Katolikus gimnázium, Szatmárnémeti, 1858

ELSŐ RÉSZ, v­­­g­y A TANULÁS ELVEI ÉS SZABÁLYAI, dolgaink sikere a kezelés­módtól és azon fogásoktól tételeztetik föl, melyeket azok­nak véghezvitelében alkalmazunk, fölhasználunk. Az emberi élet összes foglalkozásainak bi­zonyos mesterfogásai vannak a földmíveléstől kezdve az ipar valamennyi ágain keresztül a fönséges tudományokig. Mindenben és mindenütt e mesterfogások ügyes alkalmazásától függ legtöbb. Ki e fogások titkát legjobban bírja, az a mester. A mesterfogások titkaiba be nem avatott, kontár marad. Korunk jelszava a haladás. Mi természetesb tehát, minthogy a kornak eszközökről is kell gondoskodnia, melyek­et haladásában elősegítsék. S e tekintetben élénk mozgást ve­szünk észre az ipar terén szintúgy mint,a tudományokén. Iskoláinkban már az olvasás és írás mestersége sem a régi nehézkes, lassúdad, hanem új, könnyebb, célszerűbb mód szerint taníttatik. Oktalanság is volna, a rövidebb út­i célhoz vezetőbb eszközök mellőzésével, a nehezebbekhez és fáradtságosabbakhoz állandóan konokul ragaszkodni, vagy az újabb és biztosabb sikerű eljárást, a régi iránti merő elfogultságból megvetni. Már itt bízvást sz. Pál­lal tarthatunk: Mindent megpróbáljatok, a mi jobbat, célszerűbbet találtok, azt elfo­gadjátok. (1. Thess, V. 21.) Természetes, hogy a tudomány megszerzése módjának, szóval a tanulásnak is van­nak bizonyos mesterfogásai, melyeknek ügyes szorgalmas alkalmazása által a tudományok­ban­ előhaladás könnyíttetik, sikeres tanulás biztosíttatik. Közmondatta jön, hogy nincs többé rész tanuló, csak rész tanító, az­az nincs olyan tanuló, kivel valamire menni ne le­hetne, ha a tanító tanonca oktatása körül minden mesterfogást fölhasznál, tanoncával a ta­nulás fortélyait híven közli, azokra megtanítja. Hogy tanoncaink közül sokan a tudományokban igen csekély, — úgy­szólván — semmi előhaladást nem tanúsítnak, annak szerintem egyik fő oka, mert nem tudják a módját, mely szerint tanulni kell. Némelyiknek közölök csak későbbi éveiben nyílik meg elméje, mert csak későn hatott nagy veszedtséggel a sikeres és jutalmazó tanulás titkába. Nem teszek ennélfogva haszontalan munkát ha veletek keresztény ifjak és kedves tanítványaim összegét közlöm azon elveknek és szabályoknak, melyeket magára is tanulás közben követek — s holtig kell­vén tanulnom — még most is folyton követek és melyeknek ismeretére időközönkint, vagy egykori tanítóimnak egyes figyelmeztetései után, vagy hosszú fáradtságos gyakorlat által jutottam. Közlöm azokat veletek azon szeretettel, melynél fogva igazi mivelődéstek s valódi boldogságtok leghőbb óhajtásom, s amazok eszközlése, előmozdí­tása legszentebb törekvésem. Nem babonaszerű­ fogásokat, — minő például a könyvnek a fejvánkos alá tétele lehetne, — szándékom veletek közleni, se nem akarok — mert nem is tudok, — valami bű­bájos tölcsért kezeitekbe adni, melynek segedelmével a tudományt csak úgy be lehetne az agyvelőbe önteni, sem afféle mnemonika szerű gépies számítással nem akarlak gyötörni. —

Next