Szabadság, 1945. április-június (1. évfolyam, 63-133. szám)
1945-05-05 / 90. szám
SZOMBAT, 1945 VÁTUS 5. NÉMET VILÁG MAGYARORSZÁGON A Volksbund nyomában... ld .) A hazai németség számottevő része szekértolója és harcos tábora volt a harmadik birodalom rabló imperializmusának. Hátbatámadta a vendéglátó magyarságot és egyik előidézője volt az ország katasztrófájának. Magyarország felszabadult a német iga alól, de tévednek, akik azt hiszik, hogy ezzel véget ért a magyarság felszabadító harca. Nem múlik el nap, hogy ne hallanánk híreket akár a földreformmal, akár egyéb megnyilvánulással kapcsolatosan a svábok önvédelmi mesterkedéseiről. Ha visszagondolunk az első világháború utáni sváb törekvésekre: mosolyognunk kell. Az akkori kulturális követeléseken, az önképzőköri szelídségű egyesületeken, Bleyer Jakabék és Klebelsberg Kunóék iskolapolitikáján, a „Kulturnation“ megannyi hazai és külföldi protagonistáján és megszállottján. Lelkiismeretfurdalással, de mégis derülnünk kell azokon, ha a hitlerizmus titkos és nyílt rablóhadjáratát, Baschék és Goldschmidték nagyarányú és gátlástalan hazaárulását tekintjük. A nagynémet eszmének e friss hullafoltjait szeretnék a szabad májusi nap sugárzó fényénél megvilágítani, hivatalos adatok alapján. V. D. u. Ez a három betű, amely anynyiszor előfordul iratainkban és amelyhez annyi magyar vér és könny tapad, azt jelenti: Volksbund der Deutschen in Ungarn. Magyarországi Németek Szövetsége. 1938 novemberében alakult meg ez a halálos ellenségünkké lett sváb szövetség, amely már előzőleg Volkskameradschaft néven törvénytelenül működött. Ennek vezetői dr. Huss Richárd egyetemi tanár és dr. Basch Ferenc, már állandó összeköttetésben állott a Németországban székelő „Deutscher Ausland Institut“ (DAI) és a „Volksbund für das Deutschtum in Ausland“ (VDA) vezetőségével. Hivatalos okirat igazolja, hogy a Volksbund megalakulásán már olyan német birodalmi személyek vettek részt, akik német állami alkalmazottaknak tekintendők. Éspedig: Behagel polgármester, a VDA vezetője, dr. Csáky, a DAI vezetője, Götz Károly, a Schulverein Südmark Wien, vezetője, Krausz Félix, a Nation u. Staat című lap kiadója, dr. Hasselblatt, a Verband der Deutsche Volksgruppen in Europa jogi tanácsadója, dr. Hillebrandt, a német birodalmi ifjúság képviselője, dr. Ronneberg, a német birodalmi diákcsoport képviselője és ezeken kívül a német birodalmi sajtó számos képviselője. A Volksbund csúcsszervezetei és hivatalai, a vezetők személyén át, ezek voltak: Népcsoportvezető: dr. Basch Ferenc, helyettese: dr. Goldschmidt György, országos felügyelő: Albert Miksa, törzshivatal vezető: Schönborn József, közigazgatási vezető: Simon Egon, a tanácsadó osztály vezetője: Guthardt Gerhardt, személyi osztályvezető: Meyer György, a rádiósosztály vezető: Schultzer Mihály. Ezeken kívül tucatnyi politikai, kulturális és gazdasági alosztály működött a magyarság sírját ácsoló _ Volksbund égisze alatt. Végül _ a Volksbundhoz tartozó országgyűlési képviselők hivatalát kell megemlíteni. A képviselők csoportjának vezetője: dr. Keintzel Eduárd volt. Felsőházi tagok: Welker Keresztély és dr. Motorisz Károly. Képviselők: dr. Muhi Henrik, Brandt Jakab, Spreitzer József, Hamm Ferenc, dr. Trischler József és a már És megindult