Szabadság, 1945. április-június (1. évfolyam, 63-133. szám)

1945-05-05 / 90. szám

SZOMBAT, 1945 VÁ­TU­S 5. NÉMET VILÁG MAGYARORSZÁGON A Volksbund nyomában... ld .) A hazai németség szá­mottevő része szekértolója és harcos tábora volt a harmadik birodalom rabló imperializmu­sának. Hátbatámadta a vendég­látó magyarságot és egyik elő­idézője volt az ország katasz­trófájának. Magyarország fel­szabadult a német iga alól, de tévednek, akik azt hiszik, hogy ezzel véget ért a magyarság fel­szabadító harca. Nem múlik el nap, hogy ne hallanánk híreket akár a földreformmal, akár egyéb megnyilvánulással kap­csolatosan a svábok önvédelmi mesterkedéseiről. Ha visszagondolunk az első világháború utáni sváb törek­vésekre: mosolyognunk kell. Az akkori kulturális követeléseken, az önképzőköri szelídségű egye­sületeken, Bleyer Jakabék és Klebelsberg Kunóék iskolapoli­tikáján, a „Kulturnation“ meg­annyi hazai és külföldi protago­­nistáján és megszállottján. Lel­­kiismeretfurdalással, de mégis derülnünk kell azokon, ha a hit­­lerizmus titkos és nyílt rabló­hadjáratát, Baschék és Gold­­schmidték nagyarányú és gát­lástalan hazaárulását tekintjük. A nagynémet eszmének e friss hullafoltjait szeretnék a szabad májusi nap sugárzó fényénél megvilágítani, hivatalos adatok alapján. V. D. u. Ez a három betű, amely any­­nyiszor előfordul iratainkban és amelyhez annyi magyar vér és könny tapad, azt jelenti: Volks­bund der Deutschen in Ungarn. Magyarországi Németek Szövet­sége. 1938 novemberében ala­kult meg ez a halálos ellensé­günkké lett sváb szövetség, amely már előzőleg Volkskame­radschaft néven törvénytelenül működött. Ennek vezetői dr. Huss Richárd egyetemi tanár és dr. Basch Ferenc, már állan­dó összeköttetésben állott a Né­metországban székelő „Deut­scher Ausland Institut“ (DAI) és a „Volksbund für das Deutschtum in Ausland“ (VDA) vezetőségével. Hivatalos okirat igazolja, hogy a Volksbund meg­alakulásán már olyan német bi­rodalmi személyek vettek részt, akik német állami alkalmazot­taknak tekintendők. És­pedig: Behagel polgármester, a VDA vezetője, dr. Csáky, a DAI ve­zetője, Götz Károly, a Schul­­verein Südmark Wien, vezetője, Krausz Félix, a Nation u. Staat című lap kiadója, dr. Hassel­­blatt, a Verband der Deutsche Volksgruppen in Europa jogi tanácsadója, dr. Hillebrandt, a német birodalmi ifjúság képvise­lője, dr. Ronneberg, a német birodalmi diákcsoport képvise­lője és ezeken kívül a német birodalmi sajtó számos képvise­lője. A Volksbund csúcsszervezetei és hivatalai, a vezetők szemé­lyén át, ezek voltak: Népcsoportvezető: dr. Basch Ferenc, helyettese: dr. Gold­schmidt György, országos fel­ügyelő: Albert Miksa, törzshi­­va­tal vezető: Schönborn József, közigazgatási vezető:­­ Simon Egon, a tanácsadó osztály veze­tője: Guthardt Gerhardt, sze­mélyi osztályvezető: Meyer György, a rádiósosztály vezető: Schultzer Mihály. Ezeken kívül tucatnyi politikai, kulturális és gazdasági alosztály működött a magyarság sírját ácsoló _ Volks­bund égisze alatt.