németor­­szág egyik legfontosabb vasúti középpontja, a százötvenezer la­kosú város szinte egyetlen nagy vas- és a­célgyártelep, különösen gép-, híd- és vasúti kocsi gyár-í­tása jelentékeny. A negyvenöt­­ezer lakosú Zweibrücken a né­met gépipar egyik fontos ter­melőhelye. A Pfalzon keresztül száguldó 3. amerikai hadsereg ugyancsak elfoglalta a Pfalz székhelyét, a hetvenezer lakosú Kaiserslau­­ternt. Kaiserslautern ugyancsak a német vas- és gépipar jelentős centruma. A 3. amerikai hadse­­­re­g a Középső-Rajna szakasz egyik fontos vasúti és hajózási centrumát, a nagy történelmi múltú Wormsot is elfoglalta. A százhúszezer lakosú város a, né­met gép-, bőr- és vegyiiparban játszott jelentős szerepet. Ettől az arcvonaltól északra a Rajna —Majna-szakaszon az amerikai­­csapatok benyomultak Mainzba, ahol a Rajna-vidékről Dél­re­ ­ Külügyi szolgálat A sikeres új orosz dunántúli offenzíva többek között közelebb hozza a kormány várva várt Buda­­pestre költözését. Ezzel egyidejűleg megindul a minisztériumok újjá­­szervezése, melynek első lépése az­ igazolási eljárás lefolytatása. Igen súlyos problémának látszik az igazolás kérdése a kü­lügy­­miniszteri tisztviselők kérdésében. Már most hallani jámbor hangokat, hogy ez a minisztérium volt a leg­ baloldalibb (ami önmagában még vajmi keveset jelent), továbbá azt, hogy itt van kivételes nyelvtudásuk révén a legtöbb „nélkülözhetetlen szakértő“ és végül egy valódi reakciós megjegyzés, az egyik arisztokrata származású jólfésült Csáki István gárdájából származó if­jonc szájából: „a külügyi szol­­gálatot nem lehet megtanulni, abba születni kell...“ E tetszetős frázisok mellett azonban a való élet egész más. A külügyminisztérium viszony* lagos baloldali voltát azzal szeret* nék egyesek alátámasztani, hogy a Sztójay és Szálasi kormányát a külügyi szolgálat egy része meg* tagadta. Ez a tény azonban távol*­ ról sem jelenti­­ a volt külügymi* nisztérium demokratikus voltát, ha* nem kizárólag a*t, hogy a Bethlen, Gömbös, Darányi, Bárdossy kor* mányok által kinevezett és túl*­nyomó részt feudális származású ifjú és kevésbé ifjú diplomata az egye* sült nemzetek csodálatos hadisi* kerei után „helyezkedni“ kezdett, különösen a semleges és így ve*­szélytelen szolgálati helyeken. Lát­­szólagos „hősiességük“ még attól sem riadt vissza, hogy Lisszabon­­ban, Stockholmban és Bernben megkockáztassák az incontumatio* nem „halálraítélést“, azonban ezt sem előbb, mint 1944 végén, ami­­kor a dicsőséges Vörös Hadsereg már Budapest előtt állott. Tagadhatatlan tény, hogy a budai külügyminisztériumban szol­­gálatot tévő tisztviselők túlnyomó része Sztójay*nak, sőt Szálasának is letette a hűségesküt. Ez a hűség* eskü a köztisztviselő elithez tartozó külügyi tisztviselő esetében távol* ról sem bagatellizálható el, hiszen a két magyar bábkormány példa*­képpen hozhatta fel a diplomaták és egyéb külügyi tisztviselők aktív együttműködését. Fegyverszüneti feltételeink, a földrajzi szükségszerűség, az ország rettenetesen rossz nemzetközi­ hír* nevének feljavítása, az eljövendő béketárgyalásokhoz elengedhetetle­­nül szükséges kedvező atmoszféra, a magyar ipar szempontjából döntő* fontosságú kölcsönök megszerzése, a nemzetközi munkásszervezetekbe való bekapcsolódás természetszerű* leg nem oldható meg kizárólag az igazolási eljárással lecsökkentett régi gárdával. Az új magyar külpolitikának 180 fokos szögben kell eltérnie a múlttól. Ez csakis új, jól képzett, a magyarság igazi érdekeit átérző, külföldön politikai pártállásuk miatt bizalmat élvező új emberekkel lehetséges. Külföldi tapasztalatok­­kal rendelkező, nyelveket beszélő gerinces munkaerőket nemcsak a demokratikus polgári pártok, ha­­nem a munkáspártok és a paraszti párt is ki tudná állítani. Az új külügyi munkatársak fe­­ladata lesz elfeledtetni a külfölddel Magyarország rosszhírű, fasiszta és reakcionárius múltját és ugyan* akkor megteremteni az ország demokratikus nemzetközi jóhírnevei. Az új külügyi munkatársak fele*­lőssége óriási, de eljövendő béke* munkájukat megkönnyíti az a két* ségtelen tény, hogy a magyar mun­­kásság és parasztság hivatott első­, sorban az ország megtépázott híre­nev­ét helyreállítani az egyesült nemzetek előtt.

Next