az uszító lavina a magyarság ellen: szóban, írásban, tanulmányutak ürügyén és ha kellett, erőszakos cselekedetek útján a „Deutschland über alles“ visszataszítóan öntelt és gyilkos jelszavával. Az 1938. évből származó, az akkori belügyminisztériumnak szóló jelentésekből közöljük a legjellemzőbbeket. Vádló ujjmutatásként emlékeztessenek az életünkre törő hitlerizmus gaztetteire és szolgáljanak felkiáltójelként mindazoknak, akik még mindig hályogos pupillákkal bukdácsolnak a német fasizmus mákonyától. Az egyik jelentés szóról-szóra így hangzik: „A VDR és a DAI által kiadott számos nagynémet propagandát szolgáló sajtótermékek: „Der Volksdeutsche“, „Rolandblätter“, „Der Merker“ stb. című sajtótermékeket a fent említett szervezetek minden megrendelés és előfizetés nélkül díjtalanul küldik a kizárólag német nemzetiségű területeinkre. Ezen említett sajtótermékek közül számosat magyar államellenes tartalma miatt ki kellett tiltani, illetve azok postai szállítási jogát meg kellett vonni. A következő jelentés valódi képet fest azokról a kedélyes, csupasztérdű és jódlizó „Wanderbursch“-okról, akik a romlatlanság rózsaszínű álarcában döfködték bicskájukat a magyarság húsába. • „Fenti sajtópropagandával egyidejűleg az említett szervezetek különösen a tavaszi és nyári időszak folyamán számos társasutazást rendeznek Magyarországra, kizárólag német birodalmi állampolgárok részvételével, kizárólag német nemzetiségű vidékekre, amely alkalmakkor a társasutazásban résztvevők gyakran fejtenek ki nagynémet propagandát. Német birodalmi egyetemi hallgatók és hallgatónők a népszokások és népviseletek stb. kutatásának ürügye alatt számos esetben jelennek meg ugyancsak kizárólag német kisebbségi telepeinken és ott nagynémet propagandát fejtenek ki.“ A jelentés még szűkszavúan hozzáfűzi: „A fent vázolt nagynémet propagandának eredménye a számos bűnügyi eljárás, melyeket német nemzetiségű vidékeken németajkú magyar állampolgárok ellen, a magyar nemzet megbecsülése és a magyar állam ellen elkövetett különböző bűncselekmények miatt kellett megindítani.“ «... az igazgatóság irányításával..." Egyidejűleg azonban megkezdődött a fojtogató nyomás gazdasági téren is. Első szakaszában a dolgozók megzsarolásának és megfélemlítésének alattörzsvezetői minőségben említett Schönborn József. Ezek a hangzatos nevű urak voltak hát kiszemelve arra, hogy dúsan termő szép hazánkat szívós és könyörtelen következetességgel a náci Németország gyarmatává züllesszék. romos és durva eszközeivel fogtak hozzá gyarmatosító törekvéseik megvalósításához. Íme, egy kiragadott példa, mindegyiknél épületesebb az Urnák 1938-ik és a Volksbund megalakulásának esztendejéből: „A Duna Gőzhajózási Társaság pécskörnyéki bányatelepein — hangzik a hivatalos jelentés __ ...nagy német mozgalom van az igazgatóság irányításával. Ezt a következő tények bizonyítják: dr. Lakner Sebestyén DGT-iskolaorvos kijelentette, hogy a DGT a magyar államnak akkor fizet adót, amikor akar. Lakásán német állampolgárok fényképei és horogkeresztes zászló van. A bányatelepen a jelzőtáblák német nyelven sokkal feltűnőbbek, mint a magyarnyelvű táblák. A bányászegyesület választmányának magyar „Deutschland über alles" Mától drámája ír Napóleon oroszorasági bukásának romantikusa