­­ Végül _ a Volksbundhoz tartozó ország­gyűlési képviselők hivatalát kell megemlíteni. A képviselők cso­portjának vezetője: dr. Kein­­tzel Eduárd volt. Felsőházi ta­gok: Welker Keresztély és dr. Mo­torisz Károly. Képviselők: dr. Muhi Henrik, Brandt Jakab, Spreitzer József, Hamm Ferenc, dr. Trischler József és a már És megindult az uszító lavina a magyarság ellen: szóban, írás­ban, tanulmányutak ürügyén és ha kellett, erőszakos cselekede­tek útján a „Deutschland über alles“ visszataszítóan öntelt és gyilkos jelszavával. Az 1938. évből származó, az akkori belügyminisztériumnak szóló jelentésekből közöljük a legjellemzőbbeket. Vádló ujj­­mutatásként emlékeztessenek az életünkre törő hitlerizmus gaz­tetteire és szolgáljanak fel­kiáltójelként mindazoknak, akik még mindig hályogos­­ pupillák­kal bukdácsolnak a német fa­sizmus mákonyától. Az egyik jelentés szóról-szóra így hangzik: „A VDR és a DAI által ki­adott számos nagynémet propa­gandát szolgáló sajtótermékek: „Der Volksdeutsche“, „Roland­blätter“, „Der Merker“ stb. cí­mű sajtótermékeket a fent emlí­­tett szervezetek minden meg­rendelés és előfizetés nélkül díj­talanul küldik a kizárólag né­met nemzetiségű területeinkre. Ezen említett sajtótermékek kö­zül számosat magyar államelle­nes tartalma miatt ki kellett til­tani, illetve azok postai szállí­tási jogát meg kellett vonni. A következő jelentés valódi képet fest azokról a kedélyes, csupasztérdű és jódlizó „Wan­­derbursch“-okról, akik a rom­­latlanság rózsaszínű álarcában döfködték bicskájukat a ma­gyarság húsába. • „Fenti sajtópropagandával egyidejűleg az említett szerveze­tek különösen a tavaszi és nyári időszak folyamán számos tár­sasutazást rendeznek­­ Magyar­­országra, kizárólag német biro­dalmi állampolgárok részvételé­vel, kizárólag német nemzeti­ségű vidékekre, amely alkal­makkor a társasutazásban részt­vevők gyakran fejtenek ki nagy­német propagandát. Német biro­dalmi egyetemi hallgatók és hall­gatónők a népszokások és nép­viseletek stb. kutatásának ürü­gye alatt számos esetben jelen­nek meg ugyancsak kizárólag német kisebbségi telepeinken és ott nagynémet propagandát fej­tenek ki.“ A jelentés még szűkszavúan hozzáfűzi: „A fent vázolt nagynémet propagandának eredménye a számos bűnügyi eljárás, melye­ket német nemzetiségű vidéke­ken németajkú magyar állam­polgárok ellen, a magyar nem­zet megbecsülése és a magyar állam ellen elkövetett különbö­ző bűncselekmények miatt kel­lett megindítani.“ «... az igazgatóság irányításával..." Egyidejűleg azonban megkez­dődött a fojtogató nyomás gaz­dasági téren is. Első szakaszá­ban a dolgozók megzsarolásá­­nak és megfélemlítésének alat­törzsvezetői minőségben emlí­tett Schönborn József. Ezek a hangzatos nevű urak voltak hát kiszemelve arra, hogy dúsan termő szép hazánkat szí­vós és könyörtelen következe­tességgel a náci Németország gyarmatává züllesszék. romos és durva eszközeivel fog­tak hozzá gyarmatosító törek­véseik megvalósításához. Íme, egy kiragadott példa, mind­egyiknél épületesebb az Urnák 1938-ik és a Volksbund megala­kul­ásán­ak esztendej­éből: „A Duna Gőzhajózási Társa­ság pécskörnyéki bányatelepein — hangzik a hivatalos jelentés __ ...nagy német mozgalom van az igazgatóság irányításá­val. Ezt a következő tények bi­zonyítják: dr. Lakner Sebestyén DGT-iskolaorvos kijelentette, hogy a DGT a magyar államnak akkor fizet adót, amikor akar. Lakásán német állampolgárok fényképei és horogkeresztes zászló van. A bányatelepen a jelzőtáblák német nyelven sok­­kal feltűnőbbek, mint a magyar­­nyelvű táblák. A bányászegye­sület választmányának magyar „Deutschland über alles" Mától drámája ír Napóleon oroszorasági bukásának romantikus­a WM.EWSHA GROFIO GRETA GARBO és gyönyörű szerelmi kettőse. CHARLES BOYER c O 4? s o SPORTCSARNOK: Vasárnap dél­­után 4 órakor vasárnap déli Ng­yarjeté Új a r 11 sta-m­űso­r! Box-derby BTK-BVSC Délelőtt 1­0 órako­r ifi abnfir&fj. i NYUGDÍJ Olvasom valamelyik lapban, hogy valamelyik nagyvállalat valamelyik nagy igazgatóját kényszernyugdíjba küldték. És akik tettek, e ténykedésük után nyilván megelégedetten dörzsölték a kezüket és elrikkantották magukat. — Ezzel mi jaj de jól megbüntettük! Hát hogyne! Hiszen megakadályozták azt, hogy aki sorjában Horthyt is, Sztójayt is, Szálasit is hűségesen szolgálta, a demokrá­ciát, amely mintha mégse lenne egyenes folytatása a tisztelt meg­előzőknek, szintén nyugodtan továbbszolgálja, illetve halkan és csen­desen, mint a szerény ibolya, alaposan megszabotálja.­­Meg csak annak a kimondása hiányzik, hogy a nyugdíjat valorizálni kell, ne­hogy a kényszernyugdíjazott (disznófejű) nagyúr rangjának meg­ nem­­felelően legyen kénytelen élni, Isten ments még nélkülözni is! Bár nagyon szép, nemes és idillikus a dolog, valahogy még­­sincsen rendben. Méltóságos vagy kegyelmes illető úr kényszer útján érte el azt, amire más emberek egy egész élet verejtékes munká­jukkal törekszenek; a biztosított öregséget, amelyet a demokrácia nem azért akar kiharcolni és törvénybe iktatni, hogy agg csirkefogók öregségéről gondoskodjék. És ha valaki azt kérdezi kétségbeesve: — De miből éljen a méltóságos úr, ha nem adunk nyugdíjat neki? — Erre a választ Deák Ferenc mondása adja meg: — Ha kiszárítják a mocsarat, ki gondoskodik a békákról? A békák nyugdíjazását eddig a legmesszebbmenő állatvédelem sem vette föl a programjába. Ne tegyük mi se. GÁBOR ANDOR tagjai a bányászotthon homlok­zatára, valamint a nagyterem­ben a magyar címert kívánta elhelyeztetni. A bányavezetőség ezt megtagadta. A DGT bécsi igazgatósága havonta kiadja a „Dienstblatt“ című kiadványát, amelyet a pé­­c­csi üzem is megkap. A decem­beri szám egyik közleménye fel­hívja a DGT összes alkalmazot­tait, hogy minden alkalmazott­nak kötelessége a német nemzet politikáját magáévá tenni. Ezt minden havidíjas alkalmazottal alá is íratták.“ F. Rácz Kálmán . 3 Hatálytalanították a közmunkarendeletet Újra szabályozzák a kérdést A pénteki minisztertanács foglalkozott a közmunka kérdésével. A minisztertanács elvi okokból úgy döntött, hogy az újjáépítési kormánybiztos közmunkarendeletet nem tartja hatály­ban levőnek és utasította a belügyminisztert, hogy sürgősen tegyen előterjesztést a közmunkák szabályozására. Rövidesen Székesfehérvár felé is megindulnak a személyvonatok Részletes jelentés a MÁV újjáépítéséről és az új vasutasfizetésekről A forgalmista felemeli a tár­csát, a mozdony nagyot füty­­tyent és elindul a vasúti kocsik hosszú sorával. Személyvona­tok, élelmiszeres vonatok, sze­nes vonatok dübörögnek a síne­ken. De vasúti közlekedésünk természetesen még messze van attól, hogy olyan lenne, ami­lyenre gazdasági életünk teljes talpraállításához szükségünk van. Hogyan, milyen ütemben folyik tovább vasúti közle­kedésünk helyreállítása: ez a kérdés izgat ma mindenkit, földművelőt, gyárost, kereske­dőt, termelőt és fogyasztót. A pályatestek helyreállítása szakadatlanul és gyors tempó­ban folyik. Már a szárnyvona­lak közlekedése sem a sínek miatt késik. A „gördülő anyag“ (mozdonyok, vagonok) elégte­lensége okozza, hogy a mellék­vonalakat nem kapcsolhatják be a főútvonalakba. Ez persze még nem vonatkozik a Dunántúlra, ahol sokkal később kezdhették meg az újjáépítést. A fővonalak ott is mindenfelé használhatók már s a katonai utánpótláshoz teljes mértékben használják is őket. Déli irányba — ha nem is rendszeresen — már a Dunántú­lon is folyik a személyforgalom és valószínű, hogy a legrövidebb időn belül rendszeresen indulhatnak személyvonatok Budapest­ről Pusztaszabolcs és Szé­kesfehérvár felé. A mozdonyok és vasúti kocsik javítása teljes erővel folyik a MÁV műhelytelepein. Ezek aránylag egészen csekély kárt szenvedtek a harcok következ­tében és most csaknem teljes kapacitásukkal működnek. Sőt az Istvántelki műhelyben még nagyobb a munkateljesítmény, mint tavaly volt. A „gördülő anyag“ javítása most már in­kább csak azért megy nehezen, mert hiány mutatkozik a nyers­anyagokban és alkatrészekben. A MÁV szempontjából első­rendű fontossággal bíró gyárakban is gőzerővel fo­lyik a munka. Budapesten elsősorban a MÁVAG-nál, vidéken pedig a diósgyőri és az ózdi vasgyárak­ban. A vasgyárak munkájához elsősorban vasércre van szük­ség s erre vonatkozólag a keres­kedelmi minisztérium már tár­gyalásokat kezdett a jugoszlá­­vokkal. A teljes újjáépítés érdekében a MÁV igazgatósága egy telje­sen új osztályt szervezett, amely közvetlenül az elnök alá van rendelve. És Bánhidy Zoltán, az elnöki teendők ellátásával ideig­lenesen megbízott műszaki fő­tanácsos éppen az építési osz­tály éléről került mai pozíció­jába. A vasutasság eddig majdnem ellenszolgáltatás nélkül feszítet­te meg minden erejét, hogy az ország közlekedését a lehetőség szerint helyreállítsa. A munkások most végre megkapták a béremelést, de egyelőre csak előleget kap­nak az új fizetésre. Az illetéke­sek azonban biztosra veszik, hogy egy héten belül a külön­­bözetet is kiutalhatják a mun­kásságnak. Az új órabéreket egyébként nem fix összegekben, hanem egységpontokban állapí­tották meg. Ez azt jelenti, hogy a vasutasok külön intézke­dések nélkül is a minden­kori megélhetési viszonyok­nak megfelelő bért fognak kapni. Hasonló módon fogják megála­­pítani a kinevezett vasutasok fizetését is. A kinevezettek fize­téséről most tárgy­alnak az igaz­gatóság és a vasutas szakszer­vezet kiküldöttjeiből alakult bi­zottságok. A régi rendszert teljesen megváltoztatják, megszűn­nek a régi bonyodalmas osz­­tályozások s ezzel a protek­ciós soron kívüli előléptetési lehetőségek is. A MÁV problémáinak szemé­lyi része szoros összefüggésben, áll az igazolásokkal, mert, amíg ezek nem fejeződtek be, sem­mire sem lehet végleges megol­­­dást keresni. Hat igazoló bizottság mű­ködik, csak az a baj, hogy ezek jóformán semmiféle támogatást nem kapnak a vasutasoktól. Hiá­ba biztatta őket a keresket­delmi miniszter és a Szakszer­­vezeti Tanács főtitkára­­ is, majdnem semmi adatszolgálta­tás nem folyik az igazolások­ elősegítésére, így felmerülhet az a gyanú is, hogy a MÁV alkal­mazottai még mindig együtt­­éreznek fasiszta kartársaikkal. Pedig valószínűleg inkább csak arról van szó, hogy nem akar­nak „árulkodni.“ Nem gondol­nak arra, hogy ha, bármilyen okból, megbízhatatlan elemeket hagynak a vasútnál, éppen az az árulás. Hazaárulás. Mert hi­szen ma a MÁV az ország leg­fontosabb közüzeme. Sz. S.

Next