Szabolcs-Szatmári Szemle, 1980 (15. évfolyam, 1-4. szám)

1980 / 2. szám

Még csak itt, a kis kaszinósikátoron szaladok át, és beérek a mi utcánkba, a Kö­nyök utcába, ahol akkor laktunk. Meglelem-e a házat, az öreg postamester nagy, verandás kőházát, ahol egy csöpp udvari szoba merész és forró, ideges, képtelen és gyönyörű látomásokkal borult fölém ... A ház még a régi, csak a haederalomb fa­kult meg a lugas körül, és a mostani lakója nem tartja olyan tisztán, mint az én anyám. A valóság színében, lám, fakóbb és jelentéktelen ócska ház ez is. Igen! Jó volna újra kezdeni minden régi álmokat, de csak úgy, ha a valóság nem szólna köz­be!” Íme egy cseppben a tenger! De bárhol nyitjuk ki köteteit, ilyen lírai mélységekkel tárul fel előttünk az író világa, amelyet csodálatos stílművészettel örökített meg. Sokszor visszatér a gyer­mek- és serdülőkorra való emlékezés. Egy régi eset (1911) című írásában olvasom: „Én tizenöt éves voltam akkor, rendesen hímzéssel ültem vagy tanultam a kertfelőli tornácon, és néha láttam belőlük (a lakószomszédokból) egyet-egyet, ha jöttek vagy mentek, mert a mi utcaajtónkon kellett járniok... Már virágzott két orgonabokor a fáskamra előtt, már kiírták a hittanvizsgákat az iskolában, és megkaptam a díszün­nepélyre az új fehér ruhát, és éppen nagyon féltem az ásványtantól, mert a kristá­lyokat egyre összezavartam... De azokon a napokon véletlenül nem törtem össze semmit, vagy anyám volt okosabb, és nem említett ilyesmit...” Nagy félelmekből, nagy szorongásokból az alkotás, az írás az egyetlen felszaba­dító erő, önvizsgálat, önanalízis szövi át meg át minden munkáját, s boldogan azo­nosulunk sokszor a lélek mélyébe látó megfogalmazásaival: „Most nappalaim, nyara­im és történeteim egyre sietőbb közönnyel loholnak már; zagyván bukdácsolnak el egymáson néha siket, nagy robogással; és ha ma haldokolnék, azt kellene monda­nom: minden jó és minden rossz utolért engem, a hétábrázatú életről én lerángat­tam mind a hét fátyolát. De ha csak egyetlenszer is tudnék még érzékien emlékezni azokra a jó illatokra, amik ifjúságom levegőjében úszva sejtődztek felém; százszoros éllel sebeztek, százszoros zamattal fürösztöttek azon a régi nyári reggelen, amikor még semmi se volt, semmi se történt — s a messze b­omba világból nem volt még enyém más, csak a drága, kék, teli levegő fényei és jószágai.” (Úrnapja, 1912.) Emberi alakját nemcsak fényképek örökítették meg, hanem azok szava is, akik valahogyan kapcsolatba kerültek vele. A nála öt évvel fiatalabb Luby Margit mindig nagy meghatottsággal emlékezett vissza a szatmári zárdában és a miskolci zárda iskolájában való találkozásaira. A csa­ládi, rokoni emlékezésekre, amelyeket Kaffka Margit nagynénjétől, Uray Dezsőné Kölcsey Annától hallott, aki 103 éves korában halt meg s a tőle kapott leveleket és fényképeket mutogatva beszélt Kaffka Margitról. Az írónő őt nemcsak tisztelte, ha­nem nagyon is szerette. Uray Dezső édesanyjának, Uray Margitnak volt a testvére. Gyakran elmondta, hogy milyen balesetek történtek a serdülő leánnyal, vendéglátás alkalmával gyakran elejtett tányérok zaja kísérte segítségét. Azt is elmondta Luby Margit, hogy mindig éppen valamelyik munkája foglal­koztatta, bármilyen időszakban is kellett elmennie ügyei intézésére. A Petőfi Sándor utcai korzón fényes délben gyakran lehetett estélyi ruhában találkozni vele. Egyik miskolci tanítványa így emlékezett vissza reá : „... már hullt a hó késő no­vemberben, és Kaffka Margit a zsirárdi szalmakalappal a fején járt az iskolába. Egyszer a háta mögött menten. Csúf csatakos idő volt, Kaffka Margit megemelte a fekete posztószoknyáját, s alóla kicsüngött a kék-fehér pettyes kartonszoknyája, az, amelyiket a nyárról, mint felsőt ismertem. Fájt látnom, mint ahogy fájt, amikor óra alatt idegesen húzgálta fekete selyemblúzának az ujját, hogy ne lássék a szaka- 76

Next