Századok – 1932

Szemle - Hornyánszky Gyula: Görög társadalomrajz. Ism.: Joó Tibor 112

112 SZEMLE. betűkultúráét kell vezetőnek elfogadnunk az utolsó félezredévet illetőleg. A betűt nem csupán kultúránk kísérőjelenségének, hanem egyik szervező tényezőjének kell tartanunk ; nem természetesnek vennünk jelentkezését, hanem, még a könyvnyomtatás előtti korra is, állami, társadalmi, szellemi jelenségeket az íráshasználat tudatos fokozásából is magyaráznunk. A szerző munkásságát a közvélemény történeti szerepének fel­fedezése körül alapvetőnek kell tartanunk, a kísérletezésnek minden bizonytalansága mellett is. Az új kiadás érdekes olvasmány, érdekes gazdag illusztrációs­ anyaggal. Hajnal István: Hornyánszky Gyula: Görög társadalomrajz. (Acta Litterarum ac Scientiarum Reg. Universitatis Francisco-Josephinae. Sectio : Philo­logico-historica. Tom. III. Redigant : Jos. Huszti et Ged. Mészöly. Szeged, 1931. 8°. 38­­.) — A szintézis tudományos programmja már­már popularizálódott, a jelszószerűség átka kezd beteljesedni rajta, jelentésének elkopása . H. szerint azonban a klasszika-filológiá­ban még mindig nem jutott annyira érvényre, amint a modern tudománytani felfogás mellett kívánatos volna. A szintézis eke nemcsak azt kívánja meg, hogy bizonyos tudományszakon belül a problémákat egységes szellemi képben lássuk, h­anem megkívánja az összes szellemtudományok tárgyainak, tehát az egész szellemi életnek egységként látását, hogy az emberi kultúra életét rekonstruál­hassuk segítségükkel. Ezt az általános, közös célt szem előtt kell tartani valamennyiünknek. H. egyike volt az elsőknek, hazánkban és a külföldön egyaránt, aki elvetette a klasszika-filológia hagyományos célvetését és mód­szerét, tudományát historizálta, az antik kultúra, a hellén élet megelevenítésének művészetévé emelte. Új tanulmányában a klasszika-filológia és a társadalomtan szövetkezésének módját vizs­gálja, mely a historikust különösen érdekelheti, miután számára az így megszületendő tudomány becses elemeket fog szolgáltatni. Abból indul ki, hogy a tudomány feladatai között vannak olyanok, melyeket bizonyos korban, a kor adott feltételei közt sikeresebben teljesíthet, mint egyébkor. A mi korunkat a szociális kérdések dominálják. Felteszi hát a kérdést : ,,megvan-e a szükséges szoros kapcsolat a klasszika-filológia és a mai élet között ? Végigment-e a mi tudományunk is — a kellő mértékig — azon a fejlődésen, amelyet a modern élet és ember változásai követelnek tőle ? Azután : igye­kezett-e értékesíteni­­ érdeklődésében, problémakeresésében, fel­fogásmódjában — mindazt a támaszt, melyet a modern szociológia — mint a társas jelenségek egyetemes elmélete — a társas kapcso­latokkal foglalkozó történettudományoknak eo ipso nyújthat ?­­Gazdagította-e őt — kellő módon — szempontokkal, fogalmakkal, gondolkozás­ irányokkal az a tudományág, amelynek hivatását a történettudományok szögéből tán egyenesen abban láthatjuk, hogy még történeti megkötöttségükben is érezteti velünk a társas relációk állandó elemeit ?" (10. 1.) Részletes irodalmi szemle során kimutatja, hogy e kérdésre határozott nemmel kell felelni. Két fejezetben példáját adja, hogyan képzeli a társadalomtani eredmények érvényesítését a klasszika-filológiában, mint históriai diszciplínában. Tömeglélektani kérdéseket és az állam és társadalom viszonyát vizsgálja. S arra az eredményre jut, hogy egy külön disz­ciplínára van szükség, „aminőt a görög történettel kapcsolatban csupán a görög szociográfia jelenthet. Szociográfiát mondok. ”

Next