Szabadság, 1971. augusztus (81. évfolyam, 70-77. szám)

1971-08-27 / 77. szám

SZABADSÁG BRAZIL LEVÉL • BETYÁROK Irta: KUTASI KOVÁCS LAJOS Kutasi Kovács Lajos Úgy emlékszem, hogy anyai nagyapám ismer­te meg vagy látta az utolsó bakonyi betyárt, Sa­vanyú Jóskát, aki a veszprémi börtönben — vagy akasztófán? — fejezte be éle­tét. Fűzfa koromban meg ép­penséggel büszke voltam arra, hogy ott születtem a bakonyi betyárok földjén. A veszprémi múzeumban elég sok betyáremléket őriztek. Nem­csak bakonyi faragásokat, ame­lyekre a bakonyi fantázia meg a bicska a betyárvilág emlékeit faragta ki — Sobri Jóskát a sze­retőjével, Répa Rozival, Milfárt Ferkót cifraszür­­ben és a furfangos Mogor Petit — hanem ott vol­tak a betyárok kalapjai, subái, fokosai és fegy­verei is. Eörtvös Károly balatoni utazásának nyomán kerestem meg azt a nevezetes csárdát, amelynek épp az ivóját szelte ketté a megyehatár és mint Eötvös írja, amikor a veszprémi pandúrok el akarták fogni Hatláby Jóskát, a híres betyárt és bandáját, azok egyszerűen átültek az asztal má­sik oldalára­­ Zala megyébe, ahová nem ért el a veszprémi pandúrok hatalma ... Kegyelettel őriztem azt a két régi, elöltöltős pisztolyt is, amelyet a veszprémi vármegyeházán kaptam egy kedves főszolgabíró jóvoltából és me­lyek, feltehetőleg, betyárpisztolyok voltak. Nagyapám tanú volt — nekem már csak a le­genda maradt meg a bakonyi betyárvilágból. Amikor a Cuha-völgyében csatangoltam, a pa­tak zúgásából, a bakonyi erdő suttogásából akar­tam kilesni a mesét, hisz ha ott a sziklák alatt kurjantott egyet az ember, úgy jött a visszhang, mintha a régi betyárok kurjongattak volna visz­­sza. Messze kerültem a bakonyi betyárvilágtól — időben és térben, ám sokszor visszaemlékszem rá, amikor az íróasztalomat borító Bakony-Balaton térkép felett mélázok és gondolatban járom a ré­gi, ismerős hegyeket, dűlőket, völgyeket, csapá­sokat, ilyenkor egy ismerős név visszahozza a régi betyárok emlékét. S valahogy a régi magyar betyárvilágon ke­resztül némi rokonszenvvel bogozgatom a­­ brazil betyárvilágot, a cangaco-t. A brazil betyár, a cangaceiro csaknem száz évvel élte túl a magyar betyárvilág virágkorát. Néhány évtizede annak, hogy Lampiao, a brazil betyárkirály legenda lett. Mert az itteni betyárok alakját, tetteit épp úgy átszövi a legenda, mint a bakonyi, vagy az al­földi betyárokét. Itt is dalok születnek a nép aj­kán, pattogó esti tűz mellett vagy a vásárok so­kadalmában énekmondók idézik fel a cangaceirók árnyait, leginkább persze Lampiaot. Nemcsak azért, mert ő volt a legnagyobb és ő volt az utol­só, de azért is, mert Lampiao afféle énekes be­tyár volt, akinek legszebb dalait ma is éneklik szerte Brazíliában. Sobri Jóskáról, a Bakony legendás betyárkirá­lyáról sokat olvastam, még­se tudom biztosan, hogy miképp is végezte be életét? Kelepcébe csalták, felakasztották? Harc közben agyonlőt­ték? E­lbujdosott? Mert olvastam róla ezt is — azt is.­­ Valahogy így van Lampiaoval is. Egy írás azt mondja róla, hogy sztrichninnel megmérgezték. Az öreg Beija Flor, aki valaha Lampiao bandájához tartozott, meg úgy emlék­szik vissza, hogy az utolsó golyóig harcolva, ha­lálos lövéssel a szívében, tűzharcban esett el a sertao, a brazil vadon királya. Mindenesetre érdekes figura ez a magas, nyur­ga, szemüveges fickó, aki fiatal kamaszként már híres vaqueiro volt, zengő hangon énekelt és már akkor nagyon szép dalokat szerzett. Regényeket olvasott, szerette a szegényeket, időnkint pénzt osztott szét közöttük —­ persze másoktól rabolt pénzből — soha nem ivott cachasa-t, nádpálinkát — ami a brazil északon nemzeti italnak számít — hanem a bort kedvelte. Szigorúan megtartotta a vasárnapot, az ünnepeket, s amikor egy-egy vá­rost megsarcolt, a jól végzett munka után nyom­ban a templomba vonult csapatával; a plébános­nak kezet csókolt, a nyakába Nossa Senhora, Má­­ria-érmet hordott, de jónéhány embert küldött a másvilágra biztosan lövő puskájával. A gazdag Jazendek­okkal, a nagybirtokos coronelekkel sza­bályos szerződést kötött, s aki pontosan fizette a sarcot, vagy az adót, annak nem történt sem­mi baja! Bezzeg, aki ellenállt, azzal rövid uton végeztek a cangaceirók, nem ismertek se kegyel­met, se irgalmat. Lampiaoval pusztult ki a brazil betyárvilág. Elég nagy öröksége maradt: legendák, dalok és főleg­­ hálás témák a regényíróknak és a film­rendezőknek. Betyárok és cangaceirók, magyarok és brazi­lok. Sok a hasonlóság közöttük, annak ellenére, hogy sűrű évtizedek tolakodnak a kettő közé és mérhetetlen nagy a távolság. Mégis van egy lényeges különbség. A veszprémi múzeumban csak a betyárok ka­lapjait, fejre valóit őrizték meg. Bahiában hosz­­szú évtizedekig őrizték a cangaceirók levágott­­ fejét is. NÉG­YSZEMKÖZT A világhírű Cleveland Orchestra karmestert keres. Lehetséges, hogy Széll György örökébe a kölni opera főzeneigazgatója, Kertész István ke­rül. Egyelőre a kulisszák mögött folyik a harc a zenekar tagjai és az igazgatóság között. A zene­kart leszavaztatták, hogy a számításba jöhető karmesterek közül melyiket látnák legszívesebben a zenekar élén: 98 szavazatból 78 Kertészre esett. Az igazgatóság favorit­ja, Lorin Maazel csak két szavazatot kapott. Szóval nem vitás, hogy kit sze­retnének a zenészek, mert ők is érzik, hogy csak olyan dinamikus egyéniség, mint Kertész, aki 41 éves korában már a világ legelső karmesterei kö­zött foglal helyet, tudná a néhai Széll György ál­tal elért magaslaton tartani az együttest. Széli halála óta a clevelandi közönség támogatása is csökkent. Miután Clevelandban és környékén még mindig nagy többségben vannak a nemzetiségi­ek, a fiatal és rokonszenves magyar karmester vissza tudná szerezni az érdeklődést és támoga­tást, amelyet a zenekar Székl alatt élvezett. Még mielőtt a belső harc az új karmester személye körül nyilvánosságra került, lapunk szerkesztője beszélgetést folytatott Kertész Istvánnal, aki a leghatározottabban kijelentette, hogy hajlandó a Cleveland Orchestra karmesteri állását elvállal­ni és Clevelandban letelepedni, de nem hajlandó egy népszerűségi versenyben vagy próbahangver­senyeken résztvenni. Felhatalmazása alapján ezen kijelentését lapunk szerkesztője közölte az igazgatóság elnökével, Bert Siegellel. Az informá­ció következtében a legnagyobb ohioi napilap, a Cleveland Plain Dealer zenekritikusa és Siegel telefonon Kölnben megkeresték Kertészt, aki ne­kik is megerősítette a szerkesztőnek adott nyilat­kozatát. Az igazgatóság néhány héten belül dön­tést hoz. Hihetetlennek tartanánk, hogy az igaz­gatóság, amely Cleveland város vezető polgárai­ból áll, figyelmen kívül hagyja a zenészek óhaját. Az igazság az, hogy Kertész rövid időn belül vi­lágviszonylatban éppen olyan nagy lesz, mint Széll és Reiner Frigyes voltak, és mint amilyen nagyok Ormándy Jenő és Doráti Antal tekintet nélkül arra, hogy a clevelandit vagy más zenekart fog vezetni, ellenben a Cleveland Orchestra ve­zető pozícióját csak egy olyan dinamikus erejű karmester, mint Kertész István tudná visszasze­rezni. Mondanunk sem kell, hogy a clevelandi ma­gyarság és a nemzetiségi csoportok általában tárt karokkal várnák a fiatal magyar karmestert, aki­nek bevonulása nemcsak a nagymúltú zenekar­ megújhodását, de új korszakot is jelentene Cleve­land város és Ohio állam kulturéletében . . . ★ Lapunk egy hűséges olvasót, szerkesztőnk pe­dig egy öreg barátot vesztett el Lukács Pál ha­­lálával. A barátság a harmincas években kezdő­dött, amikor Lukács első túráján, nagy holly­woodi sikerei után, Clevelandot is érintette. Első közvetlen kapcsolata az amerikai magyarsággal az akkori Verhovay (William Penn) Hallban tör­tént az alsó Buckeye Roadon, ahol megjelent a tiszteletére adott banketten. A kapcsolat folyta­tódott a háború alatt, amikor Lukács, csak úgy, mint mint minden jelentős filmszínész, felaján­lotta segítségét a War Bond kampányban. 1943- ban Lukács szerkesztőnk felkérésére megint el­jött a clevelandi magyarság körébe és ezúttal az Első Magyar Református Egyház akkor új épü­lete, a Bethlen Hall zsúfolásig megtelt Oscar-dí­­jas művészünk tiszteletére. Az este Lukács fel­kérésére a clevelandi magyarság több mint 2 mil­lió dollár értékű War Bondot jegyzett. Lukács teljesítményét csak az akkor szintén népszerűsége tetőpontján álló Hajmássy Ilona haladta túl, aki­nek viszont sikerült több mint hárommillió dol­lár értékű hadikötvényt jegyeztetni fogadott hazánk, az Egyesült Államok megsegítésére. Ez is amerikai magyar történelem és örülünk, hogy tanúi, krónikásai és részesei is lehettünk . . . ★ Lukács Pali a legnagyobb volt az utolsó negy­ven év hollywoodi “nagy” magyar csillagai kö­zött, akik közé a következők tartoztak Lukácson kívül: Bánky Vilma, Hajmássy Ilona, Lugosi Bé­la, Szőke Szakáll, Várkonyi Viktor. Ezt a fényes névsort méltóan egészítették ki azok, akik ma­gyar származásúak voltak, de nem magyar anya­nyelvűek, mint Leslie Howard, az angol színpad legnagyobb sztárja, Ernie Kovács, Peter Lórie és napjainkban Tony Curtis; ha ehhez a díszes név­sorhoz hozzáadjuk Hollywood alapítói közül Zu­­kor Adolfot és William Foxot, a nagy producert, Paszternák Józsefet, a híres rendezőinket Korda Sándort, Kertész Mihályt és Cukor Györgyöt, a két Oscar-dí­jas zeneszerzőt, Brodszky Miklóst és Rózsa Miklóst (a névsor kimeríthetetlen), a hollywoodi égboltot beragyogták a magyar csil­lagok . . . ★ Lukács Palival egyidőben halt meg Spiros S. Skouras, Hollywood egyik pionírja, a 20th Cen­tury Fox volt elnöke, aki jóideig Lukács munka­adója volt. Skouras Görögországból vándorolt az Egyesült Államokba és mint cipőpucoló kezdte pályafutását, de csakúgy, mint Zukor és Fox, a filmlétra tetejére került. A lapokban úgy emleget­ték, mint Hollywood Cézárját és sűrűn szerepelt az első oldalon. A sors különös iróniája, hogy ha­lála után Lukács Pali nekrológja a New York Timesban sokkal hosszabb volt, mint egykori munkaadójáé; egyébként Lukács Paliról és kor­szakának más magyar szereplőiről alkalomadtán többet írunk ... 7. oldal

Next