Katolikus gimnázium, Szatmárnémeti, 1855
REV 98 ELSŐ RÉSZ Értekezés NYORFEJTÉS NYILVÁNOS SZÁMOKBÓL. £ Az algymnásiumokra, a magas Kormány által kimondott azon elv, miszerint ezek, nem csak a felgymnasiumok, hanem a felsőbb reál iskolákra nézve is előképezték, — úgy hogy az algymnasiumi előképeztetési idő alatt a tanonéznak ide, és alkalom hagyassák, eldünthetni, valljon szorosabban elméleti, vagy műegyetemi magasb kiképzendése között fog e választani; e kimondott elv magában foglalja, miszerint említettem algymnásiumok, egy tökéletes, és illetőleg bevégzett egészet képezzenek. Itt a kettős czél, melly az algymnasium tanoncza előtt áll, megkívánta, hogy választása sarkfordulatáig, egyikre nézve se érezzen hátrányt , azaz műegyetemi útjára éppen olly készültséggel léphessen, valamint jól elkészülten kezdhessen a felgymnasium magasb tanulmányihoz, innen van példáid hogy a Classicus nyelvek alaptanulása, melly amazokra nézve nélkülözhető leendett, de mellyeknek nem csak alapszabályaival megismerkedni, hanem némi gyakorlatával is bírni a félgymnásiumba lépni akaróknak szükségképen kell: kötelezett tantárgyul állnak az Aigymnasium osztályaiban, midőn ismét más tantárgyak alapvonalaira nézve az érdek közös, példáud a mennyiségtanra nézve. Szem előtt tartva már az Aigymnasium feladatát, az abban kiképeztetendő tanonczok értelmi erejét, könnyű lesz belátni, miként itt a szorosan elvont igazságok megesmertetéséről szó se lehetvén, tanmódszerünk ez előképeztetés mezején, a gyakorlatinál jobb, és czélszerűbb nem lehet, és pedig annál jobb és czélszerűbb, mennél gyakorlatibb; mennél inkább igyekszünk ez előismék közlésében megközelítni a szemléltetést, mennél inkább sikerül az előadandókat, a gyengék értelemerejéhez alkalmazottan, nézlettanilag előtüntetni, és megismertetni. A tanár feladata tehát itt a gyengék kiskorúságához leereszkedni, és különösen az értelemfejlesztő, ítéletképző tudományok előízét velők, azoknak könnyebb emésztetű édes tejében megkedvelteim. Erre nézve szükséges, hogy velők ne rideg formákat, álalános szabályokat tanultasson be, hanem hogy azokat könnyebben, és hasznosabban is betanulják igyekezzék, ott ahol csak némileg is lehetséges mindent elemezve, mindennek miértjébe is bevezetni tanítványit. Fokozatok nélkül nem lehetvén, valamint más, úgy különösen a mennyiségi tantárgyakra nézve kell azt vizsgálnunk, mi itt gyakran nem kis feladat, midőn csak szövevényes atakon jövünk a több oldalról öszkapcsolatban álló mellékokok halmaza alatt rejlő végokra. Az érettebb ítélet talán könnyen áttekinti az összefüggő okok minden meneteit, de nem úgy a kisdeditélet, melly e tömkelegből ügyes vezető nélkül nem könnyen bontakozand ki. Itt tehát a főleendő, a gyermek figyelmét az összeható okok legkissebb, legösszvonhatóbb körére öszpontositni, az átalános áttekintet tudnivalóit, mintegy egyetlen gyypontba egyesitni, melly ítélet erejére fényt, és világot árasszon. — Vannak esetek, melyekben igen ügyesen lehet, és kell, a szigorúan bizonyító ítélet által következtetett igazságokat többoldalúlag megoldani, mi által egyik, vagymásik bizonyításban könnyebben, és hasznosabban fogunk hatni, a lelkileg is néha csak igen kiskorú növendékségre. Hogy példáid a legegyszerűbb bizonyítással éljek: Lehetnek midőn a szorzás meghalá.1*