Századok – 1931

Történeti irodalom - Schmidt-Breitung H.: Zur Praxis des Geschichtsunterrichts. (L. Kende Oskar: Handbuch für den Geschichtslehrer.)

87 TÖRTÉNETI IRODALOM, szinte pazarnak mondható. A képek hozzáértéssel és finom művészi érzékkel vannak összeválogatva s mindenütt harmonikusan simul­nak a szöveghez. A nagyszabású mű megindulása tehát igen biztató. Első kötete benső érték és külső dísz tekintetében egyaránt magas színtájon mozog. Folytatását érdeklődéssel várjuk. Kívánatos azonban, hogy a további kötetek szerzői alaposabb értesülést szerezzenek a magyar viszonyokról, m­ert a magyar közönségnek csak ezzel a feltétellel merjük nyugodt lélekkel ajánlani. Balanyi György: Handbuch für den Geschichtslehrer. Herausgegeben von Prof. Oskar Kendc. Leipzig u. Wien, Franz Deuticke-Verlag, 1927-től. I. Geschichtsphilosophie und Geschichtsunterricht in ihren wichtigsten Problemen von Willy Moog. — II. Zur Praxis des Geschichtsunterrichts in Preussen, Bayern Sachsen und Öster­reich von 0. Bauer Ii. Loewe H. Schmidt-Breitung 0. Kende. 1927. VIII. 290. Ο. Kende bécsi tanár neve nagy földrajzi és történelem­didaktikai szakmunkásságán kívül szerkesztői tevékenysége által is jó hangzású a nemzetközi tudományos világban. Jelen vállala­tának előszavában a következő irányelveket vallja : tekintettel a tanárok és tanári könyvtárak csekély könyvvásárló képességére, úgy akarták szerkeszteni e művet, hogy három vagy még több más művet pótolhasson ; megpróbálták továbbá e pár kötetben az egész történeti anyagot úgy feldolgozni, hogy bennük a tanár a tudomány mai szintjén álló igazi kézikönyvet kapjon s végül a politikai történelmeknek eddigi egyoldalúságával szem­ben megtették itt az első komoly kísérletet arra, hogy az elméle­tileg már régóta egyenjogúaknak elismert egyéb kultúrtényezők (a különféle jogi, gazdasági, szociális és művészeti fenomének) immáron a gyakorlati történettanításban is érdemük szerint szóhoz jussanak. Az eddig megjelent két kötet elsejében a történetbölcseleti résznek (19-119. 1.) tartalma nincs címével összhangban. A tör­ténetbölcseletnek ugyanis egyenesen a történetét adja, de ezt sem „legfontosabb problémáiban", ahogy az alcím ígéri, hanem történeti teljességgel. Nyilvánvalóan azért, mert a német iro­dalomban kielégítő teljességű és rendszerességű vezérfonalat nem talált. Előadása egyébként becsületesen világos, zavaros sejtetés­sel, tudós zsúfoltsággal, távoli analógiákkal nem akar hatni, inkább leír általánosságokban mozgó és sztereotip állításokat, mint érthetetlen mélységeket. S ami történelmi műnél döntő tulajdonság: Moog igen megbízható referens; modern meg­látásoknak belemagyarázása, vagy éppen saját ötleteinek erő­szakolása nélkül keveretlenül adja az eredetit. Az ókori tárgyterületen például csak két megjegyzését hibáz­tathatjuk e szempontból. Polybios tanításánál az államformáknak belső törvényszerűségű sorrendjéről Aristoteles apaságára hivatkozik.

Next