WM.EWSHA GROFIO GRETA GARBO és gyönyörű szerelmi kettőse. CHARLES BOYER c O 4? s o SPORTCSARNOK: Vasárnap délután 4 órakor vasárnap déli Ngyarjeté Új a r 11 sta-műsor! Box-derby BTK-BVSC Délelőtt 10 órakor ifi abnfir&fj. i NYUGDÍJ Olvasom valamelyik lapban, hogy valamelyik nagyvállalat valamelyik nagy igazgatóját kényszernyugdíjba küldték. És akik tettek, e ténykedésük után nyilván megelégedetten dörzsölték a kezüket és elrikkantották magukat. — Ezzel mi jaj de jól megbüntettük! Hát hogyne! Hiszen megakadályozták azt, hogy aki sorjában Horthyt is, Sztójayt is, Szálasit is hűségesen szolgálta, a demokráciát, amely mintha mégse lenne egyenes folytatása a tisztelt megelőzőknek, szintén nyugodtan továbbszolgálja, illetve halkan és csendesen, mint a szerény ibolya, alaposan megszabotálja.Meg csak annak a kimondása hiányzik, hogy a nyugdíjat valorizálni kell, nehogy a kényszernyugdíjazott (disznófejű) nagyúr rangjának meg nemfelelően legyen kénytelen élni, Isten ments még nélkülözni is! Bár nagyon szép, nemes és idillikus a dolog, valahogy mégsincsen rendben. Méltóságos vagy kegyelmes illető úr kényszer útján érte el azt, amire más emberek egy egész élet verejtékes munkájukkal törekszenek; a biztosított öregséget, amelyet a demokrácia nem azért akar kiharcolni és törvénybe iktatni, hogy agg csirkefogók öregségéről gondoskodjék. És ha valaki azt kérdezi kétségbeesve: — De miből éljen a méltóságos úr, ha nem adunk nyugdíjat neki? — Erre a választ Deák Ferenc mondása adja meg: — Ha kiszárítják a mocsarat, ki gondoskodik a békákról? A békák nyugdíjazását eddig a legmesszebbmenő állatvédelem sem vette föl a programjába. Ne tegyük mi se. GÁBOR ANDOR tagjai a bányászotthon homlokzatára, valamint a nagyteremben a magyar címert kívánta elhelyeztetni. A bányavezetőség ezt megtagadta. A DGT bécsi igazgatósága havonta kiadja a „Dienstblatt“ című kiadványát, amelyet a péccsi üzem is megkap. A decemberi szám egyik közleménye felhívja a DGT összes alkalmazottait, hogy minden alkalmazottnak kötelessége a német nemzet politikáját magáévá tenni. Ezt minden havidíjas alkalmazottal alá is íratták.“ F. Rácz Kálmán . 3 Hatálytalanították a közmunkarendeletet Újra szabályozzák a kérdést A pénteki minisztertanács foglalkozott a közmunka kérdésével. A minisztertanács elvi okokból úgy döntött, hogy az újjáépítési kormánybiztos közmunkarendeletet nem tartja hatályban levőnek és utasította a belügyminisztert, hogy sürgősen tegyen előterjesztést a közmunkák szabályozására. Rövidesen Székesfehérvár felé is megindulnak a személyvonatok Részletes jelentés a MÁV újjáépítéséről és az új vasutasfizetésekről A forgalmista felemeli a tárcsát, a mozdony nagyot fütytyent és elindul a vasúti kocsik hosszú sorával. Személyvonatok, élelmiszeres vonatok, szenes vonatok dübörögnek a síneken. De vasúti közlekedésünk természetesen még messze van attól, hogy olyan lenne, amilyenre gazdasági életünk teljes talpraállításához szükségünk van. Hogyan, milyen ütemben folyik tovább vasúti közlekedésünk helyreállítása: ez a kérdés izgat ma mindenkit, földművelőt, gyárost, kereskedőt, termelőt és fogyasztót. A pályatestek helyreállítása szakadatlanul és gyors tempóban folyik. Már a szárnyvonalak közlekedése sem a sínek miatt késik. A „gördülő anyag“ (mozdonyok, vagonok) elégtelensége okozza, hogy a mellékvonalakat nem kapcsolhatják be a főútvonalakba. Ez persze még nem vonatkozik a Dunántúlra, ahol sokkal később kezdhették meg az újjáépítést. A fővonalak ott is mindenfelé használhatók már s a katonai utánpótláshoz teljes mértékben használják is őket. Déli irányba — ha nem is rendszeresen — már a Dunántúlon is folyik a személyforgalom és valószínű, hogy a legrövidebb időn belül rendszeresen indulhatnak személyvonatok Budapestről Pusztaszabolcs és Székesfehérvár felé. A mozdonyok és vasúti kocsik javítása teljes erővel folyik a MÁV műhelytelepein. Ezek aránylag egészen csekély kárt szenvedtek a harcok következtében és most csaknem teljes kapacitásukkal működnek. Sőt az Istvántelki műhelyben még nagyobb a munkateljesítmény, mint tavaly volt. A „gördülő anyag“ javítása most már inkább csak azért megy nehezen, mert hiány mutatkozik a nyersanyagokban és alkatrészekben. A MÁV szempontjából elsőrendű fontossággal bíró gyárakban is gőzerővel folyik a munka. Budapesten elsősorban a MÁVAG-nál, vidéken pedig a diósgyőri és az ózdi vasgyárakban. A vasgyárak munkájához elsősorban vasércre van szükség s erre vonatkozólag a kereskedelmi minisztérium már tárgyalásokat kezdett a jugoszlávokkal. A teljes újjáépítés érdekében a MÁV igazgatósága egy teljesen új osztályt szervezett, amely közvetlenül az elnök alá van rendelve. És Bánhidy Zoltán, az elnöki teendők ellátásával ideiglenesen megbízott műszaki főtanácsos éppen az építési osztály éléről került mai pozíciójába. A vasutasság eddig majdnem ellenszolgáltatás nélkül feszítette meg minden erejét, hogy az ország közlekedését a lehetőség szerint helyreállítsa. A munkások most végre megkapták a béremelést, de egyelőre csak előleget kapnak az új fizetésre. Az illetékesek azonban biztosra veszik, hogy egy héten belül a különbözetet is kiutalhatják a munkásságnak. Az új órabéreket egyébként nem fix összegekben, hanem egységpontokban állapították meg. Ez azt jelenti, hogy a vasutasok külön intézkedések nélkül is a mindenkori megélhetési viszonyoknak megfelelő bért fognak kapni. Hasonló módon fogják megálapítani a kinevezett vasutasok fizetését is. A kinevezettek fizetéséről most tárgyalnak az igazgatóság és a vasutas szakszervezet kiküldöttjeiből alakult bizottságok. A régi rendszert teljesen megváltoztatják, megszűnnek a régi bonyodalmas osztályozások s ezzel a protekciós soron kívüli előléptetési lehetőségek is. A MÁV problémáinak személyi része szoros összefüggésben, áll az igazolásokkal, mert, amíg ezek nem fejeződtek be, semmire sem lehet végleges megoldást keresni. Hat igazoló bizottság működik, csak az a baj, hogy ezek jóformán semmiféle támogatást nem kapnak a vasutasoktól. Hiába biztatta őket a keresketdelmi miniszter és a Szakszervezeti Tanács főtitkára is, majdnem semmi adatszolgáltatás nem folyik az igazolások elősegítésére, így felmerülhet az a gyanú is, hogy a MÁV alkalmazottai még mindig együttéreznek fasiszta kartársaikkal. Pedig valószínűleg inkább csak arról van szó, hogy nem akarnak „árulkodni.“ Nem gondolnak arra, hogy ha, bármilyen okból, megbízhatatlan elemeket hagynak a vasútnál, éppen az az árulás. Hazaárulás. Mert hiszen ma a MÁV az ország legfontosabb közüzeme. Sz. S.