Katolikus gimnázium, Szatmárnémeti, 1876

I. Mit kivánhat az iskola a szülőktől? Mielőtt e kérdést megoldanám, a dolog természetében fek­szik, hogy előbb e kérdés jogosultságát kimutassam s e jogosultság mértékét körvonalazzam. Azért a kérdést így részletezem : kivánhat-e és mit kivánhat az iskola a szülőktől, mielőtt azoktól a gyermekeket nevelés és oktatás végett átvenné ? továbbá: kivánhat-e és mit kivánhat az iskola a szülőktől, miután azoktól a gyermekeket nevelés és oktatás végett átvette ? Ami az első kérdést illeti, arra megfelel egy tekintet a gyermek természetére és a gyermek s szülő egymáshozi viszonyára. A gyermek a nevelés és oktatás első igéit csakis a szülőktől hallhatja, akiknek természetszerűleg legelső gondozására van utalva tehetetlenségében. A szülők természetes feladata első irányt adni a gyermek testi és szellemi életének. A szülők tehát leg­első nevelői és oktatói a gyermeknek. Az iskola csak azon egye­­dekkel szemben teljesítheti feladatát, mely egyedek a testi és szellemi fejlődés bizonyos fokát már elérték a szülői házban. Az első kérdést illetőleg tehát mondhatjuk, hogy az iskolának van kívánnivalója, hogy mielőttt a gyermeket további képzés végett átvenné, a szülők azt a kezdő iskolai képzés feltételeinek megfelelő fokozatig fejlesztették legyen. Ami a második kérdés azon részét illeti, hogy: kivonhat-e valamit az iskola a szülőktől, miután azoktól a gyermekeket nevelés és oktatás végett átvette? e kérdésre miegadja az igenlő feleletet egy kis körültekintés, mely azt igazolja, hogy tévednek mindazon szülők, akik felmentve hiszik magukat minden nevelői és oktatói kötelesség alól, mihelyt átadták gyermekeiket az isko­lának. Az oly szülők nem ismerik sem az emberi természetet, sem azon munkakört, melynek betöltésére az iskola hivatva lehet. Az ember ugyanis az életnek még azon korszakában is, midőn önállással bír a társadalomban, a körülmények bizonyos befolyása

Next