Szabolcs-Szatmári Szemle, 1984 (19. évfolyam, 1-4. szám)

1984 / 2. szám

— az utca- és természeti kép, — az elvont gondolatok megfogalmazása, — egy-egy visszaemlékezés, élmény továbbvitele, ahhoz új és új mondanivaló komponálása. Mi érdekli tehát a festőt? Minden, ami az embert érdekli, csak másképpen. Min­den arc elmond neki valamit, minden jelenség figyelmezteti valamire. A külső ha­tások, a valóság és képzelet együttes jelentkezésével a kész kompozíció illúzióját kel­tik benne. Pedig mennyi méricskélő, idegfeszítő munka után lesz mindebből kép. S a végleges forma még így sem biztos, van itt olyan kép, amelyhez a festő évente hozzátett, változtatott, alakított, ahogyan akkor érezte és szükségesnek látta. Portréin az egyéniséget örökítette meg. A jellemzőt kereste és találta meg, a jel­lemet kutatta és fedezte fel, a személyiséget tisztelettel és cinkossággal, megértően és kíméletlenül tárja elénk. A pillanatokon túltekintő őszinteséggel, nem vádlóan, de nem is mentegetőzve, igazán ábrázol. Mutat, bemutat. A mának is, a holnap­nak is. A művészi megismerés az élet új meg új összetevőit hozza nála előtérbe. A vá­ros múltját őrző kompozíciók, félelmetes vagy derűs tájak, vizek, természeti képek, amelyeket utazásai, táborozásai során látott, hétköznapi jelenetek, amelyekbe mindun­talan belebotlik, soha nem volt tájak és tárgyak, amelyek emlékeiből léptek elő az ember és természet ritmusképletei, vagy éppen szabad asszociációs érzelmek. Törek­vései a látvány optikai és kompozíciós egységének megjelenítése, keresése, benne az ember és természet, ember és környezet hangulati elemeinek kölcsönhatásán alapuló ábrázolása. Horváth János tömörségre, áttekintőképességre törekszik, megfigyelései a termé­szetet követi, gazdaságosságra, megfontoltságra, felelősségteljes összegzésre törek­szik, komoly hangon figyelmeztet, szolidáris megértéssel nevel. Festőnk legvonzóbb erénye a rendteremtés, a szintetikus áttekintés, az, hogy le tudja jegyezni a mozgás jellemzőit, a szorongások eredőit, a lelkiismeret vívódásait. Mindezt a kép megszer­vezésével, a képfelület ökonomikus kitöltésével éri el. Kisméretű festményei is mo­numentálisak, mert mellőzi a részleteket, s lényegre szorítkozik. A nagyvonalúság, a szűkszavúság, az összefogóképesség jellemző alkotásaira. Tőmondatokban beszél, aminek tekintélye van, mert mind több gyanú merül fel a bő lére eresztett magya­rázatokkal, a formalista szószaporítással szemben. Horváth János filozofikus alkat, sokat meditál. Őt is megfogta a magány témá­ja. Képein látjuk, hogy gyerekei a nád mögött állnak, erősek, mozgékonyak, szereti és félti őket, s ekkor eszébe jut, mi lesz, ha föléjük nő a nád, körülfogja őket, egye­dül maradnak, ez a magány? Vagy a madárijesztő a sás, nád, gaz mögött kit ijeszt­get? Vajon ez a magány? A kérdésre nekünk, tárlatlátogatóknak is válaszolni kell, vagy meditálni, ahogy művészünk teszi. Képein, alkotásain az a fajta életérzés ölt testet, amely a meditálásból, a gondo­lati összefüggések kereséséből, az alkotás csodálatos és gyötrelmes kifejezéséből fa­kad. Jelzi ezt, hogy alkotásaiban a teremtő képzelet — módosult, átlelkesült — ké­pei jelennek meg, mintha számára nem a látható jelenségek sora, hanem a mögöttük rejlő ismeretlen valóság volna fontos és érdekes. Horváth János alkotásaiban a szín- és formavilág úgy alakult, hogy azok mély hangulati és érzelmi indítékokat is sugallnak. Szigorú önfegyelemmel dolgozik, csak előre tekint, s jottányit sem enged művészi elveiből. Ösztönösen és tudatosan is fok­ról fokra, téglát téglára helyezve biztos alapokat épített, érlelte színvilágát, kompo­nálókészségét, szerkesztési elveit. Piktúráját örömünkre derűs színek, a festői iz­galom feszültsége, merész, lendületes ecsetjárás jellemzi. A fényt belefoglalja szí­

Next