Szabolcs-Szatmár-Beregi Szemle, 2022 (57. évfolyam, 2-4. szám)

2022 / 3. szám

Az életet írásban továbbélni... benyomásán alapuló, líraiságba hajló bírálat. Főleg akkor születnek ilyen írásai, ha időszűkében kell az adott témához nyúlnia. Ám ez az elméleti konzekvenciákat meg­fogalmazó dolgozat részletekbe menő, erősen analizáló jellegű. Nem véletlen, hogy megállapításai, levezetései máig a tudományos igényű elemzések viszonyítási pontja­ként szolgálnak. Ez a kritika beteljesíti a foucault-i paradigmát: „A kommentár úgy hárítja el a diskurzus kockázatát, hogy ő maga is beépül a diskurzusba: lehetővé teszi, hogy mást mondjanak, mint maga a szöveg, de azzal a feltétellel, hogy magát a szöve­get mondják, mintegy kiteljesítve azt.”12 Móricz eme kritikája nemcsak azért fontos, mert a Színek és évek kanonizációjá­­nak kiinduló pontja, hanem azért is, mert maga az értelmezés is kanonikussá vált, megnyitva a teret a további analíziseknek. A Kaffka Margitról írottak áthagyomá­­nyozódását mutatja, hogy azok már a mű közvetlen megjelenését környező kritikai szakaszban hivatkozási ponttá váltak. Lengyel Menyhért és Schöpflin is Móriczhoz viszonyítva szólal meg. S e Móricz-írás a regény keletkezési idejétől távolabb kerülve, a perspektivikus megközelítésű irodalomtörténeti vizsgálódásban is megkerülhe­tetlen. Kijelenthető, hogy a regény társadalmi viszonyokat és dzsentriábrázolást előtérbe helyező interpretációit jelentősen meghatározza a Móricz Zsigmond által hagyományozott értelmezői paradigma, illetve az attól való elkülönböződés szándéka. III. Végtisztesség járvány idején Móricznak nem maradt más kritikája Kaffka Margitról. Szövegek útján történő ka­nonizálásból később nem veszi ki részét, de a kultuszápolásból igen. 1918. december 1-jén a Vörösmarty Akadémia alakuló ülését tartották,13 aminek — a korábban elnök­nek választott, ám most gyengélkedő Ady távollétében az alelnök — Móricz Zsigmond volt a levezetője.1,1 Kaffka Margit halálhírét „magából kikelve, sápadtan és felindult hangon” Hatvany Lajos hozta meg.15 Az ülésen résztvevőkkel Móricz közölte, s „me­leg hangon méltatta az akadémia első halottjának, Kaffka Margitnak írói értékeit”.16 Indítványozta: az előkészítő ülésen alapított, 5000 koronás Vörösmarty-díjat utolsó művéért posztumusz ő kaphassa meg, hogy az összeget gyermeke nevelésére fordíthas­sa. (A következő nap az írónő kisfia is a pusztító spanyolnátha járvány áldozata lett.) Levezető elnökként szintén Móricz kezdeményezte, a Vörösmarty Akadémia bízta meg Schöpflin Aladárt, hogy írjon róla monográfiát.17­ 12 Michel Foucault: A diskurzus rendje. Ford. Romhányi Török Gábor . Michel Foucault: A fantasztikus könyvtár. Budapest, 1998. Pallas Stúdió - Attraktor Kft., 56. 13 Történetére lásd Németh Luca Anna: Az irodalmi modernség egy szervezeti kísérlete. A Vörösmarty Akadémia története és szerepe a 20. század elejének irodalmi életében. Filológia. hu, 2012/2, http://www.filologia.hu/tanul­­manyok/az-irodalmi-modernseg-egy-szervezeti-kiserlete-%E2%80%93-a-vorosmarty-akademia-tortenete-es-sze­­repe-a-20.­század-elejének-irodalmi-életeben.html Hozzáférés: 2022. 10. 16. 14 Megnyitó beszéde: Móricz Zsigmond: A magyar kultúra él. Pesti Hírlap, 1918. december 3. 2—3.; újabb kiadása: Móricz Zsigmond: Tanulmányok I. Szerk. Szabó Ferenc. Budapest, 1978. Magvető Kiadó, 348-350. 13 Schöpflin Aladár: Kaffka Margit most tíz éve halt meg. Nyugat, 1928. 23. sz. 712. 16 Uo. 17 Pesti Napló, 1913. december 3., 10. 65

Next