Szabolcs-Szatmári Szemle, 1987 (22. évfolyam, 1-4. szám)

1987 / 4. szám

Az 1892—1910 közötti éveket tag­laló fejezet fő érdeme a későbbi mű­vekhez ihletet adó szülőföld megha­tározó szerepének elemzésén túl két­ségkívül az, hogy megmutatja a gyermekfejjel már folyamatosan al­kotó írót ért hatásokat: a Zola-, Di­ckens-, Balzac-, Maupassant-, Tur­­genyev-, valamint Jókai-, Bródy-, Justh Zsigmond- és Mikszáth-élmé­­nyeket. Czére Béla határozottan föl­mutatja, hogy 1897 és 1900 között főleg Turgenyev, 1900 és 1906 között pedig Mikszáth nyomait fedezhetjük fel a­­novellákban és regényekben. (Eddig általában 1910-ig észlelte a kritika a mikszáthos korszakot.) Czé­re hangsúlyosnak érzi az 1901-es Aranybánya című regényt, hiszen benne Krúdy már kísérletezik az időbontással. A kismonográfia té­májához méltó ihletett nyelven elemzi A podolini kísértet középko­­rias hangulatát, az Adráscsik örökö­se és A bűvös erszény című nyírsé­gi regényeket éppúgy, mint az 1906 végétől 1910-ig keletkező zsoldostör­­téneteket, haláltáncnovellákat. Meg­győzően elemzi Krúdy ekkori vonzó­dását a misztikumhoz, a sátáni szí­nekhez, a groteszkhez. Felismeri, hogy a korszak látomásos szimboliz­musa minőségileg új szerkezeteket teremt, de azt sem hallgatja el, hogy az olykor adomázva, azonban alap­vetően inkább elégikusan szemlélt nyírségi dzsentrilétnek az időből tör­ténő kihullási folyamatát Krúdy ek­kor még a rokonszenv és az irónia kettős fénytörésében láttatja. Az 1911—1917 közötti első nagy alkotói korszak értelmezése Szind­­bád, Rezeda Kázmér és Alvinczi Eduárd alakja köré sűrűsödik. A lí­rai időben szabadon bolyongó hajós utazásainak tipológiája e kérdéskör tisztázásának kétségtelen nyeresége. Fontosnak tartja Czére, hogy a Szindbád-ciklusban a „komplex ké­pekké, látomásokká szövődő szóké­pek, a világ szubjektív vízióját tük­röző stílus egésze hordozza a leglé­nyegesebb írói üzeneteket”. A fejezet másik értéke A vörös postakocsi és az Utazások a vörös postakocsin című regények tüzetes elemzése. Az életet „látomásos-meta­­forikus” módon megélő, boldogtalan Rezeda Kázmér és a Szemere Mik­lósról mintázott lobbanékony Alvin­czi Eduárd, valamint Kronprinc Ilo­na alakjának árnyalt bemutatásán túl részletesen szól a tanulmány a Váradi Zsófia ihletésében fogant, a megváltó szerelmet áhító Bukfencről, illetve Az útitársról, valamint az ero­tikus töltésű novellákról. A szépíró­hoz képest a kötet általában kisebb hangsúlyt helyez a publicistára, no­ha kiemeli ambivalens viszonyát a háborúhoz 1914—15-ben. Röviden utal az 1918-as, 1919-es cikkekre, ri­portokra (Fehérvári könyv, Szegény gyerekek a szigeten), amelyek poe­­tikus erővel vallanak a kisemmizet­tek iránti hűségről. A második nagy írói periódus (1918—1921) látomásos­ lírai regénye­inek sorában a tanulmány kitünte­tett helyen elemzi a Nyírség babo­nás-mitikus képét megfestő Napra­forgót és az önéletrajzi elemekkel át­szőtt N. N.-t. Az átfogóbb világkép megteremtéséért folytatott küzde­lemben Krúdy hősei a teljes életet igénylik, a szerelem elementáris él­ménye mögé azonban odasettenkedik a pusztulás, a széthullás érzete. Ál­mos Andor, Nyírjes Evelin, Pistols vagy N. N. jellemének vizsgálatakor a kritikus megérzi Krúdy azon szán­dékát, hogy a lét nagy kérdései he­lyet kaphassanak a kozmosz végte­lenségét és a lélek drámai mélysé­gét méhében rejtő Nyírség gyakran látomásszerű ábrázolása közben. A kismonográfia részletesen szól Az asszonyságok díjáról, melyet jog­gal nevez a magyar irodalom egyik­­legsötétebb tónusú, legtragikusabb

Next