Századok – 1939

Értekezések - HAJNAL ISTVÁN: Történelem és szociológia - 137

140 HAJNAL­ ISTVÁN az élettel szembehelyezkedő strukturálódás eredménye. Struktúra : minden objektív kifejeződés , tehát hozzá­tartoznak azon pontok is, amelyek az egyéni élményben az anyaghoz-formához való kapcsolódást jelentik, s amiket a közfelfogás és a filozófia is az individuálisnak, a szubjek­tívnak szférájához sorol, szemben a teljesen objektivált, személytől elvált formákkal. A szociológiának, szerintünk, már innen kell származtatnia a struktúra szétágazó hajszál­gyökereit. Már itt kezdődik az élettel szemben a formakép­ződés módszereinek szerepe. Az egyéni élmény sohasem keresheti teljes önállósággal az objektív kapcsolódást ; mindig oly irányban s módokon fejezi ki magát, amilyenekkel a már meglévő formaképződésekhez csatlakozhat. Az élmény többi oldalait megéli, de azok kevéssé érvényesülnek a maga életében, s a közösséghez való igazodásában. Tehát a szocio­lógiának, úgy hisszük, ily egyéninek látszó finomságokig kell követnie a strukturális összefüggéseket ; másrészt azonban az egyéni közvetlenségtől elvárt objektivációkban is csak a formaképződés módszereit látnia, a bennük kifeje­ződő élettartalmak nélkül. Például a modern zene fejlődé­sének szociológiai magyarázata nem indulhat ki a kifeje­zésre jutott érzelmeknek és a társadalom lelkületének kölcsön­hatásaiból, hanem az anyagias formák összefüggésein kell végighaladnia, a hangszerektől, hangjegyektől kezdve a zenei képzés, hagyományozás, a művészhivatás organizációjáig, s azon túl a társadalom tagozódásával való összefüggésekig. Futólag Max Weber is ilyesmire utal, amikor az európai és az ázsiai zene különbségeinek magyarázatában a hangjegy­írás szerepére is hivatkozik. Az ösztönös emberi hajlamok még a legsűrűbb érint­kezéssel, állandó együttéléssel sem alakítanak ki határozott társadalomképleteket. A család sem az emberi természet rendelése. Jelentkezésének, szerepének változatossága a különböző kultúrákban nem érthető meg pusztán az emberi psziche sajátosságaiból. A férfi és nő, a szülő és gyermek ösztönös viszonya csak bizonyos objektív struktúra közve­títésével alakíthat ki családot, mint az életet szabályozó intézményt. A primitív népek majomszeretete a gyermek iránt közismert , mégis felfalják a csecsemőt, ha bolyon­gásaikban nem tudják magukkal hurcolni. Az alig felserdült ifjú pedig érzelmileg is kiválik a családi kötelékből. A csa­ládiassághoz a formákban való finom megnyilvánulások ápolása szükséges ; a bölcső fölé hajló mosolytól, mozdu­lattól kezelve a szavakig, a meséig, az oktatásig a formák forrasztanak össze mély kölcsönösséggel. Formák, amelyeket

Next