Századok – 1956

TANULMÁNYOK - Andics Erzsébet: Lenin útján 1

2 ANDICS ERZSÉBET Amíg a marxizmust elvizenyesítő, tudománytalan, reformista irány­zatokra általában az elméleti közömbösség volt jellemző. Lenin a forradalmi elméletet visszahelyezte trónjára, a szocializmus győzelme szempontjából a gazdasági és politikai küzdelemmel egyenrangú tényezőnek, sőt, mi több, a helyes forradalmi gyakorlat nélkülözhetetlen előfeltételér­ek tekintette. De bármilyen nagyra becsülte is Lenin a tudományt, az igazi, élenjáró tudományt általában, bármilyen kérlelhetetlen és meg nem alkuvó volt elvi kérdésekben — sohasem tekintette az elméletet, a tudományt öncélúnak, sohasem vonatkoztatta el az élettől, a gyakorlattól. A tudomány, az elmélet legfontosabb és legmegtisztelőbb feladatának azt tekintette, hogy szolgálja az emberiség ügyét, segítse elő az emberiség boldogulását, a szolgaság, a kizsákmányoltság, a tudatlanság bilincseiből való kiszabadulását. És ebben volt a lenini tudományos gondolat fő ereje. Leninnél az elmélet, az ő egész tudományos munkássága mindig szerves kapcsolatban állt az élettel, a gyakorlattal, gyakorlatot tekintette Lenin az elmélet helyessége kritériumá­nak, a gyakorlat pedig, amelyből kiindult , a munkásosztálynak a szocializ­musért folytatott küzdelme volt. ,,A világot nemcsak megismerni, hanem meg is változtatni" — a marxizmusnak ezt az eleven, élő lelkét értette meg Lenin és azért értette meg, mert következetes proletár forradalmár volt, a munkás­osztály ideológusa, a munkásosztály előharcosa. A társadalom kérdéseit a munkásosztály történelmi küzdelmeinek szemszögéből tanulmányozta, ezért tudott megdönthetetlen igazságok felfedezéséig eljutni, ezért tudott olyan elméleti tanulságokat levonni, amelyek ma is érvényesek, ma is élnek és hatnak. A munkásosztály küzdelme a szocialista társadalom megteremtéséért objektív társadalmi szükségszerűséget tükröz vissza, megfelel az objektív törté­nelmi fejlődés irányának, annak kifejezője. Lenin pártossága — amit ő igen gyakran és igen határozottan hangsúlyozott — tud­ományos tisztánlátásának, sőt jövőbelátásának fő forrása, éltető eleme volt. Képessé tette Lenint éppúgy, mint Marxot és Engelst, a még olyan zseniális gondolkodók előtt is rejtve maradt társadalmi mozgatóerők és törvényszerűségek felfedésére.. Kezébe adta korának, az imperializmus korszaka megértésének kulcsát. Lehetővé tette számára, hogy kidolgozza tanítását a munkásosztály forradalmi párt­járól és létrehozza a történelem remekét , a Bolsevik Pártot, megteremtse a proletárforradalom elméletét, továbbfejlessze a munkásosztály és parasztság forradalmi szövetségének marxi gondolatát. Ezért tudta megjósolni az elnyo­mott nemzetek, gyarmati országok szabadságharcának elkerülhetetlen szük­ségességét. Ezért értette meg, hogy ezek a függetlenségükért küzdő, mégolyan elmarad­ott népek a szocialista öntudatú munkásosztály szövetségesei. Lenin a marxizmus nagy igazságait állandóan összevetette az élet új jelenségeivel, merészen, nem dogmatikusan, alkotóan, teremtően alkalmazta a marxizmus dialektikus módszerét és így továbbfejlesztve a tudományos szocializmus elméletét, megtalálta a szocialista társadalom felépítésének útjait, módjait, alapvető törvényszerűségeit , a szocialista iparosítás szük­ségességét, a nehézipar elsődlegességét, a parasztság szocialista fejlődésének szövetkezeti tervét stb. A való élet tényeinek széleskörű vizsgálata, az egyes jelenségek sokoldalú tudományos elemzése előzte meg Leninnél nemcsak olyan elméleti művek születését, mint ,­,A kapitalizmus fejlődése Oroszországban", az empirio­kriticizmusról és az imperializmusról szóló írásait, hanem a gyakorlati politika

Next