Századok – 1962

Vita - A Történettudományi Bizottság vitája a dualizmus kora történetének egyes kérdéseiről (I. rész) 206

214 A TÖRTÉNETTUDOMÁNYI BIZOTTSÁG VITI.7A zavarhatták volna. Csakhogy a népi és nemzeti mozgalmak fellendülése a 90-es évek második felétől kezdve időben egybeesett, olykor szervesen is összefüggött az ural­kodó osztályok mind gyakoribb belső konfliktusaival. A kapitalizmus kifejlődése különféle ellentéteket támasztott a dualizmus osztály­bázisául szolgáló osztrák—magyar uralmi szövetségen belül is. Volt — és alkalmasint ma is akad — olyan felfogás, hogy az uralkodó osztályok és pártjaik belviszályai nem többek taktikai manőverezésnél. Történetírásunk újabb eredményei (Sándor Vilmos, Berend, Ránki, Dolmányos, Pölöskei munkái) egybehangzóan és meggyőzően bizonyít­ják, hogy az ellentétek objektív gazdasági-társadalmi érdekeket tükröznek. Ezek az objektív ellentétek egyrészt az agrárvám, a vámterület, az ipar- és bankmonopóliumok tevékenysége, a magyarországi iparfejlesztés, egyszóval: a monopolprofit, másrészt a monarchiai, ill. ausztriai hegemónia, a 67 óta megváltozott erőviszonyok politikai érvényesítése kérdései körül csomósodtak. A már több helyütt kifejtett problémák helyett itt az eddig csak érintettre, az osztrák-német burzsoázia belső konfliktusaira és dualizmus-ellenes politikai fejlődésére kívánok kitérni. Az osztrák-német burzsoázia fejlődése a kiegyezés után fölöttébb ellentmondá­sosan alakult. A birodalom legerősebb, legfejlettebb tőkés osztálya, az összmonarchiai kapitalizmus fő haszonélvezője volt és maradt, uralkodó helyzetét megőrizte a gazdasági élet kulcsterületein, a hi­telszervezetben, a nagyipar fontos ágaiban, a kül- és belkeres­kedelemben. Ugyanakkor a polgári átalakulás teremtette kedvezőbb feltételeket, kon­szolidációs konjunktúrát nem tudta oly mértékben kihasználni, mint az egységes Német­ország vagy a többi vezető hatalom burzsoáziája; messze elmaradt tőlük a tőkefelhal­mozásban, tőkekivitelben, gyarmatszerzésben, sőt fokozatosan függő helyzetbe is került a vezető nagyhatalmak, elsősorban Németország kifejlődő imperializmusától. De a Monarchián belüli hegemóniája sem volt egyértelműen szilárd. Relatíve nem erősödött, hanem gazdaságilag is pozíciókat vesztett a gazdasági függés ellenére is számottevően fejlődő magyar, és a nemzeti elnyomatás ellenére is jelentősen erősödő cseh burzsoáziával szemben. Az osztrák-német burzsoáziát, másfelől a versenyharc, a csoport- és rétegér­dekek s egyéb sajátos tényezők sokkal jobban megosztották, mint a Monarchia többi, a fejlődés kezdetlegesebb fokán álló, a nemzeti elnyomástól is sújtott burzsoáziáját. Fejlődésbeli ellentmondásainak megfelelően, az osztrák-német burzsoázia, amely­nek többsége a kiegyezést is átmeneti kényszerengedménynek tekintette, a dualizmussal elégedetlen volt. Nem tekintette uralmi pozícióit és igényeit megfelelően szolgáló, a távo­labbi jövőre is biztosító politikai rendszernek, hanem a Monarchia „örökkévalóságában" csupán tűnő, „deáki epizód"-nak. Az osztrák-német burzsoázia belső ellentéteinek és dualizmusellenes hegemón törekvéseinek nyílt politikai jelentkezését az 1882. évi „linzi program"-tól számíthatjuk.15 A program közvetlen célul azt tűzte ki, hogy a Monarchiá­nak az egykori Német Szövetséghez tartozó országai különálló, erősen centralizált, egy­séges, német jellegű állammá alakuljanak. Evégett gyökeres államszerkezeti reformokat javasolt: Magyarországgal csupán perszonálunió létesítését; Dalmáciának, Boszniának, Galíciának és Bukovinának — Horvátországhoz hasonló közjogi állással — Magyar­országhoz csatolását; a megmaradt Ausztriában szoros német centralizációt. Célul tűzte továbbá „államszerződés" kötését és vámszövetség létesítését Németországgal, amelybe Magyarország és kapcsolt részei is beletartoznának; végül a dunai és balkáni osztrák érdekszféra kiterjesztését. A program alig hagy kétséget afelől, hogy az osztrák-német burzsoázia új „nagynémet" irányzatának programját, a Magyarországgal való közjogi viszony lazítá­sát, az északi és déli szláv „függelék"-tartományok hozzácsatolását nem a „Reichsidee"­ről való józan lemondás, nem valami magyarbarát nagylelkűség sugallta, hanem a közép­délkeleteurópai német hegemóniának az új viszonyokhoz alkalmazkodó igénye. Nyilván­való, hogy a Németországra támaszkodó erős ausztriai német centralizáció a közjogilag lazábban, de lényegében szorosabban függő monarchiai részek feletti uralom restaurálá­sának bázisa lehetett volna. (Hadd utaljak itt vissza az első vitakérdésünk magyar „szu­verenitás" problémájára. A linzi program elárulja, milyen jelentőséget tulajdonítottak osztrák részről — és a valóságon is mennyit ért volna az adott közép-európai erőviszonyok mellett — a perszonálunió Magyarország függetlenségének tényleges biztosítása szem­pontjából.) A linzi program, bár az idők folyamán sokat módosult, közös elvi platformja és kiindulópontja lett a rohamosan előretörő osztrák-német nacionalista irányzatoknak,­­ 15 A linzi programot kivonatosan közli, ismerteti és alapjában helyesen értékeli Tokody Gyula kandidátusi disszertációja: Az össznémet Szövetség (Alldeutscher Verband) és középeurópai tervei, különös tekintettel Ausztria— Magyarországra. Kézirat. A disszertáció érdeme, hogy helyesen mutatja meg­ a linzi program „nagyném­et" naciona­lista jellegét, továbbá az ausztriai pángermán mozgalom, pártok politikai szerepét, programját.